Start uw webshop of online winkel in maar 12 stappen met een beperkt budget
12 eenvoudige stappen om een online winkel op te starten met een budget. Marketing en het bedrijfsleven hebben het afgelopen jaar drastische veranderingen ondergaan. Na het begin van de quarantaine begonnen veel bedrijven over te stappen naar de digitale wereld. Daarom gaan wij u in deze blog leren hoe u eenvoudig een webshop kunt maken in 12 snelle stappen en binnen een budget.
Een online winkel is een vorm van digitale handel die transacties op een website uitvoert. Sommige bedrijven gebruiken ook verschillende platforms of applicaties die verbonden zijn met het internet. Bovendien is het dankzij zijn gemakkelijke toegang en bruikbaarheid een van de belangrijkste instrumenten van e-commerce geworden. Waardoor het de laatste jaren populair is geworden.
Voordelen van het maken van een online winkel
Het hebben van een online site om de verkoop van uw bedrijf te realiseren, kan verschillende voordelen hebben. Hier leggen wij er enkele uit:
- Totale beschikbaarheid: 24/7 toegang
- Global Market: geografische barrières zijn geen obstakel meer
- Interactiviteit: het bedrijf heeft toegang tot gedetailleerde informatie over elke klant. Hierdoor leren merken elke klant kennen, inclusief hun verlangens, waardoor ze gepersonaliseerde producten en diensten kunnen creëren.
- Kostenbesparing: door alles binnen digitaal bereik te hebben, worden magazijnkosten, fysieke winkels en belastingen bespaard.
- Flexibiliteit: het bedrijf past zich veel gemakkelijker aan aan veranderingen.
- Segmentatie: met de statistieken kunt u uw klanten leren kennen en deze verdelen op basis van hun kenmerken, wensen en behoeften.
- Verbetering van het imago van uw merk: door online aanwezig te zijn, kan uw doelgroep uw bedrijf gemakkelijker vertrouwen en zo uw imago verbeteren.
Voor het starten van een webshop
Voordat u een online winkel maakt, moet u begrijpen dat dit geen investering is die lichtvaardig moet worden opgevat.
Digitale marketing heeft verschillende soorten technologieën voor het uitvoeren van marktonderzoek en deze zijn essentieel.
Bovendien stellen deze regels u in staat veel meer te weten over nieuwe marketing trends in de wereld.
Nu zullen wij bepaalde elementen en stappen uitleggen waarmee u rekening moet houden voordat u begint met het maken van uw website.
Bepaal uw digitale strategie
Het is belangrijk dat u in de eerste stappen vaststelt wat uw digitale strategie zal zijn.
De meeste mensen denken dat men eerst naar de technische aspecten moet kijken. Dit is echter niet zo.
De strategie is het actieplan voor de activiteiten die u wilt uitvoeren, waar u heen wilt en de reden voor uw bedrijf.
Als u eenmaal meer gefocust bent op wat u wilt doen met uw digitale marketingstrategie, is het tijd om de volgende elementen te definiëren:
Product en prijs
Het eerste is om te bepalen welke producten u gaat verkopen en of deze door u of door derden zijn gemaakt.
Daarbij moet u ook weten voor welke prijs u ze gaat verkopen.
Hiervoor moet u uw concurrentie leren kennen en begrijpen wat de vraag is in de markt.
Doelgroepen
Bestudeer goed wie uw doelgroep is en wat de omvang van deze markt is.
Doe vervolgens demografisch onderzoek van deze doelgroep.
Positionering
Positionering is erg belangrijk.
Zonder dit kunt u uw doelgroepen niet bereiken.
Bij digitale strategieën kunt u uw positionering versterken en zo er voor zorgen dat gebruikers u opzoeken in verschillende zoekmachines.
Stel doelen
Het ideale is om een volledig businessplan te maken. U kunt echter beginnen met de eenvoudigste punten. Bepaal hiervoor wat uw doelen op korte, middellange en lange termijn zijn.
Een van de beste manieren om te beginnen met het definiëren van uw doelstellingen, is met behulp van het SMART-schema. SMART-doelstellingen zijn specifieke, meetbare, haalbare en realistische doelstellingen.
Deze zijn beperkt in de tijd, maar hebben de beste criteria om effectieve doelstellingen te kunnen ontwikkelen. Onze aanbeveling hierbij is dat u twee tot drie doelstellingen stelt, deze in een document opschrijft en ze voortdurend bekijkt.
Welke platforms moet men gebruiken?
Afhankelijk van de branche waartoe uw bedrijf behoort, heeft u verschillende online platforms nodig om uw marketingstrategie te implementeren..
Enkele van de platforms die u zou moeten evalueren, zijn:
- E-commerce platforms.
- Betaling Gateways.
- Facturering Systemen.
- Live chats.
Creëer uw online winkel
Zodra u uw marktonderzoek en enquêtes heeft gedaan, uw publiek heeft leren kennen en al uw doelstellingen heeft vastgesteld, is het tijd om verder te gaan. Vanaf nu worden de stappen genoemd, zodat u gemakkelijk en met een beperkt budget in slechts 12 snelle stappen uw webshop kunt beginnen:
1. Definieer de naam en het domein voor uw webshop
Dit is voor velen het meest aantrekkelijke en intimiderende deel van het hele project.
Het is ideaal als eerste stap, zeker als het wordt gedaan met de steun van het personeel en hun mening wordt meegenomen in de besluitvorming. Het kiezen van een goed domein is essentieel in een online winkel.
Zowel de naam als het domein moeten gemakkelijk te onthouden en te schrijven zijn.
Probeer ze indien mogelijk niet erg lang te maken. In het geval van het domein is het gemakkelijker om uw bedrijf in zoekmachines te positioneren met termen als .com of .us als u alleen in de VS verkoopt.
2. Huur een hosting service
Hier wordt uw webshop geïnstalleerd. Het is belangrijk om vanaf het begin de juiste hosting service te kiezen, omdat het ingewikkelder is om deze later te wijzigen.
Enkele overwegingen waarmee u rekening moet houden voordat u uw hosting service kiest:
- Bekijk de ranglijst van de beste hostings om te zien wie hun directe concurrentie is.
- Dit is een investering. De ontwerpen en presentaties moeten overeenkomen met het geld dat u in uw pagina investeert. Probeer er een te vinden die aan uw verwachtingen voldoet.
- Ondersteuning voor uw online site is noodzakelijk. Kies er een die bij uw past en 24 uur per dag werkt.
U moet begrijpen dat deze eerste investering in uw website alles is wat u voor een tijd nodig gaat hebben. Wees niet bang om wat meer te besteden om een gastheer te vinden die aan al uw behoeften voldoet.
Houd rekening met de snelheid van de online winkel, aangezien dit een belangrijk punt is in de positionering statistieken. Als de pagina te traag en te zwaar is, zullen gebruikers niet op u wachten, maar de site verlaten.
Maar niet alleen dat, Google ‘bestraft’ ook pagina’s die langzaam laden. De straf is dat slome websites naar de onderkant van de zoekresultaten worden gestuurd. Dit kan in de toekomst problemen veroorzaken omdat u mogelijk een hogere prijs moet betalen voor advertenties..
Zorg ervoor dat uw hostingbedrijf garandeert dat u een grote ruimte voor bezoekers heeft en dat hun browsers niet traag zijn. Houd rekening met de beschikbaarheid van degenen die verantwoordelijk zijn voor de pagina service. Zorg ervoor dat dit 24 uur per dag en 365 dagen per jaar.
3. Kies een dropshipper met garantie
Dropshipping is een methode van kopen en verkopen via internet, waarbij u een artikel te koop aanbiedt tegen een door u ingestelde prijs.
Vervolgens koopt de klant het bij u en zodra hij ervoor heeft betaald, betaalt u het aan uw leverancier, zodat deze het naar de klant kan sturen.
De dropshipper-groothandel zal het product verzenden zonder bedrijfsbadge.
Hiermee kunt u uw eigen factuur aan het pakket toevoegen als u dat wilt. Zo is de klant tevreden en vermijdt u in het investeren in de voorraad van producten. Het dropshipping bedrijf zorgt voor alles.
Deze techniek is ideaal voor degenen die voor het eerst de wereld van e-commerce betreden.
Hoewel ze in eerste instantie niet zo gretig zullen zijn als wanneer ze de producten van tevoren kopen, is het toch perfect om de logistiek van alles te begrijpen. Hiermee bouwt u geleidelijk klanten op zonder dat u een groot bedrag in de producten hoeft te investeren.
Vergeet niet om een dropshipper-bedrijf te kiezen dat een garantie heeft en voorbereidende tests uitvoert voordat u rechtstreeks met de klant verkoopt.
Momenteel zijn er verschillende lijsten met veel van deze bedrijven. Houd alle lijsten bij de hand voor het geval u later van gedachten verandert.
4. Zet de online winkel op
Dit is het moment waarop wij aan de laatste details beginnen te werken voordat wij de pagina op internet zetten. Hier zijn enkele dingen die u moet overwegen voordat u dit doet:
- Vraag uzelf af hoe u uw productcatalogi moet organiseren. Denk ook aan elk van de categorieën die u heeft.
- Denk na over het soort informatie of inhoud dat bij het product wordt geleverd.
- Investeer in een goed ontwerp sjabloon.
- Zal het in één enkele taal zijn? Of zal het meertalig zijn?
- Configuratie voor elk van de stappen om een bestelling te plaatsen.
5. Gebruik een goed CMS voor e-commerce
Een CMS (Content Management System) is een software waarmee u een website kunt beheren. Aangezien er verschillende CMS’en zijn, moet u degene kiezen die het beste bij uw bedrijf past. Onthoud dat u bij een online bedrijf bekend moet zijn met veel functies en taken.
Tegenwoordig zijn de meeste CMS gratis en zeer betrouwbaar. Elk van hen is zo ontworpen dat mensen met weinig kennis van marketing er zonder problemen gebruik van kunnen maken.
Dit zijn open-source tools die bekend zijn bij een groot aantal professionals. Veel bedrijven en freelancers kunnen functionaliteiten voor u aanpassen of uitbreiden indien u dit niet zelf kunt.
Sommige CMS die wij aanbevelen zijn WordPress, Magento, Oscommerce, Virtuemart (Joomla) en Zencart. Het eenvoudigste alternatief zou een service als Shopify zijn.
6. Pas uw producten aan
De meeste groothandels bieden online winkels een eenvoudige productcatalogus die direct naar de pagina kan worden geüpload. Hierdoor kan het merk in korte tijd nieuwe producten laten zien. U kunt dus om te beginnen de teksten van de webshop aanpassen en deze in de loop van de tijd veranderen.
Op deze manier positioneren de producten zich in de markt. Bovendien zullen gebruikers het waarderen om iets anders te zien. Breid de informatie uit met onder andere productdetails, foto’s en gebruiksmethoden.
Het is belangrijk om creativiteit en verbeeldingskracht te gebruiken om de producten te beschrijven die u in uw webshop gaat aanbieden.
7. Voeg alle mogelijke betaalmethoden toe
Uw webshop moet zich aanpassen aan de behoeften van alle klanten.
U moet dus voorbereid zijn op hun eisen aan betaalmethoden om er een prettige ervaring van te maken.
U moet ook weten welk betaalmiddel de voorkeur heeft van uw online gebruikers of uw doelgroep.
Zorg ervoor dat u nadat u dit heeft gedaan zoveel mogelijk opties aanbiedt. Enkele van de meest actuele betaalmethodes zijn:
Betaalpas of creditcard
Debit- of credit cards worden door veel mensen het meest gebruikt. Dit betaalmiddel is een hulpmiddel binnen onze e-commerce waar wij rekening mee moeten houden.
Vraag uw bank om een virtuele POS en volg de instructies die zij aangeven om deze in uw e-commerce te integreren.
Paypal
PayPal is een virtuele portemonnee die u kunt gebruiken om uw betalingen via internet te doen zonder dat u op elk platform uw bankgegevens hoeft in te voeren.
Andere betalingswijzen
Hoewel velen de voorkeur geven aan de bovengenoemde methoden, gebruiken sommigen andere platforms.
Overdracht
Dit is een veelgebruikte betaalmethode. De gebruiker plaatst de bestelling en de webshop deelt met de klant de bankrekening en het bedrag om de overboeking uit te voeren.
Zodra de gebruiker de overdracht heeft uitgevoerd, stuurt hij een ontvangstbewijs naar het e-mailadres van het bedrijf.
De eigenaar moet hiervan op de hoogte zijn, want zodra de bon klaar is, moet de bestelling geplaatst worden.
Onder rembours
Dit is de verkoop van goederen per post, waarbij de klant betaalt zodra hij het product heeft ontvangen in plaats van vooraf.
Als de klant niet voor de producten betaalt, gaan ze terug naar de winkel.
Deze methode wordt minder vaak gebruikt.
De reden dat sommigen het kiezen is omdat ze het niet fijn vinden om hun bankgegevens online te delen.
8. Neem juridische aspecten op
Online winkels zijn gebonden aan verschillende juridische elementen. Sommige ervan zijn:
- Algemene verordening gegevensbescherming van het land waarin u zich bevindt.
- Cookiewet.
- Wetten op het gebied van elektronische handel.
Het is belangrijk dat u juridisch advies krijgt van experts en niet van een vriend. U kunt relevante informatie op verschillende platforms vinden, maar het is beter om dit een professional te laten doen. In de meeste gevallen wordt de oprichting van een LC aanbevolen vanwege de kwestie van burgerlijke aansprakelijkheid.
Een LC of een naamloze vennootschap is een proces dat u goed aan een bureau kunt overlaten. Denk eraan om ook al uw papieren op orde te hebben. Investeer door een verzekering af te sluiten en volg de geldende wetten voordat u begint. Een boete of financiële straf voor het verbreken van de wet, kan u uw hele bedrijf kosten.
Door uw online winkel te creëren, opent u voor iedereen de deuren van uw bedrijf. Om deze reden is het uiterst belangrijk om de juridische aspecten te begrijpen die u moet behandelen.
9. Logistieken voor de verzendingen
Als u fysieke producten gaat verkopen, kies dan een strategisch punt om dit tedoen. Dit zal uiteindelijk van grote invloed zijn op de winstgevendheid van uw bedrijf en de tevredenheid van uw klanten. Vanaf nu moeten wij nadenken over wat wij gaan doen met onze producten op voorraad.
Dit zijn enkele van de factoren die het meest worden gewaardeerd door online kopers wanneer ze besluiten om in een online winkel te kopen:
- Goedkope of gratis verzendkosten.
- Snelle of expresverzendingen, maximaal 24 uur.
- Gemakkelijk retourneren
Het verzendingsbedrijf is uw logistieke partner. Door met hen samen te werken, worden de beste voordelen voor iedereen bereikt.
10. Maak een blog bij uw webshop
Het creëren van aantrekkelijke en relevante content die past bij de stijl van de online winkel is perfect om meer bezoekers naar de webshop te trekken.
Daarom raden wij altijd aan om een blog te maken die nuttige informatie over uw sector verteld.
Bovendien kunt u met deze blog uw producten direct of indirect promoten.
11. Maak een online advertentie campagne
Dankzij online reclame kunnen wij onze webwinkel aandacht geven van consumenten. Door correct gebruik te maken van de gratis analysetools die het internet ons ter beschikking stelt, kunnen wij precies weten welke advertentiecampagnes ons voordelen opleveren en welke niet werken. Zo kunnen wij snel herstellen en onnodige verliezen voorkomen.
Op deze manier kunnen wij ook in korte tijd voordelen behalen en de investering terug winnen. Als gevolg hiervan zou, na aftrek van de kleine initiële investering, de rest van de advertenties zichzelf kunnen terugbetalen.
Om te beginnen met adverteren op internet, is het aan te raden om in de zoekresultaten van Google te adverteren met Google Ads.
12. Analyseer de prestaties van uw online winkel
Het beoordelen van de statistieken van uw website zijn essentiële taken voor iedereen die zijn website start.
De gegevens op een website kunnen met wat oefening heel gemakkelijk te lezen zijn.
Wij kunnen dit meten aan de hand van:
- Website snelheid (PageSpeed Insights).
- Website autoriteit.
- Online aanwezigheid.
- SEO en trefwoorden.
Niet vergeten!
U moet niet vergeten dat elke succesvolle website te danken is aan het doorzettingsvermogen en het harde werk dat erin is geïnvesteerd. Naast een duidelijke visie van wat ze moeten doen en waar ze middelen kunnen toewijzen, zijn dit dus zeer belangrijke elementen om rekening mee te houden. Het starten van een online bedrijf is geen gemakkelijke taak, omdat het erg veeleisend is.
Dit ziet u niet alleen terug in het maken van websites maar ook in elk ander digitaal platform. Van sociale media, YouTube-kanalen tot zelfs de beste blogs. Elk platform is zwaar beladen met inhoud. Deze inhoud wordt naar de consument gebombardeerd om hun aandacht te trekken. Om deze reden moet u constant werken aan zowel het creatieve aspect van uw bedrijf.
Als u klaar bent om u in de wereld van e-commerce te duiken, heten wij u van harte welkom!
BluCactus, uw bondgenoot in digitale marketing
Het internationale marketingbureau BluCactus bedient klanten over de hele wereld. Onze specialiteit? Het creëren van webontwerpen en SEO-positionering bij online zoekopdrachten. Bovendien is onze groep experts toegewijd om bedrijven en merken te helpen in een van de meest concurrerende sectoren op de markt; de digitale wereld.
BluCactus begeleidt u bij elke stap die u zet. Dit gaat van het creëren van de branding van uw bedrijf tot het creëren van content. Onze focus ligt op het ondersteunen van uw merk bij de ontwikkeling van uw website of het beheren van uw accounts op sociale media.
Dit online marketingbureau, gevestigd in Amsterdam, probeert uw imago als merk te versterken en naar een hoger niveau te tillen. Wacht niet langer met de hulp van de beste specialisten in digitale marketing en neem contact met ons op om uw webshop op te zetten.
Als u op de hoogte wilt blijven van de wereld van digitale marketing, nodigen wij u uit om te abonneren op onze maandelijkse nieuwsbrief.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!