Wat is een winactie? Met deze 7 stappen maak je een goede winactie
Je hebt vast wel eens meegedaan aan een winactie of deze voorbij zien komen via sociale media. Veel bedrijven maken gebruik van een winactie via sociale media, want dit kan gratis aangeboden worden aan klanten. Dit brengt voor bedrijven veel voordelen met zich mee. Dus als je een winactie wilt maken, ben je hier op de juiste plek. Blucactus legt je vandaag uit wat een winactie is en geeft je een stappenplan zodat je een goede winactie kan maken.
Online winacties zijn de perfecte manieren om meer interactie te krijgen met de doelgroep. Bovendien kun je hiermee je volgers op je sociale media laten groeien. Het is belangrijk om eerst te begrijpen wat een winactie is, voordat we beginnen met het stappenplan.
Wat is het doel van een winactie
Een winactie is niets meer dan een wedstrijd van een bedrijf of een merk. Het doel is om deelnemers te activeren tot een handeling in ruil voor het winnen van een prijs. Dit kan een product of dienst zijn van het bedrijf zelf. Een handeling dat de deelnemer zou kunnen uitvoeren is het promoten van het bedrijf.
Verschillende doelen van een winactie zijn:
- Ze zorgen voor een grotere zichtbaarheid van jouw merk.
- Vergroot de community op sociale media.
- Ze helpen bij het opbouwen van klantloyaliteit.
Wanneer is de beste periode voor een winactie?
Nu je weet wat een winactie is, is de volgende stap om te begrijpen dat er periodes zijn die het meest geschikt zijn om een wedstrijd via sociale media te organiseren:
- Begin van een nieuw seizoen, zoals de zomer
- Black Friday
- Vriendendag
- Moederdag
- Vaderdag
- Kerstmis
- Merk gerelateerde event
- Jubileum van jouw merk
Met deze 7 stappen maak je een goede winactie
Hier zijn de zeven stappen die je zullen helpen om zonder fouten een goede en succesvolle winactie te maken:
-
Definieer het doel dat je wil bereiken met de winactie
Om je plan te realiseren moet je eerst je doelen hebben geformuleerd, ook als we het hebben over een winactie via sociale media. Voorbeelden van doelen zijn:
- Groei in jouw volgers en agagement op sociale media.
- Genereer meer verkeer naar jouw webshop
- Verhoog jouw verkoop aanzienlijk.
- Genereer betrokkenheid en bekendheid met jouw merk.
- Loyaliteit aan je publiek.
- Krijg een hoger aantal leads.
Als marketing experts raden we aan om niet meer dan drie doelen te stellen. Anders wordt er meer van de deelnemers gevraagd, wat gebruikers alleen maar gedemotiveerd maakt.
Kies daarom je doelen en stel kwantitatieve doelen: het aantal bezoeken aan de site of het aantal volgers dat je wilt vergroten. Zo weet je bij het evalueren of je succesvol bent geweest of niet.
Gemiddeld kan een merk tot +34% volgers kunnen krijgen, door middel van een winactie. Rekening houdend met dit aantal, kunt je een consistent doel stellen, zodat jouw bedrijf ook hetzelfde groeipercentage kan bereiken
-
Selecteer de prijs
Zodra jouw doelstellingen goed zijn gedefinieerd, is de volgende stap het kiezen van de ideale prijs. Wat wil je aan de winnaars geven? Het moet een aantrekkelijk cadeau zijn voor de potentiële deelnemers.
Ten eerste moet het relevant zijn, dus kies een prijs waarvan je weet dat je publiek het graag wil winnen. Ten tweede moet het iets waardevols of unieks zijn, dus het moet charmant zijn en waarde bieden aan de gebruiker. Als we het over waarden hebben, bedoelen we niet iets duurs, maar eerder een waardevol geschenk.
Tijdens de promotie van de winactie moet dit over de prijs duidelijk worden:
- Zijn waarde
- De bruikbaarheid
- Het doel van de winactie
Als je doel is om je product of merk bekend te maken bij mensen, is het ideale geschenk waarschijnlijk een van de producten die de meeste aandacht genereert. Stel dat het doel is om jouw omzet te verhogen, zou je het eerste deel van een product kunnen geven of de proef-versie, dit leidt tot meer aankopen.
Als je winkel vapes, smaakjes en bijbehorende producten verkoopt, kun je beide producten weggeven. Op deze manier zal de volgende aankoop van de winnaar meer smaakjes zijn om de vape te blijven gebruiken.
-
Populairste cadeaus voor winactie
De meest populaire producten voor een winactie op Facebook of Instagram zijn merkproducten, promotiemateriaal met de kleuren of het logo van het merk, of gratis/goedkope diensten.
De demografie van jouw volgers zijn een belangrijke factor. Aan de hand hiervan kunt je bepalen op welke doelgroep je zich wilt richten: op basis van geslacht en leeftijd kunt je de perfecte prijs kiezen.
-
Zorg voor deelname
De deelname is het meest belangrijke punt, maar hoe zorg je ervoor dat mensen deelnemen? Hiervoor moet je rekening houden met:
-
Hoe de eisen simpel
Dit zal helpen om veel gebruikers aan te moedigen om deel te nemen aan de winactie. Hoe eenvoudiger de eisen, hoe meer mensen meedoen.
-
Creëer een goede structuur
De gehele winactie moet duidelijk zijn, met een goede structuur. Dit voorkomt verwarring of misverstanden bij het selecteren van de winnaars.
Voor gebruikers de eisen van de winactie te voltooien duurt gemiddeld twee minuten en 30 seconden, dus je kies een activiteit die niet meer tijd in beslag neemt.
En als je geen taken kunt bedenken voor de deelnemers, bieden we je hier waardevolle ideeën:
-
Volgers
Je kunt gebruikers vragen om je Instagram-, Facebook-, TikTok- of ander social media-account te volgen. Deze stap draagt direct bij aan de groei van je community op het platform.
-
Vind ik leuk + commentaar
Dit is een combinatie die meer kan helpen dan je denkt in het algoritme van sociale media. De reden is dat jouw bericht als relevanter wordt beschouwd, zodat het vaker in de feed en in de tijdlijn van de gebruikers wordt weergegeven.
-
Laat een reactie achter op het bericht
Als je van plan bent meer betrokkenheid te genereren, kunt je de deelnemers vragen om te reageren onder een posts of de afbeelding van jouw winactie op de deelnemers Instagram te delen. Zo zorg je ervoor dat andere mensen kennismaken met jouw bedrijf en de winactie en worden aangemoedigd om mee te doen.
-
Maak een foto met…
Wanneer je de gebruiker vraagt om een foto te maken met iets van jouw merk of met een logo-element en dit te labelen, genereert je een gesprek rond jouw bedrijf.
-
Beantwoord een vraag
Het beantwoorden van een vraag is een taak die de betrokkenheid van volgers vergroot, waardoor je iets kunt vragen wat je graag zou willen weten over je volgers. je kunt de gebruiker bijvoorbeeld vragen wat zijn favoriete product is of wat hij het liefste van het merk wil hebben om zijn publiek en toekomstige consumenten beter te leren kennen.
-
Gebruik een hashtag
Stel dat je al een hashtag heeft die aan jouw merk is gekoppeld. In dat geval kun je het verbeteren en er een trending topic van maken voor je volgers.
-
Bezoek de website en laat je e-mailadres achter
Stel dat het doel is om verkeer van je sociale media naar je webshop en een abonnementssysteem te leiden waar ze hun e-mail kunnen achterlaten. In dat geval kan deze taak gunstig uitpakken.
Vergeet de voorwaarden niet!
De voorwaarden kunnen nooit onopgemerkt blijven bij het maken van een winactie. Daarom moet je je volgers vertellen welke stappen ze moeten volgen, het tijdstip van deelname, het aantal winnaars en hoe ze zullen worden geselecteerd. Daarnaast moet je verduidelijken of de wedstrijd exclusief is voor een stad, land of voor de wereld en of het nodig is om de verzendkosten te dekken.
-
Leg de wettelijke basis van de winactie vast
Ook de wettelijke grondslagen voor een winactie of de voorwaarden zijn bekend. Dit zijn kritische factoren bij het organiseren van een wedstrijd op sociale media. Daarom moet je leren hoe je dit document moet schrijven om alles duidelijk te maken en ongemak of gezichtsverlies te voorkomen.
Maar maak je geen zorgen, want in deze stap zullen we je helpen. Zodra je begint te werken aan de wettelijke basis voor de winactie, zijn dit enkele algemene elementen die niet mogen ontbreken:
- Een samenvatting van de winactie wordt op sociale media gelanceerd.
- Startdatum en einddatum van de winactie.
- Wie kan deelnemen?
- Prijs
- Persoonlijke informatie en vertrouwelijkheid.
- Verkiezing van de winnaars.
- onderscheidingen
- Aanvullende details van de taken
Elk van deze elementen is nodig om alle mensen die willen deelnemen op de hoogte te brengen van de regels van de wedstrijd.
-
Promoot je winactie
Misschien denk je dat extra promotie voor je winactie niet nodig is, maar om zoveel mogelijk uit je winactie te halen moet er toch gepromoot worden
Verschillende methoden kunnen je helpen een winactie te promoten op een platform zoals Instagram, Facebook etc. en dit zijn enkele van de meest voorkomende:
-
Werk samen met andere merken en influencers
Ondersteuning van derden is ook nuttig bij het versterken van jouw winactie. Influencers zijn handig om jouw winactie te promoten, hiervoor moet het bedrijf wel wat extra’s aan hen aanbieden. Een prijs bovenop de originele prijs.
-
Investeer in advertenties en promoot de publicatie
Op alle sociale media platformen kun je een budgetbedrag toevoegen zodat de publicaties een groter bereik hebben.
-
Deel het op sociale media
Om het bereik van sociale media te benutten, kunt je crossmediale technieken toepassen door gebruikers van het ene platform naar het andere te sturen. Je hebt waarschijnlijk een publiek dat je maar op één kanaal volgt. Wanneer ze je winactie ontdekken, weten ze ook dat je een andere community op een ander platform hebt.
-
Deel het in de nieuwsbrief of op de website
U mag gebruikers of kopers die al deel uitmaken van jouw community nooit vergeten. Daarom moet er een e-mail worden gestuurd met een uitnodiging om deel te nemen naar bestaande klanten. je zult merken hoe dit helpt bij hun loyaliteit en dat ze meer verliefd worden op jouw merk.
-
Selecteer de winnaar
Zodra de deelnametijd is verstreken, moet je de algemene voorwaarden volgen die zijn vastgesteld om de winnaar of winnaars te selecteren. Hiervoor moet je ervoor zorgen dat het proces 100% transparant is en binnen de gestelde eisen valt.
Een winnaar selecteren in een winactie:
-
Doe een test voor de definitieve keuze
Met de meeste tools die worden gebruikt om de winnaar te selecteren, kan je een test na de trekking doen. Zo voorkom je fouten en een slechte ervaring met de deelnemer.
-
Livestream
Op deze manier kan je jou betrokkenheid op sociale media vergroten, dankzij het feit dat je meer verbonden gebruikers zult hebben om in realtime te zien wie de winnaars van de trekking zijn geweest.
Dit moment is ook perfect voor je om de kenmerken van het geschenk uit te leggen als je dat wenst. Je kunt ook uitleggen waar je het product kunt vinden als ze te koop zijn in je webshop.
-
Posten op sociale media
Ongeacht of je hebt besloten om de winactie online of via livestream te doen, raden we je aan een bericht te plaatsen waarin de winnaars van de wedstrijd worden aangekondigd. Zo weet iedereen wie de winnaars zijn en is de wedstrijd correct afgelopen.
Als extra tip kun je de winnaar van de winactie vragen om te delen op sociale media of je te taggen zodra ze hun cadeau hebben ontvangen.
-
Evalueer de prestaties van jouw winactie
Als er iets is dat je niet mag vergeten, is de fase waarin we de resultaten worden gemeten
Zoals bij elke marketingstrategie, heb je deze keer statistieken. Op deze manier kunt je het succes van de winactie meten. Bovendien zijn ze gerelateerd aan de doelstellingen.
Dus als een van je doelen was om je volgers op sociale media met 55% te vergroten, dan is dat een variabele die je aan je eindrapport kunt toevoegen. Als je niet weet hoe je een social media rapportage moet starten, is een Excel-sjabloon een goede hulpbron.
Welke applicatie gebruik je om een winactie te maken?
Als goed nieuws moeten we zeggen dat er veel gratis applicaties zijn waarmee je een winactie kunt maken. Ze zijn eenvoudig te gebruiken en maken het je gemakkelijker om zonder problemen de winnaars te kiezen. Daarom zijn dit een van de meest gebruikte en best presterende toepassingen om jouw winactie te maken:
- Willekeurige namenkiezer.
- Google willekeurige nummers generator.
- Apps-sweepstakes
- Draw2
Blucactus, jouw bondgenoot in de wereld van digitale marketing
Het internationale, online marketing bureau: BluCactus bedient klanten over de hele wereld. Onze specialiteit? Het maken van webdesigns en SEO-positionering bij online zoekopdrachten. Onze experts richten zich op het helpen van bedrijven en merken om succesvol te worden en blijven, in een van de meest competitieve sectoren op de markt; de digitale wereld.
BluCactus begeleidt je bij elke stap die jouw merk zet. Dit begint bij de branding van jouw bedrijf tot het creëren van inhoud. Onze focus ligt bij het ondersteunen tijdens de bouw van jouw website of het beheren van al jouw social media accounts.
Dit online marketingbureau, gevestigd in Amsterdam, Nederland, wil jouw imago als merk versterken en naar een hoger niveau tillen. Wacht niet langer en schakel de hulp in van de beste specialisten in digitale marketing. Neem nu contact met ons op via onze social media of onze website!
Als je op de hoogte wilt blijven van de wereld van digitale marketing, kun je je ook abonneren op onze maandelijkse nieuwsbrief.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!