De sleutel tot succes in een huisstijl pakket; wat zit er in een huisstijl pakket?
Wat zit er in een huisstijl pakket? Elk marketingbureau ter wereld biedt verschillende diensten aan voor die merken die hun eerste stappen aan het zetten zijn. Sommigen helpen hen hun logo’s te maken, hun online winkels te ontwerpen of inhoud voor hun blogs te maken. Een van de meest gevraagde en essentiële diensten van elk bedrijf is echter de bedrijfsidentiteit. In deze blog leggen wij uit wat een huisstijl pakket is en wat het allemaal inhoudt
Wat is een huisstijl?
Identiteit is de basis van elk merk, zonder dit zou een bedrijf niet succesvol zijn. Wij zouden het kunnen definiëren als een reeks waarden waaruit elk van de beelden en visies bestaat die een bedrijf heeft. Binnen de huisstijl kunnen wij zien hoe de missie werkt van een bedrijf, wat de strategieën zijn en hoe ze de consument benaderen. Daarnaast kunnen wij ook op deze manier het imago van het merk aan iedereen overbrengen.
Zoals u kunt zien, is de huisstijl niet alleen een logo, een naam of een ander beeld van het bedrijf. In een huisstijl pakket kunnen wij het hele geloofssysteem van een bedrijf zien en elk van de belangrijke aspecten die hen vertegenwoordigen.
Het maakt niet uit of uw bedrijf zichzelf positioneert of uw persoonlijke merk is, de huisstijl is relevant voor elk van de stappen die uw merk neemt. Onthoud dat dit de waarden van het bedrijf omvat en hoe het bekend staat bij anderen.
Waar is het huisstijl pakket voor?
Hoewel wij u al een beetje hebben verteld over wat het echte belang van huisstijl is, kunnen wij niet stoppen met het benadrukken ervan.
De huisstijl is namelijk essentieel om het gedrag van het merk duidelijk te definiëren. In die zin stelt het klanten, consumenten of medewerkers in staat om te begrijpen wie u bent en wat ze van u kunnen verwachten.
Een bedrijf met een duidelijke huisstijl heeft een discours dat een duidelijke en niet-aflatende verhaallijn volgt. Dankzij dit duidelijke discours over wie ze zijn en wat ze willen bereiken, winnen ze het vertrouwen van het publiek.
Dit zou niet te ingewikkeld moeten zijn, het enige wat uw bedrijf nodig heeft, is om echt en eerlijk te zijn.
Als uw bedrijf bijvoorbeeld voorstander is van milieubehoud, zou het het dumpen van plastic afval in de oceanen niet bevorderen, toch? Dit is precies wat wij bedoelen. Wees bewust en consistent met uw verhaal, anders is het onbetrouwbaar.
Marketing 4.0 heeft ons geleerd dat het behouden van klantloyaliteit het belangrijkste van een merk is. Dit zou echter niet door uw producten moeten komen, maar door de waarden van uw merk.
Hoewel wij dus weten dat verkopen het belangrijkste aspect is, voelen echte klanten het wanneer een bedrijf leeg is. Daarom geven ze er de voorkeur aan om merken te ondersteunen die een duidelijke en echte boodschap hebben.
Wat zijn de subjectieve kenmerken?
Om te begrijpen hoe u uw eigen huisstijl kunt creëren, is het belangrijk om de waarden van uw bedrijf te kennen. Dit wordt gedaan zodat u de problemen begrijpt die u in de toekomst zou kunnen hebben als u geen aandacht schenkt aan de doelstellingen die u wilt bereiken.
Onder de fundamentele factoren in de identiteit van een bedrijf vallen de volgende op:
- Differentiatie: als u een goed gestructureerde huisstijl heeft, kunt u zich onderscheiden van de concurrentie. Zo trekt u specifieke klanten aan en geeft u hen exclusieve producten en diensten.
- Consistentie: onthoud dat uw toespraak en uw acties als merk op één lijn moeten zijn, anders zullen consumenten een gebrek aan samenhang in uw boodschap zien en u niet vertrouwen.
- Relevantie: onthoud wat uw klant wil en bied inhoud of producten aan die relevant zijn.
- Reputatie: zodra u aan elk van de voorgaande elementen voldoet, zullen uw klanten zich meer op hun gemak voelen bij uw merk en het aanbevelen. Werk aan de voorgaande punten om loyaliteit op te bouwen en uzelf in de markt te positioneren.
Voor-en nadelen van een huisstijl pakket
De voordelen van een huisstijl kennen geen grenzen. Hier noemen wij er echter een paar, zodat u het belang ervan begrijpt:
- Het geeft een gevoel van relevantie.
- Het is ideaal om verbinding te maken met uw klanten.
- Het helpt om zichzelf in de markt te positioneren.
- Het biedt een gevoel van exclusiviteit.
- Het stelt u in staat kennis te maken met een heel specifieke markt.
Hoewel er meerdere punten voor zijn, zijn de nadelen ook belangrijk om rekening mee te houden:
- Er zijn meer investeringen in marketing en reclame nodig.
- U moet een communicatiestijl creëren voor de hele organisatie.
- Het kost moeite en werk om mensen een merk te laten vertrouwen.
Wat is branding?
Branding is het proces waarbij elk merk wordt opgebouwd.
U moet uw merk vaak zien als een persoon die is gekoppeld aan waarden en een manier van denken of handelen.
Branding probeert belang te hechten aan elk van de toegevoegde waarden van het merk of product op de markt.
Het belangrijkste punt bij dit alles is dat u zich onderscheidt van de concurrentie.
Sommigen verwarren branding met huisstijl. Deze zijn echter niet hetzelfde.
Branding versus huisstijl pakket
Branding verwijst naar alles achter uw merk. Met behulp van uw huisstijl kunt u de waarden van uw bedrijf overbrengen door een beroep te doen op de emoties, gevoelens en instincten van klanten. Zo creëert u een connectie met uw publiek. Dit betekent dat een merkstrategie een methode is die u helpt om de “persoonlijkheid” van uw merk te definiëren.
Een huisstijl bevat alle visuele, geluids-, audiovisuele attributen zijn die uw merk identificeren. Zo zijn het logo, typografie, kleuren, uniformen en reclame elementen van de huisstijl.
Kortom, branding is de essentie van wat u aanbiedt en de acties die u onderneemt om uw merk te creëren. Ondertussen is huisstijl de verzameling van middelen die u nodig heeft om het beeld te creëren en het voor uw klanten en potentiële doelgroep gemakkelijker te maken om het te herkennen.
Elementen van een huisstijl pakket
Tegenwoordig is het erg moeilijk om het volledige imago van een merk op te bouwen. Dit is echter iets dat u voor uw bedrijf moet doen. Om te beginnen moet u toezicht houden op de beslissingen die namens het bedrijf worden genomen. Hieruit kunt u een reeks strategieën ontwikkelen waarmee u een goede reputatie voor uw bedrijf kunt opbouwen. Hier laten wij u alle elementen van een compleet huisstijlpakket zien.
De Naam
Wij hoeven niet veel over het belang hiervan te praten, omdat het zo gemakkelijk te zien is. De naam geeft betekenis aan uw hele merk. U moet de juiste naam voor uw merk kiezen, omdat dit de persoonlijkheid van het hele bedrijf uitstraalt.
Zelfs als de naam niet het succes niveau van uw bedrijf garandeert, is het belangrijk om deze zorgvuldig te bestuderen en te analyseren.
Probeer een naam te bedenken die u overal ter wereld gemakkelijk kunt uitspreken en onthouden.
Het mag niet te lang duren of een negatieve connotatie hebben.
Slagzin
De slagzin of slogan is een kort woord of een zin die het hele merk identificeert. Een van de kenmerken is dat het gemakkelijk te onthouden en indrukwekkend is. Het heeft de neiging om de relatie uit te leggen die bestaat tussen de klant en het product of de dienst die ze aanbieden.
In veel gevallen is het een herhaalde uiting van een idee voor promotionele doeleinden.
Dit wordt gedaan zodat het in de geest van de klanten blijft en het dus niet wordt vergeten.
De slagzin wordt veel gebruikt in advertenties in traditionele media en op niet-traditionele kanalen.
Onder de kenmerken die een goede reclameslagzin moet hebben, kunnen wij het volgende hebben:
- Ze zijn beknopt, concreet en direct.
- Het onderscheidt zich van de zinnen of woorden die worden gebruikt door de commerciële concurrentie.
- Geeft de consument een positief gevoel over het merk of product waarvoor reclame wordt gemaakt.
- Bevordert dat het product zal voldoen aan de behoefte van de consument.
- Het is gemakkelijk te onthouden.
- Ze drukken de belangrijkste voordelen van het product of merk voor de koper of potentiële klant uit.
Logo
Het logo is het symbool dat de waarden van het bedrijf visueel weergeeft. Het is voornamelijk gemaakt door grafische ontwerpers. Ze zijn meestal eenvoudig en duidelijk, zodat de boodschap gemakkelijk te begrijpen is voor klanten. Soms kan het verband houden met geschreven markeringen of een tekening.
Het belangrijkste van een huisstijlpakket is dat ze het logo in verschillende uitvoeringen voor u maken. Dat wil zeggen, hetzelfde logo in wit, zwart, met een witte achtergrond, met de slagzin, zonder de slagzin, verticaal, horizontaal, PNG’s en meer.
Het is belangrijk om een goed eerste logo-ontwerp te maken, want hoewel u het in de loop van de tijd kunt veranderen, is het de bedoeling dat dit niet vaak gebeurt. Om een logo te onderscheiden van de concurrentie, moet u het een bepaalde tijd laten zien. Daarom raden wij niet aan om deze niet constant te wijzigen.
Merk achtergrond in het huisstijl pakket
Elk bedrijf heeft een verhaal te vertellen. Dit is simpelweg inzicht in de ontwikkeling van het merk, hoe het tot stand is gekomen, wat de organisatiecultuur is en wat de waarden zijn.
Elk element wordt toegelicht en is onderdeel van corporate communicatie. Onthoud dat elk onderdeel van uw verhaal een waarde is.
Om de achtergrond van het merk echt te kennen, moet u meegaan met die elementen die er vanaf het begin zijn geweest. Leg elk van de relevante momenten in het leven van uw merk uit. Dit zal dienen als een röntgenfoto van het bedrijf en het hele traject laten zien.
Elke verandering die u aan uw merk aanbrengt, heeft invloed op de fundamenten ervan.
Dat is de reden waarom als u de geschiedenis van uw bedrijf niet kent en geen documentatie hierover heeft, u toekomstige problemen niet kunt oplossen.
Probeer dus alles bij te houden en zo nodig te controleren.
Als u bestudeert waarom sommige bedrijven in de loop van de tijd blijven bestaan en andere niet, zult u begrijpen dat veel bedrijven slagen omdat ze hun geschiedenis, cultuur en waarden binnen het merk kennen.
Missie
De missie verwijst naar de activiteit die het bedrijf uitvoert binnen de markt als geheel.
Hier kunt u uw doelgroep gedetailleerd beschrijven.
Dit omvat ook wat uw bedrijf doet, wat uw type bedrijf is, wat u doet en waardoor u zich onderscheidt van de concurrentie.
Visie
De visie van een merk wil de toekomst overbrengen en wat ze op middellange termijn gaan doen.
Deze visie moet een zekere ambitie en motivatie voor toekomstige projecten en doelen weergeven, maar moet ook realistisch zijn.
Om de visie van een merk te definiëren, moet u uzelf afvragen wat u wilt bereiken, waar u heen wilt en voor wie u gaat werken.
Waarden
Waarden zijn de fundamentele elementen die elk van de huidige en toekomstige acties van uw bedrijf ondersteunen.
Deze bedrijfswaarden, die tussen de 5 en 7 kunnen liggen, vormen de cultuur van de organisatie.
U moet ze daarom respecteren als onbreekbare normen.
Verwar ze dus niet met concurrentievoordelen of onderscheidende kenmerken.
Merk strategie in het huisstijl pakket
De merkstrategie is er om ervoor te zorgen dat uw klanten zich verbonden voelen tot uw merk.
Dankzij de strategieën kunt u loyaliteit behouden bij vaste klanten en de aandacht trekken van nieuwe.
U moet ook zorgen voor merkwaarden en een goede winkelervaringen, dit kunt u bereiken door het opzetten van een loyaliteitsprogramma zijn.
Kleurenpalet
Het kleurenpalet dat u kiest, is erg belangrijk. Dit komt omdat het de waarden van het merk zal vertegenwoordigen en zal worden gebruikt in elk van zijn grafische elementen.
Aan de andere kant is het gebruikelijk dat het kleurenpalet een primair palet van twee tot vier kleuren en een secundair palet van 8 tot 12 kleuren bevat.
Alle materialen van de organisatie moeten deze specificaties respecteren, aangezien de constante variatie in gebruikte kleuren betekent dat het publiek de visuele identiteit van het merk niet kan identificeren.
Typografie
Typografie is een beslissing die niet veel precisie vereist. Als u het echter goed gebruikt, kunt u de persoonlijkheid van uw merk duidelijk uitdrukken.
In de vormen van de letters zijn de waarden impliciet. Daarom is het kiezen van een goed lettertype cruciaal om de boodschap niet te vervormen of het verkeerde gevoel over te brengen.
Gebruik typografie in alle vormen van communicatie, zoals brochures, posters, briefpapier en andere grafische toepassingen die tekst bevatten. Zo bereikt u samen met de berichten, afbeeldingen en typografie de juiste impact.
Iconografie
De iconografie kan u helpen uw website op te laten vallen. Bovendien kan het uw gebruikers helpen er doorheen te navigeren.
Mensen zijn gewend geraakt aan het zien van pictogrammen op websites, zoals brochures en andere grafische ontwerpen. Dit gebeurt omdat ze gemakkelijk en kort de aandacht van mensen trekken. Bovendien zegt een afbeelding meer dan duizend woorden. Het is dus beknopter en directer om een kleine afbeelding te gebruiken in plaats van een zin.
Met een goede iconografie kunt u zowel uw merk als uw ideeën overbrengen. Geef een veel persoonlijker beeld van uzelf en val op door iconografie te gebruiken. Spelen met uw bedrijfskleuren en de esthetiek van uw imago bij het maken van de iconografie geeft u een opmerkelijke persoonlijkheid en versterkt zo uw merk.
Iedereen die u herkent en een pictogram ziet, zal het snel aan uw bedrijf koppelen. Aan de andere kant, wie u niet kent, zal nieuwsgierig naar u zijn. Dit komt doordat u met een simpel gebaar laat zien dat u geeft om uw sollicitatiebrief; uw imago.
Merk Toepassingen
Branding-apps zijn extra grafische elementen die werken als marketing tools.
U kunt deze ook gebruiken om de aandacht van verschillende potentiële klanten te trekken.
Met hen kunt u aankondigingen doen.
Er zijn twee soorten branding toepassingen in huisstijl pakketten.
Online
Als de grafische elementen die u gaat maken voor de digitale wereld zijn;
- PowerPoint-sjablonen.
- Gids voor het gebruik van PowerPoint-sjablonen.
- Avatar en banner voor sociale netwerken (LinkedIn, Pinterest, Twitter en Facebook).
- Markeer de weergave van verhalen en ontwerpfoto’s (Instagram).
Offline
Traditionele marketing loopt echter niet ver achter. Huisstijl pakketen creëren niet alleen grafische voorstellen voor online branding-app-elementen.
Ze maken ook voorstellen om elk van de elementen van uw bedrijf tastbare producten te maken die u gemakkelijk met uw hand kunt vasthouden. Enkele van deze elementen zijn:
- Zakelijke brieven
- Stationaire mockup
- Rubberen stempel
- Bushalte reclames
Deliverables van het huisstijlhandboek
Stijlgidsen, ook wel stijl handleidingen genoemd, bevatten alle informatie die nodig is om alle materialen en accessoires te maken die het merk nodig heeft. Hierin vindt u elk type element dat u moet gebruiken bij het maken van iets voor uw merk.
Het kost tijd en moeite om een stijlgids te maken. Het duurt echter nog langer om keer op keer uit te leggen hoe mensen uw merkidentiteit moeten gebruiken. Het idee is dat hiermee iedereen die met uw identiteit werkt, weet wat hij moet doen.
Een stijlgids kan zo eenvoudig zijn als alleen de basisregels bevatten die nodig zijn voor uw huisstijl pakket. Aan de andere kant kan het zo specifiek en gedetailleerd zijn dat het uitlegt hoe het merk op sociale media moet worden overgebracht, hoe de website zou moeten zijn, hoe het briefpapier zou moeten zijn, enz.
Waarom is een stijlgids zo belangrijk?
Een stijlgids is er om ervoor te zorgen dat een merkidentiteit consistent is in alle media. Wij hebben al uitgelegd hoe belangrijk het is om loyaliteit op te bouwen, uzelf te positioneren en ervoor te zorgen dat mensen uw merk vertrouwen. U weet dus al dat u om dit alles te bereiken consistent moet zijn in u verhaal. Onthoud dat een consistent merk een merk is dat mensen kunnen vertrouwen en daardoor opvallen in de markt. Bovendien zijn de waarden die belangrijke elementen die u in uw huisstijlhandboek moet opnemen.
Wat belangrijk is, is dat u zich bewust bent van elk element van het huisstijl pakket van uw merk. Wees dus consistent en oprecht om de aandacht van uw klanten te trekken. Dit is wat u onderscheidt van de concurrentie.
Gebruik zoveel mogelijk informatie om de grafische boodschap van uw merk te creëren en tijd te besparen. Het ideale is om vanaf het begin van het bedrijf het huisstijlhandboek te ontwerpen. Als gevolg hiervan kunt u, zodra het bedrijf groeit, de taken van sociale media of het maken van inhoud delegeren. Zo werkt iedereen op een georganiseerde manier.
BluCactus, uw bondgenoot in digitale marketing
Het internationale marketingbureau BluCactus bedient klanten over de hele wereld. Onze specialiteit? Het creëren van webontwerpen en SEO-positionering bij online zoekopdrachten. Bovendien is onze groep experts er om bedrijven en merken te helpen slagen in een van de meest concurrerende sectoren op de markt; de digitale wereld.
BluCactus begeleidt u bij elke stap die uw merk zet. Dit gaat van het creëren van de branding van uw bedrijf tot het creëren van content. Onze focus ligt op het ondersteunen van uw bedrijf bij de ontwikkeling van uw website of het beheren van uw accounts op social media.
Dit online marketingbureau, gevestigd in Amsterdam probeert uw imago als merk te versterken en naar een hoger niveau te tillen. Wacht niet langer met de hulp van de beste specialisten in digitale marketing en neem contact met ons op via onze sociale media of website.
Als u op de hoogte wilt blijven van de wereld van digitale marketing, nodigen wij u uit om u te abonneren op onze maandelijkse nieuwsbrief.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!