Een belangrijke marketingtool: het Fashion Lookbook
Een belangrijke marketingtool: het Fashion Lookbook. Mode is, zelfs tijdens een pandemie, één van de belangrijkste industrieën ter wereld. Mensen hebben de neiging om te denken dat mode alleen maar banaal en oppervlakkig is, maar modebedrijven hebben echter een belangrijke rol in de samenleving. Ze weerspiegelen de realiteit van een tijdperk, gemeenschap, cultuur of een ideologie.
Vandaag hebben we het over een onderwerp dat van het groot belang is voor modebedrijven en modemarketing: het belangrijke marketingtool lookbooks. Er wordt uitlegt wat ze zijn, hoe ze te werken en wat hun belang is.
Wat is een fashion lookbook?
Om de belangrijke marketingtool, het Fashion Lookbook, te gaan gebruiken, dan moet het eerst gedefinieerd worden. Een Lookbook zijn foto’s die allemaal zijn verzameld in een album of portfolio. Fotografen gebruiken het om een model, stijl of het werk van een kledingcollectie te laten zien. Het beschrijft vaak het werk van verschillende kunstenaars en is vooral bekend binnen de mode-industrie. Dit hoeft echter niet per se qua kleding te zijn.
Foto’s van verschillende belangrijke producten, contactgegevens van individuen en bedrijven, websiteadres, sociale media en referentienummers kunnen worden verzameld. Deze albums zijn ideaal voor het maken van een verkoopcatalogus, bij deze catalogus is het cruciaal om productprijzen te benoemen voor een succesvol resultaat.
Wil je een collectie laten zien? Maar je hebt niet de middelen voor dit project? Selecteer dan de beste foto’s, deze moeten het meest indrukwekkend zijn om de collectie te laten zien.
Waarom is het belangrijk om een Fashion Lookbook te hebben?
Lookbooks zijn concepten om klanten de inhoud te laten zien en visueel hun aandacht te trekken. Consumenten voelen zich prettiger als ze de producten kunnen zien en zich er wat bij kunnen in beelden. Daarnaast kan je ook een korte beschrijving van de producten publiceren. Op deze manier is het voor klanten gemakkelijker om het te kunnen visualiseren.
Beelden als deze zijn perfect voor het creëren van een relatie of band met een klant. Door hen belangrijke, relevante en waardevolle informatie te geven, zullen ze zich meer gezien voelen. Dit vertaalt zich in een beter merkvertrouwen en meer conversies.
Door een catalogus als deze te creëren, wordt het voor klanten gemakkelijker om de informatie die ze nodig hebben op één plek te vinden. Als je liever een digitaal fashion lookbook maakt, dan is dat nog beter! Hier is de belangrijkste informatie slechts één klik verwijderd van de consument.
Een groot voordeel voor bedrijven is dat door deze visuele elementen een verhaal kan worden verteld. Dit maakt het een uitstekende strategie voor het vertellen van verhalen, allemaal met het gebruik van foto’s en beschrijvingen.
Verschillen tussen fashion lookbooks en catalogus
De meeste bedrijven hebben de neiging om een catalogus te verwarren met een fashion lookbook en denken dat ze hetzelfde zijn. Dit is echter niet waar. Een lookbook is slechts een etalage, terwijl een catalogus andere elementen omvat. Een catalogus is bijvoorbeeld de gedrukte of digitale publicatie van een bedrijf, persoon of kunstenaar. Hun doel is vaak om producten of complete stijlen te promoten. Hierdoor heeft deze promotie een veel sterker commercieel dan artistiek doel.
Aan de andere kant zien we vaak fashion lookbooks die worden gebruikt in fotostudio’s, sommige met een eenvoudige achtergrond. Bij het maken ervan is het echter de bedoeling om een stijl te creëren die past bij het concept van de collectie. Dit wordt vertaalt in levendige kleuren, of het gebruik maken van een perfecte en relevante locatie die bij de collectie past.
Een van de belangrijkste factoren -bij het werken aan een element- is om goed contact te hebben met verschillende, professionele, fotografen. Zij zijn immers vaak specialisten in dit soort werk. Dit betekent niet dat het budget hoger moet worden dan je oorspronkelijk hebt betaald. Houd er wel rekening mee dat een ervaren fotograaf niet altijd goedkoop is. Wat het belangrijkste is, is het creëren van een goed portfolio waarmee mensen je werk kunnen vertrouwen.
Tips om het perfecte fashion lookbook te creëren
Als je een perfect fashion lookbook wil creëren, moet je werken aan een goede basis. De locatie van de foto’s is hierbij cruciaal. Het maakt hierbij niet uit of je in een studio wil werken of dat de foto’s in een stad of buitenplaats worden gemaakt. Het enige dat telt, is dat wat de achtergrond van de afbeelding ook is, deze moet passen bij de context van uw concept.
Een ander element voor een goede basis om een perfect fashion lookbook te creëren, is het inzetten van natuurlijke modellen.
Sommigen hebben misschien wat meer drama nodig, maar in de meeste fashion lookbooks is het het beste om een natuurlijk, fris en aantrekkelijk model te hebben dat niet al te veel aandacht trekt.
Vermijd deze fouten bij het maken van een fashion lookbook
Voor veel bedrijven is het cruciaal om te beginnen met het maken van een fashion lookbook. Het is echter niet alleen een fotoshoot, dit wordt vaak gedacht door beginners en dat is een veel voorkomende fout.
De belangrijkste taak moet zijn om de boodschap en persoonlijkheid juist over te brengen naar de persoon aan wie je het product wil verkopen. Als het bedrijf succesvol wil worden, moeten je de klanten echt begrijpen en weten hoe je ze kan aantrekken.
Vergeet niet te letten op de vorm, stijl en beschrijving van de foto’s. Een ander belangrijk element dat niet genegeerd kan worden zijn spelfouten. Vermijd ze ten koste van alles, ze zullen je er niet uit laten zien als een professioneel en betrouwbaar bedrijf.
Als je in de modewereld wil gaan werken, moet jij je ervan bewust zijn hoe geweldig en competitief deze branche kan zijn. Daarom moet je voor elk detail zorgen en blijven groeien.
Hoe maak je het ideale fashion lookbook?
Er bestaat niet zoiets als een perfecte formule om een fashion lookbook te maken. Hier zijn echter enkele tips een ideaal lookbook te realiseren, dat uw merk, stijl en ideaal vertegenwoordigt.
Een van de eerste stappen begint bij wat meer diepgaand onderzoek te doen naar de klanten, om vervolgens de doelen van je lookbook te definiëren. Probeer te definiëren waar je naartoe wil en wat je wil bereiken. Voor sommigen betekent het meer verkopen, promotie of bekendheid op een specifiek onderwerp.
Je moet ook nieuwe klanten aantrekken en ervoor zorgen dat ze zich op hun gemak voelen bij je inhoud. Wees niet bang om nieuwe onderwerpen te delen en hen te motiveren om bij het bedrijf te blijven. Eén van de beste strategieën hiervoor is het implementeren van e-mailmarketing met de contactlijsten van de klanten. Daar kun je ze het fashion lookbook sturen, samen met nieuwe wekelijkse content.
Als het gaat om het maken van je ideale fashion lookbook, zijn er bepaalde dingen die je niet mag weglaten. Dus naast de foto’s van de producten, moet u onder meer:
- Een aantrekkelijk voorkant, cover
- Beschrijving van het product
- Contact formulieren
- Aankoop knoppen
- Deel knoppen
- Belangrijke links naar sociale media
- Nieuwe onderscheidende elementen
Zorg ervoor dat u een organische en easy-to-handle ontwerp te maken waar elke klant zonder veel poespas van kan genieten.
BluCactus, jouw bondgenoot in de wereld van digitale marketing
Het internationale, online marketing bureau; BluCactus bedient klanten over de hele wereld. Onze specialiteit? Het maken van webdesigns en SEO-positionering bij online zoekopdrachten. Onze experts richten zich op het helpen van bedrijven en merken om succesvol te worden en blijven, in een van de meest competitieve sectoren op de markt; de digitale wereld.
BluCactus begeleidt je bij elke stap die jouw merk zet. Dit begint bij de branding van jouw bedrijf tot het creëren van inhoud. Onze focus ligt bij het ondersteunen tijdens de bouw van jouw website of het beheren van al jouw social media accounts.
Dit online marketingbureau, gevestigd in Amsterdam, Nederland, wil jouw imago als merk versterken en naar een hoger niveau tillen. Wacht niet langer en schakel de hulp in van de beste specialisten in digitale marketing. Neem nu contact met ons op via onze social media of onze website!
Als je op de hoogte wilt blijven van de wereld van digitale marketing, kun je je ook abonneren op onze maandelijkse nieuwsbrief.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!