Hoe kiest men een goede domeinnaam?
Een gids om uw website succesvol te maken
Het kiezen van een domeinnaam is geen eenvoudige taak, maar het is niet onmogelijk. Het is één van de eerste stappen die men moet nemen om een website te maken. Dit zal ook veel andere elementen van het project bepalen.
Wist u dat een domein uit twee delen bestaat? Het bevat een naam en een extensie. Beide delen zijn erg belangrijk voor SEO.
In dit artikel zullen wij ons op de domeinnaam richten. Een domeinnaam moet vooral kort en gemakkelijk te onthouden zijn.
Daarnaast moet u onthouden dat SEO geen wetenschap is. Bij SEO zijn er verschillende routes waarmee uw bedrijf succesvolle resultaten kunt behalen.
Waar kan ik mijn domeinnaam op baseren?
Elementen om uw domeinnaam op te baseren:
- Zoekwoorden
- Lokaal
- Merk
Het implementeren van één, twee of alle drie de opties is de perfecte combinatie. Op deze manier is het mogelijk om veel verschillende domeinnamen te genereren Vraag uzelf echter eerst het volgende af: wat wilt u bereiken met uw website? Wij hebben enkele suggesties voor u!
- Organisch verkeer genereren met behulp van zoekwoorden
- Uw merk reputatie opbouwen
- Een lokaal bedrijf positioneren
Uw domeinnaam moet uw doelen weerspiegelen.
Wij hebben enkele voorbeelden voor u om uw creativiteit te laten lopen:
Domeinen met zoekwoorden, Hoe kiest men een domeinnaam?
Het kan handig zijn om een zoekwoord, van een bepaalde sector, te implementeren in de domeinnaam die men wilt positioneren.
Op deze manier laat men Google en gebruikers zien waar de website over gaat.
Men kan bijvoorbeeld het zoekwoord ‘BluCactus SEO’ opnemen in een domeinnaam: ‘BluCactusSEO.com’.
Het zoekwoord ‘SEO’ en de naam van het bedrijf zijn hier in de domeinnaam geplaatst.
Domeinen voor lokale positionering, Hoe kiest men een domeinnaam?
In deze situatie heeft de domeinnaam de stad of regio in de naam.
Dit is logisch als u een lokaal bedrijf heeft of een dienst verleent in een bepaalde regio.
Dit laat bezoekers en Google zien dat het gegeolokaliseerd is.
Als men dus alleen diensten in Haarlem zou leveren, zou het domein ‘BluCactusSEOHaarlem.com’ kunnen zijn.
Merk domeinen, Hoe kiest men een domeinnaam?
Als het om een merk domein gaat, kan men de naam van product, dienst of het bedrijf in de domeinnaam verwerken.
In dit geval zou het ‘BluCactus.com’ zijn.
Men laat gebruikers en Google dan alleen zien dat de website over het bedrijf gaat, zonder verdere informatie.
Hoe komt men op ideeën om een domeinnaam te kiezen?
Dit is hét moment om creatief te zijn. Eerder spraken wij over de drie elementen van domeinen. Hier kunt u gebruik van maken bij het kiezen van een naam. De gekozen domeinnaam moet het mogelijk maken dat iedereen op het internet u kan vinden.
Voorbeeld 1: Domein met een merk en zoekwoord, Hoe kiest men een domeinnaam?
Neem bijvoorbeeld één van de reeds genoemde domeinen: BlucactusSeo.com. Dit domein bevat de bedrijfsnaam en een zoekwoord. Dit komt omdat wij, BluCactus, SEO-positionering diensten aanbieden.
SEO is een woord dat veel concurrentie heeft op internet en EDM’s (Exact Match Domain). Daarnaast hebben exacte trefwoord domeinen nauwelijks een toevoegende waarde in zeer competitieve sectoren.
Door voor een EDM te kiezen, compliceert men het dominante merk eigenlijk alleen maar. Dit heeft dus niet veel zin als men succesvol wilt zijn.
Voorbeeld 2: Domein met het merk en een long-tail-zoekwoord, Hoe kiest men een domeinnaam?
Laten wij nu eens een long-tail-zoekwoord kiezen, zoals ‘Blu Cactus SEO Agency’. In dit geval wordt het de domeinnaam ‘BluCactusSEOAgency.com ‘.
Dit kan handig zijn omdat ‘SEO Agency’ een zoekwoord is met minder concurrentie.
Dit kan helpen om uw positie in de zoekresultaten van Google te verbeteren.
Voorbeeld 3: Branded Domein en Lokale SEO, Hoe kiest men een domeinnaam?
Een andere optie is om een zoekwoord te combineren met een geografische locatie: ‘BlucactusSEOAgencyAmsterdam.com’.
Dit domein is geschikt als men een dienst met betrekking tot SEO in Amsterdam geeft.
Hier kan het trefwoord en de geolocatie in de naam u helpen.
Daarnaast is het belangrijk om te bepalen wat uw doel is. Op deze manier kunt u dit weerspiegelen in uw domein.
Als u uzelf wilt positioneren als een gespecialiseerd SEO-bureau in Amsterdam, zou men ‘SEOAgencyAmsterdam.com’ kunnen gebruiken.
Geef prioriteiten aan uw doelen, Hoe kiest men een domeinnaam?
U kunt veel combinaties maken om het domein van uw website te kiezen. Houd echter altijd uw doelen in gedachten:
Als uw doel is om:
- Verkeer te krijgen, implementeer dan het zoekwoord in de domeinnaam.
- Lokale SEO te hebben, gebruik dan de geolocatie in de domeinnaam.
- Een merk te hebben, laat dan de merknaam zien in de domeinnaam.
Hoe kiest men een domeinnaam? SEO-mythen over domeinnamen
Wij zullen nu enkele veel gestelde vragen en SEO-mythen over domeinnamen beantwoorden:
Heeft de lengte van een domein invloed op de SEO?
Korte domeinen zijn gemakkelijker te onthouden dan langere. Dit maakt echter minder uit dan men denkt. Domein lengte kan soms helpen als u zich op een specifiek onderwerp concentreert.
Dus, is een kort domein beter?
Dit verschilt per situatie. In dit geval wordt het hebben van een langere domeinnaam gecompenseerd door andere dingen. Het wekt de indruk dat het een site is met veel inhoud en links. Het kiezen van een langer domein is daarom afhankelijk van het merkimago dat u aan uw publiek wilt overbrengen.
Houdt Google rekening met de aankoopperiode van het domein?
Nee, dit is een mythe. Google houdt geen rekening met het feit of u een domein voor 10 of voor 2 jaar heeft gekocht.
Werken domeinen nog steeds met specifieke long-tail woorden?
Ja, dit komt omdat long-tail woorden van bepaalde sectoren weinig concurrentie hebben.
Als u bijvoorbeeld Carved Wood in Florida verkoopt, kunt u een leider zijn met dit domein.
Kan men bekende merknamen gebruiken in een domein?
Nee, gebruik geen andere merknamen in uw domeinnaam, alleen die van u.
U kunt hier mogelijk een boete voor krijgen.
Wat zijn de beste domeinextensies voor SEO?
Domeinen bestaan uit twee elementen: de naam en de extensie. Beiden beïnvloeden de SEO van de webiste.
Domeinextensies zijn van belang voor SEO. Niet alleen omdat deze extensies, zoals .com, .ca of .net, variëren, maar ook omdat ze het mogelijk maken om verschillende combinaties op te stellen.
Hoe kiest men een domeinnaam?
Extensies die de SEO van uw project kunnen veranderen;
- Globale of generieke domeinen, zoals: .com, .net of .org
- Geolokaliseerde of territoriale domeinen, bijvoorbeeld: .ca voor Canada, .uk voor het Verenigd Koninkrijk en .it voor Italië.
Daarnaast is er nog een derde soort. Deze combineert een generieke extensie met een geolokaliseerde extensie, zoals bij ‘Blucactus.com.mx’
Hoe combineert men namen en extensies voor SEO?
Hoe kunnen wij profiteren van het combineren van namen en domeinextensies voor SEO?
Hier laten wij u zien dat u gewoon wat creativiteit nodig heeft.
Naam + extensie = zoekwoord
Een effectieve strategie is om de domeinnaam en extensie te combineren tot een zoekwoord.
Bijvoorbeeld: black.shoes.
Dit is een domeinnaam met een extensie, maar ‘black shoes’ is een zoekwoord met zoekopdrachten.
Naam + extensie + URL Wo0rd = zoekwoord
U kunt ook een naam + extensie + een woord uit de URL combineren om een zoekwoord te vormen.
Dit wordt een zoekwoord zondra men een ander woord aan de URL toevoegt die overeenkomt met de domeinnaam en de extensie. De resulterende structuur kan op deze manier een zoekwoord worden met veel zoekopdrachten.
Bijvoorbeeld: betekenis.van/dromen. Zo heeft men een zoekwoord met veel zoekopdrachten.
Naam + extensie = zoekwoord + URL Woord = een ander zoekwoord
Een andere effectieve strategie is om van de naam + de extensie een trefwoord te maken en vervolgens een woord aan de URL toe te voegen en zo een ander trefwoord te vormen.
Bijvoorbeeld: zwarte schoenen/dames. Daar hebben wij al twee sleutelwoorden: ‘zwarte schoenen’ en ‘zwarte damesschoenen’.
Dit zijn slechts enkele voorbeelden, maar u kunt deze formules op duizenden manieren toepassen. Het belangrijkste is om creatief te zijn!
Domeinen met een gegeolokaliseerde naam + globale of generieke extensie
Domeinen met globale extensies, zoals .com of .net positioneren zich wereldwijd.
Als men een website heeft met het domein ‘glasses.com’, kan deze zowel in Engeland, Australië of de VS worden geplaatst als in elk ander land dat dezelfde taal van de website spreekt.
Wat gebeurt er wannneer men een domein heeft met een geolokaliseerde naam maar met een globale of generieke extensie?
Bijvoorbeeld ‘GlassesAtlanta.com’.
In deze situatie zal het domein ‘Glasses Atlanta’ positioneren, zelfs als het een .com-extensie heeft.
Domeinen met wereldwijde doelen + geolokaliseerde extensie.
Wat als men een domein heeft met een wereldwijd doel, maar met een geolokaliseerde extensie?
Als men bijvoorbeeld een online winkel heeft waarvan men aan iedereen wilt verkopen, maar men de extensie ‘.uk’ heeft, zal men aan het publiek doorgeven dat het in het VK is.
Dit komt doordat de extensie ‘.uk’ Google laat zien dat het publiek in het VK zit. De zoekmachine zal ons daarom in het VK plaatsen en zal het voor mensen uit andere landen moeilijk zijn om onze website te vinden.
Creatieve uitzonderingen
Met deze geolokaliseerde extensies hebben wij echter ook voorbeelden laten zien die niet zo gunstig zijn.
Dit is het geval bij de website: significa.de.
De ‘.de’ extensie is een geolokaliseerde extensie voor Duitsland. Deze website is alleen bedoeld om het Duitse publiek te vangen.
Deze website voert echter vele andere acties uit die Google vertellen dat het domein voor het Spaanstalige publiek is bedoeld. Dit zijn dingen zoals het hebben van veel inhoud in het Spaans en ook het hebben van links van andere Spaanse websites.
Wat vertelt dit domein? Het vertelt ons dat deze website in principe voor Duitsland is geolokaliseerd, maar voor veel trefwoorden in het Spaans is gepositioneerd en meer verkeer vanuit Spaanstalige landen heeft.
Het lijkt een beetje verwarrend, maar zoals wij met het vorige voorbeeld hebben gezien, kan het werken.
Extensies die gegeolokaliseerd lijken
Er zijn domeinextensies die gegeolokaliseerd lijken, maar niet de extensies zijn, zoals ‘.canada’, ‘.california’, enz.
Het zijn globale extensies, die u toch kunnen helpen te positioneren voor een geografische locatie. Dit kan door de naam te combineren + extensie + een long tail trefwoord van lokale SEO.
Bijvoorbeeld; ‘websitesincalifornia.com’. Het is in principe een generiek domein, maar het kan ons helpen om links te krijgen met ankertekst die tegelijkertijd sleutelwoorden zijn. Daarom biedt deze strategie extra positioneringsvoordelen.
SEO-mythen over domeinextensies
Vervolgens zullen wij enkele mythen noemen en uitleggen hoe waar ze zijn:
Is een .com-domein waardevoller voor SEO?
Niet per se, hoewel er wel meer geïnternaliseerde domeinen zijn met een .com-extensie.
Ze zijn wel gemakkelijker te onthouden en vormen geen nadeel voor websites. In SEO-termen zijn echter alle globale of generieke domeinen hetzelfde.
Werkt SEO op gratis .tk-domeinen?
Domeinen met de extensie ‘.tk’ kunnen zichzelf positioneren. Ze hebben echter wel een ander probleem.
Omdat u er niet voor betaald, kunnen ze het ‘elk moment’ van u afnemen. Met als gevolg dat uw website verdwijnt. En dat is een heel groot probleem.
Wij raden om deze reden dit soort domeinen niet aan, vooral niet als het om een persoonlijk ondernemerschap project gaat.
Als mijn doelgroep alleen Canada is, heeft het dan gevolgen voor mij als ik .com kies in plaats van .ca?
Nee, dit heeft geen invloed. Sommige mensen wijzen erop dat de extensie ‘.ca’ in Canada een voordeel heeft ten opzichte van “.com”, maar dat is niet zo.
Als u moet kiezen tussen ‘.com’ en ‘.ca’, zouden wij u aanraden om beide te kopen. Als dit echter niet mogelijk is, is het zonder twijfel beter om ‘.com’ te kiezen.
Zo kunt u meer kansen krijgen om uzelf te positioneren en een breder publiek te bereiken. U positioneert uzelf ook in Canada, zelfs als u een ‘.com’ heeft. Daarbij kunt u ook via Google Search Console laten zien dat uw favoriete doelgroep zich in Canada bevindt.
Heeft u vragen of opmerkingen? Wij beantwoorden ze graag voor u!
BluCactus, uw bondgenoot in digitale marketing
Het internationale marketingbureau BluCactus bedient klanten over de hele wereld. Onze specialiteit? Het creëren van webontwerpen en SEO-positionering bij online zoekopdrachten. Bovendien is onze groep experts toegewijd om bedrijven en merken te helpen in een van de meest concurrerende sectoren op de markt; de digitale wereld.
BluCactus begeleidt u bij elke stap die u zet. Dit gaat van het creëren van de branding van uw bedrijf tot het creëren van content. Onze focus ligt op het ondersteunen van uw merk bij de ontwikkeling van uw website of het beheren van uw accounts op sociale media.
Dit online marketingbureau, gevestigd in Amsterdam, probeert uw imago als merk te versterken en naar een hoger niveau te tillen. Wacht niet langer met de hulp van de beste specialisten in digitale marketing en neem contact met ons op via onze sociale media of website.
Als u op de hoogte wilt blijven van de wereld van digitale marketing, nodigen wij u uit om te abonneren op onze maandelijkse nieuwsbrief.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!