Wat is sportmarketing?

Blucactus NL - Wat is sportmarketing? - Banner

Wat is sportmarketing? Sport is ongetwijfeld in staat om grote groepen in beweging te brengen, mensen in hetzelfde gevoel te verenigen en een groot publiek te bereiken. Het  groot aantal publiek, toeschouwers en kijkers die sport kan creëren, biedt bedrijven kans om zich bekend te maken.

 

De emoties en passie dat sport opwekt, maken het een zeer effectief hulpmiddel bij het toepassen van marketingstrategieën.

 

Maar wat is sportmarketing? Het is een segmentatie van traditionele marketing. Het doel is om -zakelijke- kansen te creëren met sport als belangrijkste instrument.

 

Bij dit medium worden ook de sponsoren van de atleten en de reclame die wordt uitgezonden via verschillende media er bij betrokken.

 

Het is ook belangrijk om te weten dat sportmarketing niet alleen van toepassing is bij de hogere sportklassen. Merken en bedrijven kunnen het ook inzetten voor kleine, universiteits-, hogeschool-, regionale en lokale competities.

 

Het begin van sportmarketing

 

Blucactus NL - Wat is sportmarketing? - Banner

Om te begrijpen wat sportmarketing is, moet het begin ervan duidelijk worden. Het inzetten van sportmarketing gebeurd al een lange tijd. De oorsprong gaat terug tot 1920, in de Verenigde Staten, toen sommige bedrijven besloten samenwerkingen aan te gaan met  grote teams om hun producten te promoten.

 

In de loop van de tijd veranderde de vorm van deze marketing, waarin reclame werd gemaakt tijdens het vertellen van de games, ging het vervolgens over op televisie.

 

In de jaren zeventig en tachtig begonnen sporters sponsoring door grote merken als Nike en Adidas te krijgen. In feite zijn de meeste van hen nog steeds actief, evenals de integratie van atleten in reclamecampagnes voor niet-sportproducten zoals voedsel, diensten, enz.

 

Met de komst het internet ontstonden er meer mogelijkheden voor sportmarketing. Bijvoorbeeld met de promotie van tickets of producten van een bepaald merk en evenementen. Daarnaast begonnen stadions reclameboodschappen uit te zenden.

 

Een ander onweerlegbaar feit dat het bereik van sport aantoont, is het gebruik van digitale media tijdens de sportseizoenen. De interactie met elk evenement, ongeacht de sport, zorgt voor veel verkeer op het internet, waardoor trends en virale inhoud binnen enkele uren worden gecreëerd.

 

Soorten sportmarketing

 

Binnen deze tak van de sportwereld kunnen we verschillende soorten marketing zien, afhankelijk van het doel dat u wilt promoten. Hiervoor hebben we:

 

Sportmarketing

 

Blucactus NL - Wat is sportmarketing? - Banner

Sportmarketing streeft naar de promotie van de sport zelf en voordelen ervan voor de gezondheid en het welzijn.

 

Evenementmarketing

 

Het belangrijkste doel is de publiciteit van een bepaald sportevenement om een ​​oproep tot massale opkomst te genereren en tegelijkertijd een rendement op de investering voor sponsors te genereren.

 

Product- of servicemarketing

 

Blucactus NL - Wat is sportmarketing? - Banner

Zoals de naam al aangeeft, probeert het een sportdienst of -product te promoten via het imago van een erkende atleet, een gewoon persoon, of door middel van een verhaal duidelijk te maken wat de waarden en voordelen van sport en het marketing product zijn.

 

Sportmarketing

 

De belangrijkste woordvoerder is een atleet. Bij dit type marketing wordt een atleet om imago van een merk, zodat het publiek associeert hem met de waarden ervan.

 

Atleten vervullen de functie van influencers om een ​​groter publiek voor het merk te genereren en zowel zichtbaarheid, reputatie als verkoop te vergroten.

 

Doelstellingen van sportmarketing

 

Blucactus NL - Wat is sportmarketing? - Banner

Het doel van sportmarketing is om meer mensen te betrekken zodat verkoop wordt verhoogd, daarnaast doen ze een beroep op de emoties die door een bepaalde sport worden gegenereerd. Een erkent atleet dat populair is bij een doelgroep en wiens waarden gelijk zijn met die van het merk.

 

Belang en de voordelen van sportmarketing

 

Dit type marketing is belangrijk omdat het de ontwikkeling van een merk mogelijk maakt door middel van het imago en de invloed van een bepaalde sporter, atleet of sportevenement. Dit zorg voor een groot publiek, variërend van kinderen tot oudere volwassenen.

 

Wat de voordelen betreft: sport heeft een aantrekkelijke focus voor mensen die de waarden en filosofieën van iemand anders willen delen. Aan de andere kant identificeren sportfans zich ook met een atleet, meestal door fanatisme. Deze voordelen zorgen regelmatig voor verhoging van het doel, de loyaliteit van -nieuwe klanten- en de verkoop.

 

Hoe zet je sportmarketing goed in?

 

Om sportmarketing op een juiste manier in te zetten. moet u de wensen en behoeften van de klant kennen. Hiervoor moet je rekening houden met:

 

Publiek

 

Blucactus NL - Wat is sportmarketing? - Banner

Het publiek valt uiteen in drie segmentaties: atleten die, wellicht niet professioneel, constant een bepaalde discipline of fysieke sport uitoefenen.

 

Fans, dit zijn sportfanaten die evenementen bijwonen en volgen op radio of televisie.

 

Sportconsumenten, deze sporten misschien niet zo actief, maar besteden vaak geld uit aan schoenen, kleding, etc.

 

Bijblijven bij de markt

 

Blucactus NL - Wat is sportmarketing? - Banner

Je moet continu op de hoogte blijven en meegaan in de actualiteit en sportevenementen.

 

Promotie

 

In het belang van de evenementen moet u op zoek gaan naar de promotie van producten of diensten.

 

contentplanning

 

Maak een planning op basis van de tools die digitale marketing biedt, combineer dit met waardevolle content. 

 

Nu u het bovenstaande kent, kunt u een strategie maken en uitvoeren op basis van:

 

Een marktonderzoek uitvoeren

Blucactus NL - Wat is sportmarketing? - Banner

U moet de doelgroep, hun smaak, voorkeuren en behoeften kennen. Afgezien hiervan moet u ook weten welke sporten en atleten ze volgen en welke soorten producten en merken ze consumeren.

 

Ste; doelstellingen

 

Vraag uzelf eerst af welke voordelen uw bedrijf op korte en lange termijn zal behalen en op basis van de antwoorden kunt u beginnen met het plannen van uw actieplan. Hoe gaat u dit bereiken?

 

Kies de juiste communicatiemiddelen

 

Blucactus NL - Wat is sportmarketing? - Banner

Bepaal de manieren waarop u met de doelgroep gaat communiceren. Houd rekening met financiële middelen en kosten. Vervolgens moet er goed gekeken worden welk communicatiemiddel daadwerkelijk werkt.

 

Zorg voor interactie met de doelgroep

 

Zoek een manier om rechtstreeks met de doelgroep in contact te komen. Op deze manier kunt u leren over hun smaak en voorkeuren en een grotere publieke betrokkenheid bereiken.

 

Promoot ervaringen

 

Vind een manier om verbinding te maken met de emoties die door sport worden gegenereerd door waardevolle ervaringen.

 

Wat zijn sportmarketingstrategieën?

Blucactus NL - Wat is sportmarketing? - Banner

Een van de belangrijkste strategieën om sportmarketing in de praktijk te brengen, zijn:

 

  • Identificeer het publiek.
  • Positioneer het merk zodat het zichtbaarheid en herkenning heeft.
  • Breng een effectieve en overtuigende boodschap naar de doelgroep.
  • Kies de beste kanalen voor communicatie op basis van de voorkeuren van het publiek.
  • Stimuleer samenwerkingen die waarde toevoegen. Bijvoorbeeld bekende atleten, symbolische plaatsen en verenigingen. Dit zal het imago van het merk verbeteren en meer mensen aantrekken.
  • Organiseer sportevenementen om doelgroepen te bereiken die op geen enkele andere manier te vatten of te bereiken zijn.

 

Erkende merken die werken met sportmarketing:

 

  • Pepsi
  • rode stier
  • Sony
  • Coca Cola
  • Label

 

De wereld van sportmarketing is uitgebreid, wat eindeloze mogelijkheden biedt voor merken om zichzelf te positioneren en exponentieel te groeien.

Blucactus NL - Wat is sportmarketing? - Banner

Het zal altijd een verstandige keuze zijn, want sport is direct gerelateerd aan gevoelens. Dit bevordert het creëren van een emotionele band met het juiste publiek. Als gevolg hiervan kunnen ze de boodschappers van het merk worden.

 

Als je op de hoogte wilt blijven van digitale marketing onderwerpen, schrijf je dan in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.