Hoe ontwerp je een succesvol fashion lookbook?

BluCactus - fashion lookbook

Hoe ontwerp je een succesvol fashion lookbook? In eerdere blogs hebben we het gehad over fashion lookbooks. Daarin hebben we ons gericht op het belang ervan en waarom ze zo belangrijk zijn in de mode-industrie. Veel nieuwe ondernemers of ontwerpers nemen niet de tijd om content te maken waarmee ze collecties op een duidelijke, formele en eenvoudige manier aan klanten presenteren. Als jij dit doet, kunnen jouw klanten zich ongemakkelijk gaan voelen bij het kopen van uw stukken, de drempel wordt hoger, Ze weten namelijk niet hoe het op hun lichaam er uit zal zien.

 

Daarom leren we je vandaag hoe je een eenvoudig, maar succesvol fashion lookbook ontwerpt. Een belangrijke doel zou moeten zijn om er een te creëren die past bij de stijl van het merk en functioneel is voor alle klanten.

 

Wat is een fashion lookbook?

 

Als we het hebben over een lookbook, praten we over een portfolio waar je fotografische beelden kan plaatsen, van een nieuwe kledingcollectie of het complete merk als je begint. Sommigen gebruiken deze tools ook om het werk van een fotograaf of model bekend te maken. Het doel hiervan is om het voor mensen gemakkelijker te maken om te begrijpen hoe de kleding van iemand anders hen zal staan. Op deze manier kunnen ze beslissen of ze de fotografie- of modellering producten of -diensten willen kopen.

 

Hoe ziet een fashion lookbook eruit?

 

Een fashion lookbook als dit lijkt qua uiterlijk erg op een kledingcatalogus waarin elke ontwerper op creatieve wijze de collectie van een merk laat zien. In deze catalogus zien we meestal mensen of modellen die kleding dragen op extravagante plekken met diverse en zeer kleurrijke make-up.

 

Het verschil tussen een catalogus en een lookbook is echter dat de laatste niet de prijzen van de kledingstukken bevat, net zoals dat het niet veel afleidende elementen bevat. Een lookbook laat het kledingstuk en model zien, verder niets.

 

Waar moet een fashion lookbook aan voldoen?

 

BluCactus - fashion lookbookOngeacht of je kledingmerk net begint of dat je het lookbook wil aanpassen naar iets moderners, er zijn basiselementen die je moet opnemen. Bijvoorbeeld:

 

  • Een aantrekkelijke voorkant, cover
  • Een pagina waar het merk gepresenteerd wordt
  • Opvallende illustraties van hoge kwaliteit (inclusief solo- en groeps foto’s van modellen voor extra aandacht)
  • Beschrijving van het product of kledingstuk: vertel over de materialen, wat het is en hoe het te gebruiken – als dat nodig is
  • Knoppen om te delen op sociale media (dit geldt voor een digitaal lookbook)
  • Koop knoppen om de consument door te verwijzen naar de winkelwagen
  • Pagina voor contactinformatie

Hoe maak je een fashion lookbook

 

Het belangrijkste voor een succesvol fashion lookbook is dat de foto’s simpel blijven. Het gaat er om dat de kledingstukken op zichzelf opvallen. Hiervoor kan je proberen zowel de foto’s als de modellen minimalistisch te houden, denk hierbij aan de kleuren, locatie en achtergrond. Tenslotte geven we je een aantal tips om het maken van een lookbook een stuk makkelijker te maken. 

 

  • Kies een lookbook-sjabloon

 

Tenzij je een expert bent in grafisch ontwerp, kan je het beste werken met een sjabloon voor het lookbook. Hierdoor kan jij je concentreren op de foto’s en inhoud, zonder dat jij je zorgen hoeft te maken over alles wat komt kijken bij het grafisch ontwerpen. Op internet kun je veel sjablonen vinden die perfect bij je passen.

 

  • Zorg dat je professionele, kwalitatieve foto’s toont

 

Foto’s zijn de belangrijkste factor bij het creëren van een lookbook. Om dit te realiseren moet je een fotograaf inhuren die gespecialiseerd is in de mode-industrie én het creëren van lookbooks. Zij zijn namelijk degenen die jouw merkwaarde en boodschap beter kunnen vastleggen dan anderen.

 

  • BluCactus - fashion lookbookVoeg informatie- en productdetails 

 

Het is belangrijk om relevante informatie over het product toe te voegen, omdat dit de koper meer vertrouwen geeft om het daadwerkelijk te kopen. Geef bijvoorbeeld details over de materialen en de beste manieren om het kledingstuk te gebruiken.

 

  • Publiceer je lookbook online, download of print het.

 

Velen hebben de neiging om hun lookbook te laten drukken en dat is geweldig, vergeet echter niet om hiervan een digitale versie te hebben. Hierdoor hebben consumenten die de website bezoeken vanaf verschillende en kanalen er toegang toe hebben. Als je alles klaar hebt dan moet je het downloaden en printen, voeg het daarnaast ook toe aan de website en sociale media.

 

  • Deel het met iedereen.

 

Dit lookbook moet met iedereen worden gedeeld, zowel met oude, loyale klanten als met nieuwe klanten die je net leren kennen. Benader ze vanaf elk platform en wees niet bang om op nieuwe deuren te kloppen.

 

Tips voor het maken van een aantrekkelijk lookbook

 

BluCactus - fashion lookbookEen van de beste tips die we je kunnen geven, als het gaat om het maken van een succesvol fashion lookbook, is om niet te vergeten dat dit een marketingtool is dat het merk vertegenwoordigt bij nieuwe klanten.

 

Zie dit niet als zomaar een hulpmiddel, gebruikt het als een ‘brief’ aan nieuwe consumenten of doelgroepen.

 

Vergeet ook niet dat jij je fashion lookbook elke keer wanneer je een nieuwe collectie hebt moet veranderen.

 

Als je niet continu je foto’s wil aanpassen, probeer dan vier collecties per jaar te maken en met dezelfde sjablonen te werken.

 

BluCactus, jouw bondgenoot in de wereld van digitale marketing

 

Het internationale, online marketing bureau; BluCactus bedient klanten over de hele wereld. Onze specialiteit? Het maken van webdesigns en SEO-positionering bij online zoekopdrachten. Onze experts richten zich op het helpen van bedrijven en merken om succesvol te worden en blijven, in een van de meest competitieve sectoren op de markt; de digitale wereld.

 

BluCactus begeleidt je bij elke stap die jouw merk zet. Dit begint bij de branding van jouw bedrijf tot het creëren van inhoud. Onze focus ligt bij het ondersteunen tijdens de bouw van jouw website of het beheren van al jouw social media accounts.

 

Dit online marketingbureau, gevestigd in Amsterdam, Nederland, wil jouw imago als merk versterken en naar een hoger niveau tillen. Wacht niet langer en schakel de hulp in van de beste specialisten in digitale marketing. Neem nu contact met ons op via onze social media of onze website!

 

Als je op de hoogte wilt blijven van de wereld van digitale marketing, kun je je ook abonneren op onze maandelijkse nieuwsbrief.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.