E-commerce SEO: hoe u uw e-commerce winkel kunt optimaliseren om succesvoller te zijn
E-commerce SEO: hoe u uw ecommerce winkel kunt optimaliseren om succesvoller te zijn. Een tijd geleden was het hebben van een fysieke winkel de enige mogelijkheid om als merk producten te verkopen. Hiervoor werden enkele marketingstrategieën toegepast. Deze bestonden uit een goede klantenservice en het aanbieden van kwaliteitsproducten en -diensten. Dankzij de digitale vooruitgang kunt u nu echter de wereld van internet betreden via uw online winkel en SEO gebruiken om de beste E-commerce te krijgen.
Miljoenen gebruikers bezoeken dagelijks het internet om zoekopdrachten uit te voeren. Bovendien bezoeken de meeste van deze gebruikers online winkels om producten te zoeken die aan hun behoeften voldoen.
Zoekmachines spelen een cruciale rol op het internet bij het zoeken van informatie. U moet daarom uw online winkel op de eerste plaats in de zoekresultaten van Google plaatsen. Op deze manier kunt u meer gebruikers op uw site krijgen en klanten krijgen.
Wat moet u bereiken? Wanneer u een online winkel maakt, moet u klanten bereid maken om uw producten te kopen. Met andere woorden, u moet een manier vinden om ervoor te zorgen dat ze u kiezen boven de concurrentie. Om dit te bereiken, moet u de beste SEO-strategieën toepassen voor e-commerce en online winkels.
Ontwikkel E-commerce SEO strategieën
Wanneer u SEO-strategieën voor uw e-commerce implementeert, krijgen klanten gemakkelijk toegang tot uw online winkel. Hoe meer tijd verstrijkt, hoe belangrijker deze tool wordt binnen digitale marketing. Dit is omdat het de beste manier is om een goed inkomen te genereren met uw online winkel.
Natuurlijk belandt u niet van de ene op de andere dag in de eerste resultaten van Google. Het is echter het wachten waard vanwege de vele voordelen. Een goede ranking op het web stelt u in staat om ook een goede positie in Google te krijgen. Zo kunt u de concurrentie gemakkelijker overtreffen. Als gevolg hiervan krijgt u betere online verkopen in uw E-commerce en een beter imago voor uw merk.
Het is dus belangrijk om uw online winkel te optimaliseren. Nu zullen wij u een aantal ongelooflijke tips geven die u meteen kunt toepassen.
Hoe beheert men een E-commerce SEO-winkel om meer omzet te behalen?
Zodra u SEO in uw E-commerce online winkel implementeert, zult u na een tijdje alle voordelen die het biedt zien. Volg deze E-commerce SEO tips om uw website volledig te optimaliseren.
Bestudeer uw zoekwoorden
Om te beginnen is het van essentieel belang om uw zoekwoorden te bestuderen voordat u een SEO-strategie uitvoert. Door dit te doen, kunt u de woorden of woordgroepen detecteren die het meeste verkeer naar uw online winkel kunnen trekken.
Waar moet u rekening mee houden? Om naar trefwoorden te zoeken, moet u kijken naar alle producten en diensten die voor u beschikbaar zijn, de trefwoorden die uw bedrijf beschrijven en de productcategorieën die u verkoopt.
Nadat u heeft vastgesteld welke de meest geschikte zoekwoorden zijn, moet u kijken of ze ook echt verkeer kunnen genereren. Google Ads is een zoekwoordplanner die u als richtlijn kunt gebruiken. Daarnaast is het ook een gratis Google-tool waarmee u het zoekvolume van elk zoekwoord kunt controleren.
Gebruik longtail-zoekwoorden
Er zijn zeer algemene zoekwoorden die niet erg nuttig zijn om een online winkel mee te positioneren. U kunt daarom beter beginnen met longtail zoekwoorden. Dit zijn trefwoorden met meer dan vier woorden en zijn een geweldige optie voor gebruikers om hun zoekopdracht uit te drukken. Het idee is dat u bij het onderzoeken extra let op details zodat uw site opvalt.
Het ontdekken van long-tail-zoekwoorden is zeer gunstig voor uw online winkel en is dus de moeite waard om te analyseren. Uw long-tail woorden moeten gericht zijn op het aantrekken van verkeer naar uw website. Op dezelfde manier moet dit verkeer van hoge kwaliteit zijn. Dit is de enige manier om potentiële klanten te vinden die mogelijk iets van uw e-commerce willen kopen.
Analyseer de concurrentie
Tijdens het identificeren van uw online concurrentie, kunt u de volgende punten niet vergeten:
- Wat zijn de zoekwoorden die ze gebruiken?
- Kent u uw eigen hoeveelheid web verkeer?
- Wat is uw concurrentieniveau in zoekmachines?
- Wat zijn uw sterke en zwakke punten?
Door elk van deze antwoorden te kennen, kunt u uw E-commerce SEO strategieën uitvoeren. Er zijn veel tools waar u gebruik van kunt maken om deze taak een stuk eenvoudiger te maken. Sistrix en SEMrush zijn enkele van de tools waarmee u uw concurrentie constant kunt volgen.
Net zoals u SEO-strategieën in uw webwinkel gebruiken, doen andere merken dit ook. U moet zich daarom bewust zijn van de strategieën die uw concurrentie gebruikt. Op deze manier zult u hun sterke en zwakke punten leren kennen om uw strategie te verbeteren.
Optimaliseer metatitels en beschrijving
Wat zijn de Meta-titel en beschrijving? De meta titels zijn die blauwe titels die u op de resultatenpagina ziet. De (meta)beschrijving is de korte samenvatting die eronder verschijnt.
Beide elementen zijn zeer waardevol voor zoekmachines. Daarnaast moet u er ook van profiteren door uw hoofd zoekwoord op te nemen. Verder moeten meta beschrijvingen met grote toewijding worden geschreven. Met behulp van deze beschrijvingen trekt u immers gebruikers naar uw online winkel.
Hiervoor moeten ze gemakkelijk te lezen zijn en de beste manier om dit te garanderen is door ze kort en eenvoudig te houden. Ze moeten uw hoofd zoekwoord en relevante informatie bevatten binnen 145 tekens.
Voeg inhoud toe die geoptimaliseerd is voor uw categorieën
Veel online winkels maken de volgende fout, ze maken een categoriepagina waar alleen een lijst met producten verschijnt zonder aanvullende informatie over hen. Dit wordt een groot nadeel wanneer u uw e-commerce wilt positioneren. Waarom? Omdat Google de zoekwoorden die u op de categoriepagina wilt markeren, niet kan identificeren.
Om deze reden moet u een korte beschrijving toevoegen die relevant is voor de categorie van de producten. Als u niet wilt dat uw website er te druk uitziet, kunt u een “lees meer”-knop gebruiken.
Voordat u uw producten laat zien, moet u echter een alinea opnemen met aantrekkelijke inhoud, die waardevol is voor gebruikers. Het doel hiervan is om uw producten te onderscheiden van de concurrentie. Wanneer u verschillende categorieën kiest, moet u eerst uw zoekwoorden bestuderen. Op deze manier kunt u op basis daarvan inhoud maken. Zo positioneert u uw online winkel.
Optimaliseer elk productblad
Productfiches worden vaak verwaarloosd door online winkels. Bovendien bieden veel van deze fiches weinig tot geen informatie over de producten en hebben ze zelfs dezelfde afbeeldingen en beschrijvingen als van de leveranciers.
Deze fout kunt u zich niet veroorloven. U moet daarom uw productblad volledig geoptimaliseerd houden. Door dubbele inhoud te maken, beïnvloed u uw positionering op een negatieve manier. Dit gebeurt omdat u geen waarde toevoegt aan de gebruiker.
Daarnaast worden gebruikers veeleisender bij het kiezen van wat ze willen kopen. De bestanden van uw producten moeten daarom de volgende kenmerken hebben:
- Ze moeten originele inhoud bevatten.
- Het schrijven moet gericht zijn op SEO-inhoud.
- Ze moeten nuttig zijn voor gebruikers.
Dit soort informatiebladen zijn zeer nuttig omdat ze u in staat stellen om de kwaliteiten van uw product te benadrukken en u zich zo kunt onderscheiden van de concurrentie. Het is daarom dus essentieel om de echte kenmerken van het product te plaatsen en niet te overdrijven. Zo voorkomt u dat u negatieve recensies krijgt.
Een effectieve E-commerce SEO strategie krijgen
Als eerst moet u de tabbladen van uw producten optimaliseren. Om dit te doen moet u verschillende foto’s van uw producten plaatsen die vanuit verschillende hoeken zijn genomen, zodat de gebruiker een duidelijker beeld ervan heeft.
De meest prestigieuze online winkels plaatsen over het algemeen tot ongeveer 7 foto’s van elk van hun producten om een effectieve promotie uit te voeren. Verder moet u ook letten op de producten die het meest verkopen. Op deze manier kunt u hun kwaliteiten en voordelen laten zien door promotievideo’s te maken. Zo helpt u de gebruiker bij het maken van de definitieve beslissing.
Vergeet niet om de afbeeldingen te optimaliseren.
Afbeeldingen zijn erg belangrijk om een SEO-strategie voor E-commerce uit te voeren. Een E-commerce zonder foto’s kan niet werken, maar u moet ze eerst optimaliseren. U moet er bijvoorbeeld voor zorgen dat ze de juiste maat en het juiste gewicht hebben, zodat de laadsnelheid niet wordt beïnvloed en dus ook niet de positionering.
Grote en zeer zware afbeeldingen kunnen uw site beschadigen, daarom moet u ze aanpassen aan de benodigde grootte en hun “gewicht” zo veel mogelijk verminderen. Hiervoor kunt u op internet verschillende gratis tools vinden om deze taak te vergemakkelijken en de laadtijden op uw site te verminderen.
Bovendien moeten uw afbeeldingen ook goede beschrijvende titels hebben en een ALT-attribuut dragen. Dit kenmerk moet het hoofdzoekwoord bevatten waarmee Google rekening moet houden om uw SEO-positionering te verbeteren.
Video-inhoud toevoegen
Op dit moment is Google gefascineerd door video-inhoud. Dit kan erg voordelig voor u zijn, omdat video’s een goede conversieratio creëren. Dit komt omdat ze gebruikers en toekomstige potentiële klanten meer informatie over uw producten kunnen geven.
Een ander voordeel van video-inhoud is dat het de SEO van uw online winkel kan verbeteren. Door video’s aan uw inhoud toe te voegen, kunt u de positionering van uw website organisch verbeteren.
Video-inhoud kan niet alleen worden gebruikt in uw e-commerce, maar ook worden gebruikt om uw producten via sociale media te promoten. Het is daarom goed om te beginnen met het maken van video’s voor uw topproducten om positieve veranderingen op uw site zien.
Wees voorzichtig met de duplicatie van inhoud
De inhoudsbladen van uw producten moeten uniek zijn zodat u beter gepositioneerd bent dan de concurrentie. Om deze reden moet u dubbele inhoud vermijden. Daarnaast moet u ook letten op wat u al op uw website heeft staan.
Vaak kan er tussen online winkels namelijk dubbele interne inhoud zijn vanwege het maken van onjuiste pagina’s.
Wanneer u de duplicatie van inhoud detecteert, moet u deze onmiddellijk verwijderen.
Alleen op deze manier verbetert u de SEO-positionering van uw online winkel.
Gebruik producten die bij uw productbladen passen
Om uw E-commerce te verbeteren, kunt u gebruikers ook complementaire producten aanbieden.
Door dit te doen, kunt u de volgende voordelen behalen:
- Wanneer u complementaire producten aanbiedt kunt u uw omzet verhogen.
- U kunt gebruikers aanmoedigen om binnen uw website te reizen om andere interessante producten te vinden en zo dus de navigatie bevorderen.
- Het zorgt voor een verbetering van de interne koppeling van uw website bij het activeren van producten die te maken hebben met uw productbestand.
Durf een blog te maken
Door een blog te hebben, heeft u de mogelijkheid om meer verkeer naar uw website te trekken. Bovendien is dit een tool waar u veel aan kunt hebben. Om te beginnen kunt u informatieve berichten over uw producten of diensten maken, opmerkingen maken over hun voordelen of schrijven over trends in uw sector.
U kunt deze berichten ook gebruiken door ze naar uw website te linken om uw interne links te verbeteren. Verder kunnen uw productfiches ook meer autoriteit krijgen en de verkoop verhogen.
Door een blog te hebben, kunt u ook een lijst met contactpersonen maken, die u kunt gebruiken om e-mailmarketing campagnes te maken. Om deze redenen maken blogs deel uit van deze E-commerce SEO checklist.
Rich snippets opnemen
Over het algemeen gebruiken de websites die hoog scoren in zoekmachines rich snippets. Het belangrijkste doel van deze tag is om de semantische lading van het web te vergroten, zodat Google meer informatie kan verkrijgen over uw site en de producten die op uw pagina staan.
Google heeft zelfs de neiging om pagina’s die rich snippets gebruiken te belonen omdat ze meer over hun inhoud vertellen Als gevolg hiervan kunt u door ze te gebruiken uw E-commerce op de eerste plaats van de zoekmachine laten verschijnen.
Het gebruik van rich snippets vereist enige technische kennis, maar dit is geen probleem. U kunt eenvoudig de hulp inroepen van een marketingbureau om alle stappen van SEO voor E-commerce te implementeren. Bovendien kunnen sommige plug-ins het gemakkelijker maken om ze op uw website te gebruiken.
Toon product recensies
Een van de belangrijkste elementen in online winkels zijn productbeoordelingen.
Dit is een uitstekend hulpmiddel om de aandacht te trekken van gebruikers.
Bovendien kunt u bij de recensies ook de optie van beoordelingssterren toevoegen.
Op deze manier kunnen gebruikers hun mening over uw producten delen, samen met hun beoordeling ervan. Dit zal uw conversieratio verhogen, omdat bezoekers dan makkelijker kunnen beoordelen of uw bedrijf te vertrouwen is.
Link Buidling
Linkbuilding bestaat uit het koppelen van uw site aan een andere website voor de overdracht van bevoegdheid. Dit is een techniek die veel wordt gebruikt om de positionering van websites te verbeteren.
Dit kunt u dus ook toepassen in uw E-commerce. Dit kan echter een riskante techniek zijn als u de richtlijnen van Google niet volgt om het te implementeren. Als u deze tool niet correct gebruikt, kunt u zelfs ernstige straffen krijgen.
Om uw online winkel op de juiste manier aan een andere website te koppelen, moet u ervoor zorgen dat deze site de autoriteit en een onderwerp heeft dat gerelateerd is aan de uwe.
Optimaliseer uw online winkel voor mobiele apparaten
Uit onderzoeken, op basis van digitale marketing, blijkt dat de meeste online aankopen vanaf smartphones worden gedaan. Google houdt rekening met deze factor bij het verstrekken van een goede SEO-positionering aan uw E-commerce.
Om deze reden is het praktisch verplicht dat uw bedrijf is aangepast aan mobiele apparaten. Het is niet voldoende om te controleren of uw site op elk apparaat kan worden geopend, u moet er ook voor zorgen dat deze volledig voor hen is geoptimaliseerd.
Deze tool, samen met de anderen in deze E-commerce SEO checklist kunnen ervoor zorgen dat uw online winkel beter presteert dan de concurrentie. Aarzel dus nooit om SEO te gebruiken voor E-commerce.
BluCactus, uw bondgenoot in digitale marketing
Het internationale marketingbureau BluCactus bedient klanten over de hele wereld. Onze specialiteit? Het creëren van webontwerpen en SEO-positionering bij online zoekopdrachten. Bovendien is onze groep experts toegewijd om bedrijven en merken te helpen in een van de meest concurrerende sectoren op de markt; de digitale wereld.
BluCactus begeleidt u bij elke stap die u zet. Dit gaat van het creëren van de branding van uw bedrijf tot het creëren van content. Onze focus ligt op het ondersteunen van uw merk bij de ontwikkeling van uw website of het beheren van uw accounts op sociale media.
Dit online marketingbureau, gevestigd in Amsterdam, probeert uw imago als merk te versterken en naar een hoger niveau te tillen. Wacht niet langer met de hulp van de beste specialisten in digitale marketing en neem contact met ons op via onze sociale media of website.
Als u op de hoogte wilt blijven van de wereld van digitale marketing, nodigen wij u uit om te abonneren op onze maandelijkse nieuwsbrief.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!