Wat is SEO Optimalisatie?
Wat is SEO optimalisatie? SEO is een afkorting voor Search Engine Optimization, of Zoekmachine Optimalisatie in het Nederlands. Het is een reeks van verschillende technieken die ontwikkelaars en ontwerpers op websites toepassen om de positie en zichtbaarheid op de resultaten pagina’s van de belangrijkste zoekmachines te verbeteren.
Zoekmachine optimalisatie kan dus omschreven worden als een proces dat gericht is op het plaatsen van een website op de eerste pagina met zoekresultaten, voor de specifieke zoekopdracht van een gebruiker. Google is de meest gebruikte zoekmachine op computers, mobiele telefoons en tablets, met een marktaandeel van 92,31%.
SEO heet ook wel natuurlijke positionering, online positionering of de positionering van zoekmachines. Het is de optimalisatie van een website om zijn positie in de SERP’s (Search Engine Results Page) van Google of een andere zoekmachine te verbeteren.
Wat is SEO optimalisatie? Waar komt de term Search Engine Optimization [SEO] vandaan?
In het begin van de jaren 90 verschenen de eerste zoekmachines. Voordat Google in 1996 verscheen, waren er al enkele zoekmachines gemaakt, zoals Yahoo. Vanaf dat moment begon het web te groeien, doordat mensen zich beseften dat er geld mee kon worden verdient. Zij concludeerden daarom dat zij verkeer moesten aantrekken met behulp van zoekmachines.
Wat is SEO optimalisatie?
SEO optimalisatie is het verbeteren van de aanwezigheid van een website, zodat deze beter gepositioneerd wordt in de organische resultaten van zoekmachines.
Het doel is om uw website op de hoogst mogelijke posities van de organische zoekresultaten te laten verschijnen. Dit kan voor één of meerdere specifieke woorden die relevant zijn voor uw website en van te voren zijn geselecteerd. Dit zal het bezoekersverkeer verhogen.
Traditioneel hebben mensen die toegewijd zijn aan SEO de neiging om een technisch profiel te hebben (programmeurs, webdesigners, etc.). Met de nieuwe SEO-trends is kennis over marketing en communicatie echter steeds belangrijker geworden.
SEO is deel van online marketing, net als SEM (Search Engine Marketing), SMM (Social Media Marketing), Email Marketing, Web Analytics en meer. Het is erg belangrijk om te begrijpen dat SEO een investering op lange termijn is. Het kan soms maanden duren om resultaten te behalen.
Het aantal zoekwoorden, die men kan positioneren, is beperkt en is afhankelijk van het aantal pagina’s die de website heeft. De eerste selectie van zoekwoorden is daarom erg belangrijk. Verder is het onmogelijk om de positie te garanderen die een zoekwoord in een bepaalde periode zal krijgen. De reden is dat er bij SEO veel variabelen aanwezig zijn, die niet gecontroleerd kunnen worden, zoals veranderingen in de indexering van de algoritmes van zoekmachines.
Wat is SEO optimalisatie? Wat is SEO?
Aan iedereen die een website of een online winkel bezit, is wel eens gevraagd wat SEO optimalisatie is of waarom het zo belangrijk is om SEO optimalisatie op een website uit te voeren.
Als u een online bedrijf heeft, is het belangrijk dat mensen u vinden en u kennen, want als mensen u niet kunnen vinden kunt u ook niets verkopen. In dit bericht gaan wij daarom in detail uitleggen wat SEO optimalisatie is en waarom het zo belangrijk is voor uw website.
Online Positionering: On-page SEO en Off-page SEO
SEO experten kunnen SEO-strategieën ontwikkelen, zowel op als buiten het web. Er kan daarom onderscheid worden gemaakt tussen on-page SEO en off-page SEO.
On-Page SEO
On-Page SEO verwijst naar een reeks technieken die op de website worden toegepast, die gepositioneerd moet worden. Enkele factoren bij het optimaliseren van de On-Page SEO van een website zijn bijvoorbeeld:
- Verbetering van de snelheid.
- Optimalisatie van uw website.
- Beeldoptimalisatie.
- Inhoud met kwaliteit.
- Goede gebruikerservaring.
- Goede structuur van HTML-tags.
Off-page SEO
Off-page SEO is een set technieken die buiten uw website worden uitgevoerd, maar toch de positie van uw pagina in zoekmachines verbetert. Enkele van deze technieken zijn bijvoorbeeld:
- Gebruik van sociale media.
- Strategieën voor linkbuilding.
- Guest blogging.
Wat is de oorsprong van SEO?
Hoewel het tegenwoordig absoluut essentieel lijkt, verscheen Google pas in ’96 en zelfs vandaag zijn er nog landen waar het niet of nauwelijks wordt gebruikt.
De oorsprong van deze zoekmachine gaat terug naar het begin van de jaren negentig, toen de opkomst van webpagina’s begon.
Bijna alle webpagina’s hebben hetzelfde doel; kwaliteitsverkeer hebben. Zoekmachines zijn een van de meest effectieve manieren om bezoekers die mogelijk geïnteresseerd zijn in het web aan te trekken.
SEO is uiteindelijk ontstaan omdat mensen dit beseften en met elkaar begonnen te concurreren om hoger te scoren in zoekmachines.
Wat is SEO optimalisatie? SEO begrijpen
Om diepgaand te begrijpen hoe SEO werkt, moeten wij kijken naar wat er gebeurt wanneer “Google crawlers” op het internet rondzwerven. Hun werking bestaat uit twee stappen: crawlen en indexeren.
Om het proces van tracking te begrijpen kan het helpen om aan het transportsysteem van een grote stad te denken. Elke webpagina of elk bestand (zoals een pdf of afbeelding) is een tussenstop. Om de inhoud van elke stop te registreren, moet de zoekmachine de hele stad volgen en hiervoor gebruikt de zoekmachine het best beschikbare pad: links.
De linkstructuur van het web is wat de pagina’s verbindt. Om deze reden zijn ze belangrijk bij de optimalisatie. Zoekmachine-robots gebruiken sitemap adressen en eerdere crawls om hun zoekopdracht te starten en van link naar link te navigeren. Op deze manier komen zij bij de documenten die op het internet zijn opgeslagen.
Wat is SEO optimalisatie? SEO en zoekmachines
Niet alle websites worden op dezelfde tijd en diepte gecrawld. Crawlers worden vooral aangetrokken door nieuwe inhoud, dit kan zijn wanneer een site helemaal opnieuw is gemaakt of wanneer een bestaande site is bijgewerkt. Daarnaast is ook de laadtijd van belang.
De tweede stap is indexeren. Indexering zorgt voor het ontcijferen van de code en het opslaan van enkele “stukjes” ervan. Op deze manier kunnen zij worden opgehaald wanneer een gebruiker ze zoekt. Zoals u zich kunt voorstellen, vertegenwoordigen deze ‘stukjes’ vaak een enorme hoeveelheid informatie. Bedrijven zoals Google hebben om deze reden enorme datacenters waarin zij deze informatie opslaan, zodat deze gemakkelijk kan worden opgehaald.
Google bestelt al deze informatie over webpagina’s en documenten die op het netwerk beschikbaar zijn in een reeks van indexen. Dit is allemaal afhankelijk van hun autoriteit, relevantie en inhoud. Naast zoekwoorden houdt Google ook rekening met factoren zoals de publicatiedatum, de kwaliteit van de inhoud en het bevatten van multimedia-elementen.
Met deze twee stappen is alles klaar voor de gebruiker om te gaan zoeken. Op dit moment doorzoekt een algoritme de indexen en sorteert het resultaten. Hierbij houdt het rekening met honderden positionering factoren, allemaal binnen een kwestie van milliseconden.
Conclusie
Waarom is SEO zo belangrijk voor mijn webpagina? Zoals wij hebben gezien, helpt het hebben van een geoptimaliseerde website u om een goede positie in de Google SERP’s te behouden en klikken op uw site te verdienen. BluCactus kan u helpen met uw positioneringsstrategie.
BluCactus, uw bondgenoot in digitale marketing
Het internationale marketingbureau BluCactus bedient klanten over de hele wereld. Onze specialiteit? Het creëren van webontwerpen en SEO-positionering bij online zoekopdrachten. Bovendien is onze groep experts toegewijd om bedrijven en merken te helpen in een van de meest concurrerende sectoren op de markt; de digitale wereld.
BluCactus begeleidt u bij elke stap die u zet. Dit gaat van het creëren van de branding van uw bedrijf tot het creëren van content. Onze focus ligt op het ondersteunen van uw merk bij de ontwikkeling van uw website of het beheren van uw accounts op sociale media.
Dit online marketingbureau, gevestigd in Amsterdam, probeert uw imago als merk te versterken en naar een hoger niveau te tillen. Wacht niet langer met de hulp van de beste specialisten in digitale marketing en neem contact met ons op via onze sociale media of website.
Als u op de hoogte wilt blijven van de wereld van digitale marketing, nodigen wij u uit om te abonneren op onze maandelijkse nieuwsbrief.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!