Waarom zou u om een kleding label geven? Het is de sleutel om iconisch te worden.
Het belang van kleding labels in de mode-industrie. Hoe belangrijk is een label? Wat betekent een kleding label binnen de mode-industrie?
Deze vragen lijken misschien heel eenvoudig te beantwoorden, maar weinigen begrijpen de echte impact ervan.
Marketing is in de loop der jaren geëvolueerd en heeft veel veranderingen meegemaakt.
Veel elementen zijn echter hetzelfde gebleven, bijvoorbeeld de manier waarop mensen producten identificeren.
In dit artikel zullen wij u vertellen waarom het maken van uw label ontwerp zo belangrijk is en hoe dit uw merk beïnvloedt.
Herkomst van labels
Door de geschiedenis heen hebben mensen labels gebruikt als een manier om een product van een ander te onderscheiden. Velen denken dat ze niet relevant zijn voor het belang van een merk, maar dat is niet zo.
De echte oorsprong van etiketten komt uit de papierindustrie. Deze ontwikkelde zich in Europa in de 16e eeuw. Het begon allemaal met de creatie van de pers door Gutenberg. Niet lang daarna ontstond de creatie en ontwikkeling van labels.
Het waren de papierfabrikanten die de ontwerpen op de etiketten gebruikten. De eerste die dat deed was de papiermaker, Bernhart. In het jaar 1550 gebruikte hij de eerste papieren stroken met een motief in het midden.
Evolutie
De etikettenindustrie kende aan het einde van de 18e eeuw twee zeer belangrijke momenten.
De eerste was dat de papiermachine voor het eerst in Frankrijk verscheen.
Ten tweede begon lithografie zich te ontwikkelen, dit is de druktechniek die bestaat uit het graveren van een tekening op een steen of metalen plaat om kopieën van het origineel af te drukken.
Sindsdien heeft product etikettering zich over de hele wereld verspreid.
Later begonnen mensen labels te gebruiken om alle soorten containers te markeren met producten, zoals voedsel, cosmetica, schoonmaakmiddelen en medicijnen.
In het midden van de 19e eeuw, met de komst van kleurendruk, werd grafisch ontwerp de belangrijkste focus van etiketten.
Zo werden deze een middel om consumenten aan te trekken.
Etiketten in de mode
In de modewereld kunnen labels heel creatief of juist heel eenvoudig zijn.
Een simpel ontwerp is er zodat de klant zich alleen op het product concentreert.
Sommige merken maken kleine labels met alleen de naam van het bedrijf. Andere kiezen voor labels die de klant makkelijk van het product kan halen, maar die ook voldoende informatie bevat.
Etiketten zijn er om consumenten te verleiden en op de hoogte te houden van wat er met hun merken gebeurt.
Waarom gebruikt men labels?
Dankzij labels kunnen wij meer te weten komen over de gebruikte materialen, de prijs, de herkomst, het merk en andere informatie die wij nodig hebben om een aankoop te doen. Enkele van de uiteindelijke doelen zijn informeren, aantrekken, versieren en markeren.
Verder zijn etiketten een belangrijk onderdeel van de productpresentatie. Dit komt doordat zij het eerste contact zijn dat klanten met het product hebben. Daarom hebben velen exclusieve ontwerpen om zich te onderscheiden van de concurrentie.
Daarbij moeten ze ook duurzaam en veelzijdig zijn. Veel merken geven er de voorkeur aan om hun producten te identificeren met dit soort labels, zowel in hun textiele als gedrukte versie.
Zoals u kunt zien, moet u uw labels niet lichtvaardig kiezen. Het zijn kleine communicatiestrategieën, maar weerspiegelen veel waarden en identiteit.
Belang van labels
De label is een van de belangrijkste onderdelen van uw product aangezien dit het eerste contact is dat een persoon ermee heeft.
Daarnaast geven ze alle informatie die klanten nodig hebben over een product.
Dit kunnen de naam, het merk en de kenmerken zijn.
Dankzij dit kan de klant gemakkelijk beslissen of hij het wel of niet wil kopen.
U kunt echter veel meer informatie op uw label plaatsen. U kunt bijvoorbeeld de namen toevoegen van degenen die het product hebben gemaakt, waar het vandaan komt en de vervaldatum.
Kenmerken van kleding labels
Elk mode label heeft een unieke manier om zichzelf te presenteren. Ze moeten echter allemaal aan bepaalde kenmerken voldoen om een succesvol en aantrekkelijk label te zijn. Enkele hiervan zijn:
Flexibiliteit
Etiketten op maat bieden de flexibiliteit die de huidige consumentenmarkt nodig heeft.
Ze zijn gemakkelijk aan te passen aan elk product, ontwerp en grootte zonder beperkingen.
De ontwerpen van aantrekkelijke producten zijn echter over het algemeen atypisch, dus hebben ze diensten nodig die ze correct kunnen afdrukken, zonder dat de kwaliteit verminderd wordt.
Uw bedrijf kan het juiste label vinden zonder zich aan traditionele opties aan te hoeven passen. Creativiteit is dus een essentieel element dat elk merk moet hebben bij het creëren van zijn kleding label.
Innovatie
Zoals wij al eerder zeiden, is het label het eerste contact van de klant met het product. Het is daarom belangrijk om het niet licht opvatten.
Sommigen beschouwen zelfklevende etiketten als innovatief. Dit komt doordat ze gemakkelijk kunnen worden aangepast aan de eisen van het merk.
Daarnaast hebben ze ook een grotere impact op consumenten.
Het idee is om ontwerpen en texturen te combineren die snel de boodschap en waarden van het merk overbrengen.
Aanpassingsvermogen
Etiketten zijn geschikt voor alle soorten producten.
Ongeacht het materiaal waarin het is gemaakt, kunt u het op de verpakking bevestigen of plakken.
Bovendien kunnen ze zo lang meegaan als nodig is tot het uiteindelijke gebruik van het product.
Dit voorkomt dat het loskomt of verloren gaat door bijvoorbeeld vocht. Kortom, uw productimago blijft intact, ongeacht de productbehandeling.
Betere connectie met consumenten
Merken moeten nu een verbinding maken met elk van hun consumenten.
Het is daarom belangrijk om elementen toe te voegen die de klanten aanspreken.
Onthoud dat het niet alleen om het product gaat, maar ook om de presentatie. Dit laatste zorgt ervoor dat uw bedrijf goede verkoopresultaten behaalt.
Mensen hebben de neiging om over merken te praten, zeker als uw product gepersonaliseerd is. U kunt dit als strategie gebruiken, om met uw klanten te verbinden en loyaliteit te winnen.
Modemarketing
Kleding labels die uw producten personaliseren, kunnen worden gebruikt als marketingstrategie voor de mode.
Maar wat is modemarketing?
Modemarketing is de toepassing van verschillende strategieën en technieken die zich richten op het aantrekken van consumenten.
Deze strategieën proberen emoties te genereren, zodat de aankoopbeslissing positief wordt beïnvloed.
Soorten labels voor op maat gemaakte kleding
Er is een grote verscheidenheid aan labels. De bekendste zijn:
Informatieve labels
Deze labels worden in elk product gebruikt omdat ze erg handig zijn.
Ze bieden informatie aan de klant en voldoen daarnaast ook aan de wet- en regelgeving binnen de modesector.
Promotionele labels
Deze worden over het algemeen gebruikt om de aandacht van de doelgroep te trekken met opvallende ontwerpen en promotionele zinnen.
Hierdoor ontstaat er bij de consument een behoefte om een aankoop te doen.
Merk Labels
Deze labels bevatten alleen de naam of het merk en worden veel gebruikt in de textielsector.
Kwaliteitslabels, Labels in de mode-industrie
Dit zijn speciale labels die helpen om de kwaliteit van het product te identificeren met behulp van een letter, cijfer of woord.
Verplichte en niet-verplichte labels
Verplichte labels zijn labels om te bewijzen dat de fabrikant aan de huidige wetten voldoet. Als u dit niet doet, kunt u boetes krijgen. Niet-verplichte labels hoeven niet aan deze regels te voldoen, maar moeten nuttige en waardevolle informatie bevatten.
Andere soorten labels:
- Screen printed labels
- Lint labels
- Limited edition labels
- Labels op mouwen
Afhankelijk van het type functie dat deze labels op de producten zullen hebben, zijn er ook andere:
- Beveiliging: bieden beveiliging aan producten, verpakkingen of andere objecten.
- Promotie: worden gebruikt om potentiële kopers aan te trekken, door op te vallen.
- Merk: Hierop staat alleen de merknaam, zodat de klant het kledingmerk kan herkennen.
- Prijs: deze geven de prijs van het product aan.
Verwijderbare labels
Groothandel truien worden meestal geleverd met verwijderbare labels.
Labels in de mode-industrie.
Als u een ontwerper bent en uw eigen lijn met op maat gemaakte t-shirts wilt beginnen, is dit de beste optie voor u.
Elementen van een label
Overweeg het volgende voordat u uw label ontwerpt:
- Lees de wetten, normen en voorschriften die van kracht zijn op het gebied van etikettering in uw branche of sector. Bij de kamer van koophandel, brancheorganisaties en andere entiteiten kunt u om verdere informatie vragen. Het is van belang om dit te doen om niet in allerlei problemen te raken, zoals boetes, klachten en andere straffen. Dit kan daarnaast ook uw merkimago negatief beïnvloeden. Houd dus altijd rekening met de wetten voor het maken van labels.
- Verplaats uzelf in de schoenen van de klant en bedenk welke informatie u op het productlabel zou willen vinden. Om dit goed te doen, kunt u een focusgroep met potentiële klanten uitvoeren.
- Vind een manier om uw merk te onderscheiden van de concurrentie, terwijl u rekening houdt met de geldende wetten, voorschriften en de suggesties van klanten.
- Zet nooit misleidende, valse of onvolledige informatie op het etiket. Zelfs als u de aandacht van mensen wil trekken, moet de gegeven informatie juist zijn. Zo een actie zal het imago van het product en het bedrijf schaden.
Denk op lange termijn. Bedenk dat klanten vertrouwd zullen raken met het ontwerp van het label en de informatie die het geeft. Dit betekent dat u het ontwerp niet kunt wijzigen zonder dat dit een effect heeft.
Andere elementen die u bij de hand moet hebben bij het ontwerpen:
- Geregistreerd handelsmerk.
- Naam en adres van de fabrikant.
- Naam en aard van het product.
- Inhoud.
- Registratienummer.
- Samenstelling.
- Streepjescode.
- Fabricage datum.
Hoe ontwerpt men een kleding label?
Om het ideale kleding label voor uw merk te ontwerpen, moet u rekening houden met het kiezen van bepaalde belangrijke aspecten:
Kies de juiste kleuren, Labels in de mode-industrie
Het belang van kleur kan niet worden onderschat bij het werken met verpakkingen en labels. De beste gepersonaliseerde labels gebruiken felle kleuren om de aandacht van klanten te trekken. Daarom raden wij aan om geen neutrale tinten en grijstinten te gebruiken. In plaats daarvan is het beter om iets levendiger te gebruiken.
Kies het juiste lettertype voor uw label, Labels in de mode-industrie
Als het gaat om hoogwaardige zakelijke labels, is het lettertype een ander element dat de aandacht van klanten trekt.
Hoewel elegante, cursieve lettertypen er aantrekkelijk en stijlvol uit kunnen zien, zijn ze vaak moeilijk te lezen.
U moet daarom goed over het font nadenken voordat u het label maakt.
Geschikte materialen, Labels in de mode-industrie
Definieer dit voordat u met het ontwerpproces begint.
Dit kan namelijk invloed hebben op de kleuren en lettertypen die u in de toekomst kunt selecteren.
Materialen met een textuur zijn bijvoorbeeld geweldig voor antieke of handgemaakte productlabels.
Kies de beste manier
De vorm van label kan veel vertellen over het product. Hoewel rechte lijnen en vormen de meest voorkomende zijn, kunt u uw product een extra boost geven door een op maat gemaakt etiket te maken. De vormen voor labels zijn onbeperkt.
Waarom zou men een bureau inhuren om labels voor uw kledingmerk te maken?
Marketingbureaus hebben een heel team van professionals die u zullen helpen bij het creëren van elk van de essentiële elementen voor het label van uw kledingmerk.
Labels in de mode-industrie. Enkele van de tools die ze kunnen bieden zijn:
- Het ontwikkelen van de juiste strategie voor uw doelgroep.
- Originaliteit en creativiteit creëren.
- Rekening houden met de meest populaire trends en technieken.
BluCactus, uw bondgenoot in digitale marketing
Het internationale marketingbureau BluCactus bedient klanten over de hele wereld.
Onze specialiteit? Het creëren van webontwerpen en SEO-positionering bij online zoekopdrachten. Bovendien is onze groep experts toegewijd om bedrijven en merken te helpen in een van de meest concurrerende sectoren op de markt; de digitale wereld.
BluCactus begeleidt u bij elke stap die u zet.
Dit gaat van het creëren van de branding van uw bedrijf tot het creëren van content. Labels in de mode-industrie.
Onze focus ligt op het ondersteunen van uw merk bij de ontwikkeling van uw website of het beheren van uw accounts op sociale media.
Dit online marketingbureau, gevestigd in Amsterdam, probeert uw imago als merk te versterken en naar een hoger niveau te tillen.
Wacht niet langer met de hulp van de beste specialisten in digitale marketing en neem contact met ons op via onze sociale media of website.
Als u op de hoogte wilt blijven van de wereld van digitale marketing, nodigen wij u uit om te abonneren op onze maandelijkse nieuwsbrief.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!