Wees altijd een stap voor: 15 manieren om erachter te komen wat de concurrentie doet

BluCactus - concurrenten doen - title

15 manieren om erachter te komen wat uw concurrenten doen. Elk bedrijf, hoe innovatief het ook is, heeft verschillende concurrenten die zich net als u op de markt willen positioneren. Deze concurrenten kunnen dezelfde doelgroep hebben of een product aanbieden dat erg op het uwe lijkt. Hoe het ook zij, deze bedrijven streven ernaar om meer te verkopen dan u. Daarom moet u, om de concurrentie te verslaan, hen altijd een stap voor zijn. Om deze reden vertellen wij u in deze blog hoe u erachter kunt komen wat uw concurrenten doen en hoe u hier een voordeel uit kunt halen.

 

Het belang van het analyseren van de concurrentie 

 

Blucactus-Het-belang-van-het-analyseren-van-de-concurrentie-van-een-bedrijfBedrijven hebben vaak veel concurrentie binnen hun sector. Dit is in feite een goede indicatie bij het starten van een bedrijf, omdat het betekent dat uw product of dienst al een solide markt heeft om mee te beginnen.

 

Het belang van concurrentie ligt dus in het feit dat u zonder concurrentie niet zou kunnen weten of uw bedrijf succesvol zal zijn. Bovendien stelt het u in staat om te weten hoe winstgevend het bedrijf is dat u wilt starten. Het is dus essentieel om te weten hoe lang de concurrentie op de markt is. Hier zijn enkele vragen die u kunnen helpen bij het starten van een analyse van uw concurrentie:

 

 

Het belangrijkste doel van deze analyse is om te weten wat het marktgedrag is en wat de mogelijke veranderingen kunnen zijn. Als u dit eenmaal weet, kunt u beginnen met het plannen van uw acties om als bedrijf op te vallen.

 

5 redenen om de concurrentie te analyseren

 

Blucactus-5- concurrenten doen --redenen-om-de-wedstrijd-te-analyserenHoewel wij u al hebben uitgelegd wat het belang is van het analyseren van uw publiek, willen wij dit nog meer benadrukken.

 

Wij zullen u daarom in detail uitleggen waarom u uw concurrentie moet analyseren.

 

Bovendien denken veel bedrijven er vaak niet aan om dit soort onderzoeken te doen om hun eigen merk te optimaliseren en een boost te geven.

 

Dit soort analyse is essentieel om uw bedrijfsdoelstellingen te kunnen behalen. Daarnaast helpt het u ook om uw klanten beter te leren kennen en hen de best mogelijke diensten te bieden. Enkele redenen waarom u uw concurrentie zou moeten analyseren:

 

Blucactus- concurrenten doen --Weet-waar-en-met-wie-strijden1. Weet waar en met wie u concurreert

 

Door te weten met wie u concurreert en wat ze doen, zult u een niche kunnen ontdekken waaraan u uw producten kunt aanbieden.

 

Dit verhoogt uw winst omdat klanten, die hun wensen niet bij de concurrentie kunnen vervullen, naar u zullen gaan.

 

Profiteer van deze elementen die uw concurrentie niet aanbiedt om klanten tevreden te stellen.

 

 

2. Weet hoe de concurrentie verkoopt

 

BluCactus - Know how the competition sellsAls u begrijpt hoe uw concurrenten hun inkomen verdienen en wat hun type bedrijf is, kunt u een gelijkwaardige of betere strategie voor uw klanten creëren. Wat hier belangrijk is, is het beoordelen van hun website, online winkel, sociale media of andere middelen die ze gebruiken. 

 

Op deze manier zult u het proces van hun verkopen kunnen begrijpen en zo ervan leren. Het maakt niet uit of het online of offline is, deze kennis is cruciaal.

 

U kunt zich ook als klant voordoen. Hiermee bedoelen wij dat u vragen kunt stellen aan het werkteam, hun aanbiedingen kunt bekijken en contact met hen kunt opnemen via hun accounts. Door dit te doen, zult u weten hoe ze omgaan met klanten en welke aspecten ze kunnen verbeteren.

 

Blucactus-Study-the-client3. Bestudeer de klanten

 

Om uw zwakke en sterke punten te begrijpen, is het essentieel om de meningen van uw klanten te bekijken.

 

Meestal monitoren merken hun vermeldingen op sociale media en ander platforms.

 

Ontdek dus wat mensen zeggen over de producten of diensten van uw concurrenten.

 

Als u weet wat zij van het bedrijf vinden, heeft u meer inzicht en kunt u zo nieuwe ideeën creëren.

 

4. Neem goede ideeën van de concurrentie over

 

Blucactus-- concurrenten doen -Adopteer-goede-ideeën-van-de-wedstrijdHet kennen van de zwakke punten is net zo belangrijk als het ontdekken van de sterke punten van de concurrentie.

 

Bekijk de nieuwe  ideeën van de concurrentie en analyseer ze.

 

Als u dit eenmaal heeft gedaan, probeer dan een manier te vinden om ze aan uw eigen bedrijf aan te passen of haal inspiratie uit hen om met uw eigen ideeën te komen.

 

Door dit te doen zult u uw klanten het beste kunnen bieden.

 

 

5. Volg de activiteit en evolutie van uw concurrenten

 

Blucactus-- concurrenten doen -Monitor-de-activiteit-en-evolutie-van-uw-concurrentenLet op de veranderingen van uw concurrenten. Zorg ervoor dat u weet wat ze doen, hoe ze het doen en waar hun nieuwe marketingstrategieën naartoe gaan.  Het beste is om iemand te hebben die de kwaliteit en effectiviteit van de acties in beide bedrijven meet. De belangrijkste gegevens die u moet vergelijken, zijn:

 

  • Marktaandeel.
  • Percentage winst op de markt.
  • Het aantal patenten.
  • Nieuwe product lanceringen.
  • Het aantal volgers op sociale media.
  • Het aantal interacties met klanten of volgers.

 

Elk van deze aspecten zal u helpen om een ​​benadering te hebben van hoe uw concurrentie  werkt. Bovendien zult u ze dieper leren kennen en zult u in staat zijn om fouten te corrigeren die het andere bedrijf heeft gemaakt. Profiteer dus van hun fouten.

 

Ontdek wat uw concurrenten doen

 

Nadat wij hebben uitgelegd waarom u een grondige analyse van uw concurrentie moet maken en op welke aspecten u meer aandacht moet besteden, presenteren wij 15 manieren om te begrijpen wie uw publiek is en wat ze doen:

 

1. Identificeer uw concurrentie

 

Blucactus-identificeer-uw-concurrentieZoals wij u in enkele van de eerste redenen hebben uitgelegd, moet u, voordat u begint met een analyse over uw concurrenten weten wie ze zijn. Om dit te doen kunt een lijst maken van uw 10 belangrijkste tegenstanders.

 

Gebruik de winst- en inkomstencijfers om de omvang van het bedrijf ten opzichte van het uwe te berekenen. Als u deze gegevens niet direct kunt krijgen, kunt u een beetje onderzoek doen in de Google-zoekmachine of het aantal volgers op sociale media gebruiken. Deze laatste methode is niet heel nauwkeurig, maar het geeft wel een algemeen beeld van de omvang van het bedrijf.

 

Houd niet alleen rekening met de bedrijven die beter gepositioneerd zijn dan u, maar ook met de nieuwkomers in de branche. Een van de eerste regels die u in gedachten moet houden, is dat u uw tegenstanders nooit mag onderschatten, hoe klein ze ook zijn.

 

Blucactus-- concurrenten doen -Investigue-las-fortalezas-y-debilidades-de-sus-competidores2. Onderzoek de sterke en zwakke punten van uw concurrenten

 

Neem de tijd om een ​​SWOT-analyse uit te voeren van zowel uw bedrijf als uw concurrentie.

 

Een SWOT-analyse is een kleine grafiek of lijst waarmee u de sterke en zwakke punten, kansen en bedreigingen van een bedrijf kunt identificeren.

 

Deze analyse laat u weten waar uw concurrentie en uw merk vergelijkbaar zijn en waar ze volledig van elkaar verschillen.

 

 

3. Kopen bij uw concurrenten

 

Blucactus-- concurrenten doen -kopen-bij-uw-concurrentenOm de gehele koopervaring te beleven bij uw concurrenten, kunt u doen alsof u een klant bent.

 

Dit moet u niet zien als een investering in hen, maar als een studie of een experiment om inspiratie op te doen.

 

U kunt veel leren van de methoden die uw concurrenten bij hun klanten gebruiken.

 

Door een goede analyse uit te voeren kunt u succesvolle stappen kopiëren en andere verbeterd implementeren. 

 

 

 

BluCactus -Understand every aspect of your content marketing4. Begrijp elk aspect van uw content marketing

 

Controleer de inhoud van uw concurrentie op sociale media of blogs.

 

Hier vind u veel verborgen boodschappen en motivaties van uw concurrentie.

 

Als het merk het heeft, luister dan ook naar hun podcasts op YouTube-kanalen en wat de influencers van het merk erover zeggen.

 

Laat geen inhoud achterwege.

 

5. Zoek ze op Google en kijk wat er naar boven komt

 

Blucactus-- concurrenten doen -Zoek-ze-in-Google-en-kijk-wat-ontstaatDe belangrijkste zoekmachine ter wereld is misschien wel een van de eerste plaatsen waar u naar moet kijken.

 

Op Google kunt u veel informatie vinden zonder veel tijd of geld te besteden aan onderzoek.

 

Het enige wat u hoeft te doen, is de naam van uw concurrenten op Google in te typen, gemakkelijk toch?

 

Op deze manier kunt u de reputatie van het merk ontdekken door recensies van hun producten en diensten te bekijken.  

 

 

6. Onderzoek uw verkooptactieken

 

Blucactus-Investigue-sus-tacticas-de-ventasEnkele van de grootste problemen voor sommige kleine en middelgrote bedrijven is om steeds nieuwe klanten te krijgen.

 

Om te begrijpen hoe uw concurrentie het doet, volgen hier enkele vragen die u zullen helpen om erachter te komen:

 

  • Hoe is uw verkoopproces?
  • Waar verkopen zij?
  • Wat zijn de redenen van uw klanten om wel of niet te kopen?
  • Heeft u regelmatig kortingen op uw producten of diensten?
  • Wat is uw inkomen?

 

Blucactus-observeert-uw-aankondigingen7. Kijk naar hun advertenties

 

Analyseer elk van hun advertenties op sociale media of hun website.

 

Op deze manier weet u hoe ze nieuwe kopers proberen te bereiken.

 

Bekijk de interacties, hebben ze veel likes of slechts een paar interacties?

 

 

 

8. Ontdek uw prijsstrategieën.

 

BluCactus - concurrenten doen - prijsstrategieenProbeer erachter te komen hoeveel uw concurrentie in rekening brengt voor producten of diensten die vergelijkbaar zijn met die van u.

 

Hoewel dit moeilijk te definiëren en te vergelijken is, kunt u deze prijzen als referentie gebruiken.

 

Doe ook een beetje onderzoek om te begrijpen waarom een ​​vergelijkbaar product meer of minder kost dan het uwe.

 

Let goed op als uw concurrentie zich in de markt probeert te positioneren met een product van betere kwaliteit tegen een hogere prijs.

 

Dit laatste punt kan een strategie zijn voor een andere markt dan de uwe.

 

9.  Stel Google-Alerts in om uw concurrentie te volgen.

 

Blucactus-Configureer-Google-alerts-om-uw-concurrentie-te-monitorenGoogle Alerts is een gratis tool waarmee u dagelijkse of wekelijkse meldingen kunt ontvangen om uw concurrentie te volgen.

 

Deze meldingen bevatten een lijst met nieuwskoppen voor relevante woorden en geven u verslag van de pers die u ontvangt.

 

Hoewel deze techniek niet de gemakkelijkste is, is het een passieve manier om uw concurrentie te beoordelen en te volgen.

 

 

 

Blucactus-- concurrenten doen -Go-beyond-Google-search10.  Ga verder dan Google Zoeken

 

Hoewel Google een geweldige tool is om uw concurrentie te onderzoeken, moet u een beetje verder gaan als u echt alles wilt weten.

 

Zo ontdekt u ook minder bekende concurrenten. Hiermee kunnen wij veel voordelen behalen, zoals het bepalen van:

 

  • Veranderingen in de webpagina’s van uw concurrenten
  • Vermeldingen op sociale netwerken
  • Staat van uw financiële situatie
  • Evolutie van intellectuele eigendommen

11. Houd wijzigingen in uw webpagina’s bij

 

Blucactus- concurrenten doen --bewaakt-de-veranderingen-in-uw-webpagina_sHoud in de gaten wat er gebeurt op de websites van uw concurrenten.

 

Dit kan als een vervelende en saaie taak overkomen, maar is niettemin essentieel. Bovendien zijn er momenteel tools om te controleren wat er nieuw is op de websites van uw concurrenten.

 

Een van deze tools is Semrush. De missie van Semrush is om u te informeren over elke wijziging in de Google-ranglijst die op een website plaatsvindt.

 

Het kennen van de ontwikkelingen van uw concurrentie, kan van vitaal belang zijn voor het succes van uw bedrijf. Dit is nog belangrijker als in uw branche intellectuele eigendommen en patenten van belang zijn.

 

Het grootste probleem, is de hoeveelheid informatie waarmee u te maken krijgt. Om dit te voorkomen, hoeft u alleen maar regelmatig octrooidatabanken zoals Espacenet of WIPO te raadplegen.

 

12. Analyseer de online marketingstrategie van uw concurrentie

 

Blucactus-- concurrenten doen -Analyseer-de-online-marketingstrategie-van-uw-concurrentieDit gaat veel verder dan alleen het kennen van hun aantal volgers op sociale mediaplatforms en het geschatte aantal vind-ik-leuks en reacties.

 

Hier moet u begrijpen hoe ze sociale media gebruiken om zichzelf te positioneren in de hoofden van klanten.

 

Veel gebruikers gebruiken zoekwoorden in combinatie met verschillende SEO-tool tactieken. Enkele van deze tools zijn:

 

  • Campagnes in AdWords (SpyFu)
  • SEO-campagnes (Moz SEO-tools)
  • Content generatie

 

13. Stel hun klanten en uw klanten vragen

 

Blucactus-vraag-uw-klanten-en-uw-klantenAls u meer wilt weten over uw concurrentie, vraag hun klanten dan op een subtiele manier wat ze van het bedrijf vinden.

 

U kunt ook doen alsof u een klant bent en vragen stellen op sociale media.

 

Een ander optie is om uw nieuwe klanten te vragen wat ze vinden van de bedrijven die be bezochten voordat ze bij u kwamen.

 

Vraag op dezelfde manier klanten die vertrekken, waarom ze dat hebben gedaan.

 

Dit geeft u een veel duidelijker beeld van wat uw concurrenten te bieden hebben en hoe u uw eigen bedrijf kunt verbeteren.

 

14. Vraag uw leveranciers

 

Blucactus-- concurrenten doen -Ask-your-leveranciersBedrijven in dezelfde branche hebben de neiging om dezelfde leveranciers te hebben als de concurrentie.

 

Dit kunnen uw bondgenoten zijn als het gaat om het verkrijgen van informatie over uw rivalen.

 

Houd er rekening mee dat ze geen informatie onthullen over de eenheden die ze aan hen hebben verkocht.

 

Het is daarom belangrijk om meer algemene vragen stellen over het verkoopvolume en de producten die het meest door hen worden gekocht.

 

Als u vriendelijk en scherpzinnig bent, kunt u voorzichtig vragen stlelen om informatie te verkrijgen die zeer nuttig kan zijn voor uw bedrijf.

 

15. Leer ze beter kennen

 

BluCactus - Get to know them betterAls een concurrent u voor is, doe dan uw best om erachter te komen waarom en hoe.

 

Gebruik het echter niet als excuus om een ​​nederlaag toe te geven.

 

Als u eenmaal begrijpt wat de ander doet om ervoor te zorgen dat de klanten de voorkeur aan hen geven, kijk dan wat u zou kunnen veranderen om uzelf aantrekkelijker te maken.

 

Het gaat niet alleen om het kopiëren van alles wat andere mensen doen, maar om het nemen van hun beste ideeën, het testen van hun effectiviteit en het perfectioneren ervan.

 

BluCactus, uw bondgenoot in digitale marketing

 

Blucactus-- concurrenten doen -neem-contact-opHet internationale marketingbureau BluCactus bedient klanten over de hele wereld. Onze specialiteit? Het creëren van webontwerpen en SEO-positionering bij online zoekopdrachten. Bovendien is onze groep experts toegewijd om bedrijven en merken te helpen in een van de meest concurrerende sectoren op de markt; de digitale wereld.

 

BluCactus begeleidt u bij elke stap die u zet. Dit gaat van het creëren van de branding van uw bedrijf tot het creëren van content. Onze focus ligt op het ondersteunen van uw merk  bij de ontwikkeling van uw website of het beheren van uw accounts op sociale media.

 

Dit online marketingbureau, gevestigd in Amsterdam, probeert uw imago als merk te versterken en naar een hoger niveau te tillen. Wacht niet langer met de hulp van de beste specialisten in digitale marketing en neem contact met ons op via onze sociale media of website.

 

Als u op de hoogte wilt blijven van de wereld van digitale marketing, nodigen wij u uit om te abonneren op onze maandelijkse nieuwsbrief.

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.