Wat houdt e-mailmarketing in? Wat is het verschil met de nieuwsbrief en mailing?
E-mailmarketing campagnes komen elke dag vaker voor bij merken, omdat het veel voordelen met zich meebrengt wat zorgt voor positieve bedrijfsresultaten. Er zijn echter nog veel twijfels over wat mailing, e-mailmarketing of nieuwsbrieven zijn.
Om de verschillen tussen deze tools te kennen, moeten we eerst het betekenis begrijpen. Dus als je de verschillen en de richtlijnen van elke actie wilt weten, lees dan verder.
Wat is een nieuwsbrief en waarvoor dient deze?
Een nieuwsbrief is een krachtig hulpmiddel dat we kunnen gebruiken om onze digitale marketingstrategieën te verbeteren. De nieuwsbrief wordt ingezet om een positief beeld van een bedrijf te geven.
Daarnaast kan je dankzij deze tool, met de nodige professionaliteit, relevante informatie over de sector van een bedrijf vrijgeven.
Om de nieuwsbrief efficiënt te gebruiken is het volgende nodig:
- Voor het versturen van een nieuwsbrief is het van belang dat de ontvanger hier vooraf toestemming voor geeft, dit kan met een inschrijving. Op deze manier is het zeker dat de ontvanger geïnteresseerd is
- De content dat via een nieuwsbrief wordt verstuurt, moet van kwaliteit zijn om abonnees waarde te bieden.
- De publicaties moeten periodiek zijn: wekelijks, tweewekelijks of maandelijks. Zo kunnen we een verwachting creëren bij abonnees om hen er constant aan te herinneren dat het bedrijf bestaat.
- We mogen niet vergeten een call-to-action op te nemen, zodat abonnees op natuurlijke wijze naar conversie bestemmingspagina’s kunnen worden geleid.
- Bij elke nieuwsbrief moet de ‘uitschrijf’ optie toegevoegd zijn. zodat de gebruiker zich kan uitschrijven wanneer hij maar wil.
Hoe zet je mailing correct in?
Wat is mailing?
Mailing is een advertentie mogelijkheid en je kan het gebruiken bij het promoten van de producten of diensten van een merk. Mailing campagnes hebben een duidelijk doel en dat is verkopen. Dus via deze tool kan je kortingen, aanbiedingen en promoties van een merk communiceren naar de klant.
Om dit te doen, gebruik je geen segmentatie. In plaats daarvan gebruik je het als een strategie die zich richt op de behoeften van de potentiële klant. Op dezelfde manier kunnen we, in het geval van verkopen of niet, onze lijsten met contacten uitbreiden.
Daarnaast zijn er voor het maken van een succesvolle mailing specifieke richtlijnen die we niet kunnen missen:
- De grote va afbeeldingen moeten worden geoptimaliseerd zodat inzendingen niet worden vertraagd. Anders kan dit de zichtbaarheid van de e-mail schaden.
- Om een samenhangende e-mail te versturen, moet er een relatie zijn tussen de afbeeldingen en de informatieve content.
- De content moet héél aantrekkelijk geschreven worden, de titel en tekst moeten opvallen.
- Eenvoudige lay-outs werken meestal ook geweldig, zolang we het doel van het overtuigen van de abonnee kunnen bereiken.
- Voor het verzenden van promotionele artikelen moeten ze daarom zeer visueel zijn. Tekst kan echter worden gebruikt als je dichter bij de lezer willen staan.
Wat kunnen we met e-mailmarketing?
E-mailmarketing is een tool die ons helpt digitaal te communiceren via leads en klanten. Hiervoor moeten we gebruik maken van het rechtstreeks verzenden van massa-e-mails naar een contactbasis. Wanneer we deze actie uitvoeren, kan dit om vele redenen zijn, vooral als we een promotie willen communiceren of een nieuw product of dienst willen presenteren.
Om te profiteren van de voordelen van e-mailmarketing, moeten we rekening houden met de volgende elementen:
- We moeten de structuur van de e-mails analyseren, rekening houdend met zowel het tijdstip waarop het wordt verzonden als de apparaten waarvoor het bericht is geoptimaliseerd om meer leads te genereren.
- Een zeer belangrijke factor is om de volledige e-maillijst te segmenteren in subcategorieën die we kunnen aanpassen aan de voorkeuren van onze abonnees. Op deze manier sturen we geen e-mails naar de verkeerde mensen.
- E-mails moeten gepersonaliseerd zijn, ook als we meer dan 100 mensen tegelijk aanspreken. Waarom? Omdat op maat gemaakte e-mails 50% hogere open rates hebben.
- We kunnen het verzenden van e-mails automatiseren zodra we subcategorieën hebben aangemaakt. Dit zal ons werk toegankelijker maken en hiervoor zijn er veel betaalde of gratis applicaties die we kunnen gebruiken.
- Bepaalde e-mail normen moeten worden gevolgd om de rechten van abonnees te beschermen. Zo hebben ze het recht om te kiezen of ze mails van een bepaald bedrijf willen ontvangen of niet.
- Om de perfecte e-mail te maken, moeten we spamfilters vermijden, zodat het afleverpercentage niet wordt beïnvloed. Wanneer de e-mails niet in de spam map terechtkomen, kunnen we de resultaten van de e-mailmarketing strategie effectiever meten.
Verschil tussen een nieuwsbrief, een mailing en e-mailmarketing
Als we de verschillen zien tussen mailings, e-mailmarketing en nieuwsbrieven, kunnen we zien dat elk hulpmiddel zeer effectief kan zijn als je het correct gebruiken. Laten we dat nu goed onthouden. Alle bedrijven hebben een communicatiekanaal nodig waarmee ze constant met hun klanten kunnen communiceren om ze te behouden en een grotere zichtbaarheid te creëren.
Hoewel we de betekenis en de redenen voor het gebruik van elk hulpmiddel al hebben genoemd, laten we je hier een samenvatting van elk van hen lezen, zodat er geen verwarring is bij het onderscheiden ervan:
De nieuwsbrief
Het is een vorm van digitale publicatie waarbij we vaak informatie via e-mail kunnen verspreiden. Daarnaast bevat het meestal spannende artikelen met betrekking tot merk kwesties of de sector ervan.
Ook gebruikers die een e-mail als deze ontvangen, is omdat ze al met voorafgaande kennisgeving hebben verzocht om dergelijke informatie te ontvangen.
De mailing
Het formaat van deze tool is meer gericht op reclamedoeleinden. Daarom gebruiken merken het vaak om hun producten en diensten te promoten in een enorme database.
E-mailmarketing
Bedrijven gebruiken deze tool om via e-mail in contact te komen met hun doelgroep. We kunnen stellen dat e-mailmarketing hand in hand gaat met nieuwsbrief en e-mailmarketing.
Nieuwsbrief en mailing
Welke strategie is meest geschikt?
Om te beslissen tussen nieuwsbrief mailing, moet je eerst je doelstellingen als bedrijf definiëren. Daarnaast helpt het als je ook je doelgroep bepaalt.
Dus als we van plan zijn om die gebruikers te behouden die regelmatig met het merk actief zijn, kan het gebruik van een nieuwsbrief voor ons handig zijn. Aan de andere kant, als ons doel commerciëler is, omdat je kortingen of promoties willen promoten, stelt mailing je in staat om een competente boodschap te creëren.
Waarom e-mailmarketing campagnes?
Via e-mailmarketing kunnen we verschillende marketingstrategieën ontwikkelen. Daarnaast kan je verschillende acties uitvoeren voor de fase van de gebruiker. Op deze manier is de kans op een effectievere impact groter door onze buyer persona op een natuurlijke manier te bereiken.
E-mailmarketing kan door middel van nauwkeurige campagnes waarde toevoegen aan de gebruiker en zo de perceptie en het imago van het merk verbeteren. Daarom kunnen we een langdurige relatie opbouwen die ons meer zichtbaarheid geeft en onze omzet verhoogt.
Vond je dit bericht leuk?
Na de verschillen tussen mailing, e-mailmarketing en nieuwsbrieven te hebben bekeken, kunnen we concluderen dat een e-mailmarketing strategie in een bedrijf moet worden opgenomen om succesvoller in de markt te zijn.
Als jij je wilt aansluiten bij deze praktijken, is BluCactus er voor jou . Samen kunnen we de beste e-mailmarketing strategieën ontwikkelen waarvan jouw bedrijf of merk van kan profiteren. Je hoeft alleen maar contact met ons op te nemen, wij helpen je graag verder.
Schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws over digitale marketing.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!