33 vragen die u moet stellen voordat u een SEO-bureau inhuurt
Wanneer u een website voor uw bedrijf heeft, maar geen web verkeer, dan is de eerste vraag die u uzelf zou kunnen stellen: ‘welk SEO-bureau zal ik kiezen?’. Dit is het moment waarop men vrienden of familie vraagt of ze iemand kennen, maar in het algemeen stellen hun antwoorden ons niet tevreden.
Maar maakt u zich geen zorgen, vandaag gaan wij in op enkele vragen die u moet weten voordat u een SEO bureau inhuurt.
Eén van de marketingstrategieën die het beste werkt voor bedrijven die hun online zichtbaarheid willen verbeteren is SEO. Wij zullen eerst verschillende typen bespreken voordat wij beginnen met de verschillende vragen die u zou kunnen stellen.
Soorten SEO specialisten
- Onafhankelijke SEO-consultants: dit zijn freelance professionals die SEO-diensten aanbieden.
- SEO-bedrijven of -bureaus: deze bedrijven hebben meestal gestandaardiseerde SEO-teams en -processen.
- Interne SEO specialisten: u gebruikt deze soort van SEO wanneer uw bedrijf erg groot is of snel groeit.
U kunt een SEO-consultant inhuren om u te helpen bij het opstellen van een strategie om uw website goed van start te laten gaan.
Er bestaan tegenwoordig veel varianten tussen freelancers en SEO-bureaus. Als ze echter iets gemeen hebben, is het dat hun SEO-diensten niet goedkoop zullen zijn.
Wij raden u daarom aan om voorzichtig te zijn bij het inhuren. Bepaalde kortingen op deze diensten betekenen vaak dat het bureau of de SEO-specialist onjuiste strategieën gebruikt. Dit kan op lange termijn uw website beschadigen.
Het is echter goed om een balans te vinden, want een hoge prijs garandeert ook niet altijd kwaliteit. Veel bureaus verhogen de prijzen voor het maken van websites enorm. Deze SEO-bedrijven kunnen er echter mee wegkomen, omdat de meeste website-eigenaren niet weten hoe ze SEO-werk moeten testen. Om dit misbruik te voorkomen, kunt u enkele nuttige vragen stellen voordat u een SEO-bureau inhuurt.
Zolang u de juiste vragen stelt en op de antwoorden let, zou u een bureau moeten kunnen vinden die een positieve impact op uw bedrijf zal hebben.
Hoe huurt men een SEO-bedrijf in
Wij weten dat er veel vragen op kunnen komen als het tijd is om een SEO-bureau in te huren. Het is normaal om lichtelijke zenuwen te hebben, omdat het een investering is, die afhankelijk is van de groei van uw bedrijf.
Tegenwoordig is er een groot aanbod aan web positionering diensten voor bedrijven en particulieren. Een verkeerde keuze kan ernstige gevolgen hebben voor de zichtbaarheid en positionering van uw merk in zoekmachines.
Het beste is om een professional in te huren die de SEO-service perfect uitvoert. Op deze manier kunt u zonder advertenties zeer succesvol zijn en organisch zoekverkeer genereren. Om deze reden is het belangrijk om zorgvuldig te kiezen. Hieronder volgen enkele vragen die u zou kunnen stellen bij het inhuren van een SEO-bureau.
Kritische vragen voordat u een SEO-bureau inhuurt
1) Kunt u de diensten beschrijven die u mij zou bieden als onderdeel van de SEO-strategie?
Dit is één van de belangrijkste vragen voordat u een SEO-bureau inhuurt. Als de vertegenwoordiger van het SEO-bureau terughoudend is in het beschrijven van het process, wees dan voorzichtig. Sommige SEO-bedrijven gebruiken namelijk onethische web positioneringstechnieken.
Een goed bureau zal daarentegen transparant met u zijn en zal niet bang zijn om de diensten die zij beweren te bieden als onderdeel van de SEO-strategie bloot te leggen. De services die ze leveren, moeten zich gedurende uw contract ontwikkelen. Onthoud dit dus wanneer u deze vragen stelt voordat u een SEO-bureau inhuurt.
Wees niet bang om naar het aantal uren te vragen die ze elke maand zullen leveren, afhankelijk van de strategie die ze voorstellen.
Afgezien van de vorige vraag volgen hier nog enkele andere vragen die u in eerste instantie kunt stellen:
- Welke diensten wilt u maandelijks leveren als onderdeel van de strategie? Kunt u de bedragen van deze diensten specificeren?
- Hoeveel uur kan ik maandelijks van elke dienst verwachten?
- Ofwel, hoeveel interne en externe items levert u per maand?
- Hoeveel tijd besteedt u aan het analyseren van campagnes en rapporten?
Het bureau zal proberen de juiste strategie voor uw bedrijf te vinden en het aanbod aan te passen naarmate de onderhandeling zich ontwikkelt. Zorg er ten slotte voor dat ze hun diensten baseren op onderzoek en niet op intuïtie.
2) Hoe gaat u de inhoud optimaliseren?
Inhoud heeft de controle over elk sociaal netwerk.
Als u goede content publiceert, zal u ook meer volgers krijgen.
Zorg er daarom voor dat u, voordat u een SEO-bureau inhuurt, uw inhoud verbetert.
3) Kunt u ons enkele van uw schrijfvoorbeelden laten zien?
Wanneer wij deze vraag stellen, is dat omdat wij geïnteresseerd zijn in de schrijfstijl van het bureau.
Elk bureau dat content marketing services aanbiedt, moet u voorbeelden kunnen geven van het beste werk van hun schrijvers.
Als dit niet mogelijk is, is er iets mis.
4) Hoe passen uw schrijvers zich aan een nieuw bedrijf of sector aan?
Het bureau moet in staat zijn om inhoud te ontwikkelen, ongeacht de sector.
Als u deze vraag voor het inhuren stelt, weet u of zij het nodige onderzoek zullen doen om hoogwaardige inhoud te produceren.
Als de reactie van het bureau niet naar uw zin is, heeft u twee opties:
- Hun schrijfstijl uittesten om te zien of het voor u werkt.
- Het aanbod van het bedrijf afwijzen.
5) Hoe optimaliseert u de inhoud voor onze lezers en zoekmachines?
Met deze vraag kunt u het proces van het inhouds team leren kennen.
U zou dan kunnen zien hoe ze met het SEO-team werken, of ze hun inhoud optimaliseren met zoekwoorden en of ze tools hebben zoals Google Trends.
Deze tool wordt gebruikt om te weten welke zoekwoorden het beste zijn voor bepaalde inhoud.
6) Welke soorten inhoud produceert u?
Met behulp van deze vraag ontdekt u of het bureau ervaring heeft met het produceren van onder andere teksten, blogposts, infographics, video scripts en korte animaties.
Houd hier rekening mee en bedenk welk type inhoud u voor uw bedrijf wilt voordat u een SEO-bureau inhuurt.
7) Hoevel interne en externe inhoud berichten gaat u per maand maken?
U moet een duidelijk idee hebben van wat u op uw website wilt hebben en dit blootleggen wanneer u dit soort vragen stelt voordat u een SEO-bureau inhuurt.
U kunt aangeven of u uw inhoud wilt vergroten of slechts een bepaald aantal bezoeken wilt houden.
Zorg ervoor dat het bureau een goede strategie heeft en dat het resultaten kan garanderen.
8) Vragen voordat u een seo bureau inhuurt – Wordt er nieuwe inhoud op de website gepubliceerd?
Zoek uit of het bureau afbeeldingen zal toevoegen of inhoud zal bewerken om zijn online lezers te betrekken.
Als het bureau de administratie van de publicaties niet verzorgt, kan het u adviseren om een extra professional in het interne team in te huren die mogelijk ook deel uitmaakt van het agentuurcontract dat u tekent.
9) Over welke statistieken gaat u mij informeren?
Dit is een cruciale vraag om te weten hoe goed het bureau het werk van het bedrijf gaat volgen.
Gelukkig spreken statistieken altijd voor zich. Vergeet niet dat het bureau altijd verder moet gaan dan webverkeer, sociale netwerken en het aantal reacties.
De statistieken moeten meten hoe de inhoud de volgers of vaste klanten helpen die vragen stellen. Door dit te interpreteren, kunt u de betrokkenheid van uw klanten of volgers vergroten.
10) Vragen voordat u een seo bureau inhuurt – Hoeveel weten ze over linkbuilding?
Wist u dat externe links die gebruikers naar uw website leiden, essentieel zijn voor elke online marketinginspanning?
Als er geen goede links naar uw website zijn, kan het voor u moeilijk zijn om hoger te scoren dan de concurrentie in zoekmachines. U zult niet goed gepositioneerd zijn als u een klein aantal bezoekers heeft.
Niet alle links zijn echter goed. Sommigen van hen kunnen als spam worden aangemerkt. Als u dus de verkeerde SEO-instantie kiest, die de richtlijnen van Google niet volgt, kan uw website een boete krijgen, waardoor u uw doelen minder snel zult bereiken.
Hier zijn enkele vragen die u kunt stellen:
- Wat voor type links gaat u maken? Hoe gaat u dat doen?
- Hoeveel nieuwe links gaat u per maand maken?
11) Welke ervaring heeft u met het werken met bedrijven in mijn branche?
Met deze vraag kunt u weten of het bureau in staat is of enige ervaring heeft met uw branche.
U kunt ook vragen welke stappen het bureau zal ondernemen om zich in uw branche te specialiseren.
12) Heeft uw bureau een Google Partners-badge?
Dit is niet een veel voorkomende vraag, maar het werkt om te verifiëren of het bureau de dagelijkse taken kan uitvoeren en de gestelde doelstellingen kan bereiken.
Als het bureau een Google Partners-badge heeft, betekent dit dat het Google AdWords-gecertificeerde werknemers heeft. Het heeft dan toegang tot zijn team van Google-bureaus en is het op de hoogte van de nieuwste AdWords-innovaties.
Dit is belangrijk omdat het laat zien dat het medewerkers zijn die zich inzetten voor hun werk.
13) Hoe gaan wij communiceren?
U zult ongetwijfeld goed op de hoogte moeten zijn van het werk met betrekking tot SEO. Dit is één van de basisvragen voordat u een SEO-bureau inhuurt.
Wij raden u aan om het SEO-bureau te vragen, wie voor de communicatie met uw bedrijf zal zorgen en hoe vaak u met hen zal kunnen spreken.
U kunt dan bijvoorbeeld voorstellen om gedurende de week zo vaak te communiceren als nodig is.
14) Hoe informeert u ons over onze maandelijkse voortgang?
Hier kan het bureau een rapport en een gemakkelijk leesbare samenvatting met statistieken over de voortgang van zijn website leveren.
Een andere vraag die zich kan voordoen voordat u een SEO-bureau inhuurt, is of zij het rapport aan u zullen uitleggen.
U kunt echter ook van tijd tot tijd vergaderingen plannen om de groei van uw bedrijf via de website te beheersen.
15) Vragen voordat u een SEO bureau inhuurt – Wie is het technische team?
Voordat u een SEO-bureau inhuurt, moet u weten wie het technische team vormt en wie voor elke taak verantwoordelijk is.
Sommige bureaus zijn hierover niet duidelijk bij het aanbieden van hun diensten.
Dit kan tot conflicten leiden wanneer u een extra professional nodig heeft om de door hen aanbevolen wijzigingen door te voeren. Zoek uit of ze op een bepaald moment hulp nodig hebben van een andere professional.
16) Kunt u ons enkele websites laten zien die u heeft ontworpen?
Dit is een belangrijke vraag, omdat het bureau u daardoor alles kan laten zien wat het heeft gedaan.
Op deze manier kunt u zien of het u bevalt of niet.
17) Ontwerpt u aangepaste websites of gebruikt u sjablonen?
Uw bedrijf heeft geen zeer uitgebreide pagina layout nodig, dat wil zeggen dat een eenvoudige sjabloon voldoende kan zijn.
Als u wel een unieke website nodig heeft die leads of verkopen genereert, neem dan contact op met bureaus die aangepaste ontwerpdiensten aanbieden.
18) Hoeveel deelname heb ik aan het ontwerp?
Deze vraag kan nuttig zijn om erachter te komen in hoeverre u deelneemt aan het ontwerp van uw website. Houd er echter rekening mee dat u soms uw mening geeft over een ontwerp, terwijl u op andere momenten ideeën krijgt van het bureau.
Zoek ook uit of u de website zult zien terwijl deze gemaakt wordt. Zorg ervoor dat u uw mening geeft tijdens het proces, zodat het nog op tijd aangepast kan worden.
19) Vragen voordat u een SEO bureau inhuurt –
Welk type ontwerp gaat u gebruiken?
Het is belangrijk dat het voorgestelde ontwerp voor uw website op alle schermformaten en resoluties goed te zien is.
Of het nu op smartphones, tablets of laptops is.
20) Kan mijn website groeien terwijl mijn bedrijf groeit?
Het bureau dat u in gedachten heeft, moet kunnen uitleggen hoe u met elk ontwerp van uw website om moet gaan. Zoals bijvoorbeeld waar u de producten of diensten van uw bedrijf moet plaatsen. Mis deze vraag niet voordat u een SEO-bureau inhuurt.
Vergeet ook niet dat het bureau de website moet bewerken naarmate uw bedrijf groeit. Als het bureau daarentegen niet over dit aspect heeft nagedacht, moet u alle ideeën die u van uw website had vanaf het begin herstructureren.
21) Biedt u e-commerce services aan?
Als uw bedrijf omzet genereert, moet u al uw twijfels hierover verduidelijken voordat u een SEO-bureau inhuurt. Als het bedrijf u niet zeker antwoordt, is het beter om twee keer na te denken voordat u ze in dienst neemt. Het bureau moet gemakkelijk kunnen begrijpen wat u bedoelt met e-commerce.
Een specialist op dit gebied zal voorstellen om binnen de website een knop voor een winkelwagentje toe te voegen en om ondersteuning voor meerdere valuta’s en prijzen te implementeren.
22) Op welke sociale netwerken moet mijn bedrijf concurreren?
Tegenwoordig is sociale media onmisbaar voor verkoop en publiek, dus vergeet deze vraag niet.
Het bureau zal al een strategie moeten hebben opgesteld om te weten in welke sociale media u uw bedrijf het beste kunt bekijken.
Op die manier kan het de netwerken aanbevelen die voor u het meest relevant zijn op basis van uw doelgroep en uw doelstellingen. Alles hangt af van uw type bedrijf en welke producten en / of diensten u wilt aanbieden.
23) Hoe goed is uw team voorbereid op het beheer van sociale media?
Het bureau moet een goed team voor sociale media hebben om te reageren op opmerkingen en om via deze kanalen contact te leggen met klanten.
Het is daarom fijn om te weten of het bureau een adequaat team heeft om de managementdoelstellingen te behalen, zodat uw bedrijf de verschillende sociale platforms kan betreden.
24) Hoe zorgt u ervoor dat onze aanwezigheid op sociale media ons merkimago weerspiegelt?
Het bureau dat u in gedachten heeft voor uw aanwerving, moet denken aan strategieën voor sociale media die passen bij uw merkimago.
Ze mogen geen tactieken gebruiken die ze al voor andere klanten hebben gebruikt, omdat ze mogelijk niet goed bij u kunnen passen.
25) Biedt u doorlopend onderhoud aan zodra de website actief is?
Onderhoud is een ander belangrijk punt, aangezien het betrekking heeft op het verwijderen van virussen, updates, het zorgen dat alle links correct werken en de status van de centrale website.
Het is dus fijn om te weten of het gecontracteerde bureau uw site na lancering kan bijwerken of dat u een andere provider moet zoeken om uw website te onderhouden.
26) Welke rol speelt SEO bij het ontwerpen van sites?
Dit is één van de essentiële vragen voordat u een SEO-bureau inhuurt, omdat SEO het belangrijkste element is. Wij raden aan dat de website in harmonie is met het thema of bedrijf dat u op de markt brengt. Als uw website niet voldoet aan wat hij biedt, zult u niet veel klanten krijgen. Wij hebben al eerder vermeld hoe belangrijk SEO en hoe deze moet aansluiten bij uw bedrijf.
Stel deze twee vragen voordat u een SEO-bureau inhuurt:
- Produceert uw bureau content optimalisatie voor zoekwoorden, titels en meta beschrijvingen?
- Kunt u een crawlbare linkstructuur implementeren en andere strategieën gebruiken om de site vanaf het begin SEO-vriendelijk te maken?
27) Wat voor soort beveiligingsfuncties biedt u?
Met deze vraag kunnen wij er zeker van zijn of het bureau kennis heeft op dit gebied en of het een Secure Socket Layer (SSL) -certificaat kan configureren.
Dit is van cruciaal belang omdat u niet wilt dat uw website wordt gehackt of gemakkelijk toegankelijk is voor onbevoegde derden.
28) Bent u bijgewerkt met de nieuwste algoritmewijzigingen?
Google maakt ongeveer 500 algoritme wijzigingen per jaar, hoewel niet alle wijzigingen even significant zijn.
Als er echter bepaalde algoritme-updates zijn die wel cruciaal zijn, moeten alle SEO-bureaus bekend zijn met deze updates. Zorg ervoor dat u het bureau vraagt om enkele van de nieuwste updates te beschrijven om te controleren of deze persoon weet waar u het over heeft.
Als het bureau op de hoogte is van updates, kan het ook actief zijn op forums en op een SEO-community.
Als u ten slotte niet weet waar u deze lijst met updates kunt zien, bieden wij u de website Search Engine Land. Op deze site zijn alle wijzigingen te zien.
29) Kunt u garanderen dat mijn site op nummer 1 staat voor een belangrijke zoekterm?
Met deze vraag kunt u valse SEO-bureaus en hun illegale technieken ontkomen. Als een SEO-professional of -bureau een verkoop probeert te doen, zullen ze meestal met genoegen zeggen dat dit de nummer één positie in de zoekresultaten van Google zal garanderen.
Het is echter niet mogelijk om deze positie te beloven en al helemaal niet in een bepaalde periode. Hier zijn enkele redenen waarom u die beloften niet kunt geloven:
-
Geen enkel bureau kent het exacte algoritme van Google.
Als een SEO-bureau beweert het exacte algoritme te kennen, liegt het. Het algoritme van Google is erg complex omdat men de volgorde van een reeks bewerkingen moet raden naast het gebruik ervan op internet.
Google genereert gemiddeld meer dan één algoritme wijziging per dag, dus tenzij u met Google aan dit algoritme werkt, weet u niet wanneer of hoe het zal veranderen.
-
Straffen kunnen op elk moment worden opgelegd.
Google meldt zelden wanneer bepaalde algoritmen worden uitgevoerd.
De sancties kunnen algoritmisch of handmatig zijn. Met algoritmen kunnen ze wekelijks, maandelijks of jaarlijks worden uitgevoerd. Handmatige beoordelingen en boetes kunnen daarentegen op elk moment verschijnen.
Daarom is het dat hoewel SEO-bureaus het zoekverkeer in de loop van de tijd consistent kunnen vergroten, ze de positionering van specifieke zoekwoorden niet kunnen garanderen. Bij een zeer eenvoudig zoekwoord kan een garantie echter wel mogelijk zijn.
30) Vragen voordat u een SEO bureau inhuurt –
Welke tools gebruiken ze?
Wanneer wij het woord “tool” gebruiken, beschrijft het meestal een grote verscheidenheid aan SEO-toepassingen waarmee u in korte tijd veel informatie kunt verwerken en veel geld kunt besparen.
- Rapportagetools: Hoewel wij weten dat rapporten handmatig kunnen worden gemaakt, is het veel makkelijker om een aangepast, geautomatiseerd rapport te maken die analyses, trefwoord rangschikkingen en andere SEO-statistieken combineert.
- Linkbuilding tools: Dit zijn tools die het mogelijk maken om honderden of duizenden links te maken met één klik.
- Technische tools: Met deze tool kunnen grote sites gevolgd worden als er een technisch probleem is.
Onderzoekstools: Dit zijn de tools waarmee u binnen enkele minuten contactgegevens van talloze mensen kunt verzamelen. Een voorbeeld hiervan is BuzzStream. Dit soort tools helpt om potentiële klanten te groeperen en trefwoord onderzoek uit te voeren.
Deze tools dienen om commentaar te geven op honderden, zo niet duizenden blogs, forums of 2.0-websites, omdat het deze automatiseert. Als het SEO-bedrijf echter tools zoals Xrumer, SE Nuke of Bookmarking Demon gebruikt, is het geen geschikte optie.
Verder is Scrapebox niet altijd te vertrouwen, omdat ze deze kunnen gebruiken voor spam commentaar op blogs. Het kan echter ook gebruikt worden voor legitieme onderzoeks- en rapportage activiteiten. Als uw SEO-bedrijf specifiek Scrapebox noemt, vraag dan meer informatie over hoe ze het gebruiken.
31) Kunt u aangeven welke SEO-taken u in mijn bedrijf gaat uitvoeren?
Deze vraag is van groot belang voordat u een SEO-bureau inhuurt. Dit komt omdat de persoon die verantwoordelijk is voor het beantwoorden van deze vraag, op zijn minst een elementaire technische SEO-audit moet ontwikkelen en zodra ze het bureau inhuren ze deze moeten tonen.
Als dit daarentegen geen deel uitmaakt van hun proces, zijn ze waarschijnlijk niet erg goed in SEO en raden wij u aan om voorzichtig te zijn.
32) Volgt u altijd de praktische tips van Google?
Het is waar dat het volgen van de praktische tips van Google belangrijk is voor de groei van het verkeer op lange termijn, maar laten wij niet vergeten dat Google ongeveer 500 algoritme-updates per jaar gebruikt.
Al deze updates hebben één doel: de beste resultaten voor zoekmachines mogelijk maken. Daarnaast heeft Google ook ‘gouden regels’. Als u deze regels overtreedt, wordt Google niet blij en kunt u een boete krijgen.
Wanneer u een boete krijgt, wordt uw webverkeer het meest getroffen en kan het maanden of zelfs jaren kosten om dit weer te herstellen.Wij raden u daarom aan om op lange termijn te denken en niet te vergeten dat SEO tijd kost.
33) Biedt u een uit-clausule aan?
Deze vraag, zorgt ervoor dat er een uitsluitingsclausule in het contract staat. Deze clausule voorkomt dat u uw inkomsten verliest.
Zodra u het juiste bureau heeft gevonden, is het echter verstandig om ze eerst zes tot negen maanden te geven voordat u drastische beslissingen neemt.
(Bonus) Waarom zouden wij u inhuren boven andere SEO’s?
Deze vraag kan u helpen om erachter te komen wat u zoekt in een bedrijf. Omdat het een vrij open vraag is, heeft het geen correct antwoord, maar het kan u een idee geven wat u van het bureau kunt verwachten.
Hier zijn enkele antwoorden waarbij u moet opletten:
- ‘Wij zijn de goedkoopste optie.’
- “Wij kunnen meer backlinks (externe links) bouwen”.
- ‘Anderzijds weten wij het niet.’
- “Wij kunnen in korte tijd uitstekende resultaten behalen.”
Een SEO-service is een investering die minimaal een paar maanden duurt voordat u significante resultaten ziet.
Als de SEO-professional u aanbeveelt om snelkoppelingen te nemen of extreem agressief te zijn met linkbuilding, kunt u het beste doorgaan naar de volgende kandidaat.
Weet u niet wie u moet inhuren om uw bedrijf te leiden?
Stuur ons dan een berichtje en wij helpen u graag verder. Wij hebben een gespecialiseerd team om u te allen tijde te ondersteunen.
Als u twijfels of vragen heeft over dit artikel, kunt u hieronder een reactie achterlaten. Bij BluCactus onderscheiden wij ons door excellentie te zoeken en onze klanten te adviseren via experts in digitale marketing.
Ten slotte kunt u zich abonneren op onze dagelijkse nieuwsbrief met het laatste nieuws over digitale marketing.
Volg ons op onze sociale media en contacteer ons!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!