Wat is de Dolce & Gabbana-marketingstrategie?
Op dit moment zijn modemerken geïnteresseerd in interactie en regelmatige communicatie met hun publiek/doelgroep. Waarom? Omdat het de meest efficiënte manier is om aan data te komen die gebruikt kunnen worden voor een creatieve marketingstrategie. Daarom gokt Dolce & Gabbana-marketing op het gebruik van sociale media.
Het lijdt geen twijfel dat sociale media de norm hebben bepaald. Het is tenslotte een plek waar marketing vrij spel kan krijgen als het gaat om het maken van impact op een doelgroep. Maar dat is niet alles, want binnen de haute couture vormen andere elementen de strategie.
Vandaag zullen we de marketingstrategie van Dolce & Gabbana noemen en hoe deze is geïntegreerd in enorme technologieën.
Wat is Dolce & Gabbana?
Dolce & Gabbana is een Italiaans kledingmerk opgericht in 1985 door Domenico Dolce en Stefano Gabanna. Het is vermeldenswaard dat dit bedrijf vanaf het begin de echte Italiaanse mode vertegenwoordigt.
Dolce & Gabbana is in staat geweest om in de trends te blijven omdat het nieuwe vormen van elegantie is blijven uitdrukken, altijd vergezeld van modern classicisme.
Op deze manier is het een merk dat iedereen kan herkennen vanwege zijn essentiële innovatie en creatieve inhoud.
Wie is de doelgroep van Dolce Gabbana?
Door te verwijzen naar de doelgroep van Dolce & Gabbana, kunnen we bepalen dat het segment geschikt is voor mensen met een gemiddeld/hoog of hoog inkomensniveau. Dit is een van de redenen waarom ze een marketingmixstrategie uitvoeren. Hierbij houden ze rekening met het product, de prijs, de communicatie en de distributie.
De doelgroep structuur van dit luxe bedrijf bestaat uit 35% mannen en 65% vrouwen. Qua leeftijd zitten zowel mannen als vrouwen tussen de 25 en 65 jaar. Dolce & Gabbana richt zich echter ook op een jonger publiek (15 tot 25 jaar).
Luxemerken verwaarlozen vaak kinderen in hun strategieën. Desalniettemin creëren merken als Gucci en Dolce & Gabbana tegenwoordig kledinglijnen binnen hun collectie voor een doelgroep onder de 13 jaar.
Wat is het doel van Dolce Gabbana?
Zoals we zojuist hebben vermeld, is innovatie een van de termen die Dolce & Gabbana het beste kunnen omschrijven. Een van hun belangrijkste doelstellingen was de herpositionering van het merk. Hiervoor hebben ze bij de lancering van hun merk samengewerkt met marketingprofessionals.
Daarnaast was het winnen van een nieuwe markt ook een van de relevante doelstellingen van het merk. Het merkwaardige is dat dit bedrijf altijd heeft weten te onderscheiden van de concurrentie en zijn doelen te bereiken door middel van een goed actieplan.
Tenslotte was een van de duidelijke doelstellingen het bereiken van een perceptie van luxe en kwaliteit bij elk van zijn consumenten, rekening houdend met het feit dat het publiek dat mode volgt, nog steeds op zoek is naar exclusiviteit.
Dus hoewel dit merk verschillende doelstellingen heeft, kunnen we concluderen dat de belangrijkste zijn:
- De innovatie om het merk te herpositioneren.
- Win een nieuwe markt.
- Bied luxe en kwaliteit.
Dolce & Gabbana-marketingstrategie
Nu we de doelgroep en de doelstellingen van dit beroemde merk hebben bekeken, kunnen we de marketing van Dolce & Gabbana noemen en hoe ze deze hebben geïmplementeerd door middel van succesvolle campagnes:
Lichtblauw – 2013
Het bedrijf van Mario Testino voerde deze campagne uit om het parfum “Light Blue” te lanceren. Ze voerden een visuele campagne uit om de doelgroep te laten zien hoe de Italiaanse levensstijl is en hoe deze deel uitmaakt van de hedendaagse wereld.
Resultaat:Tot op heden heeft deze commercial meer dan 9 miljoen views, een van de belangrijkste op het gebied van modetrends.
Volgens gegevens van de Forbes-lijst in 2009 was dit zelfs een van de vier best verkochte parfums, waardoor Dolce & Gabbana een van de 22 meest vertrouwde geurmerken is en goedgekeurd door het Amerikaanse bedrijf Procter & Gamble.
#DGFamily-Autumn – 2015
In deze campagne stond de vervanging van het merk centraal. Om dit te doen, besloten de ontwerpers om de waarden van Dolce & Gabbana te implementeren en hulde te brengen aan de diversiteit van familiestructuren, door hun volgers te vragen afbeeldingen te delen via hun website en sociale netwerken met de hashtag #DGFAMILY.
Resultaat:Het merk verzamelde met deze campagne 42 duizend afbeeldingen op Instagram. Bovendien genereerde het ook een grote hoeveelheid inhoud op Facebook. Het merk voldeed dan ook aan zijn doelstelling door dat jaar af te sluiten met een winst van 1.055,9 miljoen euro.
Lente/Zomer-2016
Het doel van deze campagne was om engagement op social media te kunnen genereren. Alles om emotionele banden te creëren door de vermenselijking van het merk. Hiervoor had het merk zowel de interactie van modellen als locals nodig. Bovendien maakten modellen ook selfies met de lokale bevolking terwijl ze over de catwalk liepen.
Resultaat:Deze campagne, vergezeld van de hashtag #Italiaislove, genereerde meer dan 19.000 posts op Instagram. Het zorgde zelfs voor een nieuwe trend en erkenning in de Italiaanse cultuur en tradities. Aan de andere kant wordt het na de lancering de hoofdrolspeler van vele artistieke activiteiten ter ere van #Italiaislove.
Dolce & Gabbana is toonaangevend op het gebied van mode
Zoals we kunnen zien, is de marketing van Dolce & Gabbana gericht gebleven op sociale netwerken.
Evenzo is hun succes omdat ze hebben vertrouwd op experts en marketingexperts om hun doelen te bereiken.
Bij BluCactus kunnen we de marketingstrategie creëren die uw luxe merk nodig heeft, aangezien we specialisten in de mode-industrie hebben. Je hoeft alleen maar contact met ons op te nemen, wij helpen u graag verder.
Blijf in contact met ons door je te abonneren op onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van alle onderwerpen die te maken hebben met digitale marketing.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!