BluCactus - Hoe selecteert men de kleuren voor het logo van een modebedrijf? - title

Hoe selecteert men de kleuren voor het logo van een modebedrijf? Als u op het punt staat uw bedrijfslogo te maken, vindt u het misschien moeilijk om de juiste kleuren te kiezen. Onthoud dat dit iets is dat u niet van de ene op de andere dag kunt creëren. Houd er ook rekening mee dat elke kleur een betekenis heeft. Dit kan invloed hebben op de manier waarop mensen uw merk zien.

 

Blucactus-Hoe selecteert men de kleuren voor het logo van een modebedrijf?-hoe-de-kleuren-van-het-logo-van-een-modebedrijf-te-selecterenIn de fastfoodindustrie vallen de kleuren rood en geel vaak op, terwijl banken juist blauwe tinten gebruiken.

 

Waarom is dit zo?

 

Kleuren zijn een van de meest essentiële vormen van communicatie die wij hebben. In de natuur kan het ons waarschuwen als er gevaar is in de buurt. Bijvoorbeeld de gele en zwarte kleuren van een wesp.

 

Door onze evolutie zijn wij kleuren gaan associëren met emoties. Het gebruik van kleuren in marketing is dus een belangrijk onderdeel van een strategie. Deze emoties kan men zelfs op psychologisch niveau gaan gebruiken.

 

Blucactus-Hoe selecteert men de kleuren voor het logo van een modebedrijf?-in-case-hij-was-vergetenSoms kan het duidelijk zijn, aangezien de meeste mensen blauw associëren met kalmte of rood met gevaar. Kleuren kunnen veel sneller emoties overbrengen dan woorden. Kleuren hebben echter verschillende betekenissen Sommigen van hen hebben zelfs hun oorspronkelijke betekenis overstegen om iets nieuws te worden.

 

Hoe selecteert men de kleuren voor het logo van een modebedrijf? Wij spraken bijvoorbeeld over hoe de voedingsindustrie de kleur geel gebruikt. De meeste advertenties voor verschillende fastfoodketens gebruiken dan ook vaak een combinatie van rood en geel in hun hoofd advertenties.

 

Over het algemeen zijn rood en geel de kleuren die men kan associëren met snelheid en efficiëntie. McDonald’s is nu echter een ander kleurenschema gaan gebruiken. Dit komt doordat na onderzoek bleek dat rood geassocieerd wordt met slechte voeding.

 

Kleuren kiezen

 

Blucactus-Hoe selecteert men de kleuren voor het logo van een modebedrijf?-kan-uw-merk-in-+®+®n-zin beschrijven

 

Bij het kiezen van een kleur voor uw merk is het belangrijk om alles over uw sector te analyseren.

 

Wij raden aan om dit zelf te onderzoeken.

 

Op deze manier begrijpt u de betekenis die elke kleur heeft en hoe mensen erop reageren.

 

 

 

Hoe selecteert men de kleuren voor het logo van een modebedrijf? Waarom zijn merk kleuren belangrijk?

 

Blucactus-waarom-merkkleuren-belangrijkZoals Picasso zei: “Kleuren zijn als kenmerken, ze volgen de veranderingen van emoties.”

 

Hoe selecteert men de kleuren voor het logo van een modebedrijf?

 

Dat gezegd hebbende, hebben wij een vraag voor u:

 

wat is het eerste waar u aan denkt als u het woord liefde hoort?

 

Of uw antwoord nu negatief of positief is, het eerste waar u waarschijnlijk aan dacht, waren de kleuren rood of roze.

 

Blucactus-waarom-merkkleuren-belangrijk-2Emoties zijn erg krachtig en motiveren mensen om beslissingen te nemen.

 

Als merk is het daarom belangrijk om een sterke emotionele band te creëren met uw klanten.

 

Het probleem is dat u niet het hele levensverhaal van uw bedrijf in uw logo kunt verwerken.

 

Merk kleuren bieden echter een eenvoudig weg naar de harten van uw klanten.

 

 

Hoe selecteert men de kleuren voor het logo van een modebedrijf? Kleuren en emoties

 

Blucactus-waarom-merkkleuren-belangrijk-3Een van de beroemdste kleuren theoretici, Faber Birren, schreef uitgebreid over het verband tussen kleuren en  emoties.

 

Dit is te vinden in zijn boek ‘Color Psychology and Color Theory’.

 

Woorden als “liefde” en “vliegtuig” veroorzaken verschillende emoties. Dit gebeurt ook bij kleuren.

 

Kleuren als rood en blauw zorgen bijvoorbeeld voor verschillende menselijke reacties. Het is interessant om te zien dat dezelfde kleuren bij verschillende mensen vergelijkbare reacties oproepen.

 

De kleurentheorie gaat veel dieper dan de typische uitdrukking “roze is een zachte kleur”. Connecties met bepaalde kleuren kunnen namelijk jaren later ontstaan ​​na ze met bepaalde objecten hebben geassocieerd. De kleur rood stelt bijvoorbeeld mensen op hun hoede voor gevaar, en bruine tonen staan juist voor natuurlijke elementen.

 

De meeste mensen gebruiken deze kleur misschien niet veel, maar boeren en chocoladeliefhebbers zijn er dol op. Een eenvoudig voorbeeld is ook hoe Amerikanen groen koppelen aan geld, terwijl andere dit eerder als ‘biologisch’ beschouwen.

 

Bij het opstellen van uw logo kunt u dus niet de psychologische effecten van kleuren negeren, maar hoe kan men kleuren goed gebruiken?

 

Merk kleuren toepassen

 

Blucactus-toepassing-van-merkkleuren

Volgens neurowetenschapper Antonio Damasio laten kleuren zien hoe consumenten over een merk denken.

 

Onthoud dat bepaalde kleuren bepaalde emoties en enthousiasme oproepen. Op deze manier kunt u uw merk kleuren gebruiken om uw verkoop of prestaties te beïnvloeden. Het herhalen van dezelfde kleur kan ook de naamsbekendheid versterken.

 

Wanneer heeft u voor het laatst een Coca-Cola-blikje gezien dat niet rood was of een Twitter-vogel die niet blauw was?

 

Dit zijn dingen die niet van de ene op de andere dag veranderen. Zo een verandering kost vaak veel tijd en geld en daarnaast zit er ook meestal een studie achter.

 

Het doel is om associatie te creëren tussen de gekozen kleur en uw merk.

 

Blucactus-Hoe selecteert men de kleuren voor het logo van een modebedrijf?-hoe-de-kleuren-van-het-logo-van-een-modebedrijf-2-selecteren

De meest voorkomende gebieden waar u uw merk kleuren kunt implementeren zijn:

 

  •         Logo
  •         Website
  •         Muren
  •         Ontwerp in de winkel
  •         Uniformen voor het personeel
  •         Advertenties

 

Door in al uw zakelijke ondernemingen dezelfde kleuren te gebruiken, kunt u uw merkassociatie met kleuren versterken.

 

Alles heeft betrekking tot uw merk. Om deze reden moeten kleuren met de grootste zorg worden gekozen. Als u dit niet doet, kan dit zeer onverwachte of ongewenste resultaten hebben. Bovendien staat  de kleur die u kiest voor uw merkidentiteit.

 

Onthoud verder dat uw favoriete kleur niet altijd de beste keuze is voor uw merk. Definieer daarom de persoonlijkheid van uw merk en kies een kleur uit die dit weerspiegeld.

 

Betekenis van kleuren in de mode

 

Hoe selecteert men de kleuren voor het logo van een modebedrijf? Kleuren ziet men niet alleen terug in verschillende kledingstukken, maar zijn ook aanwezig in commerciële merken, logo’s en bedrijfs imago’s. De gebruikte kleuren zijn afhankelijk van wat elk merkt wilt overbrengen en welke klanten ze willen bereiken.

 

Vervolgens zullen wij de meest populaire kleuren op de markt uitleggen:

 

Blucactus-Hoe selecteert men de kleuren voor het logo van een modebedrijf?-witWit: zuiverheid, zelfvertrouwen en netheid

 

Deze kleur  hoort bij de neutrale tinten, die eigenlijk bij alles passen.

 

Wij raden het aan als u een professionele uitstraling wilt hebben.

 

Bijvoorbeeld bij een sollicitatiegesprek. Daarnaast wordt het ook vaak gebruikt in sanitair of bij bruiloften.

 

Om wit er goed uit te laten zien, moet het onberispelijk zijn. Een mooi overhemd met een vlek kunt u dus direct vergeten.

 

Blucactus-Hoe selecteert men de kleuren voor het logo van een modebedrijf?-zwartHoe selecteert men de kleuren voor het logo van een modebedrijf? Zwart: kracht en afwezigheid van licht

 

Zwart is een gecompliceerde kleur.

 

Het is namelijk aan te raden bij adviesbureaus, omdat het autoriteit en macht uitstraalt. Men moet echter met deze kleur oppassen, omdat het ook voor een droevig beeld kan zorgen.

 

Wij raden u daarom aan om alleen zwart te kiezen als u autoriteit en onderscheid wilt tonen.

 

Bij een persoonlijke of professionele omgeving waar u vertrouwen en communicatie wilt opbouwen, kunt u het beter vermijden.

 

Grijs: neutraliteit

 

Blucactus-Hoe selecteert men de kleuren voor het logo van een modebedrijf?-grijsHoe selecteert men de kleuren voor het logo van een modebedrijf?

 

Deze kleur kan in twee woorden worden beschreven: verfijning en elegantie.

 

Hoewel het afhankelijk is van de structuur en vorm van het kledingstuk, geeft deze kleur een klassiek beeld. Grijs wordt aanbevolen wanneer u een punt van ernst en autoriteit wilt overbrengen Het is geschikter dan zwart, op momenten wanneer communicatie belangrijk is.

 

Grijs wordt echter niet aanbevolen aan mensen die een depressie doormaken. Dit komt doordat het een kleur is met een groot gebrek aan energie.

 

Blucactus-Hoe selecteert men de kleuren voor het logo van een modebedrijf?bruinHoe selecteert men de kleuren voor het logo van een modebedrijf? Bruin: warm en benaderbaar

 

Deze kleur brengt stabiliteit en neutraliteit over in communicatie.

 

Het wordt daarom aanbevolen aan mensen die een neutraal, warm en vertrouwd beeld willen uitstralen.

 

Bruin is alleen geen gemakkelijke kleur om te combineren.

 

Als u dus niet zeker weet hoe u dit moet combineren, kunt u bruin het best vermijden.

 

Blucactus-Hoe selecteert men de kleuren voor het logo van een modebedrijf?-geelGeel: vreugde en positiviteit

 

Deze kleur straalt vreugde, zelfvertrouwen en positiviteit uit.

 

Wees echter voorzichtig bij het gebruik ervan, want het is een van de moeilijkste kleuren om te assimileren.

 

U kunt het ook in accessoires gebruiken om de aandacht te trekken en zelfvertrouwen over te brengen.

 

 

 

Oranje: energie

 

Blucactus-oronge

Hoe selecteert men de kleuren voor het logo van een modebedrijf? Deze kleur is gerelateerd aan energie.

 

Het brengt positivisme, contrast en plezier over. Het wordt aanbevolen aan mensen met een behoefte aan energie en positiviteit.

 

Oranje is echter niet aan te raden tijdens sollicitatiegesprekken, vanwege de intensiteit.

 

Ook mensen met een excentrieke persoonlijkheid kunnen het beter niet excessief gebruiken voor het geval dat de anderen wat meer rust willen.

 

Rood: opvallend

 

Blucactus-roodRood vertegenwoordigt een onbeschrijfelijke kracht. Het brengt passie, karakter, kracht en energie over.

 

Als u het verstandig gebruikt, kan uw outfit elegantie vertegenwoordigen.

 

Het wordt aanbevolen aan mensen met een laag zelfbeeld of in situaties waarin men kracht nodig heeft.

 

Daarnaast moet u het ook vermijden in mogelijk confronterende situaties.

 

 

Blucactus-Hoe selecteert men de kleuren voor het logo van een modebedrijf?-rozeRose: vrouwelijkheid en onschuld

 

Zoals bij alle kleuren kunnen de verschillende tinten in betekenis variëren.

 

Bij een hogere kleurverzadiging, in dit geval fuchsia, betekent roze plezier en opwinding.

 

Een pastelroze kleur staat juist voor onschuld en gebrek aan karakter.

 

Roze kan worden gebruikt om looks vol met energie en dynamiek te maken. Als u een kinderlijk imago wilt vermijden is roze echer niet de meest geschikte kleur.

 

Hoe selecteert men de kleuren voor het logo van een modebedrijf? Paars: mysterie 

 

Blucactus-VioletDeze kleur brengt van nature kracht, gevoeligheid en verbeeldingskracht over.

 

Het is dus geen toeval dat het vaak door goochelaars wordt gebruikt.

 

Wij raden de kleur paars aan voor mensen die de verbindingen met de materiële wereld willen verbreken en ook een vleugje moderniteit willen toevoegen.

 

Vermijd deze in situaties waarin u bijvoorbeeld een deal wilt sluiten.

 

Blauw: een andere energie 

 

Blucactus-Hoe selecteert men de kleuren voor het logo van een modebedrijf?-blauw

Marineblauw is de kleur die het meest wordt gebruikt in interviews en degene die na zwart het meest kracht oproept.

 

Een lichter kleur blauw straal juist weer leiderschap en rust uit.

 

Wij raden u aan om blauw te gebruiken wanneer u verkoop- en sollicitatiegesprekken heeft.

 

Als u zich echter in een creatieve omgeving bevindt, kunt u beter andere kleuren gebruiken,  omdat blauw creativiteit niet zo stimuleert.

 

Groen: de kleur van natuur

 

Blucactus-Hoe selecteert men de kleuren voor het logo van een modebedrijf?-groenHoe selecteert men de kleuren voor het logo van een modebedrijf?

 

Hoewel groen vaak in verband wordt gebracht met de natuur, staat het vooral voor succes, geld en gezondheid. Het is een kleur die afhankelijk van de tint sereniteit kan overbrengen.

 

U kunt het toevoegen aan uw kleding als u als leider gezien wilt worden gezien of juist een creatief beeld wilt overbrengen.

 

Wees echter voorzichtig als uw huid een roze ondertoon heeft, want groen kan dit versterken.

 

Emotionele associaties van elke kleur

 

Blucactus-Hoe selecteert men de kleuren voor het logo van een modebedrijf?-emotionele-associaties-van-elke-kleurWij hebben nu enkele betekenissen van kleuren genoemd en wanneer men ze het beste kan gebruiken.  Wij hebben echter nog niet veel over de emotionele kant gesproken.

 

Om deze reden zullen wij u een samenvatting laten zien van wat kleuren kunnen betekenen als wij naar emoties verwijzen.

 

Als u dit weet, heeft u een heel duidelijk idee van welke kleur u moet gebruiken bij het maken van uw logo en wat u ermee kunt overbrengen.

 

  •         Rood: passie, belang, aandacht
  •         Oranje: vriendelijkheid, vitaliteit
  •         Geel: geluk, optimisme, waarschuwingen
  •         Groen: natuur, stabiliteit, welvaart
  •         Lichtblauw: kalmte, zelfvertrouwen, openheid
  •         Donkerblauw: professionaliteit, veiligheid, betrouwbaarheid
  •         Paars: koninklijk, creativiteit, mysterie
  •         Roze: vrouwelijkheid, jeugd, onschuld.
  •         Bruin: ruwheid, aard
  •         Wit: schoon, deugdzaam, gezond.
  •         Grijs: neutraliteit, verdriet, ingetogenheid
  •         Zwart: kracht, verfijndheid

 

Dit zijn slechts enkele voorbeelden. Er zijn nog veel meer betekenissen, zoals dat teveel geel angst kan veroorzaken.

 

Het bouwen van een kleurenschema

 

U moet weten dat er geen exacte formule is om een ​​merk kleurenschema op te stellen. Als het gaat om het creëren van een merkidentiteit, is het lastig en onverstandig om de vaste regels te volgen.

 

Blucactus-Think-in-3-kleurenHet proces kan dus verwarrend en misschien demotiverend zijn,  wij zullen u daarom een kleine gids geven.

 

Hieronder leggen wij het proces uit voor het bouwen van een kleurenschema. U kunt dit meer als algemeen idee gebruiken dan  als een stapsgewijze instructie.

 

Kies 3 kleuren: Basis, Accent en Neutraal.

 

Het kleurenschema’s van een merk kan tussen 1 en 4 kleuren bevatten. Dit is afhankelijk van het type, maar zelfs monochrome schema’s vereisen enige variatie in tinten voor verschillende doeleinden.

 

1.   Blucactus-Kies-de-basisKies de basis kleur

 

Van alle persoonlijkheidskenmerken van uw merk, zullen wij u vragen: wat is het belangrijkste?

 

Voor de basiskleur raden wij u aan om niet alleen de meest dominante eigenschap van de persoonlijkheid van uw merk te weerspiegelen, maar ook de doelgroep die u probeert te bereiken te motiveren.

 

Kies de de volgende kleuren met betrekking tot de gekozen basiskleur.

 

 

2. Blucactus-Kies-het-accent Hoe selecteert men de kleuren voor het logo van een modebedrijf? Kies het accent

 

Het accent is na de basiskleur de meest gebruikte kleur. Dit is wat moeilijker, omdat het kiezen van de accentkleur mogelijk meer beperkingen heeft.

 

Naast dat het bij uw persoonlijkheidskenmerk moet passen, moet de accentkleur ook visueel te combineren zijn met uw basiskleur.

 

Daarnaast zou het uw publiek eigenlijk ook moeten kalmeren.

 

 

Blucactus-Kies-de-neutraal3.   Kies een neutrale kleur

 

Uw neutrale kleur kan een achtergrondkleur zijn; een tint  om aandacht te vermijden.

 

Meestal zijn dit verschillende grijstinten, beige of wit.

 

Zwart is ook een optie, maar wees voorzichtig, het domineert namelijk wel het kleurenschema waarvan het deel uitmaakt.

 

Bij het kiezen van de kleuren moet het einddoel in gedachten worden gehouden. Merken gebruiken deze veelvoorkomende kleurenschema’s;

 

Blucactus-MonochromatischMonochroom

 

Dit type schema richt zich alleen op de hoofdkleur van het merk.

 

Hoewel dit ideaal is voor minimalistische merken, is de uitdaging hier om de tonen voldoende te differentiëren zodat het niet te eentonig wordt.

 

 

 

 

Blucactus-Hoe selecteert men de kleuren voor het logo van een modebedrijf?-analoogHoe selecteert men de kleuren voor het logo van een modebedrijf? Analoog

 

Aangrenzende kleuren op het kleurenwiel hebben harmonieuze relaties, omdat ze vaak vergelijkbare emotionele connotaties hebben.

 

Analoge schema’s zijn een veilige optie, maar zijn niet de beste manier om op te vallen of de aandacht te trekken.

 

 

 

Blucactus-Hoe selecteert men de kleuren voor het logo van een modebedrijf?-complementaire-complementaire-van-kleur-of-tegenovergesteldComplementaire of tegenovergestelde kleuren

 

Bij dit kleurenschema worden kleuren gebruikt die direct tegenover elkaar staan ​​op het kleurenwiel.

 

Tegenpolen  halen  in combinatie het beste in elkaar naar boven, binnen de sportwereld kan dit schematische model sterk worden waargenomen.

 

Complementaire kleuren zijn geweldig voor stimulerende en dynamische beelden, maar pas op dat u niet een ander merk kopieert, want ze zijn erg populair.

Blucactus-TriadicTriade

 

Triadische schema’s zijn net zo stabiel als analoge thema’s, maar bieden meer stimulerende variatie zoals complementaire schema’s.

 

Een lastig onderdeel van dit schema is echter dat de drie kleuren overeenkomen met de kenmerken van uw merkidentiteit.

 

Onthoud dat het kleurenschema van uw merk het uiterlijk van uw website, logo, winkelontwerp, advertenties en meer bepaalt.

Hoe selecteert men de kleuren voor het logo van een modebedrijf? Conclusie

 

Blucactus-Hoe selecteert men de kleuren voor het logo van een modebedrijf?-conclusieKleuren geven ons leven veel emoties en motiveren ons om verschillende acties uit te voeren.

 

Na het lezen van dit artikel, hopen wij dat u meer op kleuren en hun betekenissen zult letten.

 

Als u op zoek bent naar de juiste kleur voor uw logo, denk dan eerst na welke stijl u wilt overbrengen.

 

Als u hulp nodig heeft, neem dan contact met ons op!

 

Meld u aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief om u kennis uit te breiden. Volg ons ook op onze sociale media!

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *