Het verschil tussen influencers en merkambassadeurs

Blucactus NL - Het verschil tussen influencers en merkambassadeurs - Banner

Het verschil tussen influencer en merkambassadeurs. In digitale marketing is er een veel voorkomende strategie die door merken wordt gebruikt om een ​​bepaalde dienst of product via sociale media te promoten. Bij deze strategie worden mensen met een bepaald niveau van bekendheid en reputatie ingezet, om betere resultaten te behalen. Zo kunnen merken hun zichtbaarheid, bereik en engagement verbeteren.

 

Deze mensen kunnen influencers of merkambassadeurs zijn.

 

Maar wat is kenmerkend voor beide? Hoe zijn zij verschillend? Welke is beter om in te zetten voor promotie?

 

Laten we ze beide definiëren en bepalen welke het meest geschikt is.

 

Wat is een influencer?

 

Blucactus NL - Het verschil tussen influencers en merkambassadeurs - Banner

Een influencer is een persoon die hun leven deelt in/met digitale media, met name sociale media. Ze onderscheiden zich door hun persoonlijkheid en geloofwaardigheid. Hun belangrijkste doel is om de beslissingen van mensen en hun gedrag te beïnvloeden. Met andere woorden, ze overtuigen mensen om een ​​product of dienst te kopen door middel van hun ervaring en mening.

 

Het zijn bekende mensen en hebben een groot aantal volgers en bereiken meerdere doelgroepen. Dit laatste is echter geen verplichting. Er is immers een categorie voor elk soort influencer volgens hun volgers:

 

  • Nano-influencers: degenen die tussen de 1.000 en 10.000 volgers hebben.
  • Micro-influencers: die met tussen de 10.000 en 50.000 volgers.
  • Middelbare influencers: tussen 50.000 en 500.000 volgers.
  • Macro-beïnvloeders: met een saldo tussen 500.000 en 1 miljoen volgers.
  • Mega-influencers: Ze variëren van 1 miljoen tot 5 miljoen volgers.
  • Beroemde influencers: ze hebben meer dan 5 miljoen volgers. Enkele beroemde influencers zijn onder andere Kim Kardashian, Cristiano Ronaldo, Serena Williams.

 

Zoals je kunt zien, hoef je geen miljoenen volgers te hebben om een ​​influencer te zijn. Waar het om gaat, is het vertrouwen dat de doelgroep in u heeft. Alleen op deze manier zullen ze luisteren naar wat er wordt aanbevolen. Maar wat is een influencer?

 

Creativiteit

 

Blucactus NL - Het verschil tussen influencers en merkambassadeurs - Banner

In dit geval moet je creatief zijn om originele en innovatieve content aan te bieden. Praat over interessante en verschillende onderwerpen die verband houden met uw vakgebied. Als je bijvoorbeeld een fashion influencer bent, kun je praten over de beste outfit combinaties. Je doel is om je publiek te entertainen zodat ze bij je blijven.

 

Invloed op de doelgroep

 

Dit betekent het vermogen om de beslissingen of meningen van uw volgers te beïnvloeden. Het bepaalt of mensen u voldoende vertrouwen om een ​​product of dienst te kopen.

 

Relatie met het merk

Blucactus NL - Het verschil tussen influencers en merkambassadeurs - Banner

Net als bij het laatste punt, bestaat het uit hoe goed u de merken die u promoot kent en vertrouwt. Als u uw imago en reputatie niet op het spel wilt zetten, moet u alleen werken met bewezen en geverifieerde producten en diensten.

 

Assertiviteit

 

Je moet assertief en zeker van jezelf zijn als je het over een product of dienst hebt. Als je publiek ziet dat je niet zeker weet waar je het over hebt, zullen ze niet naar je luisteren. 

 

Verantwoordelijkheid

 

Dit punt is erg belangrijk omdat je verantwoordelijk moet zijn wat je op sociale media plaatst, het is namelijk zichtbaar voor iedereen en als je veel invloed hebt moet je dit niet misbruiken. Het draait allemaal om de betrokkenheid die een influencer moet hebben bij het merk en zijn volgers.

 

Gezelligheid

 

Blucactus NL - Het verschil tussen influencers en merkambassadeurs - Banner

Je moet een sociale relatie hebben met je volgers om goed te kunnen communiceren. Op deze manier krijg je nieuwe volgers en ontwikkel je empathie en een band met je volgers.

 

Engagement

 

Engagement verwijst naar het niveau van de betrokkenheid die de persoon heeft met het publiek. Het omvat echter ook het activiteitsniveau dat ze op hun platforms handhaven. Als vuistregel geldt: hoe meer je plaatst, hoe hoger de betrokkenheid.

 

Zichtbaarheid

 

Het hangt nauw samen met het aantal volgers dat een persoon heeft, wat bepalend is om als influencer te worden beschouwd. Hoe hoger het getal, hoe groter de zichtbaarheid van de inhoud.

 

Het belang van een influencer

 

Blucactus NL - Het verschil tussen influencers en merkambassadeurs - Banner

Er zijn veel strategieën in de wereld van digitale marketing die uw bedrijf zullen laten groeien en versterken. Een van de meest voorkomende is dat het gebruik van influencers, maar het is geen verplichting.

 

Een bedrijf kan zeker opvallen zonder de hulp van deze mensen. Het inzetten ervan kan het proces van zichtbaarheid en positionering van uw bedrijf echter versnellen.

 

Het is een feit dat het inhuren van influencers zeer positieve en effectieve resultaten oplevert in campagnes. De mensen die zich met dit personage identificeren en volgen, zullen het bedrijf of merk immers associëren met een hoge mate van geloofwaardigheid en reputatie.

 

Wat is een merkambassadeur?

 

Blucactus NL - Het verschil tussen influencers en merkambassadeurs - Banner

Een merkambassadeur is een persoon die verantwoordelijk is voor het op een positieve, verantwoordelijke en bewuste manier vertegenwoordigen van een merk, zijn producten of diensten, met de bedoeling de verkoop te verhogen.

 

Merkambassadeurs kunnen bekende mensen zijn, erkend in een bepaald medium of een bepaalde markt, maar ook gewone mensen zoals werknemers van hetzelfde bedrijf of zelfs vaste klanten.

 

De kenmerken zijn:

 

 

Kennis van digitale marketing

 

Blucactus NL - Het verschil tussen influencers en merkambassadeurs - Banner

Ze hoeven geen experts in het veld zijn, maar het is een pré om de basis te begrijpen. Met andere woorden, ze moeten begrijpen wat ze doen en wat hun doel is. Op deze manier kunnen ze ervoor zorgen dat ze zich inzetten voor het behalen van de doelstellingen.

 

Boeiende persoonlijkheid

 

Wie als ambassadeur werkt, moet een dynamische, proactieve, befaamde, communicatieve en empathische persoonlijkheid hebben.

 

Leiderschap

 

Het is ook belangrijk om natuurlijke leiderschapsvaardigheden te tonen, de aandacht van mensen te trekken en vertrouwen op te bouwen.

 

Professionaliteit

 

Hiervoor moet het  moraal, ethiek en de waarden op hoog niveau zijn, in combinatie met de toewijding aan het merk.

 

Aanwezigheid in digitale media

 

Blucactus NL - Het verschil tussen influencers en merkambassadeurs - Banner

Hoewel een merkambassadeur niet volgers nodig heeft zoals een influencers dat hebben, is het noodzakelijk dat de volgers die ze hebben potentiële klanten zijn en dezelfde waarden hebben als het merk.

 

Relaties

 

Het belangrijkste doel is om te verkopen, dit wordt gerealiseerd door het aangaan van solide relaties met de volgers/doelgroep.

 

 

Het belang van een merkambassadeur

 

Blucactus NL - Het verschil tussen influencers en merkambassadeurs - Banner

Laten we het hier hebben over de waardevolle bijdrage die een merkambassadeur levert aan een bedrijf. Kortom, het zijn mensen die als essentiële personen deelnemen aan de ontwikkeling en positionering van een merk.

 

De combinatie van kennis, leiderschap en uitstraling is een succesvolle formule om klanten aan te trekken. Bovendien bieden ze ervaringen met het product of dienst aan, wat het vertrouwen van de doelgroep opbouwt.

 

Omdat het vaak gewone mensen zijn, die constant in contact staan ​​met het product, is de communicatie veel effectiever en waarheidsgetrouwer.

 

Wat onderscheidt een merkambassadeur van een influencer op sociale media?

Blucactus NL - Het verschil tussen influencers en merkambassadeurs - Banner

  • Influencer: moet een bekend persoon zijn.
  • Ambassadeur: het kan een bekende persoonlijkheid zijn, maar ook een ‘gewoon’ persoon, klanten en zelfs werknemers van het bedrijf.
  • Influencer: je moet een bepaald aantal volgers hebben om als influencer te worden beschouwd.
  • Ambassadeur: Je hebt geen minimum aantal volgers nodig om met een merk te werken.
  • Influencer: moet de mogelijkheid hebben om content te creëren, zodat het product gepromoot wordt.
  • Ambassadeur: moet kennis hebben van digitale marketing, maar het is geen vereiste dat ze content moeten maken.
  • Influencer: ze hebben meestal een prijs in ruil voor de service.
  • Ambassadeur: Je kunt een beloning of producten als betaalmiddel ontvangen.
  • Influencer: het actiemiddel voor promotie is vooral gericht op sociale media.
  • Ambassadeur: het werkveld is breder omdat ze kunnen deelnemen aan offline activiteiten, zoals het organiseren van evenementen.

 

Aanbevelingen

 

Blucactus NL - Het verschil tussen influencers en merkambassadeurs - Banner

De keuze uit deze twee opties hangt af van uw doel en het budget.

 

Welke optie u ook kiest, houd er rekening mee dat ze de missie en visie van uw bedrijf moeten volgen en delen. Op deze manier kunnen zij uw product correct weergeven. Onthoud bovendien dat wie u ook kiest, zij of hij voor een bepaalde periode het imago van uw bedrijf zal zijn.

 

Blijf in contact met ons door u te abonneren op onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van alle onderwerpen die te maken hebben met digitale marketing.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *