Alles wat u nodig heeft om uw eigen sportkleding lijn te beginnen!
Uw eigen sportkleding lijn starten
Heeft u altijd al een eigen sportkleding lijn willen starten? Lees hier dan verder om uw eigen sportkleding lijn te kunnen beginnen.
De afgelopen jaren zijn steeds meer mensen gefocust op het hebben van een gezonde levensstijl. Dit ziet men ook terug op sociale media. Hier vindt men namelijk veel posts over verschillende diëten en manieren om actief te blijven. Dit soort content wordt vooral gepost door fitness influencers, die zich focussen op het promoten van een gezonde levensstijl. Door al die nieuwe fitness influencers ontstond er dan ook een nieuwe mode golf.
Waarom een sportkleding merk?
Sinds de COVID-19 pandemie is de wereld in zijn geheel getransformeerd, waardoor ook veel gewoontes van mensen zijn veranderd.
Sommigen zijn juist ongezond(er) geworden, maar een groot percentage is gebruik gaan maken van de extra vrije tijd om te sporten.
Niet iedereen is echter bereid om aan lichaamsbeweging te doen en de fitnesswereld te betreden.
Het is wel door veel sport coaches en experts bewezen dat een leuke en goede sportoutfit hebben het verschil kan maken om wel te gaan bewegen. Profiteer dus van deze verandering om een nieuw sportmerk te creëren.
Comfort en mode
De modewereld staat bekend als onhandig en duur. Merken hebben zich echter aangepast aan de verschillende specificaties en behoeften van klanten. Vooral tijdens deze pandemie zijn merken zich gaan richten op “lounge wear”, voor bijvoorbeeld tijdens het thuiswerken.
Een voorbeeld hiervan is Adidas. Dit merk is van de verkoop van alleen sportkleding naar het maken van outfits gegaan voor iedereen die zich casual en met stijl wil kleden. Terwijl Nike zich dus vrijwel alleen op sportkleding richt, hebben anderen zich aangepast.
DE EERSTE STAP OM TE BEGINNEN: HET IDEE
Alle succesvolle projecten beginnen met een idee, en de modewereld is geen uitzondering. Een idee kan bijvoorbeeld ontstaan om een bepaalde behoefte te voorzien.
Of misschien heeft dit idee een boodschap en achtergrond. Het is aan u als ondernemer om erachter te komen wat de reden van uw merk zal zijn.
Het gaat echter niet alleen om een goed idee. U moet uw idee ook verbinden met de aanvraag in de markt. Als u een nieuw idee heeft, maar niemand geïnteresseerd is, zal uw merk niet winstgevend zijn.
Onthoud dat u als merk moet begrijpen wat de consument wil. Weet dus heel goed wat u gaat verkopen. Of het nu gaat om een innovatief idee of een bestaand concept dat u wilt verbeteren, het moet een leegte opvullen waarvan de consument niet wist dat ze die hadden.
WIE, WAT, WAAR, WAAROM EN HOE
Volledig begrijpen wat u wilt verkopen en de basis van uw product opstellen kan veel vragen creëren. Zoals, “Wat, wie, waar, waarom en hoe?” Hoewel velen geloven dat deze techniek cliché is, is het zeer effectief.
Wat?
Wat verkoopt u? Wat is uw product? Denk eraan om uzelf af te vragen waardoor u zich van de concurrentie onderscheidt. En welk aspect van uw merk zal uw klant aanspreken?
Wie?
Wie is uw publiek? Wat vinden ze leuk en wat niet? Hoeveel besteden zij aan sportkleding? Hiervoor moet u uw publiek volledig kennen. Om dit te doen, moet u marktonderzoek uitvoeren. Het is belangrijk om een grondig onderzoek uit te voeren, om uw doelgroep volledig te leren kennen.
Waarom?
Hier moet u bedenken waarom u merk bestaat. Dus waarom is dit product nodig voor de sportkledingmarkt? Waarom wordt het verkocht? En waarom denkt u dat dit product verkocht gaat worden? Overweeg ook aspecten als waarom uw doelgroep dit nodig heeft.
Waar?
De locatie of distributie is een ander belangrijk punt die u moet weten nadat u het eerste idee heeft gekregen. Waar gaat u dit verkopen? Waar geeft uw doelgroep het liefst hun geld aan uit? Gebruikt u uw eigen e-commerce of een e-commerce winkel? Zal het beginnen in fysieke winkels? Zo ja, wat zullen de locaties zijn? Zoals u kunt zien, is het van cruciaal belang om een marktonderzoek uit te voeren.
Hoe?
Dit punt is belangrijk om echt te weten waar uw merk naar toe gaat. Hoe gaat u dit verkopen? Hoe denkt u uw product op de markt te brengen? Bevindt de marketingstrategie zich in hetzelfde stadium als uw product en publiek? Hoe gaat u uw publiek aanspreken? Hoe kunt u beter en groter worden dan uw concurrentie? Onthoud ook dat het gebruik van sociale media kanalen heel behulpzaam kan zijn. Het is dus belangrijk om op de hoogte te zijn van de voortdurende veranderingen van sociale media.
Een van de beste tips die u kunt volgen, is dus om elk van deze vragen goed te doorlopen. Dit zal u helpen bij het maken van een plan voor uw merk. Bovendien kunt u er op deze manier voor zorgen dat u een duidelijk en gedetailleerd plan kunt opstellen.
IDEE EN CONCEPT
Zelfs als u dit allemaal al heeft gepland en er een analyse over heeft gemaakt, moet u even stilstaan om na te denken of dit wel echt een uniek idee is. Uw merkconcept moet zich richten op design en functionaliteit. Naast het nadenken over de esthetiek van het bedrijf, is het ook belangrijk om de kosten en winstgevendheid hiervan in gedachten te houden. Dit alles is nodig om tot een optimale ontwikkeling van uw idee te komen.
Een marketingconcept betekent niets zonder een plan. Vat marketingplannen dus niet licht op. Het verschil tussen een succesvol bedrijf en een minder succesvol bedrijf is gebaseerd op wie er investeert in planning en onderzoek.
Een ander punt dat bij de start van uw bedrijf voordelig kan zijn, is het uitvoeren van een SWOT-analyse. Een SWOT-analyse verwijst naar de sterke punten, kansen, zwakke punten en bedreigingen van een merk. Hiermee zult u in staat zijn om van elk van uw doelen de mogelijke toekomstige problemen diepgaand te begrijpen.
MISSIE
Elk bedrijf heeft een aantal sleutelelementen en een daarvan is de missie.
De missie zijn de doelen van een organisatie binnen een specifieke omgeving. Daarnaast houdt het ook in wat het bedrijf momenteel doet en de manier waarop het verschillende belangengroepen dient. Sommige hiervan kunnen onder andere aandeelhouders, medewerkers, consumenten, de gemeenschap en de overheid zijn.
De missie wordt het referentiekader om beslissingen over het gebruik en de toepassing van beschikbare middelen te begeleiden. Tot slot werkt het ook als een mix zodat de organisatie coherent kan functioneren.
VISIE
De missie is het heden van een bedrijf of organisatie en de visie is de toekomst ervan. Het is de weg die het bedrijf op middellange termijn bewandelt.
Daarnaast werkt het als een richting om strategische beslissingen voor groei, diversificatie en concurrentievermogen te sturen. Bovendien dient het ook om de verschillende belangengroepen rond de organisatie te trekken.
De visie is kwalitatief veeleisend omdat het een vitale en krachtige kracht voor verandering vormt. Het wijst dus de weg om de missie te bereiken.
Waarom is de visie nuttig?
De missie ondersteunt de persoonlijkheid van een organisatie en de visie gaat over waar u als bedrijf heen wilt.
Het begrijpt de doelstellingen op strategisch en operationeel niveau.
Met dit element laat u uw medewerkers zien hoe de vervulling van hun dagelijkse taken invloed hebben tot de lange termijn doelstellingen van het bedrijf.
Onthoud dat mensen, vooral willen weten hoe ze zich verhouden tot een groter doel, voordat ze naar cijfers kijken en zich met een specifieke activiteit bezighouden.
WAARDEN
Waarden zijn de basisovertuigingen en concepten van een organisatie, ze vormen de kern van de bedrijfscultuur. Het zijn ook de gedeelde opvattingen van een bedrijf die belangrijk en dus wenselijk zijn.
Als ze worden geaccepteerd door de leden van een organisatie, beïnvloeden ze hun gedrag en sturen ze hun beslissingen.
Een waardesysteem bestaat uit verschillende elementen die als richtlijn en standaard dienen voor de individuen die een organisatie vormen. Op deze manier kunnen ze hun eigen gedrag en dat van andere leden analyseren en beoordelen.
Soorten waarden
- Sociale waarden: deze gaan over de sociale verantwoordelijkheid en bijdrage aan het milieu. Ze vermelden waarden, zoals de werkdynamiek, geluk, duurzaamheid en samenwerking.
- Ontwikkelingswaarden: deze bepalen het patroon van continue verbetering. Naast het effect wat het heeft op de gemeenschappen gaat het ook over innovatie.
- Waarden in werkdynamiek: deze verwijzen naar een interne activiteit, zoals efficiëntie en excellentie.
- Klantenservice-waarden: deze geven tevredenheid aan. Enkele voorbeelden zijn de houding van dienstbaarheid, respect en actief luisteren.
BRANDING IS KEY
Branding is wat brand management doet om het merk bekend te maken. Niet alleen dat, maar het richt zich ook op het creëren van een positief imago bij consumenten. Branding of merkbeheer omvat dus acties die te maken hebben met het doel, de merkwaarden en de positionering. Het creëert ook een connectie met het publiek om hun aankoopbeslissingen te beïnvloeden.
Om een merk te laten werken, moet u veel tijd besteden aan het plannen van uw merkidentiteit. Omdat er veel merken in de wereld zijn, moet u uw bedrijf laten opvallen. Hiervoor moet u naamsbekendheid en loyaliteit creëren die uw klanten met uw label verbindt. Onthoud dat uw merk moet worden gekoppeld aan uw daadwerkelijke producten.
Het is ook belangrijk dat u het doel van uw merk kent. Een doel is niets meer dan de reden van bestaan. In veel gevallen wordt dit doel ook het motto of de slogan van het merk.
VRAAG EEN OFFERTE AAN
Als u in uw bedrijfsplan bent vergeten om een budget af te spreken, is dit hét moment om het te doen.
Zodra het eerste budget is gemaakt en u een schatting heeft van hoeveel het gaat kosten moet u zich bedenken hoe u het gaat financieren.
kan iemand die u kent u helpen?
Er zijn ook speciale leningen waar beleggers terecht kunnen. Daarnaast kunt u naar een investeerder gaan, maar onthoud dat deze dan een deel van uw bedrijf bezit.
APPARATUUR EN KWALIFICATIES
Dit is een erg belangrijk punt. Vroeger hoefde het werkteam in traditionele bedrijven alleen een goede werkervaring te hebben. Nu moeten de werknemers van een bedrijf ook passen bij de waarden van het bedrijf. Het gaat niet meer alleen om ervaringen en vaardigheden.
Neem een paar seconden de tijd om na te denken of u het allemaal zelf zou kunnen doen? En zelfs als u het kunt, is dat de meest efficiënte manier om uw eigen sportkleding lijn te starten? Zorg ervoor dat u contact maakt met getalenteerde en gemotiveerde mensen die u kunnen helpen. Als u een ontwerper bent, zoek dan een goede zakenpartner en als u een ondernemer bent, zoek dan een goede ontwerper. Niemand kan alles doen en u ook niet.
Een team is de belangrijkste factor in een bedrijf. U als eigenaar van het merk bent verantwoordelijk voor het systematisch werken en plannen. Uw team bestaat uit de mensen die dit mogelijk maken. Het is daarom erg belangrijk om ieders taken goed te definiëren. De eigenaar is verantwoordelijk voor het ontwerp, de planning, de financiering en het beheer van projecten. Anderen helpen met verkoop kwesties en administratieve taken.
ONDERNEMERSCHAP
Een eigen bedrijf runnen is geen 9 tot 5 baan.
Eigen baas zijn betekent dat u alles moet regelen en dus 24/7 beschikbaar moet zijn.
Alle mensen hebben geweldige ideeën, maar een ondernemer maakt deze ideeën waar.
U moet zich dus afvragen of u hiervoor geschikt bent of niet. Is dit echt wat u wilt?
ONTWERP EN MATERIALEN
Als u eenmaal alle basisprincipes van uw bedrijf kent en klaar bent om uw sportkleding lijn te starten, kunt u beginnen met ontwerpen. Hier begint het proces van het maken van uw kledingstukken. De eerste stap hier is om uw verzameling te definiëren.
Concentreer op uw merkidentiteit, uw visie en de producten die u wilt maken. Zorg ervoor dat uw verzameling duidelijk en samenhangend is.
Nadat u uw collectie heeft gestructureerd en gedefinieerd, kan de ontwerper beginnen met tekenen. Denk hierbij aan de inspiratie, de branding en de klant die u wilt aantrekken. De stijlen moeten passen bij uw merkidentiteit en visie.
PRIJZEN
In de opstartfase heeft u voor het eerst gekeken naar de kosten en prijzen van uw productie.
Als de collectie is gedefinieerd, u materialen heeft ingekocht en fabrieken heeft gevonden moet u uw prijzen opnieuw controleren.
Doorloop uw budget en kijk hoe u deze kunt aanpassen indien nodig. Uiteindelijk wilt u namelijk ook winst maken.
LANCERING MET KICKSTARTER CAMPAGNE
Afhankelijk van uw distributiestrategie zal de verkoop van uw producten anders zijn. Online verkoop is dit jaar echter populairder geworden. Het lanceren van een online verkoopcampagne voor uw sportkleding lijn is dus een goede optie.
Hiermee kunt u de marges voor agenten en retailers overslaan. Daarnaast kunt u dan producten van topkwaliteit aanbieden die zo’n 15 tot 30 procent goedkoper zijn.
Start een Kickstarter-campagne om te beginnen. Kickstarter is een crowdfunding website voor creatieve projecten. Dit platform heeft een breed scala aan inspanningen gefinancierd, variërend van onafhankelijke films, muziek en strips tot journalistiek, videogames en voedsel gerelateerde projecten.
Het doel van deze strategie is om het geld te verdienen dat nodig is voor de productie. Op dit moment zal het ideaal zijn om aandacht te trekken via Facebook en Instagram, maar ook via multipliers, zoals online magazines en blogs.
MARKETING VERKOOP
Introduceer uw merk aan de wereld. Wees eerlijk in alles wat u doet, laat klanten begrijpen waar uw merk over gaat. U wilt uw boodschap namelijk verspreiden. Vertel de wereld dus over uw sportkleding merk en wat u onderscheidt van de concurrentie.
Het maakt niet uit of u de beste producten ter wereld heeft met de beste geschiedenis als niemand het koopt. Uiteindelijk moet u onthouden dat het allemaal om de verkoop gaat. U wilt dat uw kleding wordt verkocht, zodat u kunt investeren en uw collectie kunt ontwikkelen en uitbreiden.
Als u met winkeliers werkt, is de traditionele manier om uw product op beurzen te presenteren. Op deze manier laat u meerdere mini-presentaties en demo’s van uw indrukwekkende collectie zien. Bedenk echter dat niet alle kopers openstaan voor nieuwe dingen. Geef dus niet op als het moeilijk wordt en geloof in uw merk.
KLANTENSERVICE
Klantenservice kan worden gedefinieerd als een van de pijlers van winstgevendheid en positionering van bedrijven.
Het richt zich direct op klanttevredenheid en het optimaliseren van hun beleving en interactie met een merk.
Zorg dus goed voor uw klanten en stel ze niet teleur. Verplaats uzelf in hun schoenen en kijk hoe u ze het best kunt helpen.
Analyseer hiervoor hoe u omgaat met klachten, retouren en vertragingen. Daarnaast is het belangrijk om te communiceer met uw klanten om in de toekomst nog betere producten te kunnen maken.
CONTROLEER DE OPMERKINGEN CONSTANT
Na het voltooien van het hele marketingproces en de marketingstrategie cyclus, moet u nagaan hoe goed u het heeft gedaan in termen van doelstellingen.
Bekijk hiervoor voortdurend de resultaten van de strategieën of campagnes die u uitvoert.
Zo weet u welke punten u kunt verbeteren.
Onthoud dat wat ooit werkte, niet altijd hoeft te werken.
WERK SYSTEEM
Bij het starten van uw sportkleding lijn moet u plannen, plannen en plannen. Laat niets aan het toeval over.
Als u uw sportkledingmerk wilt creëren, moet u gedisciplineerd zijn om systematisch te werken.
- Bekijk de verkoopcijfers.
- Plan toekomstige activiteiten.
- Creëer innovatieve strategieën voor uw merk.
Creatief zijn is namelijk wat echt geld zal verdienen.
KEN UW STERKE PUNTEN
Herinnert u zich aan de SWOT-analyse die u aan het begin heeft uitgevoerd?
Het is nu tijd om deze opnieuw te bekijken.
Neem elk punt weer door en onderzoek wat u kunt verbeteren en welke kansen u kunt grijpen.
Duurzaam zijn
Duurzame mode of slow fashion, is het ontwerp, de productie en het gebruik van kleding of accessoires op basis van de volgende waarde normen:
- Minimaliseer de impact op het milieu om de gezondheid van de planeet te behouden en te verbeteren.
- Garandeer arbeidsrechten en geef prioriteit aan transparantie gedurende de hele levenscyclus en herstel van een kledingstuk.
- Breng een circulaire economie tot stand op basis van kwalitatieve, concurrerende, efficiënte en innovatieve groei in vergelijking met alleen kwantitatieve groei.
WEES JEZELF EN DE REST ZAL VOLGEN
Vergeet niet om authentiek te zijn met uw merk. Dat is wat u onderscheidt van de rest van de modebedrijven.
Wees niet bang om te zeggen en te doen wat u denkt.
Zolang u voldoet aan de behoeften van een niche en u een connectie kunt vormen met uw publiek, zal het goedkomen.
Wilt u ook een eigen Sportkledinglijn starten?
Het internationale marketingbureau BluCactus bedient klanten over de hele wereld. Onze specialiteit? Het creëren en branden van sportkledingslijnen. Bovendien is onze groep experts toegewijd om bedrijven en merken te helpen in een van de meest concurrerende sectoren op de markt; de digitale wereld.
BluCactus begeleidt u bij elke stap die u zet. Dit gaat van het creëren van de branding van uw bedrijf tot het creëren van content. Onze focus ligt op het ondersteunen van uw merk bij de ontwikkeling van uw website of het beheren van uw accounts op sociale media.
Dit online marketingbureau, gevestigd in Amsterdam, probeert uw imago als merk te versterken en naar een hoger niveau te tillen. Wacht niet langer met de hulp van de beste specialisten in digitale marketing en neem contact met ons op via onze website.
Als u op de hoogte wilt blijven van de wereld van digitale marketing, nodigen wij u uit om te abonneren op onze maandelijkse nieuwsbrief.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!