De wonderen van sociale mediamarketing voor modemerken
Sociale media marketing voor modemerken. Als u een kledingmerk heeft, is aanwezigheid op sociale media een must. Het creëren van een marketingstrategie is daarom een van de eerste dingen die u moet doen bij het lanceren van uw merk.
Sociale media marketing voor modemerken kan een grote hulp zijn om uw merk een boost te geven en uw verkoop te verbeteren. Bovendien kan het uw beste vriend zijn als het gaat om het verkrijgen van roem. Met hen kunt u uw merk promoten en zo de aandacht van mensen trekken. Niet alleen dat, maar dankzij sociale media kanalen kunt u uw merk ook positioneren ten opzichte van de concurrentie.
Op sociale media moet uw kledingmerk een stijl hebben waarmee het zich onderscheidt van de rest. Zoek hiervoor de toon en persoonlijkheid van uw merk. U moet daarnaast ook uitzoeken hoe u wilt dat anderen het zien.
Wij weten dat sociale media marketing voor modemerken een complexe wereld is. Het is dus een uitdaging om elk van zijn functies te leren beheersen. Het creëren van de marketingstrategie vergt veel voorkennis en onderzoek. Als u niet weet waar u moet beginnen, hoeft u zich geen zorgen te maken. In dit artikel vertellen wij u alles wat u moet weten over social media marketing voor modemerken.
Waarom moet mijn modemerk aanwezig zijn op social media?
Voor sommige mensen kan dit aspect heel duidelijk zijn. Wij willen echter meer in detail uitleggen hoe belangrijk het is om voor uw modemerk aanwezig te zijn op sociale media.
De reden waarom uw modemerk op sociale media moet staan, is heel eenvoudig. Het is een feit dat sociale media de virtuele ruimte is waar mensen de meeste tijd doorbrengen. Hoe meer sociale platforms u dus gebruikt, hoe groter de kans dat u nieuwe klanten krijgt. Deze moeten echter passen bij het type doelgroep dat u target.
Door gebruik te maken van sociale media voor modemerken, krijgt u meer mogelijkheden om uzelf bekend te maken. Op deze manier kunt u de aandacht trekken van mensen die uw kleding misschien leuk vinden. Bovendien is dit een zeer goedkope promotie tool waarmee u de wereld kunt laten zien hoe uniek uw merk is. Hierdoor onderscheidt u zich van andere merken die ook kleding verkopen.
Op welk sociaal platform moet mijn merk zijn?
Hoewel het de bedoeling is om het grootste aantal sociale platforms voor uw bedrijf te dekken, is dit soms niet winstgevend, afhankelijk van de niche waarin u zich bevindt. Wij zullen u daarom uitleggen hoe sociale media marketing voor modemerken u kan helpen. Enkele kanalen en hun functies:
- Het bevordert de relaties tussen mensen en het merk.
- U kunt content strategieën maken die gericht zijn op het product en de voordelen ervan.
- Creëert een sterkere gemeenschap.
- Creatie van Ads voor Facebook en Instagram.
- Beheer van de fanpagina.
- Gebruik Facebook Live voor uw evenementen.
- Helpt bij het analyseren van platform statistieken.
Twitter
- U kunt tweets of multi-foto-threads maken om uw producten te laten zien.
- Ideaal voor het vertellen van uw merk.
- U kunt de voordelen of het succesverhaal van uw bedrijf laten zien.
- Maak retweets die het karakter en de identiteit van uw merk weergeven. Dit stimuleert de merkinteractie en zo ook de groei.
YouTube
- Creëer het kanaal van uw merk met exclusieve video’s van de evenementen of laat de collecties zien.
- Ideaal voor het millennial publiek aangezien dit een groot deel is van de gebruikers van dit platform.
- Maak video’s van de producten van uw merk en laat hun karakter en identiteit zien.
- U kunt vanuit uw eigen account het imago creëren van influencers of van ambassadeurs die uw kleding laten zien.
- Ideaal voor het maken van campagnes die gebruikers intrigeren.
Instagram
- Het is het beste om communities te creëren.
- U kunt de volledige esthetiek van uw merk laten zien.
- Verhalen zullen uw bondgenoten zijn.
- Het is een favoriet onder mensen en influencers.
- U kunt wedstrijden houden.
- U heeft gebruikers van over de hele wereld.
- Maakt een aantrekkelijk creatief voorstel.
Pinterest
- Maak borden met trends van de producten van uw merk.
- Als uw doelgroep volwassen vrouwen tussen de 30 en 45 jaar oud is, is dit platform iets voor u.
- U kunt inhoud aanbieden met tips en advies om uw kleding te gebruiken.
- Het brengt mensen naar uw website.
- U kunt “evergreen” -inhoud promoten. Dit is inhoud die de hele tijd kan worden gebruikt en geen waarde verliest.
TikTok
- Het benadrukt op creatieve wijze uw merken.
- U kunt communiceren met verschillende volgers en influencers.
- Het is tegenwoordig erg populair en heeft een groot aantal gebruikers.
- U kunt het product process laten zien. Bijvoorbeeld hoe de ontwerpen worden gemaakt en hoe het uiteindelijk het eindproduct wordt.
- Creëer uw merkverhaal. Vanuit de werkplaats en het maken van uw ontwerpen.
- Bied kortingscodes aan aan degenen die u volgen op dit platform.
- Laat “behind the scenes” video’s zien van tijdens de fotoshoots.
Hoe stelt men een social media marketingstrategie voor modemerken op ?
Het eerste dat u moet begrijpen, is dat uw marketingstrategie voor mode niet kan worden onderschat. Binnen sociale media is interactie heel belangrijkste en u moet manieren vinden om het gesprek tussen uw volgers aan te moedigen.
Alles wat met marketing in de modesector te maken heeft, heet tegenwoordig Fashion Marketing.
Modemarketing zijn alle technieken die gericht zijn op consumenten die van mode houden. Dit alles is gericht op de verkoop van kleding, producten en diensten. Wij weten echter dat u naast alleen een product ook een hele levensstijl en een manier om de wereld te zien verkoopt.
Elk van de marketingstrategieën die in modemerken worden toegepast, verschillen van de strategieën die in andere sectoren worden gebruikt. De reden hiervoor is dat de mode-industrie te maken heeft met hoe consumenten over het leven, hun cultuur, hun levensstijl en hun sociaaleconomische niveau denken.
Als het gaat over modecollecties is niets willekeurig, over elk element is bewust nagedacht en marketingstrategieën moeten volgens hetzelfde principe werken. Als uw strategie niet goed doordacht en gepland is, helpt het u misschien niet om de doelen te bereiken die u in gedachten heeft. In deze blog leggen wij uit hoe u op kunt vallen op social media en welke strategieën u kunnen helpen om succesvoller te worden.
Hoe kan men op sociale media excelleren?
Wij weten dat er elke dag nieuwe modemerken opkomen, wat meer concurrentie impliceert. Met behulp van sociale media marketing voor modemerken en bepaalde elementen kunt u zich echter onderscheiden van de concurrentie.
Deze factoren zijn:
- Een gepersonaliseerde branding job.
- Goed doordachte marketingstrategieën.
- Adverteren voor positionering en Ads.
- Veel innovatieve ideeën die uw klanten nog nooit eerder hebben gezien.
Naast al deze elementen moet uw merk zich bewust zijn van wat er in de wereld gebeurt. U heeft als bedrijf twee opties: u aanpassen aan modetrends of uw eigen trends creëren.
Hoe dan ook, uw inhoud en uw werk op sociale media moeten op de voorgrond blijven. Dit zal nieuwe klanten aantrekken die naar u toe zullen komen vanwege de waardevolle inhoud die u hen aanbiedt.
Waar moet men beginnen?
De eerste stappen om aan uw marketingstrategie te werken, zijn misschien niet zo vermakelijk als het ontwerpen van de kledingstukken. Dit zal echter de basis zijn voor elk van de toekomstige stappen die u met uw merk neemt.
Segmentatie van uw klanten en de markt
Bij deze stap voert u een onderzoek uit naar wie uw doelgroep gaat zijn en wat de kenmerken zijn van deze mensen. Bijvoorbeeld hun leeftijd, levensstijl en hun kledingsmaak. Deze segmentaties staan beter bekend als demografische en psychografische segmentatie.
Verkoop- en communicatiekanalen
Hoe u uw producten gaat verkopen, is een ander belangrijk punt. U moet bepalen op welk kanaal u uw kledingstukken wilt verkopen. Heeft u een fysieke winkel? Werkt u alleen online? Verzendt u wereldwijd of doet u alleen binnenlandse verkoop? Heeft u een e-commerce pagina? Dit zijn vragen die u uzelf moet stellen voordat u begint met verkopen.
Experts raden aan om uw website te maken als een ander communicatie-element dat erg belangrijk zal zijn binnen uw strategieën.
Sommige kledingmerken hebben geen websites maar worden beheerd via sociale media en communiceren via deze platforms met hun klanten. Het is aan u om te beslissen welke kanalen voor uw merk het meest geschikt zijn.
Strategieën
Ten slotte komen wij bij marketingstrategieën, deze zijn gebaseerd op de doelstellingen die u als merk heeft.
Als u uzelf wilt promoten, heeft u een andere strategie dan wanneer uw hoofddoel het verhogen van uw omzet is.
Bepaal eerst wat de doelen zijn die u met uw merk wilt bereiken.
Het is het beste om ze op te schrijven in een document en ze binnen handbereik te houden zodat u ze voortdurend kunt bekijken.
Marketingstrategieën die u kunt gebruiken
Vervolgens presenteren wij verschillende marketingstrategieën die u kunt implementeren bij uw modemerk
Betrek influencers bij uw evenementen of festivals
Sociale media influencers zijn degenen die uw producten promoten. Probeer eens om in plaats van ze de kleding op te sturen, ze een keer uit te nodigen voor evenementen. Dit zorgt ervoor dat de influencers niet alleen goed over uw kleding praten, maar ook over het hele merk.
Onthoud dat ze verantwoordelijk zijn voor het adverteren van uw evenement en het promoten van het merk via hun verschillende platforms. Als gevolg hiervan zijn zij degenen die nieuwe volgers naar uw account zullen brengen, onderschat ze dus niet.
Creëer relevante en waardevolle inhoud
Hier kunt u zo creatief zijn als u wilt bij het maken van uw sociale media-inhoud.
U moet echter voorzichtig zijn met de materialen die u publiceert, omdat ze moeten passen bij uw doelgroep.
Maak audiovisueel of geschreven materiaal dat iets toevoegt aan het leven van uw volgers.
Het is het beste om inhoud van hoge kwaliteit aan te bieden, kwaliteit is beter dan kwantiteit.
Profiteer van belangrijke datums
Elk merk heeft verschillende datums die voor hen belangrijk zijn, bijvoorbeeld wanneer de collectie verandert van de herfst / wintercollectie naar de lente / zomercollecgtie of wanneer het de datum is van de oprichting van het merk.
Wat hier belangrijk is, is om van deze vieringen gebruik te maken om uzelf te promoten en zo uw verkoop te verhogen.
Probeer creatief te zijn met betrekking tot het proces van het maken van inhoud tijdens deze speciale datums. Maak bijvoorbeeld complete campagnes naast afbeeldingen, video’s, verhalen en, indien mogelijk, evenementen die u helpen nieuwe klanten aan te trekken. Zoals wij al eerder zeiden, in de modewereld is alles mogelijk, want creativiteit kent geen grenzen. Het beste advies dat wij u kunnen geven, is manieren te vinden om uw volgers via sociale media te beïnvloeden met verrassende promotiecampagnes.
De verpakking is ook belangrijk
Het gaat niet alleen om de binnenkant, ook de buitenkant is belangrijk.
Werk met leuke verpakkingen om de aandacht van de koper te trekken zodra ze hun pakket hebben ontvangen. Maak het opvallend en zorg ervoor dat het de persoonlijkheid van uw merk laat zien.
Creëer een ervaring voor uw kopers om een van uw kledingstukken te kunnen aanschaffen.
Wij weten dat in de modewereld alles gebaseerd is op het visuele, het esthetische en het aantrekkelijke.
Als u wilt dat uw klanten u herinneren en graag uw producten willen kopen, is dit een uitstekende strategie.
Presenteer uw inhoud in nieuwe formaten
Elke dag geven gebruikers van sociale media de voorkeur aan visuele inhoud.
Daarom hebben zowel verhalen als video’s op sociale platforms het afgelopen jaar furore gemaakt. Als u zich echter wilt onderscheiden van de massa en de concurrentie, moet u uw inhoud in nieuwe en betere formaten presenteren.
Wees niet bang om met technologie te spelen en uit uw comfortzone te komen. Met nieuwe technologieën en de kenmerken van sociale media kunt u video in 360º-formaten, Live Photos, virtual reality en IGTV gebruiken. U kunt zelfs live streams op uw sociale platforms maken om exclusieve inhoud weer te geven.
Een andere strategie is om uw volgers om te leiden naar uw website om hen waardevolle inhoud aan te bieden. Bijvoorbeeld interviews met de influencers die uw merk ondersteunen of van de teamleden die de producten ontwerpen.
Gebruik vergelijkbare doelgroepen in uw marketingstrategieën
Het gebruiken van vergelijkbare doelgroepen is een geweldige bondgenoot om nieuwe klanten te vinden. Alle platforms hebben een reeks hashtags die verschillende gemeenschappen verenigen die in deze onderwerpen zijn geïnteresseerd. Als uw merk voordeel kan halen uit een van de hashtags om deel uit te maken van die community’s, doe dat dan.
Het zal u niet alleen helpen om meer aanwezig te zijn op sociale media, maar het zal u ook een veel groter bereik geven bij andere mogelijke klanten die geïnteresseerd zijn in uw kledingstukken. Ten slotte kunt u de profielen van uw concurrentie bekijken en dezelfde klanten volgen die zij hebben. Hiermee kunt u uw merk bekend maken bij de concurrentie en niet onopgemerkt blijven.
Een andere manier van werken is door Ads op verschillende platforms te gebruiken om op een vergelijkbare manier een nieuw publiek te bereiken.
A / B-testen om uw content- en marketingstrategieën te optimaliseren
A / B-testen is een waardevol onderzoekstool voor het testen van dezelfde inhoud die in verschillende vormen wordt gepresenteerd.
Dit wordt gedaan om erachter te komen welk soort inhoud uw publiek het leukst vindt. Als u een idee heeft van het materiaal dat u wilt publiceren, maar niet zeker weet wat de beste vorm van publicatie is voor uw volgers, kan dit hulpmiddel zeer nuttig zijn voor uw merk.
U kunt A / B-tests uitvoeren in alle soorten advertenties, organisch of betaald, maar ook bij het gebruik van kopieën, afbeeldingen, video’s, koppen en andere inhoud waarover u twijfelt. Met hen kunt u ontdekken welk type publicatie een gesprek tussen uw volgers stimuleert en welke niet.
Controleer de prestaties van uw marketingstrategie
Bij deze stap moet u verschillende SEO-tools gebruiken om te weten of uw sociale media marketing voor modemerken wel heeft gewerkt.
Op elk sociaal platform kunt u de statistieken van elk van de berichten analyseren, evenals het aantal interacties en het percentage berichten.
Als u een website of e-commerce heeft, zijn optimalisatie tools zoals Google Analytics en Google Console uw beste vrienden.
Dankzij hen zult u de prestaties van uw marketingstrategieën kunnen kennen. In die zin zult u ontdekken hoeveel mensen uw website bezoeken, hoeveel zich hebben aangemeld en het bounce percentage op uw website.
Blijf creatief en up-to-date, sociale media marketing voor modemerken
U moet op de hoogte blijven van zowel modetrends over de hele wereld als nieuwe marketingstrategieën.
Dit is van cruciaal belang. Als u eenmaal weet wat de marketing- en mode strategieën zijn, kunt u creatief worden om ze te gebruiken.
Zoek naar nieuwe manieren om uw publiek te bereiken en tegelijkertijd uzelf te promoten.
Op deze manier verkoopt u meer van uw producten en uw kleding.
Optimaliseer uw inhoud op elk platform
Als u inhoud op uw sociale media heeft die verouderd is en u deze op dat moment niet heeft geoptimaliseerd, is dit het moment om het te doen. Zorg ervoor dat uw berichten de juiste tags of hashtags hebben.
Overweeg ook om uw locatie toe te voegen, aangezien dit erg handig kan zijn om lokale klanten te krijgen.
Op deze manier kunnen ze u gemakkelijk vinden en u bekend maken als een lokaal bedrijf.
Als uw sociale media-inhoud echter niet up-to-date is, kunt u deze bijwerken. Hiermee laat u uw klanten zien dat u een mode-expert bent en u op de hoogte bent van alles wat er in de branche gebeurt. Dit wekt vertrouwen in uw merk.
BluCactus, uw bondgenoot in digitale marketing
Het internationale marketingbureau BluCactus bedient klanten over de hele wereld. Onze specialiteit? Het creëren van webontwerpen en SEO-positionering bij online zoekopdrachten. Bovendien is onze groep experts toegewijd om bedrijven en merken te helpen in een van de meest concurrerende sectoren op de markt; de digitale wereld.
BluCactus begeleidt u bij elke stap die u zet. Dit gaat van het creëren van de branding van uw bedrijf tot het creëren van content. Onze focus ligt op het ondersteunen van uw merk bij de ontwikkeling van uw website of het beheren van uw accounts op sociale media.
Dit online marketingbureau, gevestigd in Amsterdam, probeert uw imago als merk te versterken en naar een hoger niveau te tillen. Wacht niet langer met de hulp van de beste specialisten in digitale marketing en neem contact met ons op via onze sociale media of website.
Als u op de hoogte wilt blijven van de wereld van digitale marketing, nodigen wij u uit om te abonneren op onze maandelijkse nieuwsbrief.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!