De basisbeginselen over modemarketing
De basisbeginselen over modemarketing. Mode marketing is de beste optie om een merk voorop te laten lopen. Om volledig te slagen in deze competitieve branche is het cruciaal om negen basisfeiten van mode marketing grondig te begrijpen. Dit artikel geeft inzichten in hoe je een langdurige, kwalitatieve band tussen klant en merk creëert. Een goede band is de enige manier om de klant aan te sporen een aankoop te doen.
Interactie tussen merk en klant begint vanaf het moment dat ze het voor het eerst tegenkomen. Deze reis wordt customer journey of klantreis genoemd. Hierbij worden alle contactpunten met een merk zichtbaar. Hierbij is merkidentificatie erg belangrijk, zo wordt het merk goed gepositioneerd.
Wat moet je écht weten over modemarketing?
De basisbeginselen over modemarketing is hierbij een goed begin. In dit artikel zullen negen nuttige feiten over modemarketing uitgebreid worden uitgelegd. Als je deze basisbeginselen inzet voor jouw merk dan zul je interesse opwekken tussen de klant en het werk.
Storytelling is key
Naarmate de tijd verstrijkt, moet je er zeker van zijn dat je niet achterblijft in deze moordende competitie. Dus om te slagen in deze branche, moet je leren hoe je op een positieve manier in kunt spelen op de emoties van klanten. Als je dit onder de knie krijgt dan merk je het verschil al gauw. Om te beginnen moet het merk verhaal vertelt worden, storytelling, omdat dit de beste manier is om contact te maken met de doelgroep.
Het is belangrijk om in dit merk verhaal eerlijk te zijn over zowel negatieve als positieve punten die het merk hebben gemaakt naar wat het nu is. Het merk wordt beschreven met een verhaal dat het echt kan vertegenwoordigen en mensen op de juiste manier bereiken.
Tenslotte is het belangrijk om menselijk gedrag te begrijpen en hiervoor moeten de volgende vragen beantwoord worden:
- Hoe kopen ze?
- Waarom kopen ze?
Modemarketing heeft de kracht om je dit antwoord te geven en werkt in de meeste gevallen via perceptie en emoties. Hierdoor is het voor klanten belangrijk om een merk te hebben dat vertrouwen en vooral geloofwaardigheid uitstraalt.
Hoe meer toewijding je aan het merk besteedt, hoe meer je er zeker van kunt zijn dat klanten het zullen opmerken en jouw tijdsbesteding zal worden gewaardeerd. De belangrijkste modemerken hebben begrepen dat werken met storytelling de beste beslissing is die ze hebben kunnen nemen om hun bedrijf uit te breiden.
Marktonderzoek moet nauwkeurig zijn
Weet jij hoe je de markt moet bestuderen? Om te beginnen zijn er veel technieken en alternatieven die je kunt gebruiken om een marktonderzoek te doen. Op deze manier kan je de verschillende opties die marketing biedt analyseren en evalueren om de strategieën te specificeren die je naar de merkdoelstellingen kunnen leiden.
Dit zijn enkele van de meest gebruikte technieken voor het bestuderen van marketing:
- Interviews
- Enquêtes
- Observatie
- Testen
- Deskresearch
- Focusgroep
Eveneens moet er bij het uitvoeren van een marktonderzoek, de verzamelde gegevens ook in de praktijk gebracht worden en afhankelijk van uw type onderzoek kan dit kwalitatief of kwantitatief zijn.
Kwalitatief onderzoek maakt duidelijk welke soorten gedrag er kunnen bestaan, afhankelijk van de situatie. Het “wat, hoe en waarom” zijn vragen van klanten wanneer ze een vraag hebben. Daarom zijn het echt specifieke vragen die je moet beantwoorden in het belang van je merk of bedrijf.
Anderzijds is er kwantitatief onderzoek en is het de meest effectieve optie om een efficiënte statistische procedure uit te voeren. Om hier gebruik van te maken, kan deze onderzoeksmethodologie dus de volgende acties uitvoeren:
- Persoonlijk interview
- Ansichtkaart enquête
- Telefonisch gesprek
- Schijntransactie
Welke vragen kan je het beste stellen?
Bij het uitvoeren van marktonderzoek is het belangrijk om verschillende vragen te stellen om informatie te verkrijgen die voor het bedrijf van belang is. Dit kunnen bijvoorbeeld enkele vragen tijdens het interviewen van de klanten, waarbij je de volgende opties kunt gebruiken:
- Welke prijs denkt je dat het meest betaalbaar is?
- Wat zijn voor jou de duurste modemerken en de goedkoopste?
- Wat is het eerste merk dat in je opkomt?
- Wat voor kleding draag je?
Door via deze vragen de nodige informatie te verzamelen, kun je bepalen hoe je jouw producten positioneert en een goede omzetstrategie voor uw bedrijf uitvoert.
Begrijp hoe fashion on-demand werkt,
Dit punt begrijpen is belangrijk om zodat de zakelijke doelen te bereiken zijn. Modemarketing bestaat uit veel tools die op de juiste manier moeten worden ingezet om strategieën te vormen die zijn gericht op vraag en aanbod. Dit is de enige manier waarop je de eisen van klanten leert kennen en aan hun behoeften kan voldoen. Met deze informatie kunt je een vergelijking maken tussen beide modellen.
Daarom moet je begrijpen wat de kenmerken zijn van deze mode-eisen. Over het algemeen wordt de modewereld voor het grootste deel gevolgd door vrouwen. Daarom willen ze, aangezien ze een grotere groep mode consumenten zijn, voor elk seizoen een totaal vernieuwde garderobe klaar hebben staan.
Vrouwen zijn van groot belang in de modewereld afhankelijk van hun behoeften eisen ze verschillende kledingstukken. Daarnaast blijven ze op zoek naar kledingstukken die tegelijkertijd elegantie en comfort bieden. Dit wordt gebruikt als een referentiepunt om dit modegebied goed te begrijpen.
Hoewel vrouwen de grootste volgers van de mode zijn, is het vermeldenswaard dat mannen ook voor hunzelf willen zorgen. Sterker nog, naarmate de tijd verstrijkt zijn mannen zelfs meer geïnteresseerd geraakt in het verzorgen van hun outfit en ze kopen ook voortdurend kleding om hun uiterlijk te vernieuwen. Zolang mannen producten vinden die echt vertrouwen uitstralen en hun essentie laten zien, zullen ze dus een nog loyalere consument zijn dan vrouwen.
Ken de doelgroep
In de modewereld is er veel diversiteit om aan de behoeften van elke klant te voldoen. Consumenten zullen in sommige aspecten verschillen en daarom moet je segmenteren door consumenten te groeperen op basis van hun interesses. Dit moet worden gedaan om strategieën voor een bepaalde periode vast te stellen, het is de beste optie om middelen correct te kunnen toewijzen.
Als je geïnteresseerd bent in het lanceren van een nieuw merk of als je een bedrijf wil uitbreiden, dan moet je elke nieuwe kans zien die zich op de markt voordoet. Om de doelgroep te segmenteren en het proces te vereenvoudigen, kan je de volgende variabelen gebruiken:
Leeftijd
Deze variabele is erg belangrijk omdat consumentenvoorkeuren voortdurend veranderen met de leeftijd.
Gender
Wat betreft gender verzekeren mode-experts dat vrouwen de grootste consument zijn in deze sector. Echter, elke dag groeit het aantal mannen dat zich zorgen maakt over hun fysieke verschijning, dus hun gewicht in deze markt groeit.
Stijl
Stijl is ook een belangrijke groep, omdat elke cliënt zich op zijn gemak voelt bij een andere manier van kleden. Door hier rekening mee te houden, kan je verschillende stijlen classificeren: Klassiek, sportief, casual, elegant, punk, etc.
Loyaliteit, De basisbeginselen over modemarketing
Deze variabele kan worden gebruikt om klanten te groeperen op basis van hun loyaliteit niveau, dit kan laag, gemiddeld of sterk. Eveneens zullen consumenten die de neiging hebben prijsgevoelig te zijn, geen sterke merkloyaliteit hebben. Maar voor degenen wiens hoge prijzen gerelateerd zijn aan kwaliteit, geven ze hun merk zeker de nodige loyaliteit.
Winst
Elke klant heeft zijn eigen behoeften, dus zoeken ze naar verschillende voordelen bij het doen van een aankoop. Onder de voordelen houden consumenten onder meer rekening met het prestige, de kwaliteit, de betaalbare prijzen, de luxe en het comfort van het merk.
Sociale klasse
Sociale klasse is ook een bepalende factor om te weten wat voor soort kleding de consument zoekt. Het kan ook worden gewaardeerd als hoog, gemiddeld of laag.
Fysieke kenmerken, De basisbeginselen over modemarketing
Deze variabele houdt rekening met de kenmerken van de consument, bijvoorbeeld of ze zwanger zijn, hun bouw, lengte of gewicht.
Als je goed kijkt naar informatie met betrekking tot andere modemerken, zul je merken dat sommige verschillende stijlen en producten per afdeling aanbieden. Aan de andere kant bieden sommige merken kleding aan voor mensen van alle leeftijden, terwijl andere zich uitsluitend wijden aan het maken van kleding voor dames of heren.
Speel in op de wensen en behoeftes van de klant
Wanneer je een product op de markt brengt, moeten de kenmerken ervan gebaseerd zijn op de behoeften van het marktsegment (doelgroep). Houd hier altijd rekening mee bij het gebruik van modemarketing.
Wanneer je de positionering en het marktsegment hebt gedefinieerd, moet de prijs gekozen worden. Houd er rekening mee dat je, voordat je een prijs invoert, de prijzen van concurrerende producten kunt bekijken. Dit is niet bedoeld voor het kopiëren van prijzen, maar voor een betere referentie.
Op deze manier zal de prijs van het product niet hoger zijn dan de andere die op de markt zijn. Als er bijvoorbeeld een cocktailjurk op de markt is voor 1000 euro, raden we je af om deze voor 1500 euro te verkopen, zeker als je refereert naar een bedrijf met dezelfde rangorde als de jouwe.
Aangezien de meeste consumenten prijsbewust zijn, is het niet aan te raden om met hoge prijzen de markt te betreden. Daarom is het de beste optie om met lage prijzen te beginnen als het de bedoeling is om veel klanten aan te trekken.
Zorg voor merkwaarde.
Hoe ervaart de klant waarde? De verkooppunten die gebruikt worden om de producten op de markt te brengen, moeten in overeenstemming zijn met de doelstelling om de handel te kunnen verzorgen en tegelijkertijd beter in de buurt te zijn. Hierdoor kan de klant detecteren of uw plaats exclusief of inclusief is.
Als we het hebben over exclusief of inclusief, hebben we het over het economische niveau. Met andere woorden, wanneer een product exclusief is, verwijst het naar unieke mode producten, omdat er maar weinig ontwerpen in de wereld zijn. Een schaars kledingstuk wordt daardoor duurder en aantrekkelijk voor een bepaalde groep consumenten.
Als er nu een inclusief product moet worden gedefinieerd, is het meest bekende voorbeeld: het merk Zara. Dit merk is inclusief omdat het is verdeeld door afdelingen en mensen van over de hele wereld, uit elke sociale klasse kunnen kopen.
Ook kan de waarde van het merk worden verhoogd door middel van promotie, omdat je hierdoor een goede positionering kunt bereiken. Om het merk bekendheid te geven, kan je gebruik maken van de socialemediaplatforms zoals Instagram en Facebook.
Modemarketing uit zich via digitale media
Om de volgers loyaal te houden, moet er duidelijk zijn over wat het merk wil uitstralen. Daarom moet je de volgende punten opsplitsen:
- De stijl van je merk.
- Wat is uw doel, of op wie is het gericht.
- De prijzen om uw producten te verkopen.
Het is ook belangrijk dat je je ervan bewust bent dat het merk niet van de ene op de andere dag wordt vrijgegeven, laat staan als je niets doet om dat te bereiken. Begin dus met interactie met je volgers, zodat je een vertrouwensband kunt opbouwen. Als je jezelf nu afvraagt, hoe doe je dat dan? Begin door te brainstormen, wees altijd origineel en sta achter je merk. Dit zal je onderscheiden van je concurrenten.
In het begin voel jij je misschien een beetje in de war, maar met een gedefinieerde strategie kun je het meeste uit modemarketing halen. Op dit moment moet het dus duidelijk zijn dat je niets met publiceren gaat doen, als je de doelstellingen van je merk en wat je wilt communiceren naar je volgers niet hebt gedefinieerd.
In deze wereld is de modesector meestal een van de meest dynamische en daarnaast is er veel concurrentie. Om deze reden moet je de consument een plezier doen, zodat hij bij het kiezen van een merk een voorkeur voor uw producten voelt.
Hoe bereik je digitale communicatie? De basisbeginselen over modemarketing
Eerst moet je je merk integreren in sociale media:
- YouTube
Sociale media hebben veel kracht en kunnen worden gebruikt om verbinding te maken met je favoriete doelwit. Je kunt deze platforms gebruiken om de klanten te behouden door middel van kortingen, prijsvragen of door de publicaties van uw volgers te delen. Het is ook super belangrijk dat je reageert op de opmerkingen van volgers om hun tevredenheid te bereiken, omdat je online reputatie ervan afhangt.
De publicaties die je besluit te tonen via sociale netwerken, moeten eenvoudig en tegelijkertijd in het oog springend zijn. Dat wil zeggen dat ze niet overladen moeten worden met tekstuele of visuele inhoud om het publiek te bereiken. De beste optie is om de logo of de bedrijfskleuren van het merk toe te voegen, zodat al uw berichten consistent zijn.
De manier waarop je je merk boodschap overbrengt moet gericht zijn op het aantrekken van de doelgroep, dus zet je alle mogelijke kanalen in om dit doel te bereiken.
Zet in op innovatie.
Om klantloyaliteit te behouden, moet je de consumenten altijd nieuwe producten laten zien. Om ze enthousiast te maken, moet je authentiek zijn door de voordelen van uw merk te laten zien. Dus als eerste regel: vermijd imitatie terwijl u op veel relevante gebieden innoveert, zoals:
- Het product.
- Communicatie.
- Marketing
- Klantenservice.
Wanneer klanten een bepaald product kiezen, willen ze liever de herkomst en andere belangrijke feiten weten voordat ze hun definitieve keuze maken.
Definieer je doelen en doelstellingen goed
Voordat je de strategieën implementeert, moet je duidelijk zijn over de doelstellingen met betrekking tot uw merk. Probeer daarom zo specifiek mogelijk te zijn met uw doelstellingen en specificeer deze op zowel de lange als de korte termijn. Daarnaast moeten de doelen tijdgebonden en meetbaar zijn.
Alleen door hen onderscheid je jezeld van andere merken. Dit is de reden waarom jouw rol niet alleen gaat over gepassioneerd zijn, je moet hard werken en zoveel tijd investeren als nodig is om je doelen waar te maken.
Om je te kunnen onderscheiden van de concurrentie, moet je je ideeën anders laten zien. Daarom moet je de kenmerken van uw producten volledig begrijpen. Dit is echter niet mogelijk als je de problemen van de klanten niet van tevoren begrijpt. Dus een van je belangrijkste doelen of doelstellingen zou moeten zijn om originaliteit en authenticiteit te tonen.
Onderscheid je van de concurrentie, De basisbeginselen over modemarketing
Je kan aantrekkelijke niches vinden of aanvullende diensten aanbieden die de aandacht van consumenten trekken. Mode bestaat uit zeer opvallende niches en heeft als belangrijkste taak om zich te onderscheiden van wat andere merken bieden om toegevoegde waarde te hebben.
De klanten zijn een belangrijk onderdeel van het merk. Want als ze niet kopen, wat heeft het dan voor zin? Voor de klant is het belangrijk dat je een goede deal aanbiedt, dat je merk een goed imago heeft en natuurlijk moet je een geweldig klantenservice hebben.
Schrijf je modemarketingcampagne krachtig uit
Dit zou het laatste punt zijn dat je moet weten over modemarketing en het is ook nog eena erg belangrijk voor het merk. U moet een vervolgcontrole uitvoeren van het plan dat u vanaf het begin heeft gehad. Op deze manier kunt u snel detecteren of een doel niet werkt zoals verwacht.
Je mag wijzigingen aanbrengen in je plan, voor het geval sommige doelen niet echt werken zoals je wil en door een marktanalyse ontdek je successen en fouten om de relevante correcties aan te brengen. Vanaf het begin kunt je jouw plan sturen om het nodige beheer te doen, maar als je geen rekening houdt met dit laatste punt, heb je tijd verspild met het toepassen van modemarketing op uw merk.
Wanneer je dit proces uitvoert, kan je rapporten verkrijgen waarmee je de ontwikkeling van de activiteiten van jouw plan op korte, middellange en lange termijn kunt zien.
BluCactus, uw bondgenoot in digitale marketing
Het internationale, online marketing bureau; BluCactus bedient klanten over de hele wereld. Onze specialiteit? Het maken van webdesigns en SEO-positionering bij online zoekopdrachten. Onze experts richten zich op het helpen van bedrijven en merken om succesvol te worden en blijven, in een van de meest competitieve sectoren op de markt; de digitale wereld.
BluCactus begeleidt je bij elke stap die jouw merk zet. Dit begint bij de branding van jouw bedrijf tot het creëren van inhoud. Onze focus ligt bij het ondersteunen tijdens de bouw van jouw website of het beheren van al jouw social media accounts.
Dit online marketingbureau, gevestigd in Amsterdam, Nederland, wil jouw imago als merk versterken en naar een hoger niveau tillen. Wacht niet langer en schakel de hulp in van de beste specialisten in digitale marketing. Neem nu contact met ons op via onze social media of onze website!
Als je op de hoogte wilt blijven van de wereld van digitale marketing, kun je je ook abonneren op onze maandelijkse nieuwsbrief.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!