Welke online contentvormen zijn er? Deze 9 contenttypes creeeren succes in digitale marketing
Welke online contentvormen zijn er? Deze 9 contenttypes creeeren succes in digitale marketing. De reclamewereld en de manier waarop we producten en diensten promoten, is in de loop der jaren enorm veranderd.
Met de opkomst van digitale media heeft alles een wending genomen. Een wending die ongetwijfeld heeft geleid tot verbeteringen in de interactie met de doelgroep en daarnaast ook tijd en geld heeft bespaard.
Maar tegelijkertijd heeft het ook geleid tot een sterke concurrentie tussen merken en bedrijven in hun poging om zichzelf te positioneren en zichtbaarheid te krijgen in digitale media. De harde concurrentie kan dit doel moeilijk maken, vooral voor kleine merken of voor degenen die geen hoog budget hebben.
Door deze concurrentie maken bedrijven verschillende plannen of projecten om via content te communiceren. Dit is informatie die een persoon aanmoedigt om een account op sociale media te volgen en naar een product te vragen. Het uiteindelijke doel is om te verkopen.
Deze content probeert ook emoties op te wekken om betrokkenheid te bereiken bij de doelgroep.
Om via content een emotie te creëren wat zorgt voor een actie van de doelgroep, worden er individuele plannen of projecten genoemd. Zulke plannen wordt ook wel een digitale marketingstrategie genoemd. Deze is ontworpen om de wensen en behoeftes van een klant te bereiken.
Het komt er op neer dat een digitale marketing vooral bestaat uit online content.
Digitale content is alle gedigitaliseerde communicatie, er zijn online contentvormen in verschillende formaten, zoals afbeeldingen, video’s, audio, teksten, blogs, podcasts, enz.
Laten we meer te weten komen over de contenttypes om beter te begrijpen hoe het in elkaar steekt.
Online contentvormen
Blucactus heeft de belangrijkste online contentvormen voor jou op een rij gezet.
Infographics
De infographic is een illustratie wat wordt onderbouwd met tekst, dat informatie geeft over een onderwerp.
Moeilijke informatie wordt op een makkelijke en speelse manier weergegeven.
Het is gunstig op sociale media omdat het een stuk populairder is. Dit type content heeft de afgelopen jaren toegenomen, omdat het gemakkelijk te begrijpen is en beeld interessanter is dan lappen tekst.
Nieuwsbrieven
Nieuwsbrieven zijn een flyer-achtig formaat dat informatie of nieuws biedt over een merk of bedrijf, dat vooral via e-mail wordt verspreid met het oog op e-mailmarketing.
Wanneer er een nieuw product of nieuwe dienst is, is de verspreiding ervan noodzakelijk, zodat klanten ervan op de hoogte zijn. De nieuwsbrief is dan ook een uitstekende manier van informeren.
De belangrijkste voordelen zijn onder andere: directe communicatie met de klant en de mogelijkheid om nauwkeurig te segmenteren, omdat er zorgvuldig mensen uitgekozen kunnen worden die het bedrijf wil bereiken.
Bloggen
Als je nog steeds aan het lezen bent, weet je waar dit punt over gaat.
Een blog is een artikel gericht op een specifiek onderwerp, je kan het ook zien als een soort dagboek op het internet. Omdat er weinig regels zijn voor het schrijven van een blog,, is het fantastisch om chille content te maken, omdat je belangrijke informatie kunt delen. Dit alles vertaalt zich in een toename van het verkeer op de website.
De blogberichten zijn chronologisch geordend en gecategoriseerd volgens de onderwerpen op de pagina. Op die manier kun je snel en gemakkelijk een blog op onderwerp vinden, dit zijn eigenschappen die worden gewaardeerd bij het zoeken naar informatie.
Blogs zijn ideaal om het websiteverkeer te vergroten, klanten ‘verslaafd’ te maken door abonnementen af te sluiten en directe communicatie met bezoekers aan te moedigen door reacties op berichten toe te staan.
Maar onthoud dat de blog niet moet worden gebruikt als een middel om te verkopen, maar om te informeren, onderwijzen en recreëren. Vanuit een blog kan je de potentiële klant wilt aantrekken door aan te tonen dat de informatie waarheidsgetrouw en waardevol is.
E-books
Zoals de naam het al aangeeft, zijn het elektronische boeken en deze bevatten meer informatie dan een blog, want ze hebben de neiging om veel dieper in te gaan op een onderwerp. Het digitale formaat is beschikbaar om te downloaden.
De websites dat e-books aanbiedt, vragen meestal voorafgaande om registratie, dit doen ze om informatie te krijgen van de klant en de database te laten groeien.
Als de klant tevreden is dan komt deze meestal terug voor meer downloads en als je exclusieve items aanbiedt trek je sneller klanten.
Video
Het video format is momenteel de koning der koningen op sociale media en dat dit zal nog lang zo blijven.
Dankzij het begin en de groei van TikTok, besloot Instagram zich aan te passen aan de type korte video en het ook op te nemen in de app. Hierdoor wordt het algoritme erg belangrijk en bepaalt de relevantie van content. Hierdoor zorgt dit contenttype voor zichtbaarheid en positionering van een merk
Een video is een visuele optie dat enorm gewaardeerd wordt. Mensen die niet van lezen houden zijn namelijk gevoelig zijn voor dit soort materiaal, want zo kun je op dezelfde manier dingen te weten komen over een onderwerp.
Daarnaast zijn er ook mensen die hier minder van houden, vaak omdat de video’s erg lang zijn. Voor hen bestaan er video’s van één minuut om kwalitatieve content te bieden zonder de kijker te vermoeien. Een platform dat dit aanbiedt is TikTok en Instagram Reels.
Tegenwoordig kiezen allerlei merken, bedrijven en sectoren voor dit contenttype, omdat het werkt. Er zijn video consumenten van jong tot oud, dus het is een uitstekende manier om een groot publiek te bereiken.
Podcast
In de afgelopen jaren is het contenttype de podcast enorm populair geworden.
Dit type is van alle markten thuis: een aflevering kan zo kort en lang mogelijk duren, het biedt de mogelijkheid (afhankelijk van de aanbieder) om de hoofdstukken te downloaden en te beluisteren wanneer hetjeuitkomt.
Je hebt alleen een internetverbinding en aanbieder (zoals spotify) nodig om de podcast te vinden met de onderwerpen die je het meest interesseren.
Maak een kwalitatieve podcast, dat niet te lang duurt en opgedeeld is in subhoofdstukken, zo gaan tevreden luisteraars je volgen en meerdere afleveringen luisteren. Dit zal luisteraar ook benieuwd maken naarjeen zo gaan zejeopzoeken via andere sociale media.
Rapporten
In sommige gevallen komen rapporten uit onderzoek of wetenschappelijk werk, zoals scripties.
Deze worden meestal online gepubliceerd en bieden andere informatie die geverifieerd is en daarom eerlijk en oprecht is. Maak zelf een rapport of zet bestaande rapporten in voorjouwwebsite.
Hierdoor biedtjewaardevol materiaal aanjouwdoelgroep, waardoorjouwreputatie, geloofwaardigheid en merk- of bedrijfsimago toe neemt. Bovendien wint het de loyaliteitjouwklanten of volgers zijn.
Vragenlijsten
Hoeveel mensen zijn er in het begin niet bezweken voor Facebook-quizzen?
Als je die tijd hebt meegemaakt en je ze herinnert weet je dat deze tool best leuk is, omdat het voor de bezoeker een moment van vrije tijd en ontspanning biedt. Deze vragenlijsten biedt de aanbieder echter veel gegevens over de gebruiker en zijn wensen en behoeftes.
Als de bezoeker een registratie moeten voltooien bij uw website, vergroot je jouw database in de toekomst.
Veelgestelde vragen
De vertaling in het Engels is FAQs, wat veelgestelde vragen betekent. Het is een pagina sectie die bedrijven aanbiedt over hun product of dienst, hebben. De meest voorkomende vragen die gebruikers of klanten op hebben, worden weergegeven en beantwoord.
Het doel hiervan is om de mogelijke twijfel van een nieuwe gebruiker aan te pakken voordat deze zich voordoet. Daarnaast komt het goed uit voor het bedrijf, dat meerdere klanten niet telkens om dezelfde vraag contact opnemen
Natuurlijk wilt een bedrijf een behoefte of probleem snel en gemakkelijk aanbieden. Het bespaart de gebruiker tijd en processen die vermoeiend kunnen zijn. Zoals communiceren met een klantenservicenummer.
Het zal altijd praktischer zijn om het antwoord op de vraag online te vinden.
Houd er rekening mee dat het doel van elke content vorm is om contact te maken met de doelgroep. Daarnaast moet het de klantrelatie bevorderen. Alle contenttypes voegen waarde toe en zijn uitstekend. Kies voor degene die het beste bij jouw bedrijf past en zorg dat de content van kwaliteit is.
De wereld van marketing verandert. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van trends in de digitale wereld.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!