De Psychologie Van Kleur
Een van de oudste velden binnen grafisch ontwerp is de psychologie van kleur. Wij gebruiken deze psychologische benadering om te begrijpen hoe wij kleuren interpreteren. Hierdoor weten wij dat elke kleur een betekenis en een emotionele lading heeft.
Het gebruiken van kleur in marketingcampagnes is dus een zeer krachtig hulpmiddel.
Als marketingtool biedt de psychologie van kleur veel mogelijkheden in de huidige markt.
In feite komt alles wat wij ervan weten, zoals de kenmerken en gereedschappen, voort uit het gebruik ervan in verschillende takken van ontwerp. Dit omvat branches zoals corporate en webdesign.
Evenzo is dit een hulpmiddel dat BluCactus als marketingbureau heel goed begrijpt.
Daarom is ons doel om u te helpen kleuren correct te gebruiken in uw marketingcampagne.
Hierdoor kunt u uw merk de bekendheid geven die het nodig heeft in de markt.
Om deze en andere aspecten te begrijpen, zullen wij in dit artikel het belang van kleur onderzoeken vanuit een psychologisch en reclame-oogpunt.
Alles over de psychologie van kleur: definitie, basisbegrippen en de belangrijkste technische concepten.
Wij weten dat dit veld het gedrag op kleuren analyseert en onderzoekt.
Op deze manier kunnen ontwerpers nuttige informatie krijgen over hoe consumenten zich tegenover bepaalde kleuren gedragen.
Zo kunnen ze juiste ontwerpen maken.
Wij moeten benadrukken dat wij deze methode op veel manieren kunnen toepassen.
In de afgelopen decennia is het gebruik ervan echter relevanter geworden binnen de advertentie sector.
Dit is te danken aan de opkomst van sociale media en internet als verkoopmiddel.
Evenzo heeft de concurrentie tussen merken deze methode ook bevorderd.
Wij kennen de relatie tussen kleuren en onze manier van denken sinds de oudheid.
Wij hebben hiervan bewijs hiervan gezien in de tijd van de Maya- en Chinese beschavingen.
In die tijd associeerden ze elke kleur met een natuurlijk element dat ze vervolgens een eigen betekenis gaven.
De Maya’s associeerden bijvoorbeeld de kleuren geel, zwart en wit met de vier windstreken.
Wat waren de belangrijkste historische bijdragen die de aanleiding waren voor de geboorte van de kleurentheorie?
De motivatie om deze theorie op te nemen kwam door Isaac Newton’s studies over licht.
Zijn essay, “Optics” uit 1704, was wat de overgang op gang bracht tussen wat wij wisten over kleuren en wat wij vandaag weten.
Daarnaast heeft Johann Wolfgang von Goethe veel bijgedragen aan de evolutie van deze theorie.
Hij deed dit met zijn werken over de kleurentheorie.
Zijn werk “Kleurentheorie” toonde het belang aan van hoe wij kleuren waarnemen. Daarin probeerde hij deze studie naar nieuwe hoogten te brengen die op dat moment nog nooit eerder waren gezien.
De werken van psycholoog Eva Heller hadden ook een enorme impact op de historische vooruitgang van de kleurentheorie.
Ze was tegen het idee dat de betekenis van elke kleur overal hetzelfde was. Dankzij haar ontdekkingen weten wij nu dat de betekenis van elke kleur niet iets is dat wij kennen vanaf het moment dat wij worden geboren.
In plaats daarvan leren wij ze terwijl wij opgroeien en passen wij ons aan de taalpatronen van onze samenleving aan.
De invloed van het kleurgebruik binnen de wereld van marketing en reclame:
Hoe gebruiken merken kleuren om koopgedrag te beïnvloeden?
Volgens het Color Research Institute weten wij dat het gebruik van afbeeldingen een directe impact heeft op het gedrag van klanten tijdens het winkelen.
Dit komt omdat, zodra de klant een product ziet, het 90 seconden duurt om alle informatie te verwerken.
De meeste wetenschappers schatten dat deze waarde een belangrijk bereik heeft van bijna 69%.
Tegenwoordig hebben marketing specialisten veel voordelen gegeven aan het gebruik van kleurenpsychologie.
Hierdoor maakt de betekenis van kleur nu deel uit van de takken van reclame-ontwerp.
Hier is elke interactie die het publiek heeft met reclame ondersteuning een onderwerp van studie voor specialisten.
Bovendien is het doel van adverteren om een combinatie te bedenken die een merk onderscheidt van de rest.
De betekenis van kleuren volgens de psychologie:
Een korte analyse van de interpretatie van tinten volgens de historische, culturele context en hun positie in de markt.
De kleuren die wij zien zijn het resultaat van de breking van licht. Deze kleuren liggen tussen de 380 en 750 nanometer. Deze informatie is belangrijk omdat het grafisch ontwerpers in staat stelt om kunstmatige kleuren te creëren.
Ze doen dit door met een programma een RGB-indeling te creëren.
Dit zijn de primaire kleuren rood, groen en blauw.
Hierdoor hebben wij kunnen bestuderen hoe de golflengte van licht de tint van kleuren kan beïnvloeden.
Evenzo is dit een onderzoek dat voortkomt uit de psychologie van kleur.
Bovendien legt dit uit hoe elke kleur de context kan beïnvloeden waarin deze wordt toegepast.
Er zijn drie factoren die elke kleur bepalen; “tint”, “lichtheid” en “verzadiging”. Hierdoor wordt kleur beschouwd als onderdeel van de “beeldtaal”.
Evenzo kan het veel betekenissen en toepassingen hebben. Dus wanneer wij het gebruiken om reclame te maken voor een product of merk, wordt het vanuit dit perspectief geïnterpreteerd.
Betekenissen van de kleur geel
Dit is een speciaal geval omdat het een positieve en een negatieve bijklank kan hebben. Kortom is het een kleur die vreugde maar ook voorzichtigheid kan betekenen.
Daarom moet een marketing expert weten hoe hij deze betekenissen moet gebruiken om effectieve advertenties te maken.
Een positief aspect van deze kleur is dat het gemakkelijk de aandacht trekt, door de helderheid.
In feite gebruiken veel bedrijven het om de aandacht van mensen voor hun merk of product te trekken.
De verschillende betekenissen van geel kunnen ook verschillende gevoelens bij mensen oproepen, zoals:
- Genegenheid
- Bekendheid
- Urgentie
- Snelheid
- Verhoogde eetlust
Deze laatste betekenis is de reden waarom fastfoodrestaurants deze kleur vaak gebruiken voor hun merken. McDonald’s is hier een duidelijk voorbeeld van. Een ander voorbeeld is te vinden in de verpakking van chips Lays. Een ander voorbeeld zijn hotels die urgentie in de beschikbaarheid willen laten zien.
De Psychologie Van Kleur. Wat zijn de meest voorkomende toepassingen van geel in de reclamewereld?
Volgens de psychologie van kleur kan de gele tint onze stemming verbeteren doordat het ons energie geeft.
Daarom moeten wij hier rekening mee houden bij het gebruik ervan.
Deze kleur wordt vooral gebruikt in producten voor een heel jong publiek, zoals kinderen.
Daarnaast wordt het ook geassocieerd met leuke activiteiten.
Een negatief aspect van deze kleur is dat, omdat wij er voorzichtig mee omgaan, het gevoelens van angst kan oproepen.
In het geval van verkeerslichten is de kleur geel zelfs erg effectief.
Dit komt omdat het gevoelens van nabijheid, voorzichtigheid en zorg overbrengt.
Betekenissen van de kleur blauw
Volgens studies is blauw een van de meest populaire kleuren. Het is een kleur die vertrouwen en stabiliteit kan betekenen. Bovendien kunnen wij het als een formele kleur beschouwen zonder dat het te serieus wordt.
Daarom gebruiken wij deze kleur vaak bij financiële instellingen zoals banken. De reden hiervoor is dat het, volgens de psychologie van kleur, mensen een veilig gevoel geeft.
Evenzo kunnen wij, wanneer wij deze kleur gebruiken, ook de loyaliteit van onze consumenten en klanten verbeteren.
Aan de andere kant is het de moeite waard om de resultaten te benadrukken van de onderzoeken die zijn uitgevoerd door de Journal of Business Research in 2003.
Dankzij hen weten wij dat winkels met een blauw-gebaseerd kleurenschema de terugkeer van klanten vaker zien. Retailers op basis van rood en geel ervaren dit daarentegen niet.
Bovendien weten wij dat, volgens de psychologie van kleur, de kleur blauw een klant vertrouwen kan geven in elk merk.
Evenzo kunnen wij deze reactie versterken als wij ook kleuren zoals groen gebruiken. Om de best mogelijke resultaten te bereiken, moeten wij tegelijkertijd rekening houden met het contrast tussen koude en warme tonen.
De Psychologie Van Kleur. Toepassingen en het belang van de kleur blauw in de marketingwereld.
Wij kunnen de kleur blauw associëren met woorden zoals kalmte, autoriteit, veiligheid, vrede en vertrouwen.
Daarbij kan het ook met frisheid en sereniteit worden geassocieerd aangezien het de kleur is van water.
Blauw kan ons daarentegen ook koud, depressief, verdrietig en afstandelijk laten voelen.
Net als groen, staat blauw bekend om ons lichaam te kalmeren en te ontspannen.
Dit kalmerende effect is in feite de reden waarom ziekenhuizen of medische producten vaak deze kleur kiezen.
Daarnaast gebruiken wij deze kleur vaak bij het verpakken van dranken en natuurproducten aangezien het gerelateerd is aan water.
Evenzo gebruiken traditionele merken over het algemeen de kleuren blauw en groen op hun producten.
Dit komt omdat ze ons een veilig en betrouwbaar gevoel geven.
De Psychologie Van Kleur, Betekenissen van de kleur rood
De kleur rood staat bekend als de kleur van energie en kracht.
Het is daarom een element die u correct moet gebruiken voor de reclame voor uw bedrijf.
Als u dit op de juiste manier gebruikt, fungeert het als een krachtige wake-up call.
Aan de andere kant vertellen marketingexperts dat de kleur rood ook een stopteken kan voorstellen, waardoor klanten zich kunnen terugtrekken. Dit komt doordat het een kleur is die vaak als alarmsignaal wordt gebruikt.
U kunt deze principes in uw voordeel gebruiken door ze op te nemen in uw marketingcampagne. Deze kleur kan worden gebruikt om kortingen en aankopen te lanceren.
Dit komt omdat het de impulsieve verwerving van producten en diensten stimuleert. Als u bovendien wilt dat uw merk een solide identiteit heeft, raden wij aan om de kleur rood in uw logo te gebruiken.
De kleur rood verschilt van andere kleuren vanwege het vermogen om onze fysieke reacties als geen ander te beïnvloeden. Dit hangt af van de context waarin het wordt toegepast. Daarom kan de kleur rood een verhoging van onze bloeddruk, hartslag en ademhaling veroorzaken.
De relatie tussen rood en de psychologie van kleur in advertenties
Deze kleur kan een gevoel van urgentie creëren waardoor de consument kan besluiten om op het juiste moment een aankoop te doen.
Om deze reden is het een uitstekende optie voor het promoten van aanbiedingen.
Een duidelijk voorbeeld hiervan zijn de merken als McDonald’s en Coca Cola.
Deze bedrijven maken optimaal gebruik van de betekenis van de kleur rood.
Dit komt omdat het de consument kan stimuleren, zoals hun eetlust.
Deze kleur kan ook een gevoel van verfijning afgeven.
Hier raden experts aan om het te combineren met zachte tinten zoals wit.
Een voorbeeld hiervan is Valentijnsdag.
Betekenissen van de kleur groen
Dit is een zeer veelzijdige en vriendelijke kleur die, als wij hem goed gebruiken, een goede indruk kan geven bij consumenten.
Evenzo kan de kleur groen gezondheid, milieu en goede wil betekenen.
Sommige bedrijven gebruiken deze kleur zelfs om hun betrokkenheid bij het milieu te tonen.
Daarnaast kunnen wij deze kleur ook in verband brengen met geld, waardoor het rijkdom en overvloed kan vertegenwoordigen.
De betekenis van de kleur groen staat vooral voor begrippen als gezondheid, rust en natuur.
Hierdoor kunnen wij het gebruiken om een gevoel van ontspanning over te brengen.
Daarbij kunt u het ook gebruiken om het behoud van het milieu te bevorderen.
Aangezien deze kleur mentale harmonie kan vertegenwoordigen, kan het uw consumenten helpen bij het nemen van de beslissing om uw product te kopen.
Iets positiefs aan de kleur groen is dat het betrekking heeft op onze perceptie van evenwicht, rust, vruchtbaarheid en geluk.
Evenzo kan het genezing, een nieuw begin, groei en vernieuwing vertegenwoordigen.
Het is ook heel gebruikelijk om deze kleur te zien bij banken en andere instellingen die met grote hoeveelheden geld omgaan.
Deze kleur kan daarentegen ook staan voor negatieve concepten zoals jaloezie, hebzucht en gebrek aan ervaring.
Daarom kunnen wij het associëren met de impulsiviteit van de jeugd.
De reactie van het lichaam op de kleur groen is een verlaging van de bloeddruk en een gevoel van rust.
Dit is heel anders dan wat wij tot nu toe hebben gezien met de kleuren rood en geel.
De Psychologie Van Kleur, Betekenissen van de kleur oranje
De kleur oranje is een kleur die direct betrekking heeft op energie.
Het is een warme kleur die op rood en geel lijkt, maar met een wat frisser imago.
Hierdoor kan deze kleur heel goed de aandacht trekken.
Dankzij de psychologie van kleur weten wij dat deze kleur plezier en nieuwigheid inhoudt.
Evenzo kan deze kleur klanten het gevoel geven dat ze interactie hebben met een bedrijf dat voorop loopt.
Aan de andere kant houdt de betekenis ervan ook verband met betaalbaarheid en eerlijkheid. Hierdoor gebruiken merken als Payless en Home Depot het in hun winkels.
Bovendien kan deze kleur ook schoonheid, energie, enthousiasme en vitaliteit betekenen. Het is een heel vrolijke kleur, meer nog dan andere warme kleuren zoals rood en geel. Het is de kleur van verandering, omdat het nauw verband houdt met het wisselen van de seizoenen.
De kleur oranje heeft dus veel positieve betekenissen. Toch moeten wij er voorzichtig mee zijn, omdat het een stimulerende kleur is. Fysiek gezien kan deze kleur onze eetlust opwekken. Wij kunnen het dus vaak vinden op de verpakkingen van gearomatiseerde voedingsmiddelen en dranken.
Betekenissen van de kleur zwart
De kleur zwart is een kleur die aan alles kan worden aangepast.
Wij denken vaak aan deze kleur naast wit.
Evenzo kunnen wij zwart zien als een traditionele, opwindende en ontspannende kleur.
Zelfs als dit verschillende kwaliteiten zijn, weten wij dat het ze allemaal kan uitdrukken.
Een van de meest effectieve toepassingen van zwart is ook als contrasterende kleur.
Verder kan zwart een gevoel van formaliteit uitstralen.
Dit is handig bij producten die het vertrouwen van de klant nodig hebben.
Tot de betekenissen van de kleur zwart behoren ook elegantie, mode, mysterie en kracht.
Omdat dit een kleur van verfijning is, raden wij aan om het te gebruiken voor dure producten zoals make-up en luxe kleding.
Evenzo is dit een kleur die zelfs de goedkoopste producten luxer kan laten lijken.
Daarom raden wij u aan om het op de verpakking van uw producten te gebruiken.
De Psychologie Van Kleur, Betekenissen van de kleur wit
Wij zien deze kleur vaak naast de kleur zwart.
Dit komt omdat mensen vaak contrasten tussen objecten vaststellen.
Deze kleur kan puurheid en eenvoud betekenen.
Dit is dus de perfecte kleur voor bedrijven die deze concepten willen overbrengen in hun marketingcampagnes.
Daarom gebruikt de overgrote meerderheid van medicijnen deze kleur in hun verpakking.
Een ander voorbeeld zijn producten zoals huidverzorging crèmes.
De kleur wit kan ook moderniteit en eerlijkheid symboliseren.
Wij kunnen zien dat er veel elektronica bedrijven zijn die deze kleur voornamelijk gebruiken.
Apple is hier een goed voorbeeld van.
Daarom kan het gemakkelijk de aandacht trekken.
De kleur wit heeft echter ook zijn nadelen.
De negatieve associaties van de betekenis van de kleur wit zijn voornamelijk saai, koud, onpersoonlijk en niet origineel.
Wat het fysieke aspect ervan betreft, lijkt deze kleur erg op blauw in de manier waarop het een verfrissende kleur is.
Met BluCactus en zijn ontwerpplannen kunt u de psychologie van kleur gebruiken in de advertenties voor uw bedrijf
Bij BluCactus hebben wij de manier waarop de psychologie van kleur wordt gebruikt in bedrijfsreclame opnieuw uitgevonden.
Hiervoor vervaagden wij de barrière tussen online en offline marketing.
Zo begrijpen wij niet alleen de betekenis van kleuren, maar bedenken wij ook de beste strategieën voor u.
Aan de andere kant hebben twee features bijgedragen aan de ontwikkeling van de kwaliteit van onze dienstverlening.
Dankzij onze locatie in Amsterdam hebben wij een belangrijke plaats verworven op de Nederlandse en Belgische markt.
Daarnaast hebben wij momenteel een brede nationale en internationale klantenkring.
Ten tweede hebben wij een wereldwijd bereik dankzij ons vermogen om in meer dan zes talen te werken. Op basis hiervan weten wij dat de betekenis van kleuren een code omvat die geen grenzen kent.
Het belangrijkste is hoe de gebruiker zich uw bedrijf kan herinneren. Daarom is het doel van ons team om de huisstijl van al onze klanten te versterken.
3 voordelen van het inhuren van BluCactus voor het beheer van uw merk-, huisstijl- en marketingprojecten
De psychologie van kleur speelt een grote rol in de manier waarop onze klanten ons kunnen begrijpen.
Dit is bijna net zo belangrijk als de kwaliteit van onze diensten of producten.
Dankzij drie functies kan BluCactus dus werken voor belangrijke merken in Nederalnd en wereldwijd.
- Marktpositionering: uitgaande van de betekenis van de kleuren, kunt u uw merk positioneren door het de innovatie en frisheid te geven die het nodig heeft. Op deze manier kunt u de aandacht trekken van nieuwe klanten uit verschillende markten.
- Betere integratie met uw personeel en werknemers: wij bij BluCactus passen kleurenpsychologie zo toe dat wij een uitstekende werkomgeving kunnen creëren. Dit is belangrijk omdat een merk moet weten hoe het zijn personeel moet stimuleren. Op deze manier kan het boven de concurrentie blijven.
- Meer verkopen: zelfs als uw concurrenten een kwaliteitsniveau hebben dat vergelijkbaar is met dat van u, garanderen wij uw succes. Dit komt doordat wij, door de betekenis van kleuren te gebruiken, uw product een grote impact laten genereren. Zo wordt uw merk herinnerd.
Laatste opmerkingen: BluCactus heeft alle middelen om kleurenpsychologie te implementeren in uw merk- en marketingcampagnes
U moet kleurenpsychologie gebruiken om een succesvolle marketingstrategie te hebben.
Hiermee trekt u de aandacht van de klant door middel van visuele media. Dit komt doordat de kleur zich van verre onderscheidt.
Evenzo maakt het deel uit van de eerste indruk van de klant van het merk en de producten.
Zorg dus voor de beste eerste indruk met het juiste gebruik van kleuren.
Als u dus een team nodig heeft dat gespecialiseerd is in digitaal ontwerp en marketing, dan is BluCactus de beste keuze voor u.
Wij hebben met allerlei soorten bedrijven gewerkt.
Zo hebben wij de juiste ervaring om u en uw bedrijf te helpen. Laat ons de perfecte oplossing voor u en uw bedrijf ontwerpen om uw omzet te verhogen.
Bij BluCactus staan wij bekend om het promoten van uw bedrijf of onderneming. Neem contact met ons op voor meer informatie!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!