Het belang van het meten van naamsbekendheid en 10 tips om dit succesvol te doen.

BluCactus - Hoe kan ik mijn merkidentiteit meten - TITLE

Het is belangrijk om de bekendheid van uw merk te meten om een ​​succesvolle marketingcampagne te kunnen ontwikkelen. Blijf lezen om erachter te komen hoe merkbekendheid moet worden gemeten, zodat u betere strategieën kunt ontwikkelen om de doelstellingen van uw bedrijf te bereiken. Hoe kan ik mijn merkidentiteit meten.

 

Hoe kan ik mijn merkidentiteit meten? 6 tips om uw merkbekendheid te meten

 

Blucactus-- Hoe kan ik mijn merkidentiteit meten - Wat-doet-merkbekendheid-betekentIn dit artikel gaan wij enkele van de strategieën bekijken waarmee u uw merkbekendheid kunt meten.

 

Dit omvat het gebruik van de Google Analytics-tool.

 

Verder omvat het ook het gebruik van merkzoekwoorden en uitgebreid werk in sociale netwerken en inkomende marketing.

 

Wilt u deze oplossingen diepgaand leren kennen?

 

Blijf lezen om te weten te komen hoe u uw merkbekendheid kunt meten.

 

1.- Hoe kan ik mijn merkidentiteit meten? Observeer direct verkeer in Google Analytics

 

Blucactu- Hoe kan ik mijn merkidentiteit meten - s-waarom-merkbekendheid-metenHet meten van merkbekendheid is een van de belangrijkste manieren om te zien of uw marketinginspanningen op lange termijn  de goede richting op gaan.

 

Daarom raden wij aan om altijd te beginnen met een beetje onderzoek. Met Google Analytics kunt u onder andere te weten komen hoeveel bezoekers uw website bezoeken nadat u het domein van uw website in de browser hebt gezet. Dit is het zogenaamde directe verkeer.

 

Als u merkt dat uw bezoeken aan uw website of blog direct zijn, dan is de meest waarschijnlijke oorzaak dat uw merkbekendheid inderdaad aan het toenemen is.

 

Verder moet het verduidelijkt worden dat de basisdefinitie van direct verkeer in Google Analytics niet helemaal nauwkeurig is. Dit komt doordat de tool ook rekening houdt met enkele aspecten die geen direct verkeer zijn, hiermee moet u voorzichtig zijn.

Enkele situaties die niet door het organische kanaal gaan, maar indirect zijn:

 

  • Blucactus-1- Hoe kan ik mijn merkidentiteit meten - -Observeer-het-directe-verkeer-in-Google-AnalyticsWanneer iemand een URL van uw website of blog als favoriet opslaat en het vervolgens rechtstreeks invoert.
  • Als een persoon een pagina van uw website bezoekt met behulp van de geschiedenis van eerdere bezoeken.
  • Wanneer iemand op een link klikt die naar een beveiligde pagina verwijst, maar de site die deze link heeft geen SSL-certificaat bevat.
  • Wanneer u uw website opent door op een link op een intranet te klikken.
  • Een persoon op een e-mail klikt die een link naar uw site bevat, zolang u de e-mail op het apparaat zelf heeft geconfigureerd.
  • Wanneer zij uw website bezoeken met links doormiddel van JavaScript-code.
  • U op een link naar een 301-omleiding klikt die de verwijzingsbronparameters niet bevat.

 

Om deze reden raden wij u aan voorzichtig te zijn bij het analyseren van direct verkeer met Google Analytics. Wij raden u echter ook aan om het te analyseren om te zien of het aantal directe bezoeken echt toeneemt.

 

2.- Hoe kan ik mijn merkidentiteit meten? Bestudeer de impact van ‘branded keywords’ op uw digitale marketing

 

Blucactus- Hoe kan ik mijn merkidentiteit meten - -bij-veel-gelegenheden-moet-worden-toegeschreven aan-het-verwijzingskanaal-en-anderen-aan-het-organische-kanaal-of-SEOAls iemand  uw merknaam in internetzoekmachines invoert, is deze persoon zich dus bewust van de naam, maar wat gebeurt er in webanalyse en SEO wanneer iemand naar uw website komt die een kleine variatie van uw merknaam heeft gebruikt?

 

De uitdrukking staat dan  in de zoekmachine die gebruikt werd bekend als ‘merkzoekwoorden’ .

 

Google Analytics vertelt u standaard dat het bezoeken zijn die via het SEO (organische) kanaal zijn gekomen. U moet echter de merkzoekwoorden onderscheiden van andere SEO-bezoeken.

 

De reden is dat merk gerelateerde zoekwoorden meestal niet het gevolg zijn van inspanningen voor webpositionering, maar eerder van de strategie voor merkbekendheid.

 

Deze analyse moet deel uitmaken van het monitoren van uw digitale marketinginspanningen, die u op een eenvoudige manier moet kunnen doen.

 

3.- Hoe kan ik mijn merkidentiteit meten? Merkvermeldingen op sociale media volgen

 

Blucactus-2-Bestudeer-de-impact-van-merk-trefwoorden-op-uw-digitale-marketingHoe vaak wordt uw  merk op social media genoemd? Het is verstandig om de vermeldingen van uw merk op sociale media op te sporen. U kunt hier namelijk van profiteren als u met de mensen in contact kunt komen die uw merk op hun account hebben vermeld.

 

Het is belangrijk dat u rekening houdt met de trend die deze vermeldingen volgt. Worden zij in de loop van de maanden groter of kleiner? Hoe meet men dit? Komen zij van dezelfde mensen of doen er nieuwe gebruikers mee? Hoe zit het met de concurrentie?

 

Onthoud dat er tools zijn waarmee u interacties met uw merk op netwerken  kunt meten. Deze methode maakt een correcte evaluatie mogelijk door elke maand objectieve gegevens te gebruiken.

 

4.-Hoe kan i k mijn merkidentiteit meten? De gemeenschap ontwikkelen die het merk ondersteunt

 

Blucactus-3-Monitor-vermeldt-van-het-merk-in-sociale-netwerkenHet is handig om te profiteren van het feit dat gebruikers zich steeds meer gaan identificeren met merken, met name met de waarden die zij delen. U moet daarom proberen om  relaties te vormen tussen de klanten en uw bedrijf.

 

Het creëren van een community is meestal een van de doelstellingen van een succesvol communicatieplan. Deze community hoeft niet alleen op sociale media te zijn, maar dit kan op alle gebieden.

 

Verder moet er rekening mee worden gehouden dat het ook wordt beïnvloed door aspecten die niet conceptueel gerelateerd zijn aan de communicatieafdeling. Bijvoorbeeld door de kwaliteit van de dienstverlening  en van de customer experience.

 

Om deze reden is het belangrijk om alle contactpunten met het merk dat een potentiële klant heeft te analyseren en daarbij de inspanningen van het merk te bundelen. Al deze contactpunten moeten in het communicatieplan staan.

 

5.- Hoe kan ik mijn merkidentiteit meten? Samenwerkingen en verwijzingsverkeer

 

Blucactus-4-Ontwikkel-de-gemeenschap-die-het-merk-ondersteuntOndanks dat uw merk een eigen identiteit heeft, kan het goed zijn om af en toe met andere merken samen te werken. Uw merkbekendheid kan dan gaan stijgen, aangezien de klanten van het andere bedrijf dan met uw merk in aanraking komen.

 

Samenwerken met andere merken heeft geen negatieve invloed op uw bedrijf,  als u zorgvuldig een bedrijf kiest om, die dezelfde waarden heeft als uw merk.

 

Ook al is uw marketing goed op weg, er zullen nog steeds doelgroepenzijn die uw merk minder goed kunnen bereiken. Deze mensen kunt u echter bereiken door samen te werken met merken waarmee deze doelgroepen al bekend zijn en een vertrouwensrelatie hebben opgebouwd. Vanwege deze reden zijn samenwerkingen tussen merken dus van belang.

 

Als het verkeer groeit, is dat een teken dat uw merk steeds meer mensen aan het bereiken is, die u eerder niet kenden. U moet er echter voor zorgen dat dit verwijzingsverkeer afkomstig is van nieuwe gebruikers om een ​​nauwkeurige meting te hebben

 

6.- Hoe kan ik mijn merkidentiteit meten? Profiteer van de pers als uw merk relatief bekend is

 

Blucactus-5-Bet-voor-samenwerkingen-en-verkeer-van-referentiesEen  krantenknipsel vertegenwoordigt een selectie van interessante knipsels die in de pers over uw bedrijf zijn gepubliceerd.

 

Dit is echte informatie over de reputatie die uw bedrijf heeft in de media. U moet er echter rekening mee houden dat die pers zich steeds meer aan het digitaliseren is,  het gebruik van online clipping wordt daarom aanbevolen.

 

Dankzij krantenknipsels weet u hoe u de bekendheid van een merk kunt bepalen. Dit kan de merkbekendheid van  u of van een concurrent zijn. U kunt ook de impact van uw marketingacties beoordelen en uw communicatie in het algemeen verbeteren.

 

Dit is natuurlijk minder logisch  als u uw project net begonnen bent. Het krantenknipsel moet namelijk gebaseerd zijn op een bepaalde bekendheid, bijvoorbeeld uw merk in het algemeen of situaties zoals de lancering van producten met een grote impact op de consument.

 

 

Blucactus-7-Gebruik-enquêtes-om-te-weten-wat-uw-klanten-denken

7.- Hoe kan ik mijn merkidentiteit meten? Gebruik enquêtes om erachter te komen wat uw klanten denken

 

Tegenwoordig zijn er verschillende platforms en tools die u kunt gebruiken om uw klanten te vragen hoe ze uw merk hebben leren kennen en wat ze ervan vinden.

 

Of het nu e-mail, smartphone of speciale enquête platforms zijn, hierdoor kunt u begrijpen hoe mensen u en uw producten of diensten zien.

 

Zo kunt u uw directe inspanningen om strategieën verbeteren.

 

Blucactus-8-Check-the-search-volume-data8.- Hoe kan ik mijn merkidentiteit meten? Controleer zoekvolume gegevens

 

Gebruik tools als Google Adwords Keyword Planner en Google Trends om het zoekvolume voor uw merknaam te controleren.

 

Bovendien kunt u het hiermee in de loop van de tijd volgen om te zien of ze toenemen.

 

Het kan een handig hulpmiddel zijn, maar de gegevens zullen niet helemaal nuttig zijn als uw bedrijfsnaam algemener is. Gebruik dan een platform waarmee u een naam kunt kiezen.

 

9.- Hoe kan ik mijn merkidentiteit meten? Monitor sociale media

 

Blucactus-9-Monitor-sociale-netwerken

Een van de meest specifieke tactieken om trends en de onderwerpen waar mensen over praten, te leren kennen is het gebruiken van sociale media. Ze stellen u in staat om op de hoogte te zijn van gesprekken over uw merk en relevante onderwerpen. Zo kunt u uw klanten leren kennen.

 

Met deze techniek kunt u ook de problemen van enquêtes oplossen. Meestal zijn deze namelijk gevuld met bevooroordeelde antwoorden en slecht geschreven vragen. 

 

Platformen zoals Brandwatch zijn ideaal omdat u hiermee uw eigen zoekopdrachten kunt schrijven. Om specifieker te zijn, kunt u hiermee de problemen van merken met generieke namen oplossen. Dit komt omdat ze u laten filteren op irrelevante vermeldingen.

 

10.-  Hoe kan ik mijn merkidentiteit meten? Gebruik de verschillende soorten KPI’s

 

Blucactus-- Hoe kan ik mijn merkidentiteit meten - 10-Gebruik-de-verschillende-soorten-KPI_sDe term KPI (Key Performance Indicator) staat voor de indicatoren waarmee wij de prestaties van een bedrijf of merk kunnen meten. Er zijn veel manieren om de input van het merk te toetsen aan de resultaten van een bedrijf. Hiervoor heeft u bepaalde statistieken nodig.

 

Visuele statistieken meten factoren zoals tevredenheid, roem, vertrouwen, gevoelens ten opzichte van het merk en andere meningen. Interactie statistieken wijzen daarentegen op factoren zoals de mate van bekendheid van het merk. Dit naast de intentie van aankoop en ondersteuning. Dit zijn zeer belangrijke factoren in de kanalen van elk merk.

 

Wat betreft management statistieken zijn dit degene waarmee u de kwaliteit van merkbeheer in het bedrijf kunt testen. Dit meet de kwaliteit van het strategische pad van het merk, de interne voorschriften van de organisatie, de kracht van de politieke protocollen of het risico waaraan het wordt blootgesteld. Ten slotte zijn er financiële statistieken, waarmee u de financiële waarde van het merk en het financiële effect met betrekking tot de merk doelen kunt controleren.

 

Lees meer over de verschillende toepassingen van KPI’s

 

Blucactus-- Hoe kan ik mijn merkidentiteit meten - Ken-de-verschillende-toepassingen-van-KPI_sDe meest voorkomende toepassingen zijn:

 

  • Inspireer en leid wegen voor groei en / of vergroting van marktaandeel.
  • Bedrijfswaardering.
  • Geeft het leiderschap van het merk aan.
  • Benchmarking / concurrentievoordeel: superioriteit ten opzichte van concurrenten.
  • Onderhandelingspositie (voorwaarden voor klanten, leveranciers, financiële instellingen, medewerkers).
  • Update over de onderhandeling over licenties en kosten.
  • Garanties op merken.
  • Weeg ontwikkelingsstudies (markten, toepassingen, doelen, enz.).
  • Globalisering.
  • Informeer de zaken van de merken en / of financiering.
  • Adviseer investeringen en wijs middelen toe.

 

Er zijn veel tools of soorten KPI’s waarmee u objectieve gegevens kunt kennen over hoe een merk werkt. Met dit bereik kunt u veel informatie krijgen, maar tegelijkertijd het vermogen om te synthetiseren, analyseren en bruikbare conclusies te trekken, ook bemoeilijken. Ongeacht het type KPI dat wordt gekozen, moeten deze belangrijke merk indicatoren bekend zijn en worden gedeeld met het directiecomité. Dit zijn degenen die uw presentatie moeten controleren en opnemen in de management scorekaart van de commissie.

 

Soorten KPI’s en hun gebruik

 

Blucactus-- Hoe kan ik mijn merkidentiteit meten - Soorten-KPI_s-en-wat-gebruiken-ze-hebbenZodra de strategie is gedefinieerd, de identiteit is gecreëerd en een merk activeringsplan is gepland, moet een bepaald type managementmodel worden voorgesteld.

 

Dat is het beheer of de administratie van het merk, de bestuurs methoden en de monitoring van de prestaties, waarvoor wij een reeks KPI’s moeten definiëren.

 

De meest voorkomende typen KPI’s zijn de volgende;

 

 

 

 

 

Blucactus-- Hoe kan ik mijn merkidentiteit meten - KPI_s-van-activiteitActiviteit-KPI’s

 

Hiermee kunt u informatie krijgen over een specifieke activiteit.

 

Dit kunnen verkopen, marges, winst- of retentie kosten, de uitvoering van marketingacties of andere zijn.

 

In veel gevallen is het niet voldoende om ze slechts één keer te meten.

 

Het is dus verstandig om constant te monitoren en uw evolutie te zien.

 

Blucactus-- Hoe kan ik mijn merkidentiteit meten - engagement-KPI_sBetrokkenheid KPI’s

 

Deze KPI’s meten de  sterkte van de relatie die een merk met zijn klanten creëert, dankzij verschillende aspecten. Bijvoorbeeld de gevoelens die bij het merk horen en de interactie ratio’s.

 

Op verschillende digitale platforms kunt u de interactie van het publiek met uw inhoud bestuderen.

 

Bijvoorbeeld de interesse die ze erin tonen, het niveau waarop ze het delen en de emoties die ze opwekken bij de volgers.

 

Blucactus-- Hoe kan ik mijn merkidentiteit meten - KPI_s-of-scopeScoping KPI’s

 

Dit toont het campagnebereik, digitaal of in traditionele advertenties.

 

Bovendien toont het ook het niveau waarop gebruikers het delen of viraal worden.

 

In tegenstelling tot engagement-KPI’s is dit een numerieke indicator of track.

 

 

 

 

Blucactus-- Hoe kan ik mijn merkidentiteit meten - KPI_s-van-acquisitie-of-conversieKPI’s voor acquisitie of conversie

 

Deze zijn gekoppeld aan de gemaakte verkopen.

 

Voor het grootste deel verwijzen ze naar meetinstrumenten die verbonden zijn aan de productverkoop website of officiële pagina’s die bij het bedrijf horen.

 

 

 

 

 

Blucactus-- Hoe kan ik mijn merkidentiteit meten - KPI_s-of-loyaliteit

Loyaliteits-KPI’s

 

Loyaliteits-KPI’s zijn voor degenen die vaak een actie hebben ondernomen en de statistieken nodig hebben om merk resultaten te begrijpen.

 

In eenvoudige bewoordingen, het vermogen tot veerkracht, bijdrage, invloed of impact die een merk kan hebben op zijn levering en prestaties van zijn bedrijf.

 

Het is bestudeerd, gemeten en gebouwd op basis van de doelstellingen die zijn gedefinieerd of nodig zijn.

 

 

Blucactus- Hoe kan ik mijn merkidentiteit meten - hoe-merkbekendheid-te-metenTen slotte

 

Om uw merkbekendheid te meten heeft u dus alleen wat hulp nodig van statistieken en wat basiskennis van marketing.

 

Ten slotte wordt het testen van merkbekendheid elke dag belangrijker.

 

U moet uw aanwezigheid op  het internet nauwkeurig controleren.

 

 

BluCactus, uw bondgenoot in digitale marketing

 

Blucactus-- Succesvol webdesign -neem-contact-opHet internationale marketingbureau BluCactus bedient klanten over de hele wereld. Onze specialiteit? Het creëren van webontwerpen en SEO-positionering bij online zoekopdrachten. Bovendien is onze groep experts er om bedrijven en merken te helpen slagen in een van de meest concurrerende sectoren op de markt;  de digitale wereld.

 

BluCactus begeleidt u bij elke stap die uw merk zet. Dit gaat van het creëren van de branding van uw bedrijf tot het creëren van content. Onze focus ligt op het ondersteunen van uw bedrijf bij de ontwikkeling van uw website of het beheren van uw accounts op social media.

 

Dit online marketingbureau, gevestigd in Amsterdam probeert uw imago als merk te versterken en naar een hoger niveau te tillen. Wacht niet langer met de hulp van de beste specialisten in digitale marketing en neem contact met ons op via onze sociale media of website.

 

Als u op de hoogte wilt blijven van de wereld van digitale marketing, nodigen wij u uit om u te abonneren op onze maandelijkse nieuwsbrief.

 

Citeer uw Fast Content-project bij ons en profiteer!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *