Word succesvol met deze 9 marketingstrategieën voor commerciële banken voor 2021
9 digitale marketingstrategieën voor commerciële banken in 2021. Marketing is een essentieel onderdeel van het leven van elk bedrijf. De zakenwereld en in dit geval de banksector kennen echter een hoog concurrentieniveau. Om deze reden proberen veel bedrijven altijd nieuwe manieren te bedenken om hun inkomen en klanten te verhogen. Marketing is dus de beste manier om reclame te maken voor producten en diensten.
Als u de oprichter of eigenaar bent van een bedrijf dat aan een commerciële bank is gerelateerd, is deze blog perfect voor u. Iedereen weet dat de financiële sector serieus en saai kan zijn. De meeste banken besluiten om veilig te spelen en passen hun huidige regels gewoon aan en gaan verder. Als een retailbankbedrijf echter wil groeien en slagen, moeten ze marketingstrategieën gebruiken die bij hen passen.
Wat doet een bank?
Wij hebben allemaal minstens één keer in ons leven een commerciële bank gebruikt. Retailbanken, of beter bekend als commerciële banken, zijn dus erg populair. Dit type financiële instelling helpt bij het creëren en uitvoeren van basisfinanciering operaties. Niet alleen dat, maar het helpt ook bij het verzamelen van spaargeld. De afgelopen jaren heeft het veel veranderingen ondergaan om nieuwe en betere diensten aan het publiek te bieden.
Na de Grote Depressie gaf het Amerikaanse Congres banken de opdracht alleen bankactiviteiten uit te voeren en vertelden ze investeringsbanken om zich te concentreren op hun kapitaalmarkt activiteiten. Toen banken zich realiseerden dat ze niet van dezelfde eigenaar hoefden te zijn, veranderden ze hun naam.
Banken die alleen administratieve activiteiten uitvoerden, droegen de naam van commerciële banken. Investeringsbanken konden daarentegen alleen acties uitvoeren op de kapitaalmarkt. Vervolgens werden beide banken onafhankelijk van elkaar.
De reden achter deze beslissing was dat het niet langer nodig was dat deze banken eigendom waren van dezelfde persoonCommerciële banken voeren de volgende diensten uit:
- Verwerk betalingen via telegrafische overboekingen, EFTPOS, online bankieren of andere middelen.
- Geef bank cheques uit.
- Accepteer geld in termijn deposito’s.
- Leen geld door middel van rekening-courant kredieten, leningen of andere opties.
- Verstrek kredietbrieven, garanties, uitvoeringsgaranties en andere vormen van blootstellingen buiten de balans.
- Bewaar documenten en andere items in kluisjes.
- Koers wisseling
- Verkoop, distributie of bemiddeling, met of zonder advies, van verzekeringen, investeringsfondsen en soortgelijke financiële producten.
Waarom is het belangrijk?
Dit soort banken helpen met de groei van een nederzetting die goederen, diensten en banen produceren en de economie verbeteren. Zonder deze banken zou de groei van een bevolking niet mogelijk zijn. Zoals u kunt zien, speelt commercieel bankieren een belangrijke rol als het gaat om menselijke behoeften. Dit komt omdat dit het kapitaal is om elke economische activiteit te kunnen starten, ongeacht de omvang ervan.
Bovendien is een ander belangrijk element van deze banken hun rentetarieven. Eén daarvan is het “passieve tarief”, waarmee de bank klanten betaalt alleen omdat ze hun geld bij hen hebben gespaard. Er is ook het “actieve tarief” waarmee uw bank geld leent aan uw klanten met de belofte dat ze het terug zullen betalen. Dit heeft een hogere rente dan het passieve tarief en stelt uw bedrijf in staat om winst te behalen.
SoortenBanken
Banken worden vaak onderscheiden tussen privé en openbaar. Er zijn echter veel andere soorten banken.
Om ze te identificeren, hoeven wij alleen maar te kijken naar de activiteit die ze uitvoeren:
- Centrale banken: Ze zijn verantwoordelijk voor het verzekeren van de juiste financiële activiteiten van een heel gebied. Kortom, dit zijn de belangrijkste banken van een land.
- Investeringsbanken: Ze richten zich op investeringskwesties voor zowel natuurlijke als juridische mensen. Ze zijn dus verantwoordelijk voor het kopen en verkopen van aandelen. Dit betekent dat ze deelnemen aan de fusies en overnames van bedrijven. Meestal zijn commerciële banken ook investeringsbanken en vice versa. Deze categorieën zijn dus niet exclusief.
Zakelijk bankieren: Deze banken richten zich op grote bedrijven. Dit betekent dat deze banken zeer specifieke diensten voor deze bedrijven op de markt brengen. Ze bieden hen bijvoorbeeld kortingen op de wisselkoers en kredietlijnen. Kortom, deze banken werken voor particuliere bedrijven.
- Hypotheekbank: Simpel gezegd, zijn hypotheekbanken degenen die op de hypotheekmarkt werken. Zo richten zij zich op het verstrekken van hypotheken voor de aankoop en / of renovatie van woningen. Dit is echter niet alles, want ze bieden hun diensten ook aan voor commerciële gebouwen en bij zakan over onroerend goed.
- Spaarbanken: Spaarbanken zijn financiële entiteiten zonder winstoogmerk die steunen op maatschappelijk werk. Dit soort banken ontstaan vaak na fusies of aankopen met andere spaarbanken.
Marketing bij banken
Veel mensen denken dat marketing op financieel gebied zinloos is. Dit is echter niet waar. Er zijn miljoenen banken over de hele wereld, waardoor het erg moeilijk kan zijn om op te vallen. Hierdoor is het concurrentieniveau erg hoog. Het hebben van een goede strategie kan dus het verschil betekenen tussen succesvol zijn en falen. Vervolgens laten wij u enkele van de beste strategieën zien om uw zakelijke marketing te verbeteren.
-
Pas de incentives zorgvuldig aan
Voor klanten is een incentive misschien alles wat ze nodig hebben om loyaal te blijven aan een bank. Bovendien is het gebruik van incentives een veel voorkomende strategie om uw werkprocessen te stroomlijnen. U moet dit echter voorzichtig doen, anders kunnen uw klanten u verlaten. Als u dus abrupte wijzigingen aanbrengt, kunnen deze de kwaliteit van uw service schaden.
-
Profiteer van impliciete motivaties.
Marketing moet van binnenuit beginnen.
U moet dus uw medewerkers motiveren zodat zij uw klanten kunnen motiveren.
Dit betekent niet per se dat u ze grote sommen geld moet aanbieden, maar erkenning en autonomie zijn ook drijfveren die u kunnen helpen om hun loyaliteit aan uw merk op te bouwen.
-
Houd een duidelijk en logisch standpunt over incentives aan.
Banken moeten rekening houden met wat ze bedoelen met de prikkel en hoe ze daar kunnen komen.
Hiervoor is een klant die zijn account heeft beheerd de perfecte kandidaat.
Beloon hun gedrag met prikkels van het bedrijf.
Hierdoor kunt u zich positioneren als de favoriete bank van klanten.
-
Ontwerp klantgerichte verkoopstrategieën
Het voldoen aan de behoeften van de klant moet altijd het belangrijkste doel van elk merk zijn.
Uw marketingstrategieën, verkopen en promoties moet u daarom op basis daarvan maken.
-
Upgrade verkoop- en service tools, Marketingstrategieën voor commerciële banken
Zorg ervoor dat u uw klanten nieuwe tools biedt om de communicatie tussen hen en u gemakkelijker te maken. Dankzij de nieuwe technologieën kunnen mensen nu gemakkelijk met banken praten, ongeacht de plaats of het tijdstip.
Daarnaast is het ook belangrijk om ze ook enkele directe vormen van contact te bieden.
Frontline serviceactiviteiten zijn dynamisch. Dit komt doordat ze te maken hebben met verschillende klantgerelateerde activiteiten. Niet alleen dat, maar ze helpen u ook om de problemen van uw klanten op te lossen en een beslissing te nemen. Onthoud echter dat het lang duurt om de best mogelijke service te bieden.
-
Luister naar klanten
Weten wat uw klanten verwachten van de verkoopprocessen is de eerste stap naar succes. U kunt deze informatie verkrijgen via enquêtes of verschillende bronnen. Bovendien kunt u het ook krijgen door hun opmerkingen of “feedback” te analyseren.
Aan de andere kant gebruiken sommige banken en entiteiten verschillende technologische hulpmiddelen om erachter te komen wat hun klanten denken. Marketingstrategieën voor commerciële banken. Denk eraan om dit soort informatie vaak te krijgen, zodat u uw klanten de best mogelijke oplossingen kunt bieden. Bovendien kan dit u helpen om nieuwe tools te creëren om hun behoeften te beoordelen, waardoor u op uw beurt uw bedrijf kunt verbeteren.
Analytics kan ook zoeken naar ongewenst gedrag bij klanten. Op deze manier kunt u voorkomen dat dit gedrag andere gebruikers bereikt en beïnvloedt. Niet alleen dat, maar ze zijn ook handig om ongebruikte accounts te vinden. Dit alles om de communicatie tussen uw filiaalmanager en verkopers te verbeteren. Sommige banken gebruiken databases om elk probleem binnen hun bedrijf te identificeren.
-
Maak klantenservice leuker
De meeste vragen over klantenservice hebben betrekking op eenvoudige vragen. Enkele van de meest gestelde vragen zijn hoe u bepaalde functies gebruikt of hoe u een nieuwe rekening opent. Dankzij nieuwe technologieën kunt u veel manieren vinden om deze vragen op een leuke manier te beantwoorden.
Een van de formaten die gebruikers het leukst vinden, zijn video’s. U kunt bijvoorbeeld campagnes voeren op social media met behulp van korte video’s die de vragen van uw volgers oplossen. U kunt ook een webportaal maken en optimaliseren om alle antwoorden op deze vragen te tonen.
Het belangrijkste is om creatief te zijn en uzelf gemakkelijk verstaanbaar te maken. Op deze manier volgen klanten u en hebben ze als referentie een van de beste experts op financieel gebied.
-
Inhoud op social media, Marketingstrategieën voor commerciële banken
Het is een feit dat u veel tijd op social media doorbrengt. Als merk of bedrijf moet u deze informatie dus in uw voordeel gebruiken. Hiervoor moet u uzelf positioneren op de belangrijkste sociale mediaplatforms zoals Instagram, Twitter, Facebook of LinkedIn.
U moet er echter voor zorgen dat welk platform u ook kiest, het platform is dat het beste bij uw bedrijf past. Als u dit heeft gedaan, moet u kwalitatief goede en relevante inhoud maken voor uw volgers. Als u het niet weet, moet u misschien uw publiek leren kennen door middel van een analyse. Alleen op deze manier kunt u hen de beste inhoud bieden. Aan de andere kant kunt u ook met influencers werken, zodat u de klantbetrokkenheid vergroot en loyaliteit opbouwt.
Onthoud dat sociale media moeten worden gebruikt om uw volgers van nuttige en relevante informatie te voorzien. Verkoop ze niet alleen spullen of maak reclame voor uzelf. U moet ook regelmatig posten. Vergeet niet dat doorzettingsvermogen de sleutel tot succes is op social media.
-
Lokale advertentie campagne
Ongeacht de grootte van uw merk is de locatie erg belangrijk voor marketing en uw advertentiecampagnes. Dit kan ook als u een online bank heeft. Het belangrijkste is dat u weet op wie u zich richt.
U moet dus een specifieke doelgroep in gedachten hebben bij het promoten van uw bedrijf.
Informeer de lokale bevolking over uw bedrijf, bied kortingen aan of praat met mensen.
Wij raden u hierbij ook aan om hun behoeften te leren kennen. Op deze manier kunt u hun aandacht trekken en SEO-strategieën voor hen bedenken.
-
Gamification in FinTech
Dit is een van de onderwerpen die wij eerder noemden. De behoeften van de klant blijven veranderen en worden nu veeleisender. Ze eisen het gebruik van nieuwe technologieën om in communicatie te blijven. Daarom moet u ze innovatieve manieren bieden om contact te houden.
Gamification is een creatieve manier om consumenten te betrekken. Hiermee worden de regels van het spel toegepast om consumenten aan te trekken en te inspireren.
Tegenwoordig hebben banken deze manier van uitvoeren van hun taken geïntegreerd om gewenst gedrag te bevorderen. Enkele van de meest gepromote gedragingen zijn sparen en beleggen.
-
Maak bondgenoten, Marketingstrategieën voor commerciële banken
Banken kunnen ook allianties aangaan met andere organisaties om nieuwe klanten aan te trekken.
Sommige hiervan zijn bijvoorbeeld universiteiten, hogescholen en overheidsinstanties.
De reden waarom ze vaak samenwerken, is om voordelen van elkaar te krijgen. Wat hier belangrijk is , zoals wij u al eerder hebben verteld, is om uw klanten, hun behoeften en hun verlangens te kennen.
Een voorbeeld hiervan is om samen te werken met autodealers. Op deze manier kunnen klanten snel en eenvoudig goedkeuring krijgen voor leningen.
-
Beloon uw klanten voor hun interactie
Dit kan onderdeel zijn van een van de bovenstaande punten op de blog.
Zoek naar manieren om campagnes te maken die klanten belonen voor hun voortdurende betrokkenheid bij uw bedrijf.
Dit zal hen aanmoedigen om met uw bedrijf te blijven samenwerken.
U kunt gebruikers bijvoorbeeld belonen voor het volgen van de fanpagina van uw bank op Facebook of voor het consequent gebruiken van de app voor vragen.
-
Onderzoek uw beste klanten
Weten wat uw gebruikers van u vinden, is cruciaal. Aarzel daarom niet om enquêtes uit te voeren om te zien of ze tevreden zijn met uw service of dat er verbeterpunten zijn.
Vraag waarom ze u hebben gekozen en wat ze in de toekomst graag van u zouden willen zien.
U kunt ook vragen waarom ze hun andere bank hebben verlaten, zodat u weet waar ze naar op zoek zijn.
Wees niet bang om lastige vragen te stellen en bekijk daarna de gegevens grondig. Hierna kunt u deze informatie gebruiken voor uw data-analyse. Zo leert u uw klanten beter kennen.
Bonus Idee: verwijzings campagnes, Marketingstrategieën voor commerciële banken
Voor velen zijn aanbevelingen cruciaal. Als uw bank een goede reputatie krijgt, zullen uw klanten overal goed over u spreken. Hierdoor kunnen anderen geïnteresseerd raken in uw diensten en producten.
De beste manier om hier gebruik van te maken is met verwijs campagnes. Marketingstrategieën voor commerciële banken.
U kunt bijvoorbeeld campagnes implementeren waarbij als een klant een vriend of familielid meeneemt om een rekening bij de bank te openen, ze allebei een cadeau krijgen. Het belangrijkste hier is om creatief te zijn en op zoek te gaan naar aantrekkelijke manieren om de aandacht te trekken.
BluCactus, uw bondgenoot in digitale marketing
Het internationale marketingbureau BluCactus bedient klanten over de hele wereld.
Onze specialiteit? Het creëren van webontwerpen en SEO-positionering bij online zoekopdrachten.
Bovendien is onze groep experts toegewijd om bedrijven en merken te helpen slagen in een van de meest concurrerende sectoren op de markt; de digitale wereld.
BluCactus begeleidt u bij elke stap die uw merk zet.
Dit gaat van het creëren van de branding van uw bedrijf tot het creëren van content.
Marketingstrategieën voor commerciële banken. Onze focus ligt op het ondersteunen van u bij de ontwikkeling van uw website of het beheren van uw accounts op social media.
Dit online marketingbureau, gevestigd in Amsterdam, probeert uw imago als merk te versterken en naar een hoger niveau te tillen.
Wacht niet langer met de hulp van de beste specialisten in digitale marketing en neem contact met ons op.
Als u op de hoogte wilt blijven van de wereld van digitale marketing, nodigen wij u uit om te abonneren op onze maandelijkse nieuwsbrief.
Wees de eerste die de beste informatie heeft!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!