Heeft een WordPress-thema wijziging invloed op SEO?
Heeft een WordPress-thema wijziging invloed op SEO? Het thema van een website laat zoekmachines, zoals Google, weten wat voor content je aanbiedt. Met een goed gekozen WordPress-thema kunnen jouw bezoekers ook gemakkelijk door de lay-out navigeren en snel het type content vinden waar ze naar op zoek zijn. Van nieuwe kleuren en lettertypen tot opvallende stijlen en lay-outs, een nieuw thema is een geweldige manier om zoekmachines te laten weten waar jouw website over gaat en om de navigeerbaarheid ervan te vergroten.
Aan de andere kant kan het wijzigen of upgraden van het thema van ook invloed uitoefenen op de posities in de zoekmachine. Vooral als jouw bedrijf afhankelijk is van SEO voor het genereren van verkeer, kunnen wijzigingen in het thema grote gevolgen hebben voor posities in de zoekmachine.
Laten we daarom eens kijken naar de belangrijkste redenen waarom gebruikers de WordPress-thema’s van hun website zouden moeten wijzigen (of juist niet), evenals de beste manieren om van thema te veranderen zonder de posities negatief te beïnvloeden.
Wanneer is het zinvol om je thema te wijzigen?
We bespreken eerst een aantal redenen waarom je een thema misschien wil wijzigen, voordat we ingaan op de manieren waarop zo’n wijziging van invloed kan zijn op SEO.
Om te beginnen, veel bedrijven hebben te kampen met trage websites. Websites die langzaam laden, resulteren vaak in een hoge bounce, omdat bezoekers dan mogelijk besluiten om hun tijd te spenderen aan een snellere website. Een bounce treedt op als iemand direct een website verlaat na het openen ervan en geen verdere actie onderneemt.
WordPress-thema’s die professioneel worden gecodeerd en beheerd kunnen een grote bijdrage leveren aan het verbeteren van de laadsnelheid en het verlagen van de bounce.
Betere laadsnelheden vertalen zich in betere posities bij zoekmachines. Het is daarom een goed idee om thema’s van vertrouwde ontwikkelaars in de gaten te houden als je last hebt van trage laadtijden. Deze thema’s zijn responsief, wat resulteert in betere websiteprestaties en uiteindelijk een betere gebruikerservaring.
Over gebruikerservaring gesproken, nieuwe WordPress-thema’s kunnen het ontwerp van jouw website verbeteren en daarmee ook de gebruikerservaring die de website biedt, wat een andere grote rankingfactor is. Een nieuw ontwerp en een verbeterde gebruikerservaring zijn waardevol voor zowel grote als kleine websites.
Gratis WordPress-thema’s voor kleine bedrijven hebben vaak eenvoudige en duidelijke ontwerpen waardoor de content opvalt voor gebruikers. Bovendien zijn tal van gratis WordPress-thema’s SEO-vriendelijk en bieden ze ingebouwde SEO-mogelijkheden die het mogelijk maken om hoge rankings in zoekmachines te behalen.
Tegelijkertijd kan het kiezen van een premium thema ook een goede beslissing zijn. In dit geval betaal je voor meer functies en ondersteuning van de ontwikkelaar. Bovendien zullen premium-thema’s vaker worden bijgewerkt. Dat betekent dat de kans groot is dat het thema veilig is en bovendien compatibel met de meest recente browserversies.
Hoe kunnen themawijzigingen de sitesnelheid beïnvloeden?
We weten nu dat wijzigingen in het WordPress-thema van je website inderdaad van invloed kunnen zijn op de laadsnelheid, wat op zijn beurt van invloed kan zijn op de posities in de zoekmachine, maar waarom is dat zo? Meestal komt dit doordat een nieuw thema is gebundeld met items als scripts en andere dynamische functies die een directe invloed hebben op de snelheid van de webserver en dus op de laadsnelheid van de website.
Je denkt misschien bij jezelf: “Nou, waarom niet gewoon een thema kiezen met minder functies die de snelheid niet vertragen?”. Helaas is het niet zo eenvoudig. Veel dynamische en ingebouwde functies die bepaalde thema’s bieden worden gezien als verkoop bevorderende content. Deze content is er in veel verschillende vormen, maar verwijst meestal naar functies als productbladen en verkoopscripts. Het heeft weinig zin om van deze content af te zien, want het kan de conversieratio’s van klanten positief beïnvloeden. Maar aan de andere kant is het ook een slecht idee om een thema te gebruiken met teveel functies die de snelheid van de website vertragen.
Website-eigenaren kunnen een balans vinden tussen rijke content en responsieve laadtijden door thema’s te kiezen die aan hun behoeften voldoen. Het is bijvoorbeeld mogelijk om een lichtgewicht thema te kiezen waarin niet veel extra’s zijn ingebouwd. Dit soort lichtgewicht WordPress-thema’s zijn meestal niet voorverpakt met verborgen codefragmenten die onbedoeld de laadtijden van de website kunnen vertragen.
Je kunt ook kiezen voor een thema met de mogelijkheid om functies uit te schakelen die niet in gebruik zijn. Bij zo’n thema kun je bijvoorbeeld de aangepaste berichttypen van het personeel uitschakelen als je niet gebruikt. Of emoji-scripts verwijderen als je deze niet op je website wilt hebben.
Als je een nieuw thema nodig hebt, maar de snelheid van je website niet in negatief opzicht wilt beïnvloeden, is het in ieder geval belangrijk dat je kiest voor een goed thema met een snelle laadtijd. En het liefst eentje die past bij de wensen en behoefte van de website en haar bezoekers.
Hoe kunnen themawijzigingen de gebruikerservaring beïnvloeden?
De kwaliteit van het ontwerp en de gebruikerservaring van je website houdt rechtstreeks verband met zoekmachineoptimalisatie. Het is mogelijk om je posities in de zoekmachine te verbeteren door een nieuw thema te gebruiken, maar het kan het net zo gemakkelijk verslechteren als je niet voorzichtig bent.
Bovenal moet het ontwerp van de website zorgen voor een gebruikerservaring waarbij navigatie en een verstandige lay-out voorop staan. Websites met bijvoorbeeld een druk ontwerp met veel pop-ups en niet-intuïtieve navigatiebalken kunnen de gebruikers teleurstellen en een negatieve invloed hebben op jouw SEO.
Een belangrijk onderdeel van de moderne gebruikerservaring is een mobielvriendelijk ontwerp. Als je overweegt om het thema van de website bij te werken, is de kans groot dat je ruimte hebt om de ervaring van mobiele gebruikers te verbeteren. Je nieuwe thema zou je idealiter in staat moeten stellen om je nieuwe ontwerp te prototypen/ontwikkelen vanuit de ogen van een mobiele gebruiker. Dit geeft jou de mogelijkheid om ervoor te zorgen dat het ontwerp reageert op mobiele gebruikers en een naadloze ervaring biedt, ongeacht het apparaat waarop de gebruikers zich bevinden.
Maar je wilt ook niet te zuinig zijn op het design, anders zijn de gebruikers straks niet onder de indruk van jouw website en daarmee de content die deze te bieden heeft.
Bij het kiezen van een nieuw WordPress-thema, dat zowel de gebruikerservaring als de posities in de zoekmachine verbetert, moet je de volgende designtips in gedachten houden: gebruik een thema dat een ontwerp biedt met gedurfde kleuren en typografie, zorg voor gemakkelijk te gebruiken en aanpasbare navigatie-elementen en zorg dat je gepresenteerde content er goed uitziet (op mobiele apparaten).
Tegenwoordig zijn websiteontwerp en gebruikerservaring misschien wel de belangrijkste factoren voor blijvend online succes. Een nieuw WordPress-thema zou de online ervaring van bezoekers naadloos en intuïtief moeten maken. Kies een WordPress-thema die je een verscheidenheid aan tools biedt waarmee je eenvoudig het ontwerp, de gebruikerservaring en de posities in de zoekmachine en de conversiepercentages van klanten kunt verbeteren.
Het kiezen van een nieuw WordPress-thema kan een eenvoudig proces zijn, zolang je maar begrijpt welke aspecten je met een nieuwe thema wilt verbeteren en hoe je nieuwe thema de posities in de zoekmachine kan beïnvloeden. Een wijziging in het WordPress-thema van een website is meer dan alleen een nieuw uiterlijk, want het is ook een manier om de laadsnelheid van de pagina’s van de website te verbeteren en de bounce te verlagen.
Als je worstelt met een trage website vanwege een ‘opgeblazen thema’, kan het een goed idee zijn om een lichtgewicht WordPress-thema te gaan gebruiken. Net zo belangrijk voor je online succes als snel ladende pagina’s, zijn je website ontwerpkeuzes en de gebruikerservaring. Als je klaar bent om een nieuw thema te gebruiken, moet je een WordPress-thema kiezen dat prioriteit geeft aan ontwerpen over de volledige breedte, met ruime keuze aan kleuren en typografie, evenals gebruiksvriendelijke navigatie-elementen en een ontwerp dat vriendelijk is voor zowel desktop als mobiele gebruikers.
Heb je hulp nodig bij WordPress?
Heb je hulp nodig bij WordPress gerelateerde zaken, zoals het verlagen van de bounce of het verbeteren van de SEO?
Of wil je een WordPress website laten maken? Of alleen een WordPress-thema?
Wij hebben jarenlange ervaring bij het maken, onderhouden en verbeteren van WordPress websites. Neem dan contact met ons op voor meer informatie!
Deze blog is mede mogelijk gemaakt door Jeroen van Promoboer
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!