Wil jij de beste en wellicht wel de bekendste modefotograaf worden?

BluCactus - modefotograaf

Wil jij de beste en wellicht wel de bekendste modefotograaf worden? Lees dan snel door, wij geven jou 11 cruciale tips om een succesvolle modefotograaf te worden. Als jij de beste in modefotografie wil worden, zijn er een aantal dingen die je moet weten. In deze harde branche, is dat de enige manier waarop jij het gaat halen. Dit is zo omdat de compositie van modefotografie is heel anders dan gewone fotografie. Dus, als je echt geïnteresseerd bent om de beste te worden in modefotografie, dan zijn hier 11 handige tips die je zullen helpen je creatieve visie te bereiken. Volg de tips op en zie jouw succes groeien.

 

Deze 11 tips zijn alles wat je als succesvolle modefotograaf moet weten, of je nou net begint in deze branch of op zoek bent naar nieuwe ideeën voor je volgende shoot. Je moet rekening houden met bepaalde elementen, alleen zo word je een bekende modefotograaf.

 

Als je bijvoorbeeld in een studio fotografeert maar er niet regelmatig toegang toe hebt, is een goed idee om een ruimte af te huren die niet al te duur is. Deze moet echter wel voldoen aan bepaalde eisen, kwaliteit over kwantiteit. Daarnaast zijn de accessoires en outfits in deze branche erg belangrijk. Dit zullen je belangrijkste attributen zijn, als je wilt bereiken de beste modefotograaf te worden, moet je deze attributen als prioriteit zien.

 

Word de beste modefotograaf met deze 11 tips

 

Wil jij je modefotografie naar een professioneel niveau tillen? Dan is dit hét moment om je vaardigheden te verbeteren met deze 11 cruciale tips:

 

1. Laat het begrip ‘mode’ opvallen 

 

Dit is een van de belangrijkste tips waar je rekening mee moet houden als je het wilt maken in modebranche. Om te beginnen moet je de verschillen begrijpen tussen een modefotograaf en een gewone fotograaf. Modefotografen moeten een bepaald iets (denk aan; kleding of andere accessoires) uitlichten en laten opvallen.

 

Met andere woorden zouden de belangrijkste attributen van je foto’s, kledingstukken moeten zijn. Aangezien een modefotograaf meestal met kledingstukken werkt. Dus ongeacht het concept, je moet altijd prioriteit geven aan de kleding of een andere modeaccessoire waarmee je werkt.  Zij zijn de ster op deze foto en zo val jij op bij de opdrachtgever.

 

Terwijl je bezig bent met je project, moet je ervoor zorgen dat de details van de outfit er altijd goed op staan. Daarnaast moet je niet vergeten ervoor te zorgen dat mensen deze details of producten ook écht zien, het publiek moet dus niet afgeleid raken door wat anders. Als handige tip: gebruik geen onnodige items die afleiden en focus op wat echt moet opvallen.

 

BluCactus - modefotograaf

 

2. Van prominentie naar de outfit

 

Het is niet eenvoudig om de textuur van kleding over te laten brengen op beeld. De outfit kan er stijf uitzien, omdat een afbeelding statisch is. Wanneer dit zo is moet jij je creatieve brein het werk laten doen en je professionaliteit laten zien. Alleen met zo’n werkhouding word jij de beste modefotograaf.

 

Dus wat ga je doen? Ten eerste moet je de tederheid van de kleding waarmee je werkt overbrengen. Je kan hiervoor het model om hulp vragen. De sleutel is om een ​​gevoel van beweging te bereiken om de stroom van de kleding te laten zien. Dat gezegd hebbende, vraag je model om te lopen, rennen of andere acties uit te voeren. 

 

Ook al heeft elke stof zijn eigen textuur, ze hebben allemaal de neiging om met de lucht mee te stromen. Profiteer ervan en laat de kenmerken van de outfit zien.

 

 

Kledingstukken zoals rokken of jurken bewegen bijvoorbeeld gemakkelijk in de lucht en vormen driehoeken. Doe daar je voordeel mee en zorg voor een stabiele compositie. Richt hiervoor je camera zodat de kijker zijn blik kan richten op zowel de outfit als het model.

 

Het is echter moeilijk om de viscositeit van een jurk in een foto te laten zien. Gebruik langere jurken in je voordeel, je kunt gemakkelijk negatieve ruimtes vullen met deze stof. Geef de kleding dus de vrije loop totdat je de perfecte foto hebt gemaakt. 

 

Houd er rekening mee dat terwijl sommige stoffen goed met de lucht meegaan, andere hun natuurlijke beweging hebben. Dus om het kledingstuk zo te laten zien dat het de aandacht trekt, moet je het model poses laten maken die haar rondingen accentueren. Zo zorgt de S-vorm van het lichaam ervoor dat elk type stof er zachter uitziet.

 

3. Vind een balans in de compositie van je fotografie

 

Om de beste modefotograaf te worden moet je denken aan het balans van de compositie. Deze is het fundament om hoogwaardige (mode) foto’s te maken. Natuurlijk zijn er momenten waarop je de creativiteit moet laten opkomen; probeer hiervoor het model op ongebruikelijke plekken te plaatsen en werk aan de scène.  

 

Om dit te doen kun je een compensatie inzetten als een extra onderdeel. Als je niet wil dat je foto er ongelijkmatig uitziet, kan je gebruik maken van een extra model. Je moet ervoor zorgen dat ze passen bij het concept van de foto.

 

Veel (mode)foto’s zijn fijn gecomponeerd wanneer er aantrekkelijke beelden worden toegevoegd aan de lege ruimte. Als je gelijkmatigheid wil creëren, kun je kiezen voor een dubbele afbeelding.

 

BluCactus - modefotograaf

 

4. Volg de regel van derden

 

Als je wil dat jouw modefoto’s de juiste compositie hebben, is het toepassen van de regel van derden cruciaal. Om te beginnen verdeel je het beeld (in je hoofd) in negen frames van dezelfde grootte. Het effect is vergelijkbaar met een raster met drie strepen en het is een uitstekende methode om een ​​uitgebalanceerde compositie te vinden.

 

Zodra je de regel van derden (de negen frames) in je gedachte heeft, plaats je het model op elk punt waar de lijnen elkaar kruisen. Je camera is hierbij je beste vriend; de moderne versies hebben de functie ‘rasterlijn’. Dit is een heel handig hulpmiddel waarmee je de gewenste compositie kunt bereiken.

 

Bovendien is deze functie eenvoudig op je toestel te installeren, daarna hoef je alleen maar de camera te verplaatsen totdat de kruispunten het model tegenkomen. De regel van derden is erg handig voor om je model te plaatsen, als je nog niet weet hoe. Als gevolg hiervan ga je merken hoe het kwaliteit van de foto’s aanzienlijk verbetert.

 

BluCactus - modefotograaf

 

5. Zorg voor een goede communicatie met het model.

 

De professioneelste modefotografen hebben een goede band met hun modellen. Goede foto’s schieten hangt af van hoe goed je bent afgestemd op het model en daarom moet je hun vertrouwen winnen. De kleding vertelt altijd zijn eigen verhaal, als het model goed geregisseerd is. Dus om te beginnen praat  je met het model over wat er nodig is om professionele looks en poses te hebben. Hierdoor kan het model ook vrijer bewegen, vooral als ze ervaring heeft. Dit heeft positieve invloed op jouw foto’s.

 

In het begin is het lastig in te schatten hoe je een model moet benaderen. Maak je alleen geen zorgen, want naarmate de dag vordert zullen jij en het model een goede flow creëren. Het enige wat jij hoeft te doen is zorgen voor een respectvolle omgeving met vertrouwen en goede communicatie.

 

 

6. Geef de boodschap het podium. 

 

De compositieregels worden nageleefd of omzeild, afhankelijk van de doelstelling. Om een ​​bepaalt beeld te maken, kun je het model in het midden plaatsen zonder naar de compositieregel te kijken. Deze stijl werkt heel goed in modefotografie, zolang het maar correct wordt gebruikt.

 

Zodra het hoofdelement van de boodschap in het midden staat is er geen probleem voor de kijker om het meteen op te merken. Deze methode kan echter enkele nadelen hebben als je niet weet hoe je het moet inzetten. Als het model in het midden staat wordt de foto waarschijnlijk statisch en saai. 

 

Door de volgende tips te volgen, kan je toch kwalitatieve foto’s leveren. De achtergrond is één van de elementen die een belangrijke rol zullen spelen in het project. Daarom moet je proberen een ruimte te zoeken met objecten die kunnen samenwerken in de balans van de compositie. Het idee is dat het model ‘ingelijst’ wordt om het perfecte portret te kunnen maken.

 

 

7. Vertel een verhaal via je modefotografie

 

Zelfs de bekendste modefotografen hebben de neiging om bepaalde fouten te maken bij het vastleggen van hun portretten. Als jij boven hen uit wil steken en de beste modefotograaf wil worden van dit moment, moet deze fout niet gemaakt worden. Wanneer treedt zo’n fout op? Door geen visueel verhaal in je fotoshoot te hebben. Als je een modetijdschrift of website bekijkt zul je merken dat elke foto hetzelfde thema zal volgen. Het is tijd om op te vallen tussen deze massa.

 

Daarnaast is het belangrijk om te weten dat je hoeft geen woorden te gebruiken. Het verhaal kun je beeldend vertellen. Als je besluit deze tip toe te passen tijdens een fotoshoot, krijg je een opvallend resultaat. De kijker zal nieuwsgierig worden naar het verhaal dat je probeert te vertellen. Om deze reden moet je een samenhangend concept hebben voor het creëren van een kwalitatief concept. Zo wordt de kijker gedwongen om elk details te observeren.

 

BluCactus - modefotograaf

 

Gelukkig hoeft het verhaal niet altijd waargebeurd te zijn én hoeft het ook niet een begin en een einde te hebben. Het verhaal dat je vertelt moet aan de hand van beeldende elementen, aangezien je geen andere elementen kan inzetten zoals eigen tekst.

 

Bijvoorbeeld; als je van plan bent een fotoshoot te doen in een stad, leg dan het model vast terwijl je door de straten loopt of verschillende plekken naar binnen gaat, zoals een restaurant. Op deze manier kun je profiteren van verschillende elementen en aanwijzingen van de plek zelf, deze vertellen het verhaal.

 

8. Vind de perfecte locatie om het concept vorm te geven.

 

Zoals eerder benoemt is de achtergrond één van de belangrijkste elementen in een foto. Dankzij dit kunt je gemakkelijk een compositie van hoge kwaliteit bereiken. Natuurlijk moet je bij het maken van de foto’s ook rekening houden met waar je het model gaat plaatsen. De elementen in een achtergrond kunnen de foto’s echter uit balans brengen.

 

Daarom moet je zowel de achtergrond als de kostuums afstemmen, evenals de andere elementen die je model zal gebruiken. Hiervoor raden professionals aan om een ​​achtergrond te gebruiken in een andere kleur dan de kleding die je probeert uit te blinken. Als de kledingstukken bijvoorbeeld meerdere patronen hebben, gebruik dan een neutrale achtergrond. Als de fotoshoot eenvoudig is kun je deze als achtergrond gebruiken om nog een andere ideale aanvulling te krijgen.

 

Rekening houdend met al het bovenstaande moet je er bij modefotografie voor zorgen dat alle aandacht op het model gericht is. Daarnaast hebben mensen over het algemeen de neiging om bochten en lijnen te volgen; probeer dus een achtergrond met deze kenmerken te gebruiken.

 

 

Om een ​​goede compositie in de foto’s te krijgen, moet je het concept kennen. Dit soort kenmerken vind je bijvoorbeeld makkelijk terug in stadslandschappen. Ze bestaan ​​immers uit straten, trappen en andere elementen.

 

Net zoals er geprofiteerd kan worden van de steden, kunnen er andere elementen zoals rechthoeken en vierkanten ingezet worden om het model in ‘te lijsten’. Met grote objecten achter het model zal je voorzichtig moeten zijn als je een goede balans wil creëren.

 

9. Speel met de omgeving 

 

Je  portfolio moet bestaan ​​uit kwalitatieve modefoto’s. Om dit te krijgen moet jij je creativiteit de vrije loop laten, zo leer je te profiteren van de omgeving. 

 

Wanneer je met de omgeving speelt geef jij de fotos meer dynamiek. Zoals eerder benoemt maken fotografen een aantal fouten; één daarvan is ervoor om fotoshoots te doen waarbij modellen de constant op één plek blijven staan​. Probeer je omgeving te gebruiken om interessante composities te maken.

 

Als er trappen in de omgeving zijn kan het model erop gaan zitten, of je creëert een beeld waarbij er op een trap wordt gelopen.

 

De meeste fotografen beschouwen straatelementen als nuttige kunstmatige platforms vanwege het gebruik van hoofdlijnen. Deze bieden dankzij hen een groot voordeel; de kijker kan zich gemakkelijk concentreren op het centrale punt.

 

BluCactus - modefotograaf

 

10. Voeg accessoires tussen de elementen toe

 

Om de modefotografie er professioneel uit te laten zien moet je een samenhangend thema creëren, daarom zijn accessoires erg handig. Ze zijn zelfs zeer effectief in het geven van aanwijzingen over het verhaal van de foto en in het toevoegen van een dimensie aan de compositie.

 

Als je achtergrond er zacht uitziet kun je een element toevoegen om een ​​natuurlijk kader te vormen; dit zal zich dan om het gezicht van het model vormen om een ​​opvallend stuk te creëren. Bovendien is dit een van de beste manieren voor de kijker om naar hun specifieke doel te kijken.

 

Aan de andere kant kan je surrealistische afbeeldingen maken door ongebruikelijke elementen aan het model toe te voegen. Op deze manier kan je deze objecten in verschillende vormen – zoals lijnen of bochten –  rangschikken, wat een betere focus geeft aan het middelpunt.

 

BluCactus - modefotograaf

 

11. Gebruik verschillende hoeken, modefotograaf worden

 

Let bij het maken van modefoto’s niet alleen op hoeken die op ooghoogte zitten; verken de rest van de omgeving en vind verschillende plekken om het model te fotograferen. Wees niet bang en speel met alles wat in je macht ligt om een ​​professioneel portfolio op te bouwen.

 

Maak bijvoorbeeld foto’s vanuit verschillende hoeken, van boven- en onderaf of door uw camera te kantelen. Houd er echter rekening mee dat het gebruik van verschillende soorten hoeken de compositie van de foto kan veranderen. Om deze reden moet je voordat je met een shoot begint weten wat je wilt overbrengen en hoe

 

Bovendien moet je er bewust van zijn dat elke hoek zowel voor- als nadelen kan hebben. Als je bijvoorbeeld wil dat het model jouw foto domineert, fotografeer je van een laag punt. Dit effect zorgt ervoor dat het model er sterk uitziet en dat de outfit goed wordt uitgelicht. Om dit soort foto’s te maken moet je echter niet te dicht bij het model komen, anders kom je dreigend over.

 

BluCactus - modefotograaf

 

Profiteer van verschillende hoeken 

 

Fotografeer vanaf de bovenkant als de foto een intieme sfeer moet afgeven. Door deze invalshoek kun je een emotionele band creëren tussen het product en de mensen.

 

Als je foto’s wil toevoegen om vrijheid op te roepen moeten de foto’s ook vanuit deze invalshoek geschoten worden. Door dit soort hoeken kan het model er echter kleiner uitzien, daarom raden we aan om vóór gebruik rekening te houden met de boodschap.

 

Nog steeds op zoek naar een krachtiger beeld? Gebruik dan de Nederlandse kanteling. Probeer het toestel diagonaal te kantelen om gevaar over te brengen, ook als je een meer stedelijke look wil geven kun je deze techniek gebruiken.

 

BluCactus - modefotograaf

 

Was dit bericht behulpzaam?

 

Dankzij deze 11 handige tips over modefotografie wordt jij een professionele modefotograaf. Zo kun je de hoogste kwaliteit foto’s aanbieden, daarnaast kun je ook je vaardigheden verbeteren om composities te maken die passen bij de mode-industrie.

 

Aan de andere kant moet je altijd in gedachten houden dat de kleding of accessoires waarmee je werkt altijd de hoofdrolspeler van je shoot is.

 

Als je nog steeds worstelt maak je dan geen zorgen, hier bij Blue Cactus kunnen we je helpen. Wij bieden de beste tools om een ​​professionele modefotograaf te worden. Neem contact met ons op.

 

BluCactus, jouw bondgenoot in de wereld van digitale marketing.

 

Het internationale, online marketing bureau; BluCactus bedient klanten over de hele wereld. Onze specialiteit? Het maken van webdesigns en SEO-positionering bij online zoekopdrachten. Onze experts richten zich op het helpen van bedrijven en merken om succesvol te worden en blijven, in een van de meest competitieve sectoren op de markt; de digitale wereld.

 

BluCactus begeleidt je bij elke stap die jouw merk zet. Dit begint bij de branding van jouw bedrijf tot het creëren van inhoud. Onze focus ligt bij het ondersteunen tijdens de bouw van jouw website of het beheren van al jouw social media accounts.

 

Dit online marketingbureau, gevestigd in Amsterdam, Nederland, wilt jouw imago als merk versterken en naar een hoger niveau tillen. Wacht niet langer en schakel de hulp in van de beste specialisten in digitale marketing. Neem  nu contact met ons op via onze social media of onze website!

 

Als je op de hoogte wilt blijven van de wereld van digitale marketing, kun je je ook abonneren op onze maandelijkse nieuwsbrief.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.