Hoe maak je een online leadmagneet?
Hoe maak je een online leadmagneet? Het is goed om te weten dat de meeste mkb-websites anno 2021 nog steeds lijken op een folder / online visitekaartje. Er zijn er nog niet zoveel die in staat zijn om continu nieuwe leads, prospects aan te brengen.
Hoe zou het zijn als leads zich online ‘automatisch’ aandienen via jullie website? Er is minder koude acquisitie nodig en er ontstaat een directe aanwas van ‘warme’ contacten. De droom van ieder mkb-bedrijf!
Hoe genereer jij je leads?
- Koude telefonische acquisitie?
- Direct mail-acties?
- Netwerken / ontbijtsessies?
- Via evenementen, zoals beurzen?
- Of gewoon via internet?
Inhoudsopgave
- Online leads genereren tegen lage kosten
- Transformeer je website naar een leadmagneet
- Maak van je website een leadmagneet in 4 stappen
- Werk aan strakke positionering
- Kwalitatieve verkeerskanalen hanteren
- Inrichten website voor organische vindbaarheid
- Leads genereren door conversie te verhogen (CRO)
Online leads genereren tegen lage kosten
Alle manieren om kwalitatieve leads te genereren, kunnen goed werken!
Mijn ervaring is dat leads genereren via de eigen website vaak erg kostenefficiënt is en de inspanningen voor medewerkers in jouw bedrijf beduidend minder zijn.
En je meeste leads / prospects zoeken vrijwel allemaal online naar een oplossing voor hun probleem / dilemma.
In de ideale situatie dienen de leads zich ‘automatisch’ aan via jullie website.
Dat zou fijn zijn!
Transformeer je website naar een leadmagneet
Ben jij toe aan een manier om met minder budget meer online leads te genereren voor jouw bedrijf? Dan is dit artikel zeker voor jou bestemd. Dit artikel heb ik geschreven voor mkb-bedrijven die eenvoudiger leads willen gaan genereren.
Maak van je website een leadmagneet in 4 stappen:
-
Start met positionering
Wehkamp.nl of hema.nl kent iedereen. Maar mkb-websites genieten vaak niet deze bekendheid.
Vaak is het zo dat wel 80% of meer van de bezoekers een ‘nieuwe bezoeker’ is op mkb-websites. Die komen dus voor het eerst op een nieuwe website, ze zijn hier nog nooit geweest!
Waar ben ik? Wat kan ik hier van deze site / dit bedrijf verwachten? Kan ik hier vinden wat ik zoek? Waarom zou ik hier überhaupt blijven? Dit zijn vragen waar jullie nieuwe bezoekers dan mee lopen…
Een belangrijk onderdeel van conversie optimalisatie is positionering.
Dit betekent dat het erg belangrijk is om de aard van je website helder te maken voor je online bezoekers, in iedere pixel! Dat de antwoorden op de vragen van zojuist direct helder zijn! Dat men er niet naar op zoek hoeft te gaan.
Maak dit duidelijk, het liefst op een vaste plek op jouw website (zichtbaar op iedere pagina), bijvoorbeeld in de websiteheader! Wat hier ook bij hoort, is het plaatsen van mooie houtsnijdende USP’s (unique selling points).
Meestal hanteer ik er een stuk of vier. Geen generieke (goede service, laag uurtarief), maar op maat, precies passend bij jou als mkb-bedrijf. Staan er op jullie website al USP’s?
Ook kun je deze USP’s en overige positionering goed integreren in de websiteteksten, in je mailhandtekening, in je footer, in promotieblokken etc. Bouwen aan positionering / bekendheid.
Inzetten op positionering is een belangrijke stap in online leads genereren.
-
Kwalitatieve verkeerskanalen hanteren
Veel mkb-websites hebben wellicht aardig wat bezoekers, maar hoe kwalitatief zijn ze echt? Zo werken veel bedrijven met affiliate marketing of zetten snel een Google Ads-campagne in elkaar en werken veel met display ads, maar wie komt daar op af? En wat doen deze bezoekers echt? Hoelang blijven ze en hoe hoog is het bouncepercentage van deze kanalen?
Niets of nauwelijks iets!
Hoe kwalitatiever de bezoeker, hoe groter de kans dat hij gaat converteren (iets gaat doen: zoals een offerteaanvraag, telefoontje, contactformulier invullen etc.).
Lagekwaliteitsbezoekers zorgen voor weinig echte harde online resultaten. Ze bouncen snel en hebben een lage sessieduur.
Waar komen bezoekers vandaan?
Er zijn vele verkeerskanalen om bezoekers te trekken: Google Ads, social media, affiliate marketing, gericht adverteren, via de nieuwsbrief etc. Allemaal mooie kanalen, maar het blijkt dat (nieuwe) bezoekers die binnenkomen via Google / zoekmachines vaak het meest kwalitatief zijn. En dit kanaal kan meestal eenvoudig behoorlijk opgerekt worden.
Hier de meest voorkomende verkeerskanalen in volgorde van kwaliteit (1 = kwalitatief, 7 = minst kwalitatief). (Dit kan overigens per domein verschillen, dit is een gemiddelde.)
- Google organisch (SEO)
- Google Ads / shopping
- Nieuwsbrieven (kan kwalitatiever zijn, als het gaat om een speciale aanbieding)
- Verwijzende websites (kan ook lager staan, afhankelijk van de verwijzers)
- Social media (qua opbouwen naamsbekendheid is dit prima, maar wanneer ik puur kijk naar conversie, draagt dit kanaal vaak weinig bij)
- Display ads (onderdeel van Google Ads, adverteren via display-advertenties)
- Affiliate marketing
Organische bezoekers vaak het meest kwalitatief (SEO-bezoekers)
Uit mijn ruim 14 jaar ervaring als online groeiconsultant zie ik dat organische vindbaarheid (dus via Google / zoekmachines zonder te betalen per klik) vaak het meest kwalitatieve verkeerskanaal is.
Alle andere kanalen kunnen uitstekend dienen ter aanvulling, maar in de praktijk is zichtbaar dat de meeste aanvragen voor mkb-bedrijven komen via het organische kanaal (SEO).
-
Richt je website in voor SEO / organische vindbaarheid
In dit artikel ga ik uit van online leads genereren via de eigen website met organische vindbaarheid als basis, puur omdat dit kanaal vaak het meest kwalitatief is.
Alle andere kanalen kunnen er prima bij, maar ik leg nu de focus op het kanaal waarvan ik zie dat dit vaak als beste werkt.
Slimme trefwoordclusters
Goed gevonden worden in de zoekmachines (vooral Google) betekent een vertaalslag maken naar jullie aanbod (eventueel al aangescherpt tijdens het opstellen van de internetmarketingstrategie). Belangrijk hierbij is dat er vooral gekeken wordt naar zoekwoorden met de volgende aspecten:
- De kwalitatieve klik met jullie business
- De haalbaarheid om ook echt hoog in Google te kunnen komen
- De concurrentie
- Het zoekvolume
- Landingspagina’s
Zodra het helder is wat de beste trefwoorden voor jullie bedrijf zijn (rekening houdende met de net genoemde aspecten), dienen er per trefwoordcluster landingspagina’s te worden gemaakt. Een landingspagina is een pagina voor Google en voor jullie toekomstige leads.
Clusterpagina
Op een clusterpagina komen niet alleen de belangrijkste zoekwoorden voor, maar ook gerelateerde zoekwoordencombinaties. Zodat deze pagina gaat scoren in Google op een veelheid van woorden. Het is daarom ook handig om hiervoor een echte, lange, waardevolle pagina te maken. Het liefst van 700 woorden of meer.
-
Leads genereren door je website effectiever te maken
Online effectiviteit, ook wel ‘conversie optimalisatie’ genoemd, betekent de stimulatie om een actie (een aanvraag, een ingevuld online formulier, een belletje etc.) te doen op je website.
Iedere bezoeker die zo’n actie onderneemt, is een conversie (online doel).
Dus alles in de website mag de functie hebben om van bezoekers leads / klanten te maken.
De bezoeker snapt waar het over gaat, wordt geïnteresseerd om verder te lezen, om uiteindelijk te converteren.
Zeer belangrijk bij online leads genereren voor het mkb. Ingrediënten die hiervoor zorgen:
Bied een waardevolle weggever aan
Iets waardevols wat iedere bezoeker wel wil (e-book, whitepaper, gratis advies etc.).
Een eerste gratis kennismaking.
Zorg voor topdesign
Je hoeft niet af te wijken / op te vallen, als alles er maar netjes en intuïtief uitziet.
Vaak zijn websites die heel grafisch zijn niet goed geschikt als leadmagneet.
Maak duidelijk wat de USP’s zijn
Het liefst 4 haarscherp geformuleerde USP’s: unique selling points die precies vertellen waar deze website over gaat. Kleur bekennen.
Spreek de doelgroep aan
Heel gericht: ‘jij / je’ i.p.v. ‘wij’. Alle content op je website is er voor je bezoekers!
Doseer de online content
Zorg ervoor dat content leesbaar is, geen ellenlange alinea’s en gedoseerd per pagina, zodat bezoekers eenvoudig kunnen scannen (de meeste bezoekers lezen niet / slecht).
Zorg voor aantrekkelijke navigatie-items
Ten slotte zorg ervoor dat er items in je navigatie zitten die een zuigkracht hebben (een gratis aanbod, voordelen etc.).
Hanteer mooie CTA’s (calls to action)
Zorg voor een websitescript van CTA’s en interne linken die bezoekers helpen door de website heen te loodsen (ook heel goed om veel intern te linken).
Bouw aan overtuigingskracht
Wervende webteksten verleiden, warmen op en spreken herkenning uit… En gaan vooral over het resultaat van wat je biedt in plaats van het proces / de inhoud van wat je aanbiedt.
Dit zijn een viertal belangrijke aspecten die ervoor gaan zorgen dat jullie website zich gaat manifesteren als een top online leadmagneet!
Volg deze tips en het online leads genereren gaat echt beginnen.
Heb je hulp nodig? Kijk dan op de website van marcobouman.com. Marco Bouman is online groeiconsultant en schrijver van dit artikel.
Gast Auteur:
Marco Bouman is online groeiconsultant sinds 2007 en hij helpt met veel plezier mkb-bedrijven met online groeien.
Speerpunten in zijn aanpak zijn conversie optimalisatie en SEO.
Mocht je meer woorden willen / nodig hebben: https://marcobouman.com/content/wie
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!