Wat is de cosmetica-marketingstrategie van MAC?
Tegenwoordig zijn cosmeticamerken erg populair omdat ze de meeste vrouwen vertegenwoordigen. Hierdoor hebben veel cosmeticabedrijven hun eigen marketingstrategieën ontwikkeld om het publiek en hun klanten aan te trekken. Dat is het geval met een groot cosmetica bedrijf, MAC Cosmetics.
Als je een cosmeticabedrijf hebt dan ben je vast wel bekend met dit merk, maar weet je ook wat hun marketingstrategie is? Zo niet, dan heb je geluk, want vandaag vertellen we je er alles over. Misschien leer je het een en ander om je eigen merk te verbeteren.
Wat voor soort bedrijf is MAC?
MAC is een cosmetica bedrijf, met een van de meest gebruikte producten van de wereld. MAC maakt niet alleen van mond-tot-mondreclame, maar we kunnen ook op internet zien dat bloggers, vloggers en andere websites er over praten.
Daarnaast presenteert de marketingstrategie van MAC cosmetics zijn werk aan verschillende professionele modeontwerpers.
Dit zorgt ervoor dat veel vrouwen er net zo uit willen zien als de modellen. Dit maakt dit merk tot hun favoriet en het merk dat ze zullen aanbevelen aan vrouwen die deel uitmaken van hun vriendengroep of familie. Veel van deze vrouwen worden echter merkambassadeurs door hun producten aan te bevelen via hun sociale media.
Wat is het doel van MAC?
Ongeacht het type bedrijf, iedereen die een marketingplan wil implementeren, moet zijn doelen stellen. MAC Cosmetics weet dit en ze passen ze in de loop van de tijd aan. Op deze manier handelen ze altijd volgens de behoeften van de doelgroep zonder hun essentie te verliezen.
Laten we eens kijken wat deze doelen zijn:
- Laat zien dat het een merk is voor ‘gewone’ mensen, diversiteit.
- Verhoog de omzet met een aanzienlijk percentage door de zichtbaarheid op sociale media om meer interactie met de gebruikers te krijgen.
- Creëer verkeer naar de officiële website.
- Trek de aandacht van nieuwe consumenten voor het merk.
- Genereer inkomsten voor de stichting om de slachtoffers van hiv over de hele wereld te helpen.
MAC Cosmetics-marketingstrategie
Om de bovenstaande doelstellingen te bereiken, heeft MAC Cosmetics een groep experts op het gebied van marketing die de leiding heb over het creëren van succesvolle campagnes om te zeggen: “we hebben het bereikt”.
Laten we daarom enkele voorbeelden bekijken van de beste campagnes voor MAC Cosmetics en wat hun strategie is geweest om positieve resultaten te behalen:
-
MAC-color on the edge
Deze campagne werd uitgevoerd om de omzet van het bedrijf te vergroten. Het merk probeerde scènes uit het leven vast te leggen die zich in het dagelijks leven voordoen.
Resultaat: merkherkenning door consumenten steeg met 675%, terwijl de verkoop met 6% steeg, het doel dat MAC Cosmetics had gesteld.
-
MAC MAC Me Over – collectie
Voor deze campagne wilde MAC Cosmetics overbrengen dat alle mensen mooi zijn en zich ook zo moeten voelen. De strategie was om een wedstrijd te houden waarbij mensen vroegen om een make-over. Hiervoor is de selectie gemaakt van verschillende modellen die over de hele wereld worden gevonden, rekening houdend met diversiteit.
Resultaat: de verkoop van de collectie steeg en werd een trend op sociale media zoals Instagram en Twitter.
-
MAC Hello Kitty-collectie
Zoals we al zeiden, was een van de doelstellingen van MAC Cosmetics het aantrekken van nieuwe klanten. Ze lanceerden een reeks video’s, verpakkingen en advertenties, met deze kat als hoofdrolspeler, om een aantrekkelijker tintje te geven aan dit speelgoed dat door de kleintjes in huis wordt bewonderd.
Resultaat: Collecties geïnspireerd op bekende figuren zijn meestal succesvol, dus dit merk bereikte zijn doel zonder veel moeite met het idee van deze mac-cosmetica-marketingstrategieën.
-
MAGnifique
Om verkeer op zijn officiële website te creëren en meer naamsbekendheid te genereren, had het bedrijf als strategie zes video’s gemaakt. Voor elk van hen werd een ‘gewoon’ persoon geselecteerd om deel te nemen. Met dit soort content wilden ze laten zien hoe mooi ze zijn, met positieve en inspirerende berichten.
Resultaat: Deze strategie heeft ervoor gezorgd dat het merk meer bekendheid bij de consument zal genereren. Op zijn beurt was er een hoger percentage van het verkeer naar het web.
-
MAC Viva Glam RuPaul
MAC Cosmetics organiseert vaak hiv-bewustmakingscampagnes. Door dit te doen, blijven ze ook inkomsten genereren. Een voorbeeld hiervan is de samenwerking met iconische dragqueen RuPaul die de belangrijkste woordvoerder van dit merk werd.
Resultaat:Deze strategie wist de aandacht van duizenden mensen over de hele wereld te trekken. Het had tenslotte de medewerking van een persoon die de diversiteit in de mens vandaag laat zien.
Vond je dit bericht leuk?
Hoewel dit een beautymerk is, straalt MAC Cosmetics niet alleen uiterlijke schoonheid uit, maar ook innerlijke schoonheid. Het deelt bijvoorbeeld het idee dat iedereen make-up kan gebruiken. Het voerde jaar na jaar verschillende benaderingen uit voor zijn marketingacties.
Kortom, de marketing van MAC Cosmetics heeft ervoor gezorgd dat dit bedrijf de leider blijft op het gebied van professionele make-up.
Als je een cosmetica bedrijf hebt kan BluCactus je helpen. We kunnen je helpen met het creëren van de marketingacties die je nodig hebt op basis van je doelen. Je hoeft alleen maar contact met ons op te nemen, wij helpen je graag verder.
Om op de hoogte te blijven van alles wat met digitale marketing te maken heeft, nodigen we je uit om je in te schrijven voor onze maandelijkse nieuwsbrief.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!