Meer bezoekers op mijn website met een hoger CTR [7 stappen]

BluCactus - bezoekers op mijn website

Meer bezoekers op mijn website met een hoger CTR [7 stappen]. Je hebt een geweldige blog of landingspagina geschreven en je staat op de eerste pagina in Google, maar je merkt dat je nauwelijks bezoekers krijgt op je pagina. In dit blogartikel laat ik je zien hoe je zoekers kan verleiden om op jouw zoekresultaat te klikken in plaats van op die van je concurrent. Hoe doe je dit? Door de volgende 7 stappen aan te houden verhoog je jouw organische CTR. 

 

Wat is organisch CTR (Click-Through-Rate)?

 

Organisch CTR (ook wel organisch click-through-rate genoemd), is het percentage van zoekers dat klikt op een organisch zoekresultaat in de SERP. Het CTR is grotendeels afhankelijk van je positie in de zoekmachine, maar wordt ook beïnvloed door je titel, beschrijving, URL en Rich Snippets. 

 

Wanneer je bijvoorbeeld met een zoekwoord van gemiddeld 100 zoekopdrachten per maand, scoort op positie 3 en 10 mensen klikken op jouw resultaat, dan heb je een CTR van 10%. 

 

Waarom is organisch CTR belangrijk? 

 

Het CTR van je pagina’s is belangrijk om twee eenvoudige redenen:

 

1. Een hoger click-through-rate zorgt voor meer verkeer op je website 

 

Wanneer je het CTR voor jouw pagina verhoogt van 10% naar 20% verdubbel je het verkeer naar jouw pagina, zonder dat je hoeft te stijgen in rankings! 

 

2. CTR is een ranking factor in Google

 

Een onderzoek van Moz heeft aangetoond dat er een verband bestaat tussen het ‘verwachte CTR’ en zoekresultaten. Dit onderzoek geeft aan dat pagina’s met een hoger CTR dan gemiddeld een boost krijgen in de zoekresultaten. 

 

Google heeft ook aangegeven dat zij CTR gebruiken als ranking factor. Google gebruikt het CTR onder andere om te achterhalen wat voor type zoekresultaten de zoekers willen zien. Klikt er niemand op jouw zoekresultaat? Grote kans dat je dan snel zult dalen in rankings! We vertellen je graag meer over zoekmachine optimalisaties en onze aanpak! 

 

Hoe verhoog ik mijn CTR?

 

Het is belangrijk dat je zoekresultaat duidelijk en helder is, de lezer prikkelt en de verwachtingen van je pagina schept. Met de volgende handvatten verhoog je het CTR van jouw pagina’s.

 

1. Maak gebruik van ‘ haakjes’ in je titel, bezoekers op mijn website

 

Een onderzoek van Hubspot ontdekte dat het gebruik van haakjes in je titel je click-through-rate met wel 33% kan verhogen.

 

Mensen ervaren namelijk de content die je tussen haakjes zet als een soort sneak preview.

 

Wanneer zoekers weten wat ze kunnen verwachten van een achterliggende pagina, zijn ze eerder geneigd om te klikken op jouw zoekresultaat. 

2. Maak gebruik van cijfers

 

Het is algemeen bekend dat het toevoegen van cijfers aan je titel het aantal klikken verhoogt. Het meest bekende voorbeeld hiervan is het gebruik van lijstjes. Je kan echter ook cijfers gebruiken om kortingen op producten aan te duiden of om reviews van tevreden klanten te delen.

 

BluCactus - bezoekers op mijn website3.  Korte en pakkende URL’s, bezoekers op mijn website 

 

Naast dat korte URL’s over het algemeen beter lijken te presteren in de zoekresultaten van Google, vinden de zoekers korte URL’s ook aantrekkelijker.

 

 

Dit komt doordat mensen een URL gebruiken om te ontdekken waar een pagina over gaat.

 

Je zal er dus goed aan doen om een korte URL te gebruiken die het hoofdonderwerp van jouw pagina beschrijft. 

 

4. Optimaliseer je beschrijving 

 

BluCactus - bezoekers op mijn websiteJe beschrijving (meta description) is minder belangrijk dan je title tag, maar toch speelt je beschrijving een belangrijke rol voor je organische CTR. Probeer bij het schrijven van een goede beschrijving rekening te houden met de volgende aspecten: 

 

Schrijf emotioneel: Emotionele beschrijvingen trekken de aandacht van zoekers. Je beschrijving hoeft niet schokkend te zijn, maar het gebruik van worden als ‘geweldig’ en ‘beste’ dragen al bij aan de emotionele waarde van zoekers. 

 

Limiet van tekens: Houd rekening met het maximale aantal tekens in je beschrijving. Zorg altijd dat je tussen de 150 en 170 tekens blijft.  Je wilt namelijk niet dat de beschrijving wordt afgebroken!

 

Verkoop je content: Er zijn maar 10 plaatsen te vergeven op de eerste pagina van Google, maar dat betekent wel dat je de concurrentie aan moet gaan met 9 andere zoekresultaten. Maak in je beschrijving daarom duidelijk waarom zoekers jouw pagina moeten bezoeken. Overtuig de bezoekers bijvoorbeeld met een call to action!

 

5. Zet het huidige jaartal in je titel, bezoekers op mijn website

 

Het gebruiken van het huidige jaartal in je titel laat zien dat jouw pagina relevant is. Wanneer je in een branche actief bent waar veel nieuwe ontwikkelingen in plaats vinden, is het toevoegen van een jaartal al helemaal interessant. Op deze manier weten zoekers direct dat jouw pagina actueel is! 

 

BluCactus - bezoekers op mijn website6. Vermijd clickbait-titels 

 

Clickbait-titels zijn niets anders dan aantrekkelijke titels die jouw nieuwsgierigheid wekken met als doel: zoveel mogelijk klikken behalen.

 

Met deze strategie verhoog je inderdaad je CTR, maar is dit het waard? Het antwoord is: nee! Het probleem is namelijk, dat de zoeker op een pagina komt die totaal niet aansluit bij wat jij belooft in je titel. Vervolgens zullen bezoekers direct je pagina weer verlaten. Hierdoor krijg je een erg hoog bouncepercentage, wat een negatief effect heeft op je rankings. Verkoop je pagina, maar beloof de zoekers geen content die je niet kan waarmaken! 

 

7. Verhoog je CTR met Rich Snippets en Sitelinks, bezoekers op mijn website

 

Rich Snippets en sitelinks zijn de twee beste manieren om je click-through-rate te verhogen. Volgens Search Engine Land kunnen Rich Snippets en sitelinks je CTR verhogen met 30%

 

Het inventariseren en bijhouden van je CTR

 

BluCactus - bezoekers op mijn websiteHet toepassen van voorgaande tips moet jou helpen je CTR te verhogen. Natuurlijk wil je weten met welke pagina’s je moet beginnen en of je aanpassingen hebben bijgedragen aan een hoger CTR. Een eenvoudige manier om dit bij te houden is door gebruik te maken van het CTR rapport van Search Console. Bekijk in het rapport welke pagina’s relatief weinig klikken krijgen ten opzichte van je vertoningen en wijzig je titel en beschrijving aan de hand van de tips uit dit artikel. Vergelijk na een aantal weken het verschil in je CTR!

 

Je hebt er nu alles aan gedaan om jouw organische CTR te verhogen! Houd de komende weken in de gaten of je aanpassingen effect hebben gehad op het CTR van je zoekresultaten en of je meer bezoekers hebt gekregen op je pagina’s. Wellicht zie je zelfs jouw posities stijgen over de loop van tijd!

 

BluCactus - bezoekers op mijn websiteAuteur Bio voor deze gastpost

 

Soms kom je er al snel achter waar je interesses liggen. Dit was bij mij het geval.

 

Tijdens mijn opleiding Commerciële Economie Sportmarketing en Management kwam ik in aanraking met online marketing. Dit greep mijn aandacht en heeft me niet meer losgelaten.

 

Ik mag nu iedere dag het vak online marketing uitvoeren en ik haal hier nog evenveel energie uit als de eerste dag.  Wil je weten wat voor online kansen ik voor jouw bedrijf zie? Mail mij direct op bram@erocket.nl

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *