Wat de modewereld en online marketing met elkaar gemeen hebben

BluCactus - Wat de modewereld en online marketing met elkaar gemeen hebben

Wat de modewereld en online marketing met elkaar gemeen hebben. Je zou denken dat de modewereld en online marketing mijlenver uit elkaar liggen. De één gericht op kleding, accessoires, kleuren en stoffen. De ander gericht op ’t web met behulp van data en resultaten. Toch hebben de twee meer met elkaar gemeen dan je zou denken. We sommen het hier voor je op. 

 

Personal branding is belangrijk 

 

BluCactus - Wat de modewereld en online marketing met elkaar gemeen hebbenOf je nu influencer bent, werkt bij een modeblad of in de winkel staat van een bekend kledingmerk: jij bent het visitekaartje.

 

Dat betekent dat je er verzorgd uit moet zien, het liefst in de items die jouw persoonlijke stijl kenmerken. Heb jij een vrouwelijke kledingstijl?

 

Dan zou het raar zijn als je opeens een baggy jeans zou dragen met een basketbal Tee.

 

Hetzelfde geldt voor online marketing. Alleen is de kleding van medewerkers niet per se het visitekaartje, maar de website en social media-uitingen. En vergeet vooral ook niet de personal branding van je medewerkers niet (het plaatsen op LinkedIn red.) serieus onder de loep te nemen. 

 

Creativiteit wordt aangemoedigd, maar het moet wel ‘draagbaar’ zijn 

 

Haute couture is een lust voor het oog. Maar niemand die deze ingewikkelde prachtstukken aantrekt naar kantoor. Dit geldt sowieso voor de meeste items die we op de catwalk zien.

 

Modellen komen soms in de meest bizarre combinaties voorbij paraderen, die misschien alleen het high fashion modegepeupel aandurft. Hoe creatief en gedurfd een trend of item ook is: de ‘gewone’ fashionista’s moeten het ook gewoon kunnen dragen. Anders wordt een collectie nooit een hit bij de rest van de wereld. 

 

Hetzelfde geldt voor je website. Een webbouwer mag helemaal losgaan met het design, maar de site moet nog wel kunnen functioneren. Een aantrekkelijk design kan soms in de weg zitten voor SEO, waardoor je minder snel gevonden wordt door Google en dat is natuurlijk super zonde. Daarnaast moet een website voornamelijk de doelgroep bedienen. Hoe ingenieus het ontwerp ook is, het mag absoluut niet ten koste gaan van de gebruikerservaring. 

 

Authenticiteit is noodzakelijk 

 

BluCactus - Wat de modewereld en online marketing met elkaar gemeen hebbenEchte modeliefhebbers shoppen liever niet bij high street ketens – omdat deze niet sustainable zijn, maar ook omdat iedereen daarin rondhuppelt. Je wil liever niet je buurvrouw tegenkomen in dezelfde blouse. Daarnaast is vintage shoppen een stuk leuker omdat je daar pas écht authentieke items tegenkomt. Je wil jezelf immers onderscheiden – en hoe kan het beter door te struinen naar unieke parels of bestaande kledingstukken te personaliseren? Zo kun jij echt je authentieke stijl laten zien. 

 

Ook in de marketingwereld is alles één pot nat. Ieder bedrijf schrijft zo ongeveer dat ze ‘persoonlijk contact’ belangrijk vinden en dat bij hen de klant voorop staat. Hoe meer concurrenten je hebt in jouw branche, hoe belangrijker het is om authentiek te zijn. Is je tone of voice bijvoorbeeld lekker grof en to the point? Of misschien ben je wel de enige in de branche met dit retourbeleid? Communiceer dit duidelijk op je website

 

Trends komen altijd terug 

 

In de modewereld keren trends eens in de zoveel tijd terug. Eén van de mogelijke theorieën is dat huidige modeontwerpers geïnspireerd raken door de generatie van hun ouders. Daarom zie je nu veel trends uit de 90’s en zero’s voorbijkomen. Het is dan ook altijd goed om waardevolle kledingstukken te bewaren voor een aantal jaren of seizoenen verderop. Zo kunnen die items ineens weer ‘in’ zijn en heb jij nog een old-school variant. 

 

In de marketingwereld circuleren ook trends. Denk bijvoorbeeld aan videomarketing of eigenlijk alles wat op TikTok gebeurt.

 

Video is al jaren aan een opmars bezig, dus het is geen slecht idee om deze digitale marketingtrend eens serieus te nemen. Zeker omdat je weet dat deze trend altijd terug zal keren – sterker nog, we gokken dat video een blijvertje is. 

 

Kortom: mode en marketing hebben veel meer gemeen dan je denkt!

 

BluCactus - Wat de modewereld en online marketing met elkaar gemeen hebben - Renee PrengerOver de auteur 

 

Renée Prenger is werkzaam als freelance modejournalist en is daarnaast Head of Content bij Heers.

 

Ze ziet er net zo gelikt uit als haar teksten en heeft geen joggingsbroek.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.