11 stappen om een effectieve B2B-marketing strategie te creëren

BluCactus - B2B-marketing strategie - title

11 stappen om een effectieve B2B-marketing strategie te creëren. Het gezegde “de klant is koning” houdt in dat de behoeften van klanten altijd moet worden voorzien. De afgelopen jaren is echter het beeld van de “standaard klant” veranderd. Tegenwoordig kunnen klanten ook bedrijven of hele organisaties zijn. Het kan om deze reden voor veel bedrijven moeilijk zijn om marketingstrategieën voor B2B-relaties te ontwikkelen. Hier volgen 11 stappen om een ​​effectieve B2B-marketing strategie te creëren.

 

Wat betekent B2B?

 

B2B staat voor Business to Business en is de situatie wanneer producten of diensten aan andere bedrijven worden verkocht. In het begin heette deze soort marketing “industriële marketing”. Sinds de technologische evolutie en de ontwikkeling van groeiende software werd echter beetje bij beetje de term B2B bekend. 

 

BluCactus - dataHoe ziet het B2B-koopproces eruit?

 

Dit proces, hoewel vergelijkbaar, is niet hetzelfde als het koopproces tussen een bedrijf en een “normale” klant.

 

Bij B2B wordt onderhandeld over de prijs van de producten of diensten.

 

Dit omvat op zichzelf ook andere processen, zoals prijsvergelijkingen met andere bedrijven,  en kwantitatieve analyse om aankopen af ​​te ronden.

 

De verschillen tussen B2B-marketing en B2C-marketing

 

BluCactus - dataBusiness to Business en Business to Consumer, verschillen sterk van elkaar.

 

Dit gaat van de manier waarop men het kan toepassen tot de manier waarop men het publiek bereikt.

 

B2B en B2C zijn dus tegenpolen.

 

Een B2B-marketing strategie richt  zich op de belangen van mensen die in naam van of voor een organisatie kopen.

 

B2C-marketing richt zich daarentegen meer op de wensen, interesses en uitdagingen van de klanten zelf. 

 

11 stappen om een effectieve B2B-marketing strategie te creëren

 

U kent nu de basis van de B2B-marketingwereld. Vervolgens bekijken wij de stappen die nodig zijn om een ​​effectieve B2B-marketing strategie voor uw bedrijf te creëren.

 

1. Definieer uw kopers persoonlijkheid

 

BluCactus - dataHet is alweer een tijdje geleden dat marketing de focus legde op de behoeften van klanten. In het verleden werd alleen aandacht besteed aan de voordelen van het product. Tegenwoordig kunnen wij meer succesvolle diensten  creëren op basis van de persona-behoeften van de koper.

 

Het is daarom zo belangrijk om uw klanten te leren kennen. Alleen op deze manier kunt u hun eisen, wensen, behoeften en wensen vervullen. De buyer persona is die consument die aan alle kenmerken van uw ideale consument voldoet. Om het te vinden, kunt u het beste werksessies houden met uw verkoopteam. Op deze manier krijgt u statistische gegevens over het klantenbestand.

 

U kunt ook tools zoals Google Analytics gebruiken. Met deze tool kunt u alle informatie over uw bezoekers van uw website verzamelen. Met behulp hiervan kunt u de leeftijd, het geslacht, de meest bezochte communicatiekanalen en andere onderwerpen die relevant zijn voor uw bedrijf, bepalen. Het doel hiervan is om een ​​profiel te creëren van de ideale persoon die al uw producten en diensten zal kopen.

 

2. Maximaliseer uw online aanwezigheid

 

BluCactus - B2B-marketing strategie - important dataIn het digitale tijdperk van vandaag kopen de meeste mensen hun producten en diensten liever online. Zozeer zelfs dat het meer dan de helft van de aankoopprocessen over de hele wereld uitmaakt.

 

Veel experts voorspellen dan ook dat dit percentage de komende jaren alleen maar zal stijgen. Een van de beste strategieën voor uw B2B-marketingbedrijf is daarom om uw online bereik te vergroten.

 

Dit kan door sociale media te gebruiken, een website, blog of een YouTube-kanaal aan te maken of door een e-mail marketing campagne te starten. Als u dit met succes doet, heeft u een grotere kans om tot de eerste posities op de pagina met zoekresultaten te komen. Dit biedt u veel meer mogelijkheden als bedrijf.

 

3. Content Marketing

 

BluCactus - B2B-marketing strategie - important dataHet beste van B2B bedrijven is dat ze een breed scala aan fascinerende onderwerpen hebben. Zo kunt u verschillende waardevolle inhoud creëren voor uw klanten op online platforms. Dit kan inhoud zijn, zoals artikelen, publicaties, video’s, afbeeldingen, infographics en animaties. Op deze manier kunt u de aandacht trekken van uw klanten.

 

Om een ​​content marketing campagne te maken, moet u eerst onderzoeken welke platforms u moet gebruiken. Vervolgens moet u een strategie ontwikkelen op basis van het gekozen kanaal.

 

Bovendien moet u weten wat uw doelgroep is en hoe deze communiceert. Door dit te doen, kunt u betere inhoud schrijven en maken. Een ander belangrijk punt is het creëren van innovatieve en waardevolle inhoud. Deze soort inhoud is ideaal voor SEO-optimalisatie op uw website en netwerken. Als gevolg hiervan zorgt dit voor meer verkeer naar uw website.

 

4. Gebruik opzettelijke pop-ups op belangrijke pagina’s

 

BluCactus - B2B-marketing strategie - important dataEr is veel discussie over het gebruik van deze tool, maar of u het nu leuk vindt of niet, pop-ups werken. Als u pop-ups wilt gebruiken, moet u echter weten dat veel bezoekers dit vervelend vinden. Vooral als u het niet op een persoonlijke manier doet of als het opdringerig is.

 

Het eerste wat u moet begrijpen voordat u deze pop-ups effectief implementeert, is dat u ze het beste kunt gebruiken om uw bezoeker te begeleiden en niet om ze af te leiden. Zo kunt u vensters zoals pop-ups met exit-intentie op uw website gebruiken. Het is echter belangrijk om te onthouden dat exit-pop-ups de BACK-UP voor uw webpagina’s zijn. Als uw pop-up met exit-intentie een hogere conversieratio heeft dan uw website, moet u overwegen uw website opnieuw te ontwerpen. Waarom? Omdat het waarschijnlijk niet zo goed is ontworpen voor uw publiek als u dacht.

 

U kunt er ook voor kiezen om een ​​aanmeldoptie te gebruiken. Hoewel deze niet zo effectief zijn als pop-ups, zijn ze eenvoudig in te stellen en storen ze uw lezers niet. Op veel websites verschijnen ze zodra de bezoeker meer dan de helft van het artikel of blog heeft gelezen.

5. Stel vragen om een ​​conversieratio van 50% te krijgen

 

BluCactus - B2B-marketing strategie - important dataQuizzen zijn een van de strategieën die de afgelopen jaren meer leads hebben gegenereerd. Het is zo innovatief en toch gebruiken niet veel mensen het als een strategie. U kunt dus een van de eerste zijn die het probeert en een veel effectievere B2B-marketing strategie creëren.

 

Veel experts in deze omgeving gebruiken het, maar praten er niet veel over omdat ze bang zijn om gekopieerd te worden. Enquêtes als een vorm van marketingstrategie zijn zeer succesvol en bovendien goedkoop,  betrouwbaar en veel beter voor uw klanten. Het beste van alles is dat uw klanten of bezoekers anoniem op deze enquête kunnen reageren, waardoor u een veel eerlijker en reëler antwoord krijgt.

 

Er zijn verschillende manieren om dit te doen, u kunt de Google Forms-tool gebruiken, een plug-in op uw website maken of een kleine landingspagina specifiek voor deze enquête koppelen. Sommigen gebruiken e-mail marketingstrategieën om de enquête rechtstreeks bij elk van hun gebruikers te krijgen.

 

Onthoud dat het belangrijk is om een ​​onderhoudende en gemakkelijk te beantwoorden enquête uit te voeren. Probeer daarom eenvoudige vragen te gebruiken, dit motiveert bezoekers namelijk om de vragen te beantwoorden.

 

6. Krijg betrouwbare backlinks

 

BluCactus - dataMond-tot-mondreclame is altijd het meest effectief geweest. Wanneer een organisatie positief over uw producten of diensten spreekt, bent u voor hen direct een vertrouwd merk. Daarnaast zullen ze erg loyaal zijn aan uw merk en u ook aanbevelen bij anderen.

 

De beste manier om van dit soort advertenties te profiteren, is door gebruik te maken van een backlink-strategie. De backlinks werken wanneer u als bedrijf op iemands vertrouwde website verschijnt.

 

Er zijn verschillende manieren waarop u dit kunt doen:

 

  • U kunt bloggen voor andere bedrijven.
  • Werk samen met bedrijven die vergelijkbaar zijn met het uwe.
  • Zorg dat anderen uw inhoud op hun pagina’s delen.
  • Word lid van de bronpagina van een site.
  • Zorg voor infographics die andere bedrijven kunnen delen.
  • Maak afbeeldingen die andere bedrijven kunnen gebruiken.
  • Ontwikkel zeer waardevolle en interessante inhoud.

 

Het belangrijkste is dat u geen backlinks koopt. Dit kan namelijk ernstige gevolgen hebben voor uw bedrijf als Google detecteert dat u deze backlinks niet op betrouwbare wijze heeft ontvangen.

 

7. Wees creatief met e-mails

 

BluCactus - B2B-marketing strategie - important data“Koude e-mails” zijn e-mails die men maakt nadat de eerste niet was beantwoord. Deze komen ook voor als u geen eerdere relatie heeft gehad met uw klant of met het bedrijf waarmee u gaat werken.

 

Om mensen op een e-mail te laten reageren, kunt u deze tips toepassen:

 

Wees creatief, zodat ze uw merk kunnen onderscheiden van de rest. Probeer grafische elementen zoals geanimeerde GIF’s op te nemen om de aandacht van mensen te trekken.

 

Wees niet bang om grappig te zijn! Het normale leven kan saai zijn. Humor kan wonderen doen. Wees direct in wat u doet, gebruik geen clichématige zinnen die uw klanten kunnen vervreemden. Als uw eerste e-mail genegeerd werd, stuur er dan nog twee of drie in de vorm van follow-ups. Zo blijft u niet onopgemerkt.

 

BluCactus - B2B-marketing strategie - important data

8. Gebruik e-mailmarketing efficiënt

 

Dit heeft een beetje te maken met het vorige punt.

 

E-mails zijn een goede B2B-marketing strategie en ook een van de goedkoopste.

 

Volgens een Salesforce-enquête zegt meer dan 70% van de bedrijven dat e-mailmarketing essentieel is voor hun bedrijf.

 

Deze tool helpt hen om bekend te worden om hun producten en diensten.

 

BluCactus - data9. Voer PPC-campagnes uit

 

Als uw aanwezigheid op sociale media organisch maximaal is, is het tijd om betaalde advertenties te implementeren.

 

PPC-advertenties staan voor betalen per klik (pay per click) en stellen u in staat om de inhoud van uw merk aan een ander en nieuw publiek te presenteren.

 

Als u een beter rendement op uw investering wilt behalen, kunt u de volgende tips volgen:

 

  • Verwerk de gegevens van uw koperspersoon.
  • Verhoog de inhoud van elke doelgroep

10. B2B account gebaseerde marketing (ABM)

 

BluCactus - dataMeer dan de helft van de B2B-bedrijven gebruikt account marketingprogramma’s of ABM als B2B-marketing strategie. Deze soort marketingstrategie is bedoeld om grote bedrijven aan te trekken en te behouden. Om dit te bereiken moeten al uw afdelingen samenwerken om gemeenschappelijke doelstellingen te bereiken.

 

Het succes van deze strategie is gebaseerd op de combinatie van inbound marketing en content marketing tactieken. Het uiteindelijke doel is om een ​​optimale beoordeling van klanten te krijgen, het leadrecord en het verkeer op de website te vergroten.

 

ABM-marketing is zeer effectief omdat het zich richt op het voldoen van alle behoeften van de klant, net zoals Inbound Marketing. 

 

11. Gebruik FOMO om uw conversieratio te verhogen

 

BluCactus - B2B-marketing strategie - important dataHet gebruik van schaarste-tactieken, beter bekend als FOMO (Fear of Missing Out of de angst om iets te missen), is een van de weinige strategieën die de conversie het beste verhogen.

 

U kunt dit gebruiken als een strategie om uw klanten aan te moedigen om iets te kopen wat er later misschien niet meer zou kunnen zijn. Het is belangrijk dat u deze strategie goed toepast, anders zullen uw klanten weinig vertrouwen in u hebben.

 

Hier zijn enkele situaties waarin u deze tactiek kunt gebruiken:

 

  • Als u echt een beperkte voorraad hebt.
  • Er zijn nog maar een paar plekken over zijn voor uw webinar of evenement.
  • Als een product bijna op is.

BluCactus, uw bondgenoot in digitale marketing

 

BluCactus - B2B-marketing strategie - important dataHet internationale marketingbureau BluCactus bedient klanten over de hele wereld. Onze specialiteit? Het creëren van webontwerpen en SEO-positionering bij online zoekopdrachten. Bovendien is onze groep experts toegewijd om bedrijven en merken te helpen in een van de meest concurrerende sectoren op de markt; de digitale wereld.

 

BluCactus begeleidt u bij elke stap die u zet. Dit gaat van het creëren van de branding van uw bedrijf tot het creëren van content. Onze focus ligt op het ondersteunen van uw merk bij de ontwikkeling van uw website of het beheren van uw accounts op sociale media.

 

Dit online marketingbureau, gevestigd in Amsterdam, probeert uw imago als merk te versterken en naar een hoger niveau te tillen. Wacht niet langer met de hulp van de beste specialisten in digitale marketing en neem contact met ons op via onze sociale media of website.

 

Als u op de hoogte wilt blijven van de wereld van digitale marketing, nodigen wij u uit om te abonneren op onze maandelijkse nieuwsbrief.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *