Wat is het verschil tussen SEO en SEM?
Digitale marketing wordt met de dag populairder. Dit komt onder andere door de enorme effectiviteit die het heeft. Twee woorden die veel voorkomen hierbij zijn SEO en SEM.
Maar wat zijn de verschillen tussen SEO en SEM? SEO (Search Engine Optimization) gaat over organische positioneringsstrategieën. Terwijl SEM (Search Engine Marketing) gesponsorde links in zoekmachines beheert.
In dit artikel zullen wij uitleggen hoe SEM en SEO van elkaar verschillen.
Wat is SEM?
SEM staat voor Search Engine Marketing. Het promoot websites in zoekmachines door gesponsorde advertenties te gebruiken, op platforms zoals Google Ads of Bing Ads.
Dit concept omvat ook andere displays en sociale mediaplatforms waar u normaal gesproken voor betaalt. Het is meestal gebaseerd op de “clicks” die door de advertenties worden gegenereerd.
Deze strategie is bedoeld om de zichtbaarheid van uw webpagine te verbeteren. Het configureert de campagnes op zo een manier dat de advertenties op de eerste pagina van de resultaten kunnen verschijnen.
Wat is de functie van SEM?
SEM is er voor om commerciële webpagina’s op de eerste pagina van zoekmachines te plaatsen, gedurende een bepaalde tijd. Deze zoekmachines hebben gesponsorde advertenties, die vóór SEO-resultaten verschijnen, om potentiële klanten naar een website te trekken.
Bij het uitvoeren van SEM-campagnes spelen verschillende elementen een rol:
- Het zoeken op doelgroep
- Beschikbaarheid van gesponsorde links
- Marktsegmentatie
Zodra de doelgroep bepaald is, is het nodig om een aantal gegevens op te geven. Deze informatie zal bepalen hoe, waar en wie de inhoud, geproduceerd met SEM-strategieën, bereikt.
Bijvoorbeeld de doelgroep, de geografische locatie en de verschillende apparaten waarmee de zoekopdrachten wordt uitgevoerd.
SEM omvat verschillende concepten:
-
CPC (cost-per-click), wat ‘kosten per klik’ betekent.
CPC komt vooral voor in SEM-campagnes, zoals Adwords, Display en Facebook-advertenties.
- CPM (cost per thousand), wat ‘kosten per duizend vertoningen’ betekent.
Bij CPM betaalt de adverteerder elke keer wanneer de advertentie 1000 keer wordt weergegeven op een platform. Het bedrag is dan van te voren afgesproken.
Voordelen en belang van SEM
- Het is een eenvoudige en snelle methode om een product of dienst bekend te maken.
- Met SEM kan men specifieke campagnes ontwikkelen en doelgroepen naar specifieke bestemmingspagina’s leiden.
- Het is een voorstander van het investeringsrendement.
- SEM positioneert een onbeperkt aantal zoekwoorden, maar vereist wel een minimum aan consistentie van zoekwoorden.
- Het biedt veel voordelen op korte termijn.
- SEM maakt het mogelijk om doelgroepen te segmenteren, waardoor een specifiek publiek direct kan worden bereikt.
- U kunt specifieke campagnes plannen die het publiek naar een bepaalde pagina leiden.
- Met SEM kunt u controleren welke soort campagne het beste werkt nadat u verschillende creatieve strategieën heeft uitgetest.
- Het heeft geen invloed op de inhoud van het web.
SEM werkt op zichzelf en heeft dus geen hulp nodig van een bepaalde inhoud op een pagina.
- Afhankelijk van de investering en de CPC van de zoekwoorden geeft SEM een kans om voordelen op korte termijn te bereiken.
- SEM maakt het mogelijk om doelgroepen te segmenteren en zo deze te targeten.
Wat is SEO?
SEO betekent Search Engine Optimization en verwijst naar het optimaliseren van een website, zodat die meer zichtbaar wordt. Het doel is om een zoekmachine, zoals Google de websites te laten herkennen en te indexeren.
Verder richt SEO zich op het relevant maken van webpagina’s, zodat deze op de topposities van de zoekresultaten kunnen verschijnen. Zo zullen meer bezoekers op uw website komen.
Het idee is om op de eerste pagina te verschijnen, bij voorkeur op de eerste vijf plaatsen van een zoekmachine. Tot slot is het handig om niet voor elk bezoek directe advertentiekosten te hoeven betalen. Dit is één van de beste voordelen die SEO biedt.
Zoekmachines testen vaak honderden elementen van websites. Dit doen zij om te bepalen welke sites het meest geschikt zijn voor een bepaalde zoekopdracht. Op deze manier zorgen ze ervoor dat gebruikers de beste ervaring krijgen door snel en gemakkelijk te vinden wat ze zoeken.
Als een website correct geoptimaliseerd is voor SEO, heeft deze meer mogelijkheden om in de eerste posities van organische resultaten te komen. Binnen SEO positionering zijn er 2 factoren die men kan optimaliseren:
●
ON-PAGE SEO
On-page SEO omvat alle acties die men uitvoert op een website, om deze te optimaliseren voor zoekmachines.
Dit zijn acties, zoals het hebben van gebruiksvriendelijke URL’s, het verkorten van de laadtijd en het aanbieden van interessante inhoud.
Biedt de gebruiker ook veiligheid en een goede browse-ervaring aan.
● OFF-PAGE SEO
OFF-PAGE SEO gaat over optimalisatie acties die de populariteit van websites vergroten. Dit bereikt men door andere sites naar uw pagina te laten linken.
Elke keer dat een website uw site linkt, geeft dit een teken van vertrouwen. De populariteit en reputatie van deze website beïnvloeden de waarde die deze link kan hebben om de positionering te promoten.
Een voorbeeld van off-page SEO is het publiceren van gastartikelen op uw blog. Off-page SEO is erop gericht om websites bekend te maken op sites met een groter bereik dan die van u. Dit wordt gedaan door bijvoorbeeld het verspreiden van inhoud met behulp van sociale netwerken en sites van derden. Dit kan ook bereikt worden door het publiceren van persberichten.
Deze acties zijn externe factoren, aangezien ze geen technische wijzigingen op uw website nodig hebben.
SEO en SEM zijn dus twee strategieën om met zoekmachineoptimalisatie te werken. Wij raden dan ook in de meeste gevallen aan om beide technieken te gebruiken.
Voordelen en belang van SEO voor bedrijven
Zoekmachineoptimalisatie is een techniek die sinds zijn verschijning is blijven evolueren. Tegenwoordig kan een online bedrijf niet overleven zonder SEO.
De definitie van SEO is al zo geëvolueerd dat sommigen het Search Experience Optimization noemen.
Deze naam verwijst naar een zoekmachine positionering, die gericht is op de gebruiker en het belang om hun ervaring te verbeteren.
Hieronder vertellen wij u waarom bedrijven SEO moeten implementeren:
Het heeft geen vervaldatum. Zoekmachineoptimalisatie is een betrouwbare marketingstrategie omdat het voortdurend wordt aangepast en de werking ervan blijft bestaan.
Elke online zoekopdracht is afhankelijk van zoekwoorden.
- Het is winstgevend. Vergeleken met andere methoden, zoals Google Ads, is SEO op lange termijn winstgevend voor populaire zoekopdrachten. Dit komt omdat er bij SEO geen vereisten zijn met betrekking tot de tijd waarin een link in de zoekmachines zit, noch wat de kosten ervan zijn. In die zin zijn de kosten per klik (CPC) in de eerste fase hoger dan bij andere strategieën, maar eenmaal toegepast blijven die kosten redelijk laag.
Zoekmachines hebben een aanzienlijk marktaandeel. Ongeveer 80% van de klanten beoordelen producten en diensten op de sites van bedrijven.
● Het genereert gekwalificeerd verkeer.
Goed verkeer bereikt men door de behoeften van de gebruikers te vervullen. Als een website informatie bevat met betrekking tot alle vragen die in een sector voorkomen, zal het publiek toenemen.
Als u bijvoorbeeld een blog heeft over digitale marketing en u veel verschillende onderwerpen behandelt over dit thema, zullen gebruikers naar uw site komen.
- Een SEO-specialist ontdekt wat die onderwerpen zijn en reageert zo snel mogelijk op verzoeken van gebruikers.
SEO is de beste manier voor uw gebruikers om u te vinden door middel van zoekopdrachten. Deze gebruikers zoeken naar wat u hen aanbiedt en de beste manier om hen te bereiken is via een zoekmachine.
Het verschil tussen SEO en SEM. Wat is beter, SEO of SEM?
SEO levert resultaten op middellange en lange termijn, maar deze resultaten blijven dan ook.
SEM maakt het mogelijk om op korte termijn zichtbaar te worden. Zodra de advertentiecampagnes echter niet meer worden betaald, zal de toppositie van de site verdwijnen.
Dus wat wordt het meest aanbevolen?
Het beste is om een strategie te ontwerpen die de beide opties combineert. Op die manier kunt u verschillende SEM-campagnes uitvoeren terwijl het SEO-werk de doelstellingen en verwachte resultaten bereikt.
Dit is een geweldige techniek om de zichtbaarheid van de producten en services die u aanbiedt op Google te vergroten. Het is bewezen dat het hebben van zowel Google Adwords als organische resultaten een groter aantal clicks oplevert, naast het versterken van de branding van uw merk.
Verschillen tussen SEO en SEM
Vervolgens leggen wij uit wat de verschillen tussen SEO en SEM zijn:
● Kosten
Bij SEM betaalt u elke keer dat een gebruiker op een advertentie klikt een specifiek bedrag. Hoe meer kliks, hoe meer u moet betalen. Dit betalingsmodel heet PPC (pay-per-click) en verwijst naar de kosten per klik. Dit betekent dat u niet betaalt voor de keren dat de advertentie wordt weergegeven, maar voor de keren dat gebruikers of klanten erop klikken.
Bij SEO hoeft u niet voor elk bezoek te betalen zoals bij het Google Adwords-platform. Dit betekent echter niet dat u niets betaalt. Het werk en de tijd die u besteedt aan het optimaliseren van een website om deze op natuurlijke wijze in de zoekresultaten te plaatsen, kan echter betere resultaten opleveren.
Op korte termijn is SEM duurder dan SEO-positionering, maar op de middellange en lange termijn hoeft dit echter niet altijd zo te zijn.
Een SEM-campagne kan op korte termijn duurder worden omdat u een AdWords-expert moet inhuren en vanwege de campagne zelf. Op de middellange en lange termijn kan dit veranderen omdat uw investeringen dan minder kunnen worden.
SEO is niet een taak die u één keer op uw website kutn uitvoeren en u weer vergeet. Integendeel, inhoud creatie is een taak waarbij u constant moet werken om deze regelmatig te publiceren en de informatie op uw pagina bij te werken. Bovendien is het optimaliseren van uw website een taak die u niet kunt overslaan.
● Tijd
Bij SEO krijgt men vooral resultaten op lange termijn, die ook blijven.
Bij SEM krijgt men bijna direct resultaten, maar kunnen ze wel verdwijnen zodra men niet betaald.
Waarom is er een verschil tussen SEO en SEM?
Dit is zo omdat zoekmachines ervoor willen zorgen dat uw project serieus en langdurig is. Het kan soms gebeuren dat u na optimalisatie werkzaamheden niet de zichtbare resultaten behaalt. Zo kan uw positionering ook stijgen wanneer u het het minst verwacht.
Hoe bereiken wij dit?
Dit kunt u behalen door een gepaste en constante SEO-optimalisatie uit te voeren. Het is daarom belangrijk om de SEO voortdurend te verbeteren. Een hoge positie is namelijk makkelijk kwijt te raken.
Door middel van SEM-strategieën kan men bijna direct bovenaan de zoekresultaten verschijnen en alle andere SEO-resultaten overtreffen.
Dit zorgt ervoor dat men effectieve resultaten behaalt, zoals het verhogen van bezoeken.
● Geduld
Bij het starten van een SEO marketingstrategie heeft men geduld nodig. Resultaten zal men namelijk pas zien tussen de eerste en vierde maand na de implementatie.
Men merkt misschien dat de verkopen in de eerste maand de kosten van de campagne nog niet hebben overschreden. Zolang men echter vooruitgang ziet en problemen oplost, betekent dit dat men goed op weg is.
● Meerdere strategieën implementeren
Sommige problemen hebben soms niet met de strategie te maken, maar met de conversietrechter van het bedrijf. Men moet verschillende strategieën in de praktijk brengen om van uw prospecten loyale klanten te maken. Bijvoorbeeld een interessant product of dienst, een goede aanbieding of een website met relevante inhoud.
Wanneer een nieuwe concurrent op de markt komt, kan het soms lastig worden. Hier zal de concurrentie hun strategieën implementeren en het u moeilijk maken, met bijvoorbeeld gebruik van onethische klik technieken, zoals Black Hat SEO.
Wanneer de SEM-campagne eenmaal werkt, moet men dit niet zien als een strategie die de SEO vervangt, maar als een complementaire strategie.
Zolang de campagne winstgevend is en u bezoeken of verkopen genereert, is het ideaal dat u deze blijft implementeren.
Een SEM-strategie is vaak degene die de meeste conversies aantrekt. Er zijn echter bedrijven waarbij de SEM-strategie erg beperkt is en SEO de meest gunstige optie is.
● CTR
Verschillende onderzoeken tonen aan dat de CTR, de klikfrequentie, onder de vijfde positie, minder dan 5% is.
Als u op de tweede pagina met resultaten verschijnt, is dit slechts 1%. Het is dan alsof uw website niet bestaat. Het is daarom dus belangrijk om een goede positie te hebben. De eerste resultaten genereren namelijk meestal een klikfrequentie van bijna 30%.
Bij SEM is er sprake van advertentiesystemen zoals AdWords, waarmee in de eerste 4 resultaten zeer hoge CTR’s kunnen worden behaald. De websites met topposities, kunnen cijfers bereiken van meer dan 10%.
Ten slotte klikken sommige gebruikers liever op organische resultaten dan op gesponsorde resultaten, omdat ze weten dat het advertenties zijn.
● Inhoud
Bij SEO moet men zoeken naar innovatie, uitbreiding, kwaliteit en relevantie.
Bij SEM is dit vooral relevantie. Daarnaast moet men zich commercieel richten op de inhoud.
Bij SEO is de inhoud van de websites die in de eerste zoekresultaten verschijnen organisch en worden de sites gepositioneerd door de relevantie van de website binnen een bepaald thema en door de kwaliteit van de inhoud.
Zo vindt een gebruiker eerder het antwoord op wat hij zoekt in organische zoekresultaten.
Een SEM-strategie heeft een duidelijk zakelijk doel. Inhoud voldoet om deze reden meestal niet aan de behoeften van gebruikers die zoekopdrachten uitvoeren.
Waarom?
SEM is puur een commerciële strategie, het is alleen bedoeld om te verkopen, niet om te onderwijzen.
Als u met SEM werkt, is het zeer raadzaam om specifieke pagina’s te hebben die erop gericht zijn gebruikers te geven waar zij op zoek naar zijn. Daarbij worden gebruikers naar andere delen van de website geleid, met behulp van calls-to-action.
● Zichtbaarheid
SEO: er is geen garantie dat uw website in de eerste resultaten zal verschijnen.
SEM: vanaf het moment dat u de campagne start, is het mogelijk om in de eerste resultaten te verschijnen.
Bij SEO kan niemand u garanderen dat u op de eerste pagina met organische zoekresultaten zult verschijnen. Als iemand u dit toch verteld, is het waarschijnlijk dat deze persoon u probeert te misleiden. Het kan ook zijn dat deze persoon onethische technieken gebruikt, zoals black hat SEO. Deze kunnen in de meeste gevallen tot zware boetes leiden.
SEO omvat geplande stappen waarmee u resultaten kunt behalen die afhankelijk zijn van de populariteit van uw inhoud.
Men moet er echter rekening mee houden dat de positionering maanden of langer kan duren, en zelfs dan bereikt men misschien niet altijd het gewenste doel.
Dit komt omdat concurrenten zich al een langere tijd konden positioneren of meer middelen en geld hebben om hun bedrijven te promoten. In zo een geval is het beter om voor andere oplossingen te kiezen.
Als u uw SEM campagne op de juiste manieroptimaliseert, verschijnt u vrijwel onmiddellijk op de eerste pagina. U kunt dit succesvolle resultaat behalen als u goed en correct investeert in de campagne. Op deze manier is SEM een betrouwbaar alternatief om uw zichtbaarheid snel te vergroten. Op lange termijn is het een kwestie van goed structureren en optimaliseren van de campagne.
● Rangschikking
SEO: er zijn geen onmiddellijke grote veranderingen in uw positie in de ranking van resultaten.
SEM: de verscheidenheid aan posities kan constant zijn.
Bij SEO is er geen grote variatie in de posities van de zoekmachine, aangezien het honderden elementen in overweging neemt, en het lastig is om belangrijke veranderingen teweeg te brengen.
Grote veranderingen ziet men wel wanneer de algoritmen van zoekmachines veranderen en die de verwerking van sommige elementen beïnvloeden. Dit gebeurt meestal een paar keer per jaar.
Als een website zich in een geweldige positie bevindt, zal het moeilijk zijn om deze in een korte tijd te overwinnen. Een van de belangrijkste positionering factoren is de leeftijd van het domein, maar ook de nieuwheid van de inhoud is van belang. Om de interesse van de lezer te behouden, moet men waardevolle en interessante inhoud maken.
Oudere websites hebben bepaalde voordelen, maar recentere artikelen zijn dan weer relevanter.
Bij SEM zijn de veranderingen constant, want als een van de concurrenten hun aanbod wijzigt of de campagne verandert, zal dit de rangorde van de advertenties veranderen. Dit hangt af van een formule die rekening houdt met het bod – de prijs aangeboden door de koper – en een kwaliteitsfactor die voor elke zoekopdracht wordt berekend.
● Meting
SEO is moeilijk om direct te meten. Om te weten of men SEO goed uitvoert, heeft men wat tijd nodig.
SEM is wel gemakkelijk te controleren. Dit komt vanwege de digitale tools die het proces van visualisatie van de prestaties vergemakkelijken.
Wij zullen het hieronder in meer detail uitleggen:
Bij het gebruiken van een webanalyse tool zoals Google Analytics, hebben wij gemerkt dat Google bij zoekopdrachten om privacy geeft.
Wat men in Google Analytics als ‘Niet opgegeven’ identificeert, verwijst naar de zoekwoorden, die Google niet kan verstrekken. Als een sessie is gestart, is het moeilijker om te weten voor welke zoekopdrachten men verkeer genereert.
Om de statistieken met betrekking tot SEO-positionering te meten, kan men in plaats daarvan de tools voor web ontwikkelaars gebruiken die zoekmachines ons bieden. In het geval van Google is dit Search Console.
Deze tool biedt ons bepaalde informatie over de posities en zoekwoorden die klikken hebben gegenereerd. De informatie is echter meestal onvolledig, waardoor het werk van de SEO-specialist wordt belemmerd.
Dankzij de tools die door advertentie platforms zoals Google AdWords worden aangeboden, kunt u in SEM beschikken over allerlei gegevens en statistieken met betrekking tot uw campagne.
Op deze manier kunt u gemakkelijk de zoekwoorden identificeren waarmee u de meeste bezoeken en interacties krijgt. In Google Analytics kunt u deze informatie volledig hebben, maar niet in real time.
De eerste investering in AdWords kan handig zijn om te weten welke woorden worden gezocht, welke bezoekers naar de website komen en welke de beste converteren.
● Flexibiliteit
SEO is niet erg flexibel als het gaat om veranderingen.
SEM is juist zeer flexibel voor veranderingen.
Bij SEO-positionering moet u namelijk dagen of weken wachten voordat de wijzigingen zichtbaar zijn.
Om bijvoorbeeld een titel te wijzigen, moet de robot van de zoekmachine de pagina opnieuw scannen en het resultaat in zijn indexservers bijwerken. Dit kan enige tijd in beslag nemen. Om deze reden moet men voorkomen dat men regelmatig van titel verandert. Bij SEM wordt elke wijziging in de campagne onmiddellijk toegepast.
Sommige wijzigingen die wij kunnen aanbrengen, zijn het wijzigen van de teksten van de aankondigingen, het onderbreken van een zoekwoord dat ons geen goede resultaten oplevert, en het toevoegen van andere.
Tot slot wat is het verschil tussen SEO en SEM?
Wij hebben nu geleerd dat SEM een site snel op de eerste pagina kan plaatsen, maar dat de resultaten van een betaling afhangen. Zodra men stopt met betalen, kunnen deze resultaten verdwijnen. SEO kan een website geleidelijk positioneren via verschillende organische strategieën.
Het hangt allemaal af van uw doelen en uw inhoud. Als u directe resultaten wilt en wat geld kunt uitgeven, raden wij SEM aan. SEM kan worden gebruikt wanneer u bijvoorbeeld snel iets moet verkopen, zoals een Valentijnscollectie die beperkt is voor een periode. Als u er echter liever organisch komt, dan is SEO wat voor u. SEO werkt het beste voor doelen op lange termijn, zoals het verkopen van diensten en / of producten het hele jaar door.
Vergeet niet dat u beide mogelijkeheden tegelijkertijd kunt gebruiken. Op die manier kunt u een solide strategie creëren die uw website naar de top zal brengen.
BluCactus, uw bondgenoot in digitale marketing
Het internationale marketingbureau BluCactus bedient klanten over de hele wereld. Onze specialiteit? Het creëren van webontwerpen en SEO-positionering bij online zoekopdrachten. Bovendien is onze groep experts toegewijd om bedrijven en merken te helpen in een van de meest concurrerende sectoren op de markt; de digitale wereld.
BluCactus begeleidt u bij elke stap die u zet. Dit gaat van het creëren van de branding van uw bedrijf tot het creëren van content. Onze focus ligt op het ondersteunen van uw merk bij de ontwikkeling van uw website of het beheren van uw accounts op sociale media.
Dit online marketingbureau, gevestigd in Amsterdam, probeert uw imago als merk te versterken en naar een hoger niveau te tillen. Wacht niet langer met de hulp van de beste specialisten in digitale marketing en neem contact met ons op via onze sociale media of website.
Als u op de hoogte wilt blijven van de wereld van digitale marketing, nodigen wij u uit om te abonneren op onze maandelijkse nieuwsbrief.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!