Social media marketing
Social media marketing is een vorm van online marketing die zich richt op het inzetten van social media om marketingdoelen te behalen. Je kan met social media heel veel bereiken op het gebied van marketing. Het inzetten van social media is tegenwoordig tevens eerder een must dan een keuze. Bedrijven doen dit op verschillende manieren en voor de een is social media zijn belangrijkste marketingkanaal, terwijl het voor anderen meer een bijzaak is. In deze blog gaan we dieper in op alle mogelijkheden van social media marketing.
Bind je klanten aan je
Met social media kan je bestaande klanten nog meer aan je bedrijf of merk binden. Social media is dé tool bij uitstek om engagement mee te creëren tussen je bedrijf en je klanten.
Engagement is de interactie tussen jou en je volgers, bijvoorbeeld in de vorm van een like, comment of share.
Engagement op social media kan ook bestaan uit een klik op een link die je in een post hebt geplaatst. Hoe creëer je die engagement precies? Zorg dat je weet wanneer jouw volgers actief zijn op social media, door onderzoek te doen naar je doelgroep en statistieken te gebruiken hierbij.
De meeste social media platformen zoals Instagram en Facebook bieden deze statistieken gratis aan, waardoor jij meer te weten komt over je doelgroep. Daarnaast is het belangrijk om in je posts de persoonlijke kant van je bedrijf te laten zien, zodat je volgers mee worden genomen in de visuele reis van je bedrijf.
Laat bijvoorbeeld werknemers een keer iets posten of een voorstelrondje doen, zodat je volgers inzicht krijgen in de bedrijfsvoering bij je merk. Doordat mensen de persoonlijke kant van je bedrijf te zien krijgen voelen zij zich meer verbonden, waardoor zij algeheel een meer positieve houding ten opzichte van je bedrijf zullen krijgen.
Probeer in je posts ook emotie en sentiment te verwerken. Het blijkt dat het algoritme van de meeste social media posts met een hoge mate van sentiment beter oppakken en vaker tonen aan gebruikers.
Hoe pak je social media marketing aan
Als je het goed wil doen, kost social media marketing best veel tijd, in tegenstelling tot wat veel mensen soms denken. Toch zijn er een heleboel handige tips en tools die social media marketing een stuk makkelijker maken.
Allereerst kan je een heleboel tijd besparen door een goede contentkalender te gebruiken.
In een contentkalender kan je vooraf al je posts inplannen met tekst en afbeeldingen
Je kan deze klaarzetten voor een specifiek moment op de dag waarvan jij weet dat jouw volgers dan het actiefst zijn.
Door een contentkalender te gebruiken bespaar je veel tijd omdat je alles op een moment kan inplannen.
Bovendien heb je een goed overzicht van wanneer je wat post zodat je dit zo tactisch mogelijk kan plannen.
Andere tools die handig zijn bij social media marketing zijn bijvoorbeeld een social listening tool, een social publishing tool, een community management tool en een rapportagetool.
Social listening tool
Een social listening tool is een tool waarmee je op basis van jouw bedrijf of merk tips geeft voor nieuwe content. Deze tools geven vooral inzicht in de zaken die relevant zijn op dit moment en waar veel gebruikers naar kijken.
Social publishing tool
Een social publishing tool wordt vooral gebruikt om tijd te besparen. Als je veel verschillende accounts beheert kan het best wat tijd kosten om voor al deze accounts post te plaatsen. Met een social publishing tool kun je voor al je accounts de posts beheren en reviewen, dus ook als je bijvoorbeeld de social media voor meerdere merken of bedrijven oppakt.
Community management tool
Een community management tool is eigenlijk een soort grote inbox waar alle meldingen, zoals een like, reactie of share, binnenkomen van al je accounts. Hierdoor kun je snel en gemakkelijk reageren op deze berichten zonder dat je telkens van account moet switchen.
Rapportagetool
Alle sociale media rapporteren data op een andere manier. Dit is een nadeel als je data wil vergelijken. Een rapportagetool zorgt ervoor dat jij de data van verschillende sociale media gewoon kan vergelijken zonder dat je zelf de data hoeft te transformeren.
En nu: groeien!
Als je net begint met social media is het belangrijk om een volgersbasis op te bouwen. Zorg dus dat je content maakt die aantrekkelijk is en waarmee je bijvoorbeeld veel Instagram likes kan krijgen, vanaf dan gaat het balletje rollen.
Met deze tips kan jij hopelijk een start maken aan de eerste stappen in social media marketing voor jouw bedrijf of merk. Onthoud dat het bij social media marketing belangrijk is dat je vooral jezelf bent en je eigen waarden en normen laat zien in je posts.
Op deze manier trek je volgers aan die passen bij jouw bedrijf of merk, en juist die volgers zullen uiteindelijk het meest opleveren.
Auteur: Karlijn Hoeben.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!