De 23 beste marketing campagnes ooit
De 23 beste marketing campagnes ooit, een marketingcampagne is een actie die gepland is om de marketingdoelstelling van een bedrijf te bereiken. Dit kan zijn om de bekendheid van een product of dienst te vergroten, nieuwe inkomsten te genereren of bij te dragen aan een vorm van verandering.
Een advertentiecampagne beïnvloed mensen vaak. Soms raken mensen zelfs geïnspireerd door een product. Een voorbeelden hiervan is de slogan van Nike ‘Just do it’. Marketingcampagnes hebben dus de kracht om veel doelgroepen te bereiken, trends te creëren en de markt te definiëren.
Nu zullen wij u de 23 beste marketingcampagnes aller tijden presenteren.
De 23 beste marketing campagnes ooit
Hier enkele marketingcampagnes voorbeelden
1. American Apparel
Een welkomstmail is één van de meest populaire en effectieve digitale marketingcampagnes die elk bedrijf zou moeten gebruiken.
Met een simplistische stijl, verwelkomt American Apparel haar abonnees met een eenvoudige e-mail die zich richt op de producten en de momentele aanbiedingen.
De 23 beste marketing campagnes: 2. Mercedes-Benz
In 2014 lanceerde Mercedes-Benz een campagne genaamd #MBPhotoPass, waarbij journalisten, influencers en leden van het Mercedes-Benz-team met deze hashtag merkgerelateerde content konden creëren.
Deze campagne is bovendien nog steeds bezig. Het is te zien op de sociale media van het bedrijf en in de landen waar het actief is.
Door deze strategie kon het merk de levensstijl representeren die het vertegenwoordigt met behulp van inhoud van invloedrijke mensen in de automobiel sector.
Dit bedrijf liet zien hoe een merk zijn imago kan aanpassen aan sociale media door naar het publiek te luisteren en hen hoogwaardige inhoud aan te bieden. Op deze manier heeft Mercedes Benz een product gemaakt op basis van wat de consument vraagt.
3. The Walt Disney Company
Wij weten dat Disney ongelooflijke campagnes heeft ontwikkeld. Eén van de meest recente is ook één van de meest succesvolle. Deze campagne heette #ShareYourEars.
Het moedigde Disney-fans aan om hun foto’s te delen met de hashtag. Voor elke gedeelde foto doneerde Disney $ 5 aan de Make A Wish Foundation.
Voor deze campagne volgde Disney een oude interactieregel: laat de gebruiker zijn gedrag niet veranderen. Parkbezoekers delen sowieso vaak al hun selfies. Het was dus gemakkelijk om er een hashtag aan toe te voegen.
Bovendien overtrof de campagne zelfs de verwachtingen van Disney zelf. Uiteindelijk verzamelde het meer dan 200.000 aandelen van gebruikers, waardoor Disney zijn donatie verhoogde naar $ 2 miljoen.
De 23 beste marketing campagnes: 4. IKEA
Vroeger werd de iconische IKEA catalogus van 200 pagina’s door de brievenbus gegooid. Tegenwoordig gaat dit anders. De catalogus is nu namelijk op Pinterest terug te vinden.
Deze wijziging is bedoeld om de catalogus stabieler te maken. IKEA heeft daarom een betaalde versie gemaakt. Bij deze versie kunnen klanten een product enquête op Pinterest invullen. Op deze manier leert IKEA de voorkeuren van de gebruiker kennen. Met deze versie kunt u als gebruiker aangepaste dashboards en aanbeveling krijgen.
Kerri Longarzo, projectmanager van IKEA-media, vertelde dat ze niet alleen wilden kopiëren en plakken wat ze al online hadden, maar ze op zoek waren naar iets anders.
5. Twix
Goede marketing baseren wij op het goed kennen van het publiek. Dit was ook het geval bij Twix. Het bedrijf creëerde namelijk het TwixMeltdown-apparaat dat één van de favoriete dagelijkse gewoontes van het publiek combineert met hun favoriete chocoladereep.
Michelle Deignan, directeur van het merk TWIX, vertelde dat het haar een natuurlijke combinatie leek om een kopje koffie te combineren met een TWIX. Ze voegde er ook aan toe: ‘Het leek alleen passend om consumenten een manier te bieden om de twee (smaken) te combineren’.
Deze combinatie was een limited edition. De enige manier om het te krijgen was om Twix op Instagram te volgen en aan de officiële wedstrijdregels mee te doen.
De 23 beste marketing campagnes: 6. Nest
Wij zouden Nest-producten niet als goedkoop classificeren, omdat de meeste matrassen tussen de 900 en 1800 USD kosten. Het bedrijf wilde daarom zijn producten betaalbaarder maken.
Hiervoor zochten ze iets gewaagds en innovatiefs. Ze wilden iets waarmee ze een publiek met een andere koopkracht konden benaderen. Dus introduceerden ze Flip, een matras dat alleen op Amazon wordt verkocht voor een gereduceerde prijs van $ 400.
Volgens Joe Alexander, CEO en oprichter van NestBedding kozen ze deze strategie omdat er veel mensen zijn die op Amazon kopen.
Deze aankopen gaan echter vaak alleen over basisproducten. Hij vertelde dat hij op deze manier mensen wilde bereiken die anders nooit aan zijn merk zouden denken omdat het niet bekend staat als ‘goedkoop’
7.Domino’s
De technologie van vandaag doet wonderen en Domino’s blinkt uit in het gebruik ervan om een recordaantal marktaandelen te genereren. Het bewijs hiervan is dat het bedrijf in de VS meer dan 60% van zijn omzet via digitale kanalen genereert.
Door slimme marketing te combineren met productontwikkeling, lanceerde de pizzakoerier een loyaliteitsprogramma genaamd ‘Points for Pies’.
Tijdens deze campagne konden klanten met de Domino-app punten verdienen voor elke gescande pizza.
Een voordeel was dat gedurend de campagne van 12 weken ook de Super Bowl plaats vond.
De 23 beste marketing campagnes: 8. Brewdog
Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) is São Paulo de Braziliaanse staat met het hoogste aantal doden als gevolg van verkeersongevallen. Daarnaast is rijden onder invloed de tweede oorzaak van deze sterfgevallen. Om deze reden creëerde het reclamebureau BrewDog een bewustmakings boodschap die de risico’s van rijden onder invloed tijdens het Braziliaanse carnaval festival benadrukte.
Met behulp van de Waze-app toonde de campagne ‘Throwback Crash’ tijdens het 15-daagse festival 50 dodelijke ongevallen die in voorgaande jaren hadden plaatsgevonden. Op de app werden beelden getoond van de dodelijke ongevallen. Daarbij werd er ook een bericht weergegeven met de tekst: ‘Laat het niet nog een keer gebeuren. Rijd niet onder invloed’.
Wilson Mateos, vice-president van de oprichting van het reclamebureau, legde uit: ‘Het idee was om eerst hun nieuwsgierigheid te wekken en vervolgens bewustzijn te creëren. Het is geen toeval dat de regio’s met het grootste aantal ongevallen door alcohol, de regio’s zijn met het grootste aantal carnaval bezoekers (…) ‘.
9. Sephora
Om de Pride Month te starten, vierde Sephora LGBTQ, niet-binaire en agender mensen met een video en een mooie boodschap. De campagne ‘Identify As We’ zette de campagne ‘WeBelongToSomethingBeautiful’ voort, ook gelanceerd door Sephora.
Bovendien boden invloedrijke mensen zoals kunstenaar Fatima Jamal en geslacht niet-conform model Aaron Philips hun steun aan de campagne ‘Identify As We’.
De video is een prachtige reis die de cast volgt terwijl ze hun make-up doen, rijden, dansen, naar het strand gaan en kussen, met op de achtergrond het nummer ‘This is my life’ van Shirley Bassey.
Evenzo, om een groter gevoel van verbondenheid binnen de schoonheid gemeenschap te bevorderen, rapporteerde Sephora op Instagram:
‘We zijn verheugd om onze campagne ‘Identify As We’ te delen, waarin de transgender, niet-binaire gemeenschap en onze lange geschiedenis van schoonheid samen worden gevierd. Als bedrijf hanteren wij een hoge en openbare set van normen rond het creëren van een gastvrije ruimte voor elke klant’.
Alle winkels in de Verenigde Staten sloten op 5 juni voor een uur, zodat het personeel een diversiteitstraining kon volgen.
De 23 beste marketing campagnes: 10. Philips
Philips moedigde mannen in Nederland aan om hun instinct te volgen met een lyrische, leuke en emotionele campagne die afstand nam van mannelijke stereotypen.
Deze campagne liet een contrastrijk beeld zien tussen agressief geschreeuw en geruststellende woorden die van een multidimensionale moderne man komen.
In een persbericht merkte Philips op dat de campagne in Nederland tot doel heeft het leven van mannen te verbeteren door hen in staat te stellen hun gevoelens te uiten.
11e Pedigree
Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie lijdt 5,8% van de Brazilianen aan depressie. Honden kunnen hun eigenaren echter helpen hun geluk terug te krijgen.
Pedigree wist dit en om deze reden besloot het bedrijf dit te verspreiden via een prachtig kort filmpje ‘Brengt het terug’.
De campagne omvatte een lijn speelgoed om prints te zoeken met de woorden ‘liefde’, ‘geluk’, ‘leven’ en ‘hoop’.
De sentimentele video is bedoeld om het bewustzijn van de voordelen van het bezit van een hond te vergroten. Zo wilde Pedigree adoptie op een slimme en ontroerende manier stimuleren.
De 23 beste marketing campagnes: 12e WeTransfer
Met de nieuwe wereldwijde merkcampagne genaamd ‘PleaseLeave’ benadrukt WeTransfer hoe de service door het delen van bestanden mensen helpt om tijd te besparen en iets creatiefs te doen.
Deze campagne is bedoeld om mensen ervan te overtuigen minder tijd op internet door te brengen en meer om hun ware zelf na te jagen. Hiermee herinnert het platform ons eraan hoe ze de creatieve gemeenschap helpen.
In een rapport van het bedrijf werd aangetoond dat online afleiding vaak kostbare tijd steelt die kan worden gebruikt om creatief te zijn. Dit gebeurde door middel van een enquête waarbij 10.000 professionals uit de creatieve industrie werden ondervraagd.
WeTransfer bouwt zijn bedrijf rond zijn doelgroep door een sterke boodschap over te brengen. Zo benadrukken ze dat het bedrijf hun klanten op de eerste plaats zet.
13e KLM
Luchthavens kunnen saai zijn voor reizigers en dat weet KLM. Daarom lanceerden ze een nieuwe campagne die tot doel had deze verveling te vermijden genaamd ‘Take-Off Tips’.
De campagne bestaat uit hutten op verschillende luchthavens zoals op Schiphol en over de hele wereld. Daarin kunnen reizigers contact maken met andere reizigers en advies uitwisselen over hun reisbestemmingen.
Ed van Bennekom, creatief directeur van DDB Unlimited in Nederland, zei het volgende: ‘Veel reizigers vervelen zich op de luchthaven terwijl ze wachten op hun vlucht. Met de Take-off Tips willen wij ze een meer nuttige en gedenkwaardige manier geven om tijd door te brengen.’ Hij voegde toe: ‘Dit is een goed KLM-initiatief over hoe wij stabiele ideeën kunnen combineren met innovatie om te laten zien dat we het nummer één merk zijn op klantenservice.’
De 23 beste marketing campagnes: 14e Kellogg’s.
Kellogg’s heeft één van de meest iconische cornflakes verpakkingen, toch vond het bedrijf dat het tijd was om het een beetje te veranderen.
Deze wijziging had betrekking op alle cornflakes verpakkingen in de Europese markt. Dit is ook de grootste wijziging in ontwerp van het bedrijf geweest in 113 jaar. Het nieuwe ontwerp heeft een cornflakes kom als centraal punt.
De naam van elke cornflake is nu in een kleiner lettertype en het iconische karakters staat nu linksonder.
Het doel van deze marketingcampagne was om de pakketten onmiddellijk herkenbaar te maken.
In feite ontdekte Kellogg’s studie dat 70 % van de klanten in staat waren om de nieuwe pakketten makkelijker te vinden. Zo is hun koopintentie met 50% verhoogd.
De nieuwe verpakking geeft het merk een schone en transparante uitstraling die zich aanpast aan de behoeften van de moderne consument.
Volgens het branding bureau Landor stuurde de ouder verpakking gemengde berichten, waardoor het merk zijn identiteit verloor.
15e Tulipán
Bedrijven doen hun best om op creatieve wijze het bewustzijn over bepaalde onderwerpen te vergroten. Bij anticonceptiemiddelen zoals condooms, worden ze vaak erg creatief. Dat is ook het geval bij het Argentijnse merk Tulipan.
Dit bedrijf creëerde een creatief condoompakket om het belang van toestemming te benadrukken.
Dit product kan daarom alleen met vier handen worden geopend, met de boodschap dat ‘er twee nodig zijn om de tango te dansen’.
Een limited-edition werd gratis weggegeven aan het publiek in verschillende bars in Buenos Aires. Daarbij heeft het bedrijf ook een video gemaakt waarin wordt uitgelegd hoe dit nieuwe product werkt.
De 23 beste marketing campagnes: 16e Whiskas
Katten en kinderen zijn beide nieuwsgierig. Whiskas besloot daarom om een digitale assistent, MIA, te creëren alleen voor kinderen.
Ze ontwierpen het apparaat in de vorm van een kat en voegde een bewegingssensor toe.
De MIA detecteert dus als mensen in de buurt zijn en stelt dan vragen over verschillende onderwerpen.
Daarnaast heeft het bedrijf een video van één minuut gemaakt om het concept van het apparaat te promoten. Dit apparaat was in 3D-geprint en het gebruik ervan was alleen experimenteel.
17e Burger King
Stereotypen hoeven niet altijd slecht te zijn. Soms kunnen ze namelijk bijdragen aan marketing. Burger King bewijst dit door het uitbrengen van een nieuwe modaliteit gericht op de zogenaamde ‘Silent Finns’. Ze creëerden een stille drive through de ‘Silent Pick Drive’ in Helsinki.
Bij deze drive through kunnen klanten hun eten bestellen en ophalen in het restaurant zonder mondelinge communicatie en kortere wachttijden. Op deze manier werd een methode gecreëerd die het bestelproces versnelt.
Toni Flyckt, marketing directeur van Burger King Finland zei dat dit concept natuurlijk een beetje vergezocht is. Hij is echter van mening dat het toch niet zo een gek idee is aangezien veel Finnen verlegen zijn en niet graag met vreemden praten. Op deze manier wilden ze het stereotype een positieve draai geven en daarbij een nieuwe drive through service creëren.
De 23 beste marketing campagnes: 18e Spotify
Memes zijn de nieuwe, leuke en gemakkelijke manier om met elkaar te communiceren zonder veel te zeggen. Spotify maakte daarom gebruik van memes in hun nieuwe wereldwijde advertentiecampagne genaamd ‘Everywhere’.
Het gebruikt het ‘Me, me too’ -formaat om te laten zien hoe het platform muziek biedt voor elke stemming. Met een paar eenvoudige en slimme advertenties highlight Spotify dus afspeellijsten zoals Feel Good Dinner en Sad Indie.
De campagne bevat drie videoclips die liedjes combineren met alledaagse momenten. Ze richten het tweede deel van deze campagne op het jonge publiek van dit platform in verschillende landen.
June Sauvaget, hoofd van consumentenmarketing en Spotify-producten, zegt dat deze veelzijdige campagne er is om de band met de mensen die Spotify al kennen te verdiepen.
19e Lego
Marketing kan erg krachtig zijn en Lego heeft dit laten zien. Het speelgoedbedrijf lanceerde Braille Bricks om blinde kinderen te helpen bij het leren van braille door te spelen.
Deze nieuwe stenen zijn compatibel met bestaand Lego-speelgoed en hebben noppen die overeenkomen met braille-letters en cijfers. Het ontwerp maakt het ook voor ziende ouders, leerkrachten en leeftijdsgenoten mogelijk om mee te doen.
In een video over de voordelen van dit nieuwe Lego-product zei Sue Lock, een lerares aan New College Worcester dat kinderen er niet van houden om fouten te maken. Dit is dan ook het mooie aan Braille Bricks. Kinderen kunnen dan op een eenvoudige manier ‘fouten’ ongedaan maken.
Het product is beschikbaar in het Deens, Noors, Engels en Portugees. Bovendien zullen Frans, Spaans en Duits later worden getest om ze in de uiteindelijke collectie op te nemen. Daarbij zal Lego het gratis verspreiden bij geselecteerde instellingen.
De 23 beste marketing campagnes: 20e Corona
Zou u betalen voor een biertje dat u gratis zou kunnen krijgen? Corona’s briljante wereldwijde ‘Pay With Plastic’ -campagne pakt het behouden van de oceaan op een leuke en effectieve wijze aan. Corona en ParleyForTheOceans hebben hun krachten samengevoegd om deze campagne uit te voeren.
Het bedrijf plaatste voor de campagne recyclingmachines in veel grote steden. De gebruikers konden dan een plastic fles ruilen voor een gratis biertje. Op deze manier werd recycling gestimuleerd. In sommige landen, zoals Mexico, Spanje, Italië en Brazilië, kon men zelfs een limited-edition biertje krijgen.
Bij elke aankoop beloofden Corona en Parley om één vierkante meter van een plaatselijk strand schoon te maken. Dit moedigde mensen aan om zich in de zomer aan te melden voor het schoonmaken van stranden.
21e Coca Cola
Roemenië behoort tot de 10 meest ongelukkige landen in Europa. Coca Cola lanceerde daarom een campagne met de hashtag #HalfFull. Het doel van deze campagne was om de aandacht van de Roemenen te laten vestigen op het positieve.
Hiervoor lanceerde het bedrijf een innovatieve verpakking. De speciale fles, halfvol, toont positief nieuws over Roemenië en spoort mensen aan om het ‘halfvolle verhaal’ te delen.
Marketingmanager Luliana Nedelcu vertelde over deze campagne: ‘Optimisme en positiviteit vormen de kern van het merk Coca-Cola. Wij zijn van mening dat dit idee echt impact kan hebben. Bovendien zijn de reacties en toewijding tot nu toe een bewijs van het succes ervan. ‘
Daarnaast werden er ook 200 flessen naar invloedrijke Roemenen gestuurd.
De 23 beste marketing campagnes: 22e Diesel
De nieuwe campagne van dit bedrijf, ‘Be a Follower’, viert zowel de wereld van sociale media als zijn fans en volgers.
De campagne werd door invloedrijke mensen uitgevoerd.
Het bestaat uit drie video’s waarin de influencers dezelfde moeilijkheden hadden als de mensen die Diesel Jeans dragen.
De campagne toonde ook veel levensverhalen van de volgers van het merk door middel van gedrukte advertenties.
23e McDonald’s
De in Singapore gelanceerde McDelivery Day-campagne is geïnspireerd op het symbool van een late avond. Hiermee wilde McDonald’s zijn merk ‘s nachts als voedsel oplossing positioneren.
De creatieve directeur van de DDB Groep, Chris Chiu, vertelde dat wij allemaal wel eens laat zijn opgebleven.
Het idee van de campagne is dat McDelivery Singapore er op elk tijdstip voor u zal zijn.
Naast gedrukte advertenties en speciale aanbiedingen van de dag, heeft McDonald’s ook een korte film gemaakt die de Guardians of the Night viert. Mensen die hard werken in de meest afgelegen en vergeten uithoeken van Singapore.
Samenvatting
De eerder genoemde inspirerende campagnes zijn de beste marketingcampagnes in de geschiedenis waarmee de meest erkende merken op de markt zijn gebleven.
Elk heeft zijn essentie en zijn stijl in de loop van de tijd behouden.
Kortom, elk merk onderscheidt zich echter door verschillende soorten marketing.
Sommige gebruiken digitale marketing en andere weer offline of 360 ° -marketing.
Als u wilt dat uw bedrijf geweldige resultaten behaalt in de beste marketingcampagnes, neem dan direct contact met ons op.
Wij zijn BluCactus een ervaren online marketing bureau dat tot doel heeft al uw problemen op te lossen.
Neem nu contact met ons op en vraag uw gratis offerte aan!
Bent u geïnteresseerd in marketing? Abonneer dan op onze dagelijkse nieuwsbrief en ontdek het laatste nieuws over marketing!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!