Maak het onmogelijk om uw bedrijf te missen door de beste merkstrategie op te stellen.
Hoe creëert men de beste merkstrategie? Elke dag wordt het moeilijker om zich van andere merken te onderscheiden. merkstrategieën zijn daarom sinds enkele jaren zo populair geworden. Het is dus nu van vitaal belang om te leren hoe u een merkstrategie kunt creëren
Het creëren van een succesvolle merkstrategie kan echter een uitdaging zijn. Veel ondernemers of bedrijven hebben namelijk niet de benodigde tools. Bovendien kan het lang duren om de tactieken die met branding te maken hebben op te stellen, zelfs meer wanneer u niet weet hoe u ze moet gebruiken. Daarom bieden wij u vandaag een gids voor het creëren van een merkstrategie.
Oorsprong van branding
Voordat wij beginnen met uitleggen hoe u een merkstrategie kunt creëren, moet u de oorsprong van branding en het belang ervan kennen. De meeste experts geloven dat deze term rond 350 voor Christus is ontstaan om het ene merk van het andere te onderscheiden. Het woord dat toen werd gebruikt, kwam van de term “Brandt”, wat in de Noorse taal met vuur markeren betekent.
Jaren later, rond 1500 na Christus, gebruikten sommige veeboeren merktekens op hun vee. Op deze manier konden ze weten welke van hen waren en welke niet. De tekens die ze gebruikten waren eenvoudig en gemakkelijk te herkennen. In dit geval was de betekenis van het Noordse woord letterlijk, aangezien de tekens op de huid van de dieren werden gebrandmerkt. Deze ontwerpen maakten plaats voor wat wij tegenwoordig kennen als een logo.
Door de jaren heen heeft er een wijziging in de manier van branding plaatsgevonden. Nu wordt het gelukkig niet zo letterlijk genomen. Tegenwoordig gebruiken bedrijven ook veel complexere en zinvollere technieken die het gemakkelijker maken om zich te onderscheiden van de concurrentie.
Merk en branding zijn niet hetzelfde
Zelfs als de meesten van ons deze woorden als synoniemen gebruiken, betekenen ze niet hetzelfde. Dit is belangrijk om te weten tijdens het maken van een merkstrategie. Indien u dit niet weet, kunt u de tactieken en processen die u moet uitvoeren, verwarren met uw bedrijf.
Wat hen anders maakt, is heel gemakkelijk te begrijpen. Eerst vertellen wij u wat een merk is. Het merk van een bedrijf is de perceptie die uw klanten hebben over het bedrijf. Dit omvat wat ze ervan vinden en de emoties die ze hebben rond uw bedrijf.
Het creëren van een merk vereist veel dagelijks gedetailleerd werk. Zo kunt u berichten opstellen die u naar uw publiek gaat sturen. Deze berichten zijn verantwoordelijk voor het creëren van een positieve of negatieve perceptie bij uw klanten, in verband met de waarden van uw bedrijf.
Verder is branding elke actie die een specialist of bedrijf onderneemt om te zorgen voor een positieve perceptie bij klanten.
Branding: ideaal voor KMO’s of grote bedrijven?
De grootte van uw bedrijf is van belang om te begrijpen welke strategie u het beste kunt uitvoeren. Merkstrategieën zijn echter vanaf het begin essentieel in alle bedrijven, omdat het helpt om de doelstellingen van een bedrijf te realiseren.
Bovendien beïnvloedt het met behulp van een concreet plan consumenten. Zo verkort u de tijd die nodig is om als bedrijf te groeien.
Zoals wij al eerder zeiden, moet u beginnen met het opstellen van merkstrategieën op het moment dat u uw bedrijf opricht. Dit is essentieel voor het creëren van een goed imago. Op deze manier behaalt u resultaten met duidelijkere en nauwkeurigere acties van klanten.
Waarom is branding zo belangrijk?
Een belangrijk aspect van branding is identificatie kwaliteit.
Hierdoor kunnen bedrijven memorabel zijn en kunnen klanten zich comfortabeler voelen tijdens het winkelen.
Verder zijn merkstrategieën belangrijk omdat ze als back-up tactieken werken.
Ze helpen bijvoorbeeld het gevoel van verbondenheid tussen interne zakelijke communicatie te bevorderen. Daarnaast motiveren ze ook externe klanten om zich aan het merk te binden.
Belangrijkste factoren om een merkstrategie te hebben:
- Het is essentieel bij het genereren van een aankoop. Veel mensen voelen zich namelijk niet op hun gemak bij het kopen van een bedrijf dat ze niet kennen. Als uw bedrijf geen merk is waar klanten zich mee kunnen identificeren, zullen ze waarschijnlijk niet iets bij uw bedrijf kopen. Potentiële klanten interesseren zich dus in
- merken waar ze zich prettig bij voelen. Hierbij gaat het vooral om de identiteit van het product of de dienst. Dit is dus een goede manier om een verbinding te creëren tussen uw bedrijf en uw klanten.
- Als u een indrukwekkende merkstrategie uitvoert, zult u in de gedachten van potentiële consumenten blijven. Verder is branding geen strategie die op zichzelf werkt. U moet het om deze reden ondersteunen met reclame en marketing. Op deze manier krijgt u meer erkenning en boost bij andere bedrijven in uw vakgebied.
- Het geeft een gevoel van verbondenheid binnen de organisatie. De mensen die zich het meest met uw bedrijf zouden moeten identificeren, is uw personeel. Dit helpt onder andere bij het creëren van een goede reputatie en een sterke identiteit.
Meest voorkomende soorten branding
Als u wilt leren hoe u een merkstrategie maakt, moet u eerst weten dat merkstrategieën wat complexer zijn dan u denkt. Daarnaast zijn er ook verschillende soorten branding die u kunt gebruiken voor uw bedrijf. Enkele van de belangrijkste en meest gebruikte merkstrategieën:
- Attitudinal branding: Bij deze strategie trekt u een groep consumenten of klanten aan met een gemeenschappelijke attitude. Om dit te bereiken personaliseert u uw bedrijf om een aantrekkelijke houding te creëren.
- Emotionele branding: Deze soort branding probeert emoties aan te spreken en ze centraal te stellen in de organisatie. Meestal roept het emoties op zoals nostalgie, vreugde, euforie of een ander gevoel die consumenten helpen zich te identificeren met het bedrijf.
- Social branding: Dit is gericht op het benadrukken van de waarde die uw bedrijf heeft binnen de samenleving. Social branding wordt dan ook vaak gebruikt in non-profitorganisaties of in zakelijke campagnes die willen bijdragen aan sociale, politieke of ecologische doelen binnen verschillende gemeenschappen.
- Productgerichte branding: Dit is een soort branding die wordt gebruikt om de producten van een bedrijf te positioneren tussen verschillende producten uit verschillende industrieën of categorieën. Het staat ook bekend als een vorm van positionering op basis van de benaming.
Basisterminologie van branding
Een essentieel onderdeel van het leren creëren van een merkstrategie is het leren kennen van de basisbegrippen.
Als u nieuw bent, is het normaal dat u ze niet kent.
Bovendien zijn er ook veel marketingexperts die de woorden op de verkeerde manier gebruiken. Wij laten u daarom een lijst zien met alle termen die u moet begrijpen.
Op deze manier weet u hoe u het best een merkstrategie kunt maken:
Merk bekendheid
De term merkbekendheid of “brand awareness” staat voor hoe gemakkelijk uw doelgroep u kan identificeren. Bedrijven die worden erkend, worden vaak ‘trendy’ of populair genoemd.
Mensen moeten om deze reden uw merk kennen.
Dit is namelijk wat u in staat stelt om hun eerste optie te zijn bij het doen van een aankoop. In die zin stellen sterke marketingstrategieën bedrijven in staat om erkenning te krijgen en in de gedachten van mensen te blijven.
Merk uitbreiding
Dit is wanneer producten hun markt uitbreiden of nieuwe industrieën betreden. Merkextensies zijn ideaal zodra ze publieke erkenning hebben. Daarnaast is het ook nuttig om nieuwe inkomstenstromen te creëren, uw product- of dienstenassortiment te diversifiëren en meer bekendheid te krijgen bij vergelijkbare bedrijven.
Merkidentiteit
Branding gaat niet alleen over een naam, een logo en een kleurenpalet. Merkidentiteit gaat ook over de persoonlijkheid die uw bedrijf heeft. Daarbij is merkidentiteit ook de belofte die u doet aan uw klanten en alle ervaringen die u hen biedt. De merkidentiteit bestaat uit de waarden, missie en de manier van communiceren tussen klanten.
Merkidentificatie
Merkidentificatie is wat alle consumenten met het blote oog kunnen zien.
Uw doelgroep kan uw merk herkennen aan een logo, een zin of een slogan, een uniek lettertype, advertenties of aan de verpakking.
Merkidentificatie is gekoppeld aan “merk geheugen”; het vermogen om over een bedrijf na te denken zonder dat er een audiovisueel element nodig is om u eraan te herinneren. Een goede merkstrategie stelt u dus in staat om in gedachten van uw doelgroep te leven.
Branding 101: Een basisgids om te weten hoe u een merkstrategie kunt maken
Eerder hebben wij u alle basisprincipes verteld die u moet begrijpen om aan de branding van uw bedrijf te gaan werken. Er zijn echter nog andere elementen die even belangrijk zijn als de voorgaande punten.
Het creëren van een merkstrategie begint met het communiceren en begrijpen van wie u als bedrijf bent. Dit deel van het proces valt uiteen in twee fasen: het bepalen van de missie en visie van het bedrijf.
De missie van een bedrijf is een verklaring van wat het bedrijf doet en wat de huidige status is. De visie is echt de motor van het bedrijf, zoals de doelen die bedrijven op de lange termijn moeten realiseren en hoe ze in de toekomst gezien willen worden.
Het is belangrijk om deze twee niet door elkaar te halen omdat elke actie die door een organisatie wordt ondernomen, wordt verzameld in een merk handleiding. Een merk handleiding is een document dat alle filosofie en basisaspecten van de branding van een bedrijf bevat.
Wat staat er in een merk handleiding?
Merk handleidingen moeten het volgende bevatten:
- Zakelijke doelstellingen
- Wat onderscheidt u van de concurrentie?
- Gedrag bij klanten
- Richtlijnen voor besluitvorming
- Inspireer ideeën voor toekomstige marketingcampagnes
Stappen om een merkstrategie te creëren
Om te beginnen met het creëren van een succesvolle merkstrategie, moet u weten dat dit een continu proces is. Deze tactieken zijn essentieel om van uw bedrijf een onvergetelijk bedrijf te maken voor al uw klanten. Hier zijn enkele stappen die u moet volgen om het proces te starten om een merk te creëren:
1. Bepaal uw doelgroep
Als eerst moet u bepalen wie uw kopers zullen zijn en vervolgens moet u de erkenning en het vertrouwen van hen winnen. Als u van uw bedrijf een steunpilaar voor uw publiek wilt maken, dan moet u eerst weten wat ze van uw bedrijf willen.
De eerste stappen tijdens een marktonderzoek zijn dan ook vragen, zoals: Voor wie is mijn organisatie bedoeld? Wie is mijn ideale klant? Waarom heb ik überhaupt mijn bedrijf opgericht? Wat zijn de behoeften en smaken van mijn consument? Hoe communiceer ik?
Zodra u meer te weten komt over uw doelmarkt, hun behoeften, smaken en hoe ze zich gedragen bij het kopen, kunt u uw merkstrategie een duidelijke focus geven. Door te begrijpen op wie u zich richt, kunt u hun behoeften prioriteren en hen echt een strategie bieden die bij hen past.
2. Definieer uw unieke waarden, kwaliteiten en voordelen
Deze elementen moeten ook in uw merk handleiding staan. Door de waarden, kwaliteiten en voordelen te bepalen die uw bedrijf uniek maken in de branche, kunt u uw toegevoegde waarde in de markt ontdekken.
Een ander belangrijk punt bij het definiëren van deze aspecten is dat het zonder ze moeilijker is om een merkstrategie te creëren waarmee u zich kunt onderscheiden van de concurrentie.
Besteed dus niet alleen tijd aan het visuele aspect, neem bij het opstellen van uw strategie wat tijd om een lijst met deze elementen te maken. Bepaal wat uw onderscheidende kenmerken zijn in termen van de bijdragen die uw diensten en producten aan consumenten bieden. Gebruik ze daarna om uw bedrijf een boost te geven.
3. Creëer visuele middelen
Als u eenmaal de ongrijpbare elementen van uw merk heeft gedefinieerd zoals de waarden, missie, visie en de groepen en doelgroepen waarmee u gaat werken, is het tijd om verder te gaan naar de tastbare elementen; de creatieve werken van het bedrijf.
Nu kunt u beginnen met het maken van uw kleurenpalet, lettertypen, logo, iconografie en andere visuele componenten. Hoe meer u met deze elementen werkt, hoe gemakkelijker het zal zijn om een stijl te creëren die uw bedrijf definieert. Op deze manier krijgt iedereen die het merk in de toekomst gebruikt of ermee werkt, consistente begeleiding.
Creatief werk is niet gemakkelijk. Het is daarom goed om ondersteuning te zoeken bij experts op het gebied van grafisch ontwerp, zij weten namelijk het best hoe men een merkidentiteit moet creëren.
4. Vind de stem van uw merk
Neem een paar minuten de tijd om uw bedrijf als persoon te zien. Vraag uzelf nu af: hoe praat mijn bedrijf met mensen? Welke woorden gebruikt het? Is het formeel of informeel?
Het vinden van een merk stem betekent het vinden van hoe u met uw doelgroep moet communiceren.
U moet dit niet als vanzelfsprekend beschouwen, want het is een van de belangrijkste aspecten om op te stellen. Als u geen manier kunt vinden om uw publiek te bereiken op basis van de manier waarop u uw inhoud spreekt of schrijft, zult u nooit hun interesse wekken. Gebruik deze stem in uw sociale media, website, gedrukte media, billboards en op elk ander kanaal dat u kiest om uw merk te adverteren.
5. Breng uw merk naar voren
Zodra de ontwerp- en ontwikkelingsfasen zijn voltooid, kunt u beginnen met het implementeren van branding in elk onderdeel van uw bedrijf.
Het gaat niet alleen om het creëren van de merkstrategie, maar dit is een constant proces dat door het hele bedrijf wordt uitgevoerd.
Bovendien is het een proces dat regelmatig wordt gecontroleerd om te weten of het de verwachte resultaten geeft.
Hier zijn enkele tips voor het toepassen van uw merk in uw hele organisatie:
Branding op een website
Gebruik uw logo en kleurenpalet op de hele website. Vergeet daarnaast niet om een passend lettertype uit te kiezen.
Probeer ook indien mogelijk geen voorgedefinieerde beelden te gebruiken.
Op deze manier maakt u een unieke pagina en vertegenwoordigt u uw bedrijf op de beste manier.
U moet ook de stem van uw merk implementeren in elk stuk tekst dat u maakt.
Branding op sociale media
Social media is minder aanpasbaar dan websites. Dit betekent echter niet dat u hiermee geen uniek account voor uw bedrijf kunt maken. Gebruik uw logo als uw profielfoto en indien mogelijk ook in berichten. Houd uw profielen geoptimaliseerd en bijgewerkt met SEO-tools om nieuwe consumenten aan te trekken die uw producten misschien willen proberen.
Branding in advertenties
Elke dag worden digitale advertenties veel sterker in termen van de impact die ze merken bieden. Elke advertentie die u publiceert moet daarom tot in de kleinste details worden gemaakt. Zo laat u zien wie u bent als bedrijf. Goede reclame bestaat uit een sterke merk stem en visuals die in harmonie werken met de andere elementen.
5 branding tips voor KMO’s
Als uw bedrijf net is begonnen en u een merkstrategie moet ontwikkelen, maar niet de ondersteuning heeft van experts en professionals in het gebied, volgen hier vijf tips die u zullen helpen bij het maken van een merkstrategie:
1. Behandel uw bedrijf als een persoon
Wij hebben u dit al eerder verteld in deze handleiding over het creëren van een merkstrategie. Stel u zich voor dat uw bedrijf een persoon is en ontdek, net als elk individu, hun persoonlijkheid, smaak, gedrag en de ervaring die ze u geven.
Creëer een merkprofiel door een aantal vragen te stellen, zoals: Wat zou iemand over uw merk zeggen nadat hij het voor het eerst heeft ontmoet? Hoe zou uw merk praten over zijn producten of diensten? Is het merk serieus en professioneel, of leuk en buitengewoon?
Elk van deze vragen zal u helpen om beter te begrijpen hoe uw bedrijf is en om meer te weten over het aangaan van een relatie met klanten.
2. Wees consistent
Een veelgemaakte fout van kleine bedrijven is inconsistentie. Als wij het hebben over inconsistentie, bedoelen wij de hiaten die optreden binnen hetzelfde merk op verschillende platforms. Wees dus consistent en vergeet uw merkidentiteit niet.
3. Bouw doelen
Een andere belangrijke stap om te leren hoe u een merkstrategie kunt maken, is het vaststellen van de doelen van uw strategie. Deze doelen gaan over het algemeen over emotie, flexibiliteit, concurrentie bewustzijn en medewerkers betrokkenheid. Zonder hen kunt u het uitgevoerde werk niet beoordelen, omdat u niet weet of ze de gewenste resultaten hebben opgeleverd.
4. Laat inspiratie niet veranderen in imitatie
Het is belangrijk om uw concurrentie goed te kennen en te weten wat hun tactieken zijn om nieuwe klanten aan te trekken.
Bij veel gelegenheden kunnen wij echter erg enthousiast worden over deze bedrijven. Als gevolg hiervan willen wij soms op dezelfde manier werken als zij. Dit betekent dat wij uiteindelijk hun inhoud en manieren van communiceren kopiëren en een geheel nieuwe strategie creëren die niet past bij onze waarden.
Focus dus op uw publiek, wie u bent en uw eigen onderscheidende aspecten. Vind een manier om uniek te worden, zodat u in de gedachten van anderen blijft.
5. Gebruik branding tijdens uw werving en selectie
Wanneer u leert hoe u een merkstrategie kunt creëren, moet u in gedachten houden dat uw eerste klanten de leden van uw bedrijf zullen zijn. U moet daarom de aspecten versterken die uw werknemers echt motiveren. Zo maakt u van hen de dragers van uw bedrijf. Geef ze een inspiratie voor de tastbare en immateriële aspecten van uw merk. Door dit te doen, geeft u ze een krachtigere bedrijfservaring.
Kortom, doe mee en word onderdeel van de levens, geesten en harten van uw klanten (intern en extern) om uw merk een boost te geven. Branding kost tijd om te creëren, maar als u het goed doet, zal het het belangrijkste element zijn voor het succes van uw bedrijf.
BluCactus, uw bondgenoot in digitale marketing
Het internationale marketingbureau BluCactus bedient klanten over de hele wereld. Onze specialiteit? Het creëren van webontwerpen en SEO-positionering bij online zoekopdrachten. Bovendien is onze groep experts toegewijd om bedrijven en merken te helpen in een van de meest concurrerende sectoren op de markt; de digitale wereld.
BluCactus begeleidt u bij elke stap die u zet. Dit gaat van het creëren van de branding van uw bedrijf tot het creëren van content. Onze focus ligt op het ondersteunen van uw merk bij de ontwikkeling van uw website of het beheren van uw accounts op sociale media.
Dit online marketingbureau, gevestigd in Amsterdam, probeert uw imago als merk te versterken en naar een hoger niveau te tillen. Wacht niet langer met de hulp van de beste specialisten in digitale marketing en neem contact met ons op via onze sociale media of website.
Als u op de hoogte wilt blijven van de wereld van digitale marketing, nodigen wij u uit om te abonneren op onze maandelijkse nieuwsbrief.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!