Modeconsumenten: leer ze kennen voor het succes van uw merk
Maak kennis met het profiel van de modeconsument. In de mode industrie is de verkoop net zo belangrijk als in elke andere sector. Het kennen van uw consumenten en hun gedrag is dus de sleutel tot uw succes. Met behulp van deze kennis kunt u de beste resultaten, groei en loyaliteit behalen.
Maar kunnen wij de soorten consumenten in de modesector leren kennen? En is het mogelijk om te weten hoe deze mode consumenten zich gedragen? Ja! Natuurlijk.
Om dit te bereiken heeft de mode branche veel tijd besteed aan het bestuderen van kopersgedrag.
Beschouw dit echter niet als eenvoudige vragen over leeftijd en sociale klasse.
Er zijn veel theorieën die geweldige specialisten bestuderen om ze vervolgens toe te passen in het aankoopproces.
U moet het sociale gedrag van de mode consumenten grondig kennen en begrijpen. Dat is echter niet alles, u moet ook rekening houden met hun wensen, behoeften, consumptiegewoonten, communicatiestijl en meer. Onthoud dat een modeconsument / -klant een persoon is en als zodanig een sociaal wezen is. Zo kunnen ze in de loop van de tijd veranderingen doorlopen. U moet om deze reden rekening houden met dat meningen en gedragingen kunnen veranderen.
Mode vindt zichzelf vaak opnieuw uit en past zich aan trends aan. Dit doet mode ook met zijn consumenten.
Als u dus het gedrag van uw publiek wilt leren kennen, dan is dit het artikel voor u. Hier ontdekt u de verschillende soorten consumenten die er zijn en hoe u deze kunt identificeren per bedrijf of kledingmerk.
Mode consumentengedrag
Voordat wij het hebben over de soorten consumenten die er in de modesector bestaan. Moeten wij eerst begrijpen hoe ze zich gedragen. Hoe reageren en kopen ze wanneer ze met bepaalde factoren worden geconfronteerd.
Het gedrag van de klant is afhankelijk van de soort behoeften die zij nodig hebben.
Ze kunnen bijvoorbeeld iets kopen op basis van hoe nuttig en functioneel het is of om sociale acceptatie te krijgen.
Om het gedrag van een modeconsument beter te begrijpen, beginnen wij met het noemen van enkele van de beroemdste theorieën.
Maslow’s theorie in de modesector
Maslow vertelt ons dat de behoeften van consumenten in een piramide geplaatst kunnen worden. Onderdaan bevinden zich de meest essentiële behoeften en hoe dichter men bij de top komt, hoe minder belangrijk deze behoeften worden.
Zo vindt men bij de eerste laag de fysiologische behoeften, zoals water en eten. Dan zien wij in de tweede stap zekerheid gevolgd door sociale acceptatie. Vervolgens komen wij bij de vierde, zelfrespect, en de laatste, zelfrealisatie.
Laten wij nu een voorbeeld bekijken om dit een beetje beter te begrijpen. Stelt u zich eens voor dat u een modebedrijf heeft dat zich richt op de verkoop van zwarte jurken, een must in de kast van elke vrouw. Uw merk dekt de eerste stap van de piramide. Het voorziet namelijk de fysiologische behoefte van kleding. Daarnaast kan het ook de tweede stap vervullen, die van veiligheid, zoals bescherming tegen de kou.
Een vrij basic consument zal voldoende hebben aan het vervullen van de eerste twee lagen. Dit soort consumenten letten zelden op mode en zijn dus al tevreden met enkel de basisbehoeften.
Als u echter wilt dat uw merk duurdere jurken verkoopt, in grotere hoeveelheden, of dat uw merk erkenning en bekendheid krijgt, is het noodzakelijk om andere stappen van de Maslow-piramide te dekken.
Om dit te doen, moet u een toevoegende waarde aan de jurk geven, zodat het voor sociale acceptatie en zelfrespect kan zorgen.
Consumenten die naar dit soort kleding zoeken, zijn vaak actievere consumenten en kopen dus ook vaker kleding dan basic consumenten.
Merken die hierin uitblinken
Voorbeelden van merken die aan deze 4 behoeften voldoen zijn Zara, Mango, Pull and Bear, enz. Als wij een beetje verder kijken, komen wij bij de stap van zelfrealisatie. In het geval dat u ook deze behoefte dekt, betekent het dat uw merk een luxemerk is geworden.
Luxemerken hebben trouwe klanten die de producten kopen, omdat iets van het merk verder gaat dan persoonlijke voldoening. Het kopen van de zwarte jurk is een wens, een droom die uitkomt.
Beroemde merken, zoals Dior, Louis Vuitton, Versace en andere vervullen deze stap.
Gordon’s theorie (AC Nielsen, 2004)
Gordon vertelt ons over gedrag vanuit een vrij actuele analyse en aangepast aan de realiteit waarin wij leven.
Deze theorie is onderverdeeld in 4 eenvoudige gedragingen.
- Autopiloot Gedrag: als een merk de koper tevreden stelt, zijn het merken die uit gewoonte zijn gekozen.
Om dit uit te leggen, zullen wij hetzelfde voorbeeld van eerder gebruiken. Laten wij zeggen dat de zwarte jurk van uw merk perfect past op het lichaam van jonge vrouwen. Uw consument zal dan de gewoonte creëren om uw kleding te kopen, omdat deze perfect past. Zo wordt er een gedrag rond uw merk gevormd.
Het gedrag van merkbewustzijn: het kennen van de kenmerken van verschillende merken geeft de consument zekerheid.
Het gedrag van deze consument zal er voor zorgen dat ze de jurk van een andere zwarte jurk van een ander merk kunnen onderscheiden.
- Gedrag bevorderd door sociale beïnvloeding: dit patroon verraadt individueel gedrag.
Deze consument koopt de zwarte jurk hoogstwaarschijnlijk, omdat veel mensen deze ook kopen.
Trivieel gedrag: irrelevante kenmerken motiveren de aankoopbeslissing. Dit kunnen factoren zijn als de aanbeveling van een vriend, de goede behandeling van de verkoper of een leuke verpakking.
U vraagt zich misschien af, waarom het kennen van gedrag van mode consumenten belangrijk is? Het antwoord is heel simpel. Als u eenmaal begrijpt wat er achter hun acties zit, kunt u effectieve marketingcampagnes uitvoeren.
Bovendien kunt u zo ook uw producten aanpassen aan de behoeften van uw klanten en zo uw verkoop verhogen.
Soorten consumenten in de modesector
De pionier:
Deze consument leeft en ademt mode. Ze weten alles van de laatste trends. Dit zijn blogvolgers en tijdschriftlezers.
Ze wachten op nieuwe voorstellen van bedrijven en ontwerpers. Ze zijn gedurfd en kopen elk type ontwerp.
Niet alleen dat, maar ze betalen ook hoge prijzen voor exclusieve kledingstukken. Zij zijn de eersten die launch kleding hebben.
Deze consumenten heten ook wel:Avant-garde, Exhibitionisten, Smart chic – Pro Blogger.
De innovatieve:
Deze consument is ook geinteresseerd in mode.
Ze hebben hun eigen bijzondere stijl en zij zo degenen die mode “maken”.
Daarnaast zoeken ze ook exclusieve kledingstukken in de winkels die ze bezoeken.
Ze worden als avant-garde beschouwd.
De volger:
Deze consument is een copycat van de pionier of innovator. Ze kopen de trends of kledingstukken, midden in het succes. Ze kunnen hoge prijzen betalen, maar geen exorbitante prijzen zoals die van de lanceringsfase.
De mode-afhankelijke:
Deze consument past zich aan de meest uitgesproken trends aan.
De liability:
Deze consument schaft kleding aan met prijzen die geschikt zijn voor het publiek. Als het product bekend is geworden en populair is bij veel consumenten, koopt deze persoon het.
De laggy back:
Deze consument heeft niet genoeg financiële middelen om een
modieus product aan te schaffen. Als gevolg hiervan kopen ze het vaak in de uitverkoop of lang nadat de vraag afneemt en dus de prijs daalt. Ze staan ook bekend onder de naam prijscontroleur of mobiele innovatie.
Andere soorten consumenten
Traditioneel:
Deze persoon volgt de klassieke regels en kledingvoorschriften.
Het raakt niet betrokken bij de snelle modewereld, ze zoeken status met wat ze gebruiken.
De traditionele klant is trouw aan zijn merken en zijn levenslange winkels, innovatie behoort niet tot zijn plannen.
Neo-traditioneel:
Deze consument gebruikt een mix van klassiek en innovatief.
Ze zijn meer verbonden met de laatste trends en technologie.
Hierdoor zijn ze meer up-to-date.
Hedendaags:
Deze consumenten voeren verschillende dagelijkse activiteiten uit en zijn zowel multicultureel als up-to-date.
Bovendien zoeken ze ook wat praktisch is en wat voor hen werkt.
Technologisch bewust:
Dit is iemand die zich zorgen maakt over de natuur.
Hierdoor zijn ze betrokken bij mondiale situaties en het milieu.
Dit is een type consument dat verbonden is met de virtuele wereld.
Mode consumenten koopproces
Alle aankoopprocessen bestaan uit een reeks eerder bestudeerde fasen.
Vervolgens gaan wij alle aankoopfasen noemen die een modeconsument doorloopt.
Eerste stap
Erkenning van het probleem: in deze fase ontstaat de behoefte om te kopen. Er is een behoefte die kan worden gevonden in de piramide van Maslow. Voorbeeld: de consument heeft een jurk nodig voor een bruiloft.
Informatie zoeken: de consument gaat op zoek naar de verschillende mogelijkheden, zoals winkels, meningen, stijlen en alles wat daarmee te maken heeft.
Tweede stap
Evaluatie van alternatieven: in deze fase worden de haalbare opties geanalyseerd.
De prijs en het idee in gedachten worden geëvalueerd.
Hier moet het merk het beste beeld van het product en de perceptie van kwaliteit overbrengen.
Derde stap
Aankoopbeslissing: de klant beslist of hij een van de alternatieven koopt.
U moet er rekening mee houden dat de prijs die de consument bereid is te betalen gerelateerd is aan het imago van het product. Hierdoor vergroot het imago de koopbereidheid of juist niet.
Sensaties na aankoop: Sensaties na aankoop treden op dit moment op. Als de koper tevreden is, zal het trouw zijn aan het merk en zal uw imago intact of verbeterd blijven in hun gedachten.
Eigenschappen die de consumenten waarderen
Alle soorten consumenten in de modesector evalueren attributen tijdens hun koopproces.
Het is niet gunstig voor het imago van het bedrijf om attributen weg te laten of om er geen rekening mee te houden.
Om deze reden moet een bedrijf dat zich toelegt op mode alle noodzakelijke aspecten dekken voor de tevredenheid van zijn klanten.
Hier gaan wij enkele attributen uitleggen, zodat u er rekening mee kunt houden.
Kwaliteit:
Uw merk moet producten hebben van goede kwaliteit, zoals goede stoffen, naden, sluitingen en meer.
Ontwerp:
Ontwerpen moeten goed zijn en correct worden uitgevoerd.
De maten moeten exact overeenkomen met de aangegeven afmetingen en de producten moeten consistent zijn met de stijl van het merk.
Prijs:
Het is belangrijk om een evenwichtig prijsbeleid vast te stellen. Mode consumenten.
Zo kan de klant of consument bepalen van welke merken hij kan kopen.
Land van herkomst:
Vanwege de problemen, zoals menselijke uitbuiting en plagiaat, zijn consumenten steeds meer geïnteresseerd in het weten waar de kledingstukken vandaan komen.
Merk:
Tegenwoordig is het merk een kenmerk dat door velen wordt overwogen.
De waarde die is gebouwd op het imago van een merk wordt gewaardeerd door consumenten.
Op dezelfde manier wordt rekening gehouden met de ervaringen van het merk en elke andere actie waarbij het imago van het merk betrokken is.
Variabelen die de soorten consumenten in de modesector bepalen
Houd er rekening mee dat externe en interne variabelen verantwoordelijk zijn voor het wijzigen van de soorten kopers in de modesector. Het is niet hetzelfde om mode te verkopen in een grote kosmopolitische stad als in een kleine stad.
Er zijn interne variabelen zoals motivatie, perceptie, ervaring, attitudes en persoonlijke kenmerken. Daarnaast zijn er ook externe zoals het land en economische, culturele en sociale omgeving. Deze hebben allemaal invloed op de beschrijving van een type consument, hun gedrag en hun koopproces.
Evenzo zijn tijd en evolutie ook bepalende factoren. Mode consumenten. Wij moeten ook vermelden dat de meeste consumenten tegenwoordig, dankzij de opkomst van sociale media en digitale media, directheid zoeken.
Nieuwe consument
Een nieuw concept genaamd “Ik zie het, ik koop het” begint op de markt te komen. Bovendien creëert dit een onverwacht type consument. Dit concept is ontstaan uit online commerce waar alles snel moet gaan.
Nu pakken modemerken een veeleisender publiek aan met hogere verwachtingen. Mode consumenten. Ze vragen om producten van goede kwaliteit, tegen betaalbare prijzen, met een hoge merkwaarde, effectieve communicatie en snelle distributie van het product.
Wij weten niet of deze nieuwe consument die in opkomst een voordeel of een bedreiging is voor merken. Het lijkt echter niet te stoppen en het is zonder twijfel een factor waarbij de grote merken die zich toeleggen op deze sector, hulp nodig hebben bij het bestuderen van de nieuwe variabelen die in de modewereld opkomen.
Om deze reden is het verstandig om de hulp in te roepen van een marketingbedrijf. Met deze kennis bent u in staat om effectievere marketingacties te creëren en direct strategieën te ontwikkelen voor uw type consumenten.
BluCactus, uw bondgenoot in digitale marketing
Het internationale marketingbureau BluCactus bedient klanten over de hele wereld. Onze specialiteit? Het creëren van webontwerpen en SEO-positionering bij online zoekopdrachten.
Mode consumenten. Bovendien is onze groep experts toegewijd om bedrijven en merken te helpen in een van de meest concurrerende sectoren op de markt; de digitale wereld.
BluCactus begeleidt u bij elke stap die u zet.
Dit gaat van het creëren van de branding van uw bedrijf tot het creëren van content.
Onze focus ligt op het ondersteunen van uw merk bij de ontwikkeling van uw website of het beheren van uw accounts op sociale media.
Dit online marketingbureau, gevestigd in Amsterdam, probeert uw imago als merk te versterken en naar een hoger niveau te tillen. Wacht niet langer met de hulp van de beste specialisten in digitale marketing en neem contact met ons op via onze sociale media of website.
Als u op de hoogte wilt blijven van de wereld van digitale marketing, nodigen wij u uit om te abonneren op onze maandelijkse nieuwsbrief.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!