Hoeveel moet je uitgeven aan online marketing?
Hoeveel moet je uitgeven aan online marketing?. Er wordt tegenwoordig veel gezegd over digitale marketing, het belang ervan, de functies en diensten waaruit het bestaat, de middelen om te gebruiken en zelfs de kosten van elk product.
Een veel voorkomende vraag waarmee bedrijven, vooral die in de kinderschoenen staan, worden geconfronteerd is hoeveel van hun budget ze moeten besteden aan online marketing.
Als jouw bedrijf net begint, heb je misschien niet veel te besteden op dit gebied. De eerste stap is om dit niet als een kostenpost te zien, maar als een investering.
Een investering die uw bedrijf een boost zal geven waarmee u van niet-bestaand naar erkend bedrijf zult gaan dankzij de zichtbaarheid en positionering die worden geboden door advertentiemiddelen.
Waarom investeren in online marketing?
De wereld van reclame en marketing is in de loop van de tijd aan het veranderen.
Hoewel traditionele media (reclame in de geschreven pers, radio, televisie, billboards) nog steeds van kracht zijn, heeft het digitale tijdperk een reeks accessoires met zich meegebracht die het niet alleen mogelijk maken om de markt te diversifiëren, maar ook om veel meer opties te hebben om te implementeren.
De producten die worden toegepast in online marketing zijn bedoeld om een bedrijf bekend en zichtbaar te maken tussen een zee van merken in uw vakgebied, met als meest begeerde doelstelling het vergroten van de omzet.
Afhankelijk van de behoeften van elk bedrijf, kan elke toegepaste strategie uw klantenbereik vergroten, omdat we dankzij de digitalisering van marketing toegang hebben tot een grote doelgroep, ongeacht waar ter wereld, leeftijd, geslacht.
Online marketing biedt ook de mogelijkheid om de persoonlijke interesses, gegevens en waarden te kennen van de doelgroep. Daarnaast verkrijg je kennis over hoe alles wat wordt toegepast, reageert, en te analyseren wat werkt en wat niet, zodat u kunt bepalen wat je kan verbeteren.
Wat ook drastisch veranderde, was de manier van omgaan met klanten, aangezien je in digitale media direct kunt communiceren, concrete antwoorden kunt geven en persoonlijke aandacht kunt geven.
Online marketingplannen zijn flexibel
Veel bedrijven die advertentiediensten aanbieden, kunnen zich aanpassen aan jouw behoeften, dus als het bedrijf nog in de kinderschoenen staat, kunnen ze u diensten aanbieden om met de nodige kracht te beginnen en het bedrijf een boost te geven.
Voor al het bovenstaande zijn investeringen in online marketing tegenwoordig noodzakelijk geworden, simpelweg om up-to-date te zijn en het bereiken van de basisdoelstellingen van zichtbaarheid, positie en verkoop.
Hoe bereken je goede investering in online marketing?
Op dit punt moeten we beginnen met te benadrukken dat het toepassen van online marketingstrategieën voor uw bedrijf een investering is, geen uitgave.
Een ander punt is om u eraan te herinneren dat elk bedrijf uniek is, met zijn eigen behoeften en doelstellingen. Het ontwerp van het digitale marketingplan dat bij u past, hiervan afhankelijk is en dat de kosten daarom vanaf hier beginnen.
Als je zo ver bent gekomen, is het ook belangrijk om te weten dat de meest voorkomende en gevraagde producten in online marketing zijn:
- Website creatie.
- Logo ontwerp.
- Content creatie.
- Beheer van sociale media.
- SEO-advies.
- Virtuele assistent.
- Online advertentie.
- Email reclame.
Elk heeft zijn kosten, maar wat hier relevant is, is om te weten welke ideaal is voor uw bedrijf en van daaruit kunt u het investeringsniveau nauwkeurig berekenen.
Er zijn verschillende variabelen die bepalen hoeveel er in advertenties moet worden geïnvesteerd, maar het gebruikelijke is dat het varieert van 1% tot 30% van de verkoopinkomsten die een bedrijf heeft.
Met deze aspecten moet er rekening gehouden worden om het budget nauwkeuriger te maken:
Levensduur van merk of bedrijf
Hier verwijzen we naar of het een nieuw bedrijf of merk is of het al een tijd bestaat
Als het nieuw is, zou uw investering hoger moeten zijn. Ongeveer 20 en 30 procent van uw inkomen in de eerste maanden of het eerste jaar. Dit alles terwijl u zichtbaarheid en positionering bereikt.
Snelheid in resultaten
In dit geval hebben we het over de rush waarmee je resultaat wilt zien.
Als je in korte tijd de beste resultaten wil behalen, moet er veel geïnvesteerd worden.
De investering moet bijvoorbeeld rond de 30% tot 50% liggen.
Aan de andere kant, als er geen haast is, kan uw investering lager zijn, tussen de 2% en 5%. Dit duurt echter veel langer om resultaten te zien.
Omzetvolume
Deze gegevens zijn niet verrassend. De investering hangt af van het volume van de omzet of het inkomen dat er is. Dit kan ook variëren tussen 7% en 12%.
Concurrentie
Het is noodzakelijk om te meten en bepalen hoe het concurrentieniveau in de sector van uw vakgebied is.
Als het hoog is, betekent dit dat veel bedrijven of merken hetzelfde product of dezelfde dienst aanbieden als het jullie. Als gevolg hiervan zul je veel meer moeten investeren in advertenties.
Als uw product nu niet zo populair is bij andere merken, hoeft u niet zo veel te investeren.
In deze gevallen ligt de initiële investering vaak rond de 5%. Naarmate het marketingplan vordert, worden de nodige aanpassingen gedaan om het bedrag te verhogen of te behouden.
Jouw aanbod
Hier hangt het ervan af of wat je aanbiedt een specifiek product is (kleding, schoeisel, voedsel, enz.) of een dienst. Als het om producten gaat, zul je veel meer moeten uitgeven. Het doel is namelijk om te stimuleren en zichtbaar te zijn. Dit zal je toelaten om klantenwerving en verkoop regelmatig aan te moedigen.
Bij diensten hoeft u iets minder te investeren. Dit komt omdat de behoefte aan een service meestal periodiek is. In feite kan in deze gevallen een percentage tussen 2% en 5% als toelaatbaar en passend worden beschouwd.
Advertentiekwaliteit
De kwaliteit van het advertentietype dat je gebruikt, bepaalt ook het investeringspercentage. Hoe meer producten je toevoegt (graphics, afbeeldingen, design, jingles, video’s, etc.), hoe groter of kleiner het bereik. Hierdoor ben je tussen de 25% en 70% kwijt aan online marketing.
Hoe hoger de kwaliteit die we willen verkrijgen, hoe hoger de hoeveelheid die we moeten gebruiken.
Het kan zijn dat je niet zo snel de gewenste resultaten krijgt als je wil. Dit betekent echter niet dat het niet werkt. In dit geval moet je alleen de strategieën evalueren en corrigeren in de hoop op verbetering.
Om af te sluiten, onthoud dat je door geld te betalen voor advertenties, de doelen voor uw bedrijf wilt bereiken. Deze zullen zich op hun beurt vertalen in een return on investment in de toekomst.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!